خودروسازان می‌توانند زمین را نجات دهند؟

 

خودروسازان می‌توانند زمین را نجات دهند؟

 
با وجود نقش اصلی و تأثیرگذار در افزایش گرمایش جهانی و آلایندگی، شرکت‌های خودروسازی می‌کوشند زمین را پاک‌تر کنند. 
 
 
در سال‌های اخیر، تغییرات آب‌وهوایی به مسئله‌ای مهم و جهانی تبدیل شده و هم‌اکنون نیاز به کاهش انتشار CO2 برای متوقف‌کردن فرایند گرم‌شدن کره‌ی زمین به‌عنوان واقعیتی علمی پذیرفته شده است. هیچ‌کس نیست که انکار کند صنعت خودروسازی نقش مهمی در انتشار دی‌اکسیدکربن ایفا نمی‌کند. به‌عنوان مثال، گروه فولکس‌واگن تخمین می‌زند مسئولیت تولید حدود ۱ درصد از کل انتشار کربن در جهان را برعهده دارد.
 
هنگامی‌که برخی بگویند می‌خواهند پرچم‌دار کاهش انتشار CO2 باشند، شنیدن این حرف حتی تا حد زیادی مبهم است. باوجوداین، چنین حرکتی دقیقا همان کاری است که هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو، با رونمایی XC40 Recharge، اولین خودرو الکتریکی این شرکت، انجام داد.
 
ساموئلسون گفت:
 
با وجود ده‌ها سال نشست سیاسی درزمینه‌ی تغییرات اقلیمی و اهداف پررنگ‌و‌لعاب برای کاهش انتشار آلاینده‌ها، سطح دی‌اکسیدکربن هنوز در حال افزایش است. برای تغییر این روند عامل دیگری لازم به‌نظر می‌رسد و معتقدیم پاسخ باید حرکت عملی از طرف جامعه‌ی تجاری باشد.
 
آلبرت بایرمن، مدیر واحد تحقیق و توسعه گروه خودروسازی هیوندای، اخیرا گفته است:
 
صنعت خودرو باید به‌منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای مسئله‌ی گرمایش جهانی نقش بزرگی ایفا کند. می‌خواهیم بازیگری بزرگ در این سیاره باشیم؛ بنابراین، مسئولیت این کار را برعهده داریم که راه‌حل‌های پایدار ارائه دهیم. 
 
بدون شک حرکت کنونی به‌سمت تولید انبوه خودروهای الکتریکی در درجه‌ی اول با فشار اتحادیه‌ی اروپا و سایر قانون‌گذاران جهانی برای رسیدن به اهداف سختگیرانه درزمینه‌ی کاهش انتشار آلایندگی شروع شده است. این اهداف عمدتا محصول توافق‌نامه‌ی اقلیمی پاریس هستند که در سال ۲۰۱۶ آن را ۱۹۵ کشور جهان با هدف محدودکردن گرمایش کره‌ی زمین به ۱/۵ درجه‌ی سلسیوس بیشتر از سطح پیش از انقلاب صنعتی، امضا کرده‌اند. در‌همین‌زمینه، اتحادیه‌ی اروپا میزان آلایندگی متوسط ناوگان تولیدی هر خودروساز را به ۹۵ گرم‌بر‌کیلومتر محدود کرده است که اجرای آن از سال ۲۰۲۱ در این اتحادیه الزامی می‌شود. خودروسازان برای دستیابی به این اهداف مجبورند خودروهای الکتریکی تولید و عرضه کنند. 
 
