خودروسازان می‌توانند زمین را نجات دهند؟

 

خودروسازان می‌توانند زمین را نجات دهند؟

 
با وجود نقش اصلی و تأثیرگذار در افزایش گرمایش جهانی و آلایندگی، شرکت‌های خودروسازی می‌کوشند زمین را پاک‌تر کنند. 
 
 
در سال‌های اخیر، تغییرات آب‌وهوایی به مسئله‌ای مهم و جهانی تبدیل شده و هم‌اکنون نیاز به کاهش انتشار CO2 برای متوقف‌کردن فرایند گرم‌شدن کره‌ی زمین به‌عنوان واقعیتی علمی پذیرفته شده است. هیچ‌کس نیست که انکار کند صنعت خودروسازی نقش مهمی در انتشار دی‌اکسیدکربن ایفا نمی‌کند. به‌عنوان مثال، گروه فولکس‌واگن تخمین می‌زند مسئولیت تولید حدود ۱ درصد از کل انتشار کربن در جهان را برعهده دارد.
 
هنگامی‌که برخی بگویند می‌خواهند پرچم‌دار کاهش انتشار CO2 باشند، شنیدن این حرف حتی تا حد زیادی مبهم است. باوجوداین، چنین حرکتی دقیقا همان کاری است که هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو، با رونمایی XC40 Recharge، اولین خودرو الکتریکی این شرکت، انجام داد.
 
ساموئلسون گفت:
 
با وجود ده‌ها سال نشست سیاسی درزمینه‌ی تغییرات اقلیمی و اهداف پررنگ‌و‌لعاب برای کاهش انتشار آلاینده‌ها، سطح دی‌اکسیدکربن هنوز در حال افزایش است. برای تغییر این روند عامل دیگری لازم به‌نظر می‌رسد و معتقدیم پاسخ باید حرکت عملی از طرف جامعه‌ی تجاری باشد.
 
آلبرت بایرمن، مدیر واحد تحقیق و توسعه گروه خودروسازی هیوندای، اخیرا گفته است:
 
صنعت خودرو باید به‌منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای مسئله‌ی گرمایش جهانی نقش بزرگی ایفا کند. می‌خواهیم بازیگری بزرگ در این سیاره باشیم؛ بنابراین، مسئولیت این کار را برعهده داریم که راه‌حل‌های پایدار ارائه دهیم. 
 
بدون شک حرکت کنونی به‌سمت تولید انبوه خودروهای الکتریکی در درجه‌ی اول با فشار اتحادیه‌ی اروپا و سایر قانون‌گذاران جهانی برای رسیدن به اهداف سختگیرانه درزمینه‌ی کاهش انتشار آلایندگی شروع شده است. این اهداف عمدتا محصول توافق‌نامه‌ی اقلیمی پاریس هستند که در سال ۲۰۱۶ آن را ۱۹۵ کشور جهان با هدف محدودکردن گرمایش کره‌ی زمین به ۱/۵ درجه‌ی سلسیوس بیشتر از سطح پیش از انقلاب صنعتی، امضا کرده‌اند. در‌همین‌زمینه، اتحادیه‌ی اروپا میزان آلایندگی متوسط ناوگان تولیدی هر خودروساز را به ۹۵ گرم‌بر‌کیلومتر محدود کرده است که اجرای آن از سال ۲۰۲۱ در این اتحادیه الزامی می‌شود. خودروسازان برای دستیابی به این اهداف مجبورند خودروهای الکتریکی تولید و عرضه کنند. 
 
