صنعت قطعه تشنه زیرساخت های قوی / استقبال قطعه سازان از ورود وزارت دفاع به صنعت قطعه

 

امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار

 
در حالی وزارت دفاع طی تفاهم‌نامه ای به صورت جدی وارد حوزه قطعه سازی شد که فعالان صنعت قطعه معتقدند، سرمایه گذاری های عظیم انجام شده در زیرساخت های این وزارتخانه در سال های گذشته می تواند دستاوردهای مثبتی برای این صنعت به همراه داشته باشد.
 
 نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو که چندی است به صورت جدی در حال پیگیری است همراه با چالش ها و کاستی هایی بوده که خودروسازان را برآن داشته تا از توان وزارت دفاع که سرمایه گذاری های خوبی در بیشتر صنایع انجام داده، استفاده کنند و حال قطعه سازان نیز معتقدند این همکاری می تواند ضمن هم افزایی بیشتر منشا اتفاقات خوبی در صنعت خودرو باشد.
 
امید رضایی، عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار در همکاری وزارت دفاع با خودروسازان دو موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد، می گوید: بالابودن توان بالای وزارت دفاع به لحاظ نرم افزاری و دانش بنیان نسبت به صنعت قطعه و همچنین توانمندی موجود در بخش سخت افزاری خطوط و سرمایه گذاری های انجام شده بابت تولید محصولات که بسیار هزینه بر است از مواردی است که این وزارتخانه در چند وقت اخیر با توجه به توان مالی به آن ها توجه ویژه داشته است.
 
وی می افزاید: توانمندی موجود در ماشین آلات و اتوماسیون با توجه به نوع فعالیت و محرمانه بودن نمیتواند سورس خارجی داشته باشد و خارج از محدوده خود آن را تامین کند براین اساس زیرساخت ها را همیشه به خوبی تامین کرده زیرا اگر وارد حوزه ای شود باید از صفر تا صد موضوع را پوشش دهد زیرا امکان برون سپاری برای او وجود ندارد.
 
رضایی با اشاره به سرمایه گذاری های زیربنایی انجام شده وزارت دفاع در سال های گذشته تصریح می کند: در این زمینه هیچ صنعتی به اندازه وزارت دفاع سرمایه گذاری نکرده زیرا در این وزارتخانه تیراژ چندان معنا پیدا نمی کند و تولید محصول در صدر توجهات قرار می گیرد و این امکان وجود دارد که سرمایه گذاری سنگینی برای تعداد محدودی از یک محصول انجام شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن می افزاید: نگاه کارخانجات زیرمجموعه صنایع دفاع از سال های قبل تاکنون در اختیار داشتن زیرساخت های قوی بوده و در مباحث نرم افزاری و تولید ECU نیز به دلیل وجود این قطعات مشابه با عملکرد متفاوت در صنایع نظامی، این وزارتخانه فعال بوده و به دلیل در اختیار داشتن دانشگاه، نسبت به پرورش نیرو بر اساس نیازهای خود اقدام کرده است.
 
وی با بیان این که به دلیل آماده بودن بسترهای لازم، همزمان با ورود به صنعت خودرو آزمایش هایی انجام شده تا با نیاز خودروساز کالیبره شود، اظهار می کند: طبیعی است که این امر زمان بر باشد اما در بحث نرم افزاری برخی از قطعات در اشل دیگری شبیه سازی شده و حال در تلاش برای وارد کردن این محصولات به صنعت خودرو هستند که بدون شک به نفع صنعت خودرو خواهد بود.
 
رضایی بر این نکته تاکید می کند که حضور وزارت دفاع نه تنها می تواند به صنعت قطعه کمک کند بلکه می تواند یاری رسان صنعت خودرو باشد این در حالیست که وزیر دفاع در مراسم آغاز همکاری با سایپا به صراحت اعلام کرد که این وزارتخانه قصد قطعه ساز شدن ندارد که این اظهارات نگرانی هایی که برای جامعه قطعه سازی ایجاد شده بود را برطرف کرد و نشان داد که به دنبال حل مساله هستند.
 
وی ادامه می دهد: در این شرایط صنعت خودرو و قطعه می تواند استفاده بهینه ای از وزارت دفاع و همچنین دانشگاه ها داشته باشد این در حالیست که شعار همکاری با دانشگاه همواره مطرح شده اما آستینی برای همکاری بالا نزده شده است.
 