بااین‌همه، دی‌اکسیدکربن تولید‌شده‌ی پیشرانه‌ی خودرو فقط بخشی از داستان است. مسئولان ولوو می‌گویند گازهای گلخانه‌ای تولیدشده‌ی پیشرانه‌ی خودروها فقط ۵۹ درصد از میزان کل دی‌اکسیدکربن تولیدی در طول عمر خودرو را تشکیل می‌دهد و ۳۶ درصد دیگر از CO2 تولیدشده در زنجیره‌ی تأمین تولید و ۵ درصد باقی‌مانده نیز به‌دلیل کارهایی مانند توزیع و خدمات‌دهی است. بنابراین، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی قصد دارند فراتر از این اهداف پیش بروند. به‌عنوان مثال، ولوو می‌خواهد تا سال ۲۰۴۰ به شرکتی دوست‌دار محیط‌زیست تبدیل شود. این شرکت برای دستیابی به این هدف مجموعه‌ای از اهداف تعیین کرده است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاهش ۴۰ درصدی تولید CO2 در طول عمر هر خودرو تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد. 
 
مسئولان ولوو گفته‌اند برای ردیابی منبع کبالت استفاده‌شده‌ی شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی CATL و LG Chem در ساخت باتری‌های لیتیوم‌یون از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند. فناوری یادشده به خریداران نشان می‌دهد میزان متوسط آلایندگی در طول عمر هر خودرو چقدر است.
 
 
فولکس‌واگن نیز مانند ولوو هدف خود را دستیابی به کاهش انتشار آلایندگی محصولات تعیین کرده است، با این تفاوت که خودروساز آلمانی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به این هدف دست یابد. شایان ذکر است فولکس‌واگن با افتخار خودرو برقی ID 3 را به‌عنوان اولین محصول بی‌تأثیر بر تولید کربن خود تبلیغ کرد و کارخانه‌ی Zwickau، جایی که این خودرو تولید می‌شود، کاملا با انرژی تجدیدپذیر کار می‌کند. تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی دیگر نیز تغییراتی ایجاد کرده‌اند که کارخانه‌های آن‌ها صرفا با انرژی تجدیدپذیر کار می‌کنند و تولید گازهای گلخانه‌ای را به روش‌های دیگر کاهش می‌دهند.
 
دیدن تناقض شرکت‌های سازنده‌ی خودروهای تولیدکننده‌ی گاز کربن که اکنون تلاش می‌کنند به‌عنوان رهبر در تلاش برای کاهش تولید این گازهای گلخانه‌ای شناخته شوند، اصلا دشوار نیست؛ به‌ویژه درباره‌ی فولکس‌واگن باتوجه‌به رسوایی دیزل‌گیت.
 
رالف برنداشتاتر، مدیر اجرایی فولکس‌واگن، درباره‌ی این موضوع گفته است:
 
بزرگ‌بودن ما به‌معنای مسئولیت‌پذیری بیشتر است. این هدف [کاهش آلایندگی] قطب‌نما و هدف ما خواهد بود.
 
ساموئلسون نیز گفت:
 
ما ایمنی را جزئی از شرکت خود ساختیم و باید با پایایی نیز همین کار را انجام دهیم.
 
ساموئلسون همچنین به این نکته اشاره کرد افزایش تقاضای عمومی به‌سمت کاهش آلاینده‌ها به‌معنای آن است که اگر صنعت خودرو به‌خوبی پاسخ ندهد، در آینده می‌تواند متحمل ضرر شود. ساموئلسون گفت:
 
رشد اقتصادی و فناوری جدید و رقابت لزوما بد نیستند. این‌ها نباید به‌عنوان بخشی از مشکل دیده شوند؛ بلکه باید با چنین مواردی به‌عنوان بخشی از راه‌حل برای آینده برخورد کرد. معتقدیم توانایی تغییر مکان افراد نباید به‌عنوان پدیده‌ای منفی تلقی شود و باید مثبت باشد. باید درباره‌ی محدودکردن آزادی تغییر مکان مراقب باشیم؛ اما باید آن را پایدار و بی‌ضرر کنیم. 
 