بااین‌همه، دی‌اکسیدکربن تولید‌شده‌ی پیشرانه‌ی خودرو فقط بخشی از داستان است. مسئولان ولوو می‌گویند گازهای گلخانه‌ای تولیدشده‌ی پیشرانه‌ی خودروها فقط ۵۹ درصد از میزان کل دی‌اکسیدکربن تولیدی در طول عمر خودرو را تشکیل می‌دهد و ۳۶ درصد دیگر از CO2 تولیدشده در زنجیره‌ی تأمین تولید و ۵ درصد باقی‌مانده نیز به‌دلیل کارهایی مانند توزیع و خدمات‌دهی است. بنابراین، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی قصد دارند فراتر از این اهداف پیش بروند. به‌عنوان مثال، ولوو می‌خواهد تا سال ۲۰۴۰ به شرکتی دوست‌دار محیط‌زیست تبدیل شود. این شرکت برای دستیابی به این هدف مجموعه‌ای از اهداف تعیین کرده است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاهش ۴۰ درصدی تولید CO2 در طول عمر هر خودرو تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد. 
 
مسئولان ولوو گفته‌اند برای ردیابی منبع کبالت استفاده‌شده‌ی شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی CATL و LG Chem در ساخت باتری‌های لیتیوم‌یون از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند. فناوری یادشده به خریداران نشان می‌دهد میزان متوسط آلایندگی در طول عمر هر خودرو چقدر است.
 
 
فولکس‌واگن نیز مانند ولوو هدف خود را دستیابی به کاهش انتشار آلایندگی محصولات تعیین کرده است، با این تفاوت که خودروساز آلمانی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به این هدف دست یابد. شایان ذکر است فولکس‌واگن با افتخار خودرو برقی ID 3 را به‌عنوان اولین محصول بی‌تأثیر بر تولید کربن خود تبلیغ کرد و کارخانه‌ی Zwickau، جایی که این خودرو تولید می‌شود، کاملا با انرژی تجدیدپذیر کار می‌کند. تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی دیگر نیز تغییراتی ایجاد کرده‌اند که کارخانه‌های آن‌ها صرفا با انرژی تجدیدپذیر کار می‌کنند و تولید گازهای گلخانه‌ای را به روش‌های دیگر کاهش می‌دهند.
 
دیدن تناقض شرکت‌های سازنده‌ی خودروهای تولیدکننده‌ی گاز کربن که اکنون تلاش می‌کنند به‌عنوان رهبر در تلاش برای کاهش تولید این گازهای گلخانه‌ای شناخته شوند، اصلا دشوار نیست؛ به‌ویژه درباره‌ی فولکس‌واگن باتوجه‌به رسوایی دیزل‌گیت.
 
رالف برنداشتاتر، مدیر اجرایی فولکس‌واگن، درباره‌ی این موضوع گفته است:
 
بزرگ‌بودن ما به‌معنای مسئولیت‌پذیری بیشتر است. این هدف [کاهش آلایندگی] قطب‌نما و هدف ما خواهد بود.
 
ساموئلسون نیز گفت:
 
ما ایمنی را جزئی از شرکت خود ساختیم و باید با پایایی نیز همین کار را انجام دهیم.
 
ساموئلسون همچنین به این نکته اشاره کرد افزایش تقاضای عمومی به‌سمت کاهش آلاینده‌ها به‌معنای آن است که اگر صنعت خودرو به‌خوبی پاسخ ندهد، در آینده می‌تواند متحمل ضرر شود. ساموئلسون گفت:
 
رشد اقتصادی و فناوری جدید و رقابت لزوما بد نیستند. این‌ها نباید به‌عنوان بخشی از مشکل دیده شوند؛ بلکه باید با چنین مواردی به‌عنوان بخشی از راه‌حل برای آینده برخورد کرد. معتقدیم توانایی تغییر مکان افراد نباید به‌عنوان پدیده‌ای منفی تلقی شود و باید مثبت باشد. باید درباره‌ی محدودکردن آزادی تغییر مکان مراقب باشیم؛ اما باید آن را پایدار و بی‌ضرر کنیم. 
 
