خودروسازان می‌توانند زمین را نجات دهند؟

 

خودروسازان می‌توانند زمین را نجات دهند؟

 
با وجود نقش اصلی و تأثیرگذار در افزایش گرمایش جهانی و آلایندگی، شرکت‌های خودروسازی می‌کوشند زمین را پاک‌تر کنند. 
 
 
در سال‌های اخیر، تغییرات آب‌وهوایی به مسئله‌ای مهم و جهانی تبدیل شده و هم‌اکنون نیاز به کاهش انتشار CO2 برای متوقف‌کردن فرایند گرم‌شدن کره‌ی زمین به‌عنوان واقعیتی علمی پذیرفته شده است. هیچ‌کس نیست که انکار کند صنعت خودروسازی نقش مهمی در انتشار دی‌اکسیدکربن ایفا نمی‌کند. به‌عنوان مثال، گروه فولکس‌واگن تخمین می‌زند مسئولیت تولید حدود ۱ درصد از کل انتشار کربن در جهان را برعهده دارد.
 
هنگامی‌که برخی بگویند می‌خواهند پرچم‌دار کاهش انتشار CO2 باشند، شنیدن این حرف حتی تا حد زیادی مبهم است. باوجوداین، چنین حرکتی دقیقا همان کاری است که هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو، با رونمایی XC40 Recharge، اولین خودرو الکتریکی این شرکت، انجام داد.
 
ساموئلسون گفت:
 
با وجود ده‌ها سال نشست سیاسی درزمینه‌ی تغییرات اقلیمی و اهداف پررنگ‌و‌لعاب برای کاهش انتشار آلاینده‌ها، سطح دی‌اکسیدکربن هنوز در حال افزایش است. برای تغییر این روند عامل دیگری لازم به‌نظر می‌رسد و معتقدیم پاسخ باید حرکت عملی از طرف جامعه‌ی تجاری باشد.
 
آلبرت بایرمن، مدیر واحد تحقیق و توسعه گروه خودروسازی هیوندای، اخیرا گفته است:
 
صنعت خودرو باید به‌منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای مسئله‌ی گرمایش جهانی نقش بزرگی ایفا کند. می‌خواهیم بازیگری بزرگ در این سیاره باشیم؛ بنابراین، مسئولیت این کار را برعهده داریم که راه‌حل‌های پایدار ارائه دهیم. 
 
بدون شک حرکت کنونی به‌سمت تولید انبوه خودروهای الکتریکی در درجه‌ی اول با فشار اتحادیه‌ی اروپا و سایر قانون‌گذاران جهانی برای رسیدن به اهداف سختگیرانه درزمینه‌ی کاهش انتشار آلایندگی شروع شده است. این اهداف عمدتا محصول توافق‌نامه‌ی اقلیمی پاریس هستند که در سال ۲۰۱۶ آن را ۱۹۵ کشور جهان با هدف محدودکردن گرمایش کره‌ی زمین به ۱/۵ درجه‌ی سلسیوس بیشتر از سطح پیش از انقلاب صنعتی، امضا کرده‌اند. در‌همین‌زمینه، اتحادیه‌ی اروپا میزان آلایندگی متوسط ناوگان تولیدی هر خودروساز را به ۹۵ گرم‌بر‌کیلومتر محدود کرده است که اجرای آن از سال ۲۰۲۱ در این اتحادیه الزامی می‌شود. خودروسازان برای دستیابی به این اهداف مجبورند خودروهای الکتریکی تولید و عرضه کنند. 
 
بااین‌همه، دی‌اکسیدکربن تولید‌شده‌ی پیشرانه‌ی خودرو فقط بخشی از داستان است. مسئولان ولوو می‌گویند گازهای گلخانه‌ای تولیدشده‌ی پیشرانه‌ی خودروها فقط ۵۹ درصد از میزان کل دی‌اکسیدکربن تولیدی در طول عمر خودرو را تشکیل می‌دهد و ۳۶ درصد دیگر از CO2 تولیدشده در زنجیره‌ی تأمین تولید و ۵ درصد باقی‌مانده نیز به‌دلیل کارهایی مانند توزیع و خدمات‌دهی است. بنابراین، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی قصد دارند فراتر از این اهداف پیش بروند. به‌عنوان مثال، ولوو می‌خواهد تا سال ۲۰۴۰ به شرکتی دوست‌دار محیط‌زیست تبدیل شود. این شرکت برای دستیابی به این هدف مجموعه‌ای از اهداف تعیین کرده است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاهش ۴۰ درصدی تولید CO2 در طول عمر هر خودرو تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد. 
 
مسئولان ولوو گفته‌اند برای ردیابی منبع کبالت استفاده‌شده‌ی شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی CATL و LG Chem در ساخت باتری‌های لیتیوم‌یون از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند. فناوری یادشده به خریداران نشان می‌دهد میزان متوسط آلایندگی در طول عمر هر خودرو چقدر است.
 
 
فولکس‌واگن نیز مانند ولوو هدف خود را دستیابی به کاهش انتشار آلایندگی محصولات تعیین کرده است، با این تفاوت که خودروساز آلمانی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به این هدف دست یابد. شایان ذکر است فولکس‌واگن با افتخار خودرو برقی ID 3 را به‌عنوان اولین محصول بی‌تأثیر بر تولید کربن خود تبلیغ کرد و کارخانه‌ی Zwickau، جایی که این خودرو تولید می‌شود، کاملا با انرژی تجدیدپذیر کار می‌کند. تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی دیگر نیز تغییراتی ایجاد کرده‌اند که کارخانه‌های آن‌ها صرفا با انرژی تجدیدپذیر کار می‌کنند و تولید گازهای گلخانه‌ای را به روش‌های دیگر کاهش می‌دهند.
 
