استاندارد قطعه حلقه مفقوده صنعت خودرو/ لزوم بازرسی قطعات قبل از تولید

 

استاندارد قطعه حلقه مفقوده صنعت خودرو/ لزوم بازرسی قطعات قبل از تولید

 
در حالی از استاندارد نبودن قطعات خودرو به عنوان یکی از عوامل بی کیفیتی خودرو یاد می شود که اظهارات رییس سازمان ملی استاندارد نیز بی توجهی به استاندارد سازی در صنعت قطعه را تایید می کند.
 
در حال حاضر برخی از قطعات خودروهای تولیدی مانند قطعات ایمنی ازجمله برف‌پاک‌کن، لنت ترمز، شیشه و تایر مشمول استانداردهای اجباری هستند و برخی قطعات نیز از استانداردهای کارخانه‌ای برخوردارند. بنابراین تعریف استاندارد اجباری برای صنعت قطعه از معنای متفاوتی برخوردار است.
 
هرچند بر اساس برنامه ریزی انجام شده خودروساز موظف به نظارت براستاندارد قطعات تولیدی است اما بدون شک تعریف یک استاندارد مشخص می تواند اثربخشی به مراتب بیشتری داشته باشد، امری که  تاکنون وارد فاز اجرایی نشده است.
 
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر این که تعدادی از قطعات مشمول استاندارد اجباری است، می گوید: این قطعات استاندارد از سوی سازمان به صورت انفرادی مورد کنترل قرار می گیرد و تاییدیه انطباق و یا علامت استاندارد به آن ها داده می شود.
 
وی می افزاید: نکته مهم و اساسی، مجموعه هایی است که با قطعات ایجاد می شود که سازمان ملی استاندارد نیز بیشتر در مجموعه خودرو وارد می شود و استاندارد قطعات چندان مدنظر نیست.
 
پیروزبخت در پاسخ به این که بنابراین استاندارد مشخصی برای قطعات خودرو تعریف نشده است، تصریح کرد: برخی از قطعات استاندارد تعریف شده دارند و برخی نیز در قالب مجموعه کلی مورد بازنگری قرار می گیرند.
 
رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری قطعات خودرو محدود است، اظهار کرد: چندی پیش در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو مصوب شد، خودروسازان مسئول بازرسی استاندارد قطعات خودرو هستند و باید قطعاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، استاندارد باشد که این قطعات شامل قطعات داخلی است که علامت استاندارد دارند .
 
وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای تایید نوع، کل خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما این گونه نیست که تک تک قطعات توسط سازمان ملی استاندارد ارزیابی شده باشد و اگر خودروسازان شکایتی در خصوص برخی قطعات دارند می‌توانند آن را به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند و در نهایت این که خودروساز مکلف به بازرسی استاندارد قطعات خودرو است.
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که خودروسازان در حال حاضر مقیاس و یا معیاری برای صحت استاندارد قطعات در اختیار ندارند و در چنین شرایطی اگر قطعه سازی که قطعه تولیدی آن مشمول استاندارد اجباری نیست، اقدام به کوتاهی در تولید کند عاملی بازدارنده وجود ندارد که خودروساز را از استفاده این قطعه در خطوط تولید منع کند.
 
این در حالیست که با آغاز پروژه داخلی سازی استاندارد سازی قطعات نیز به موضوعی اساسی تبدیل می شود هرچند که رییس سازمان ملی استاندارد در این زمینه معتقد است که وقتی قرار باشد قطعه جدیدی ساخته شود، حتما باید استاندارد مربوطه از سوی تولیدکنندگان رعایت شود چرا که به اعتقاد او از همان ابتدای تولید قطعات، باید استانداردها رعایت شود. حال باید دید در پایان پروژه داخلی سازی و تولید انبوه این دسته از قطعات، روند استاندارد سازی به چه شکل پیش خواهد رفت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
اهواز 50 نظر
Fx *Khani 14 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممد : تا ۳۱ فروردین فاکتور شده من منتظرم پلاک شم
تارا وی وان پلاس : از کجا بفهمم پلاک رو ماشینم نصب شده؟؟؟
تارا وی چهار : سلام. هنوز اردیبهشت ماه فاکتور نشده. شما بین تا سه ماه از موعد تحویل زمان حساب کن.
دعوتنامه اسفند : ببخشید آقا حسین ما اول اردیبهشت تکمیل وجه کردیم اشتباه نوشتم خرداد.چون دعوتنامه با تاخیر اومد بهمون تخفیف دادن و ب جای 140 میلیون 120 میلیون واریز کردیم. اگه اشتباه نکنم 21 خرداد هم فاکتور شدیم و ب لطف خدا دو روز پیش تحویل گرفتیم و به تیر نکشید
اس فایو مهر : بی در و پیکر تر از این شرکت ندیدم کل پیام‌های سایت رو خوندم همه ناراضین واقعأ چجوری این پول‌ها از گلوشون میره پایین خدایا این دیگه چه وضعشه
ehsan6776 : من تاریخ تحویل سورن پلاس دوگانه ef7هشت اردیبهشت بوده هنوز تحویل ندادند ازشون پرسیدم گفتن مرداد ماه تحویل میدن دقیق یک سال طول میکشه تا تحویل بدند معلوم نیست چه گهی میخورند دیو3آ فکره مردم نیستن فقط فکر جیب خودشونند😏😏
چانگان : تا آخر خرداد منتظر میمونم
چانگان cs55 : خودرو مونتاژی برای خودشون باشه..... ما وارداتی مثلاً ثبت نام کردیم
ehsan6776 : منم مثل شما کی این ماشینو میخوان بدن خدا شاهده کارم مونده زندگیم رو هواست این ماشینم نمیدند
بنیامین : باسلام دیشب ماشین رافروختم به نقد کسی نگاش نمیکرد دادمش به وعده ۷۵۰ زمان تحویل پول برج۱۱ قابل نوجه کسانی که ماشین را میخواهند تحویل بگیرند خوب چک کنید اگر مشکلی دیدید بگید اگر مشکل کوچیک بود میگند چیزی نیست اصلا تحویل نگیرید من ماشین کم باد بود گفتم بهش پنچره گفت نه بابا کم بدد میباشد رفت ماشین را باد کرد تحویل داد من ساد تحویل گرفتم بعد ۲روز با همون طوری شد گفتم جهنم برم پنچرگیری استا که لاستیک را باز کرد زد به آب فهمیدیم سایپا مارو درست کرده رینگ ماشین شگسته بود استا گفت برو نمایندگی رفتم ولی بااین که از اول اونجوری بود قبول نکرد برا دل خوشی گفت برو مشهد اینجا ایرانه داداشا مواظب باشید خوب داخل وخارجشو چک کنید بعد هم رینگ زاپاسش فولادی میباشد اینم صدقه روز عید عید بر شما گرامی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا پلاس تبدیل به 207 تکمیل 12 بهمن : سلام تکمیل وجه 12 بهمن امروز فاکتور شد
سورن جدید : من 8 فروردینم فاکتور نشدم
رسایی : شایان بهاری رفته گل بکشه
طاها : به نظرم این سری واقعا شروع شده باشه
رضا : سلام کارت سوخت ماشین کی میاد چطوری باید پیگیری کنیم
علی : سخا رو کی تحویل دادید؟؟؟
جومنگ : من میخاستم بفروشم ولی قیمت پایینه صبر کن بعد انتخابات گران میشه
خسرو : آی کلک بهاری بازم جواب خودت رو دادی
دانیال : وقتی اونا میدونن فاکتور شدن چرا بهاری اینجا اطلاع میده اونا که صاحب ماشینن میدونن با وجود اینکه میدونم بهاری هستی ولی پاسخت رو میدم
مینا : من بخش نامه 4712 هستم 22 اسفند تکمیل وجه به صورت نقدی تحویل 22خرداد هنوز هیچ خبری نیست،پس چرا برا ما تبدیل به پارس نمیاد؟