اگرچه برای دستیابی به تولید خودروهای بی‌ضرر میلیاردها دلار در صنعت خودروسازی هزینه خواهد شد، هزینه‌ی انجام‌ندادن این کار درنهایت می‌تواند بسیار بیشتر باشد.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آلایندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پلاس آذر : باز شروع شد باز شروع شد ای خدا
سهند ssssss : سلام مبارک باشه 💐 انشاالله به خوشی ممنون که اطلاع دادید
سهند بهمن : سلام برگه سبز ماشین چند روز بعد از تحویل میاد ؟؟؟؟؟ جهت اطلاع دوستان عزیز من اردیبهشت ماه سال گذشته ثبت نام کردم ‌‌‍‌ 8 مرداد ماه تکمیل وجه کردم 10 آبان فاکتور شد 11 پلاک آنلاین شد 15 آبان تحویل گرفتم برگه کمپانی فرستادن نمایندگی بیمه رو خودم استعلام گرفتم ولی برگ سبز هنوز نرسیده ولی کارت سبز هنوز رنگ سفید
شاهین پلاس : هشتم اصلا کسی فاکتور نشده
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : من تحویل سیستمی ۱۴ آبان بود ولی شاسی هم نشده،نمیدونم امسال ماشین رو میگیرم یانه
نسترن : دوستان یه سوال ؟؟ 🌹🌹🌹🌹🌹 اینجا تکمیل وجه خرداد یا تیر هم داریم ؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلام ما هم همچنان منتظریم ولی خبری نیست
نگار : سلام کسی از 8اردیبهشت مونده که فاکتور نشده باشه
j4 مرداد اقساطی 90 روزه : ایشالا هم شما و هم باقی دوستان پیام تحویل گرفتن ماشینشون بزارن. خدا قسمت کنه روزی که این فرآیندهای ساده مثل ثبت نام و خرید خودرو انقدر سخت،پیچیده و عصاب خورد کن نباشه برامون
ابوالفضل 1370 : بچه ها کسی میدونه شاهین سی وی تی تا چندم اسفند دادن و سوال دیگر اخرین نفرات اسفند تا چندم هستن؟ اسفند تموم بشه ماه بعدی دعوت نامه ها چجوری کی میشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر .ای : چند نفر از دوستان گفته بودن میخوایم خودمون رو از پل هوایی پرتاب کنیم و خودمون رو اتیش بزنیم یک قرار بزاریم منم باهاتون بیام همه با هم دست تو دست مثل جک و رز داخل فیلم تایتانیک خودکشی کنیم خلاص شیم منم دیگه کم اوردم چه وضعشه اخه
تحویل 30دیماه : اگه بگم دوتا پلاک برا من صادر شده باور نمیکنید؟خدا شاهده برنامه پلیس من دوتا پااک برام صادر شده😂
محمدرضا : نوشتم دیگ 681 البته مال من آپشنال هست
سهیلا ساینا تک : ممنونم مرسی از شما واقعا استرس اینو داشتم پولو خرج کنم و هم اینکه نمیدونستم کل افزایش به من میخوره یا نصفش که خدا رو شکر ختم به خیر شد حالا غول مرحله آخر فاکتور مونده
نگین : سلام داداش ، شرمنده ، پرداخت اولتون چند بوده؟🌹
ناشناس : نه کسی رو سراغ ندارم.اما 207 رو با دنا اتومات همه رو داره فاکتور میکنه
سید : تکمیل وجه 22 تیر تحویلی شهریور
ایلیا دوگانه اخر بهمن : سلام کسی خبر از فاکتور شدن سورن دوگانه داره ؟فروش فوق العاده تحویل اخر بهمن ایا احتمال داره زودتر تحویل بدن؟
علی اهواز : داداش پیگیر نشدی ببینی تا کی روی این تخصیص پلاک می چرخه یادمه تحویلی های گذشته همیشه تو یکی دوروزه پلاک میشدم الان من هرچی زنگ میزنم میگن فیزیک پلاک نیستش واقعا مسخره ست تو تهران فیزیک پلاک نباشه حتما تماس بگیرید و پیگیر باشید تا پلاک شن با شماره 02182272727 تماس بگیرید و پیگیر باشید
دنا6 : چند باید واریز کنید