اگرچه برای دستیابی به تولید خودروهای بی‌ضرر میلیاردها دلار در صنعت خودروسازی هزینه خواهد شد، هزینه‌ی انجام‌ندادن این کار درنهایت می‌تواند بسیار بیشتر باشد.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آلایندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
mehdi 021 : با پول جدیدا ماشین قبلی ها رو تحویل میده . حالا پول تاخیر تحویل هم با ثبت نام های بعدی پرداخت می کنه
حمید : علی آقا مگه دست ماهست که بهت بگیم مااگر چیزی بلد بودیم یاکاری از دستمون برمیومد که اول براخودمون انجام‌میدادیم کاکاجانم کارهاسایپاهیچ معلومی نداده دیگه خدا خودش وشانس شما که چندروز طول بکشه رچندروزتوسایت وضعیت خودروی مشتری چک‌کن هروقت پلاک شدماشینت نهایتش یک هفتهدبعدماشینت میادوسلام
مهدی پلاس : ای کاش برا من پیام تغییر رنگ میامد بابا بزنید تغییر رنگ زودتر فاکتور بشیم نجات پیدا کنیم از دست این سایپا لعنتی
حمید : آقا مسعود شما ها که خدا به دادتون برسه توفکر500ملبون دیگه برای جی ال باش یاهم تبدیل بزن کوییک بردار امروزه هزارتومنش هم اززیرسنگ هزارمن درمیاد
حمید : توقراردادت ببین زده زمان ارسال دعوتنامه کی هست اگر تا مهرماه باشه نه افزایش شامل شما نمیشه افزایش قیمت ازابان ماه به بعد اعمال شدسایپابه اونایی که شامل افزایش قیمت نبودن پیامک ارسال کرد مگه براشماپیامکش نیمد
شاهین جی هفته چهارم شهریور : محاله دعوتنامه مرداد ارسال نشده باشه
شاهین ۰۱ : شاهین جی آذر ماه پارسال ۲۹۵ ودیعه اول بود.ودیعه دوم چقدر میشه؟افزایش قیمت جدید شامل ما ها هم میشه؟
شاهین ۰۲ : سلام.دوستان من آذر ماه ۴۰۳ ودیعه اول شاهین جی دادم،تحویل مردادماه ۴۰۴ هستم.چقدر باید برای ودیعه دوم جور کنم؟افزایش قیمت به ما هم می خوره؟
حمید : مگه دعوتنامه مردادماه هنوز ارسال نشده ودیعه اولا چقدربوده جی بودی باجی ال
علی : لطفا بگین چقدر تاخیر داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : مجتبی..داداش زدم حضوری میگه برای پارکینگ شما امکان حضوری ندارد
علی : خطاب به مدیران بی شرف سایپا وقتی میدونی سر موقع ماشینو تحویل نمیدی بی جا میکنی مردم رو علاف خودت میکنی مث مرد روز اول بگو یک سال بعد تکمیل وجه ماشینو تحویل میدم
تبدیل به تک : سلام خدمت دوستان بنده یک ساینایی دوگانه تبدیلی ثبت نام 25آذر 403 تبدیل وتکمیل 12شهریور 404 فاکتور 21آبان 404 پلاک 25آبان تحویل 28آبان خدا نگهدار همگی انشالله همه به ماشیناشون برسن و خیرشو ببینن
مجتبی : درخواست حضوری بده برو جاده مخصوص تحویل بگیر
نازنینم : سلام تیوتری تحویل 26دی به نظرتون کی فاکتورمیشم مردم ازپیاده روی اسنپ ممنون میشم جواب بدین ماهم امیدواربشیم
مهدی : 12355129 31شهریور فاکتور شد
دنا6سفید رینگ : ممنون، دوست عزیز، امروز برا منم پیامک واریز اومد تا 13 آذر فرصت دادن
مجتبی : یک ماه مهر ماه
سعید : سلام دعوتنامه من که تحویل دی ماه هست بعدازظهر امروز اومد به مبلغ 244600000 تومان
ساینا : سلام ببخشید شما های که تکمیل وجه دوم در تیرماه انجام دادین تحویل خود ماشین چه ماهی بود