دیدن تناقض شرکت‌های سازنده‌ی خودروهای تولیدکننده‌ی گاز کربن که اکنون تلاش می‌کنند به‌عنوان رهبر در تلاش برای کاهش تولید این گازهای گلخانه‌ای شناخته شوند، اصلا دشوار نیست؛ به‌ویژه درباره‌ی فولکس‌واگن باتوجه‌به رسوایی دیزل‌گیت.
 
رالف برنداشتاتر، مدیر اجرایی فولکس‌واگن، درباره‌ی این موضوع گفته است:
 
بزرگ‌بودن ما به‌معنای مسئولیت‌پذیری بیشتر است. این هدف [کاهش آلایندگی] قطب‌نما و هدف ما خواهد بود.
 
ساموئلسون نیز گفت:
 
ما ایمنی را جزئی از شرکت خود ساختیم و باید با پایایی نیز همین کار را انجام دهیم.
 
ساموئلسون همچنین به این نکته اشاره کرد افزایش تقاضای عمومی به‌سمت کاهش آلاینده‌ها به‌معنای آن است که اگر صنعت خودرو به‌خوبی پاسخ ندهد، در آینده می‌تواند متحمل ضرر شود. ساموئلسون گفت:
 
رشد اقتصادی و فناوری جدید و رقابت لزوما بد نیستند. این‌ها نباید به‌عنوان بخشی از مشکل دیده شوند؛ بلکه باید با چنین مواردی به‌عنوان بخشی از راه‌حل برای آینده برخورد کرد. معتقدیم توانایی تغییر مکان افراد نباید به‌عنوان پدیده‌ای منفی تلقی شود و باید مثبت باشد. باید درباره‌ی محدودکردن آزادی تغییر مکان مراقب باشیم؛ اما باید آن را پایدار و بی‌ضرر کنیم. 
 
اگرچه برای دستیابی به تولید خودروهای بی‌ضرر میلیاردها دلار در صنعت خودروسازی هزینه خواهد شد، هزینه‌ی انجام‌ندادن این کار درنهایت می‌تواند بسیار بیشتر باشد.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آلایندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
عسکری : سلام کسی نمیدونه دعوت نامه شاهین اتومات 17مهر 1402کی میاد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : جزو روزهای تعطیل هستش
داریوش : خدا لعنتشون کنه به حق پنج تن خیر نبینن انشااله گور بابای مسئول بی لیاقت انشااله به زودی شاهد از بین رفتن شرکت سایپا باشیم عجب اشتباهی بود خرید از سایپا اینا لیاقت ندارن که ادم بره ماشین از اینا بخره کاش پام می شکست اون روز نمی رفتم ثبت نام تقاص این همه ظلم به خریداران را خدا ازتون بگیره خدایا خودت اینا را تنبیه کن
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
شاهین G : دوستان عزیز می خواهین ماشین زودتر بگیرین شکایت کنین الان ایران‌خودرو بخاطر قیمت ها مجبور کردن که قیمتش هاشو برگردونه به قبل
ایگل سفید : سلام کسی میدونه چرا خودروهارو بارگیری نمیکنن داستان این مجوز راهور چیه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه
فاطمه : خودشون از نمایندگی بهتون زنگ زدن
رانا پلاس1363 : فعاله داداش من همین الان نگاه کردم 207 یک ماهه افتاده البته به داداشم .توجیه نداشت واریز وجه نکردیم به همه افتاده 207هیدرولیک 3ماهه 772میلیون خیلی خنده داره تمام واریز وجه ها هم بازه خیالتون راحت
مهدی : امشب رو کارینا خبری ازتون نیست شیطونا😂😂😂
تحویل 31 تیر : به تاریخ های تحویلی ها دقت کنین مشخصه فعلا 31 تیری ها دارن فاکتور میشن البته هنوز دهه اول و دوم تیر هم بعضی ها فاکتور نشدن اگه دهه اول مرداد هست که بعد از 31 نوبت اونا میشه شما تاخیر حداقل یک ماه برای فاکتور در نظر بگیرین
جواب سهیلا : معمولا یک ماه قبل از موعدی که مشخص شده پیامک واریز میاد که برای شما میشه آبان. اگه پیامک بیاد و واریز کنی ، دیگه افزایش قیمت شامل حالت نمیشه . ولی تا قبل واریز ، هرچی افزایش قیمت بخوره ، شامل شما میشه . سخا رو با واریزی دوم برات انجام میدن . توی نمایندگی میتونی . میتونی هم بری کافینت بیرون انجام بدی .بعدش ماشین هم با ظهور آقا بهت تحویل میدن . شوخی 😉
کوییک : درست میگه تهرانیا تا 22 اردیبهشت فاکتور شدن شهرستانیا تا 16 اردیبهشت
پناه : داره التماست میکنه میگه تغییر رینگ بده تا زودتر فاکتور شی😁
پناه : 6 دنده با رینگ آلمینیوم تحویلی 31 مرداد.واریزی اول 24 بهمن واریزی دوم 9 تیر ماه
علی : رینگ آلومینیوم هستی