رضایی در ادامه با بیان این که بخشی از مکانیزم های موجود در صنعت خودرو از صنایع دفاعی وارد شده است، می افزاید: این وزارتخانه در استفاده از قطعاتی خاص پیشگام بوده و در نهایت این نتیجه حاصل شد که ورود این قطعات به صنعت خودرو نیز منافاتی ندارد. برای نمونه قطعه ای در ایربگ وجود دارد که تولیدکنندگان قطعات نظامی در دنیا از این قطعه استفاده می کنند و ماهیت آن نظامی است و حال با توجه به این شرایط اگر این همکاری زودتر اتفاق می افتاد باعث می شد تا با همکاری دانشگاه ها که از توانایی آن ها به خوبی استفاده نشده سینرژی و هم افزایی جدیدی ایجاد شود که به طور قطع نتایج خوبی خواهد داشت.
 
این فعال صنعت قطعه در نهایت تاکید می کند: نه تنها دعوت از صنایع دفاع بلکه هر سازمان و نهادی که به صورت تخصصی در حوزه خود کار کرده و تخصص و تجربه خود را در صنعت خودرو به چالش بکشد اتفاق مبارکی است و همه باید با آغوش باز از آن استقبال کنیم زیرا هم افزایی ایجاد شده در نهایت به نفع صنعت و اقتصاد کشور است.
 
وی در پایان می افزاید: پیش از تجهیز آزمایشگاه های صنعت خودرو بسیاری از تست ها در آزمایشگاه های وزارت دفاع انجام می شد و این وزارتخانه به ارتقای آزمایشگاه های صنعت خودرو بسیار کمک کرد بنابراین بسیاری از توانمندی ها در وزارت دفاع موجود است که به درد صنعت خودرو می خورد و برعکس که اگر از توانایی دو طرف استفاده شود می تواند دستاوردهای بزرگی به همراه داشته باشد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , مدیرعامل ایرانخودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی۴ : سلام. به این تاریخها توجه نکن.لااقل با ۱۵ روز تاخیر تحویل میدن
شاهین cvt : من امروز سایپا بودم ، یک آشنایی توی اداره فروش داشتم.گفت روزی ۴ ~۵ تا بیشتر تولید ندارن.اصلا روی cvt نمیشه حساب کرد. به من گفت اگه عجله نداری صبر کن وگرنه به دنده ای تبدیل بزن. من ۲۱ اسفند تکمیل وجه کردم.گفت حداقل ۳ الی ۴ ماه دیگه باید صبر کنی.
پلاس پوشالی 8 اردیبهشت : جای اپراتورهای سایپا خر بزارن کاراییشون بیشتره هر سوالی میپرسی میگن نمیدونم نمیدونم پس حقوق واسه چی میگیری اینکه مردم رو دست به سر کنی فقط با 4 تا دروغ که از قبل هماهنگ شده بزرگترین اشتباه زندگیم بود اینکه به این طویله اعتماد کردم
spr : بچها داستان این spr چیه؟
معین : سلام لطفا دوستانی که خرداد تکمیل وجه کردن و تبدیل زدن به اس بی آر لطفا اعلام کنین تا چندم فاکتور شدین من خودم ۲۶خردادم یک هفته م هست تبدیل کردم اما فعلا فاکتور خبری نیست
cvt : آقا کجا کنده تعطیله الان بیش 30 روز شد یک عدد cvt فاکتور نشده. نفرات 18 و 19 اسفند زیاد هستن
شاهین cvt اتومات : برای من تبدیل به cvt بدون سانروف gl باز نیست. برای شما توی پنل کاربری الان امکان تبدیل هست؟
یونس : اگه تبدیل بزنیم سود تاخیر بهمون میدن
خدایا ببین : الهی بچه های مسئولین سایپا جلوشون پر پر بزنن خون به جیگرمون کردن هم پول دادیم هم روحو جسممون مریض شد
cvt : سلام به همه عزیزانی که سی وی تی هستن و که تاریخ تکمیل وجه و سخا آنها چند روز با 18 اسفند فاصله داره. بخش زیادی از تعهدات cvt تکمیل وجه 18 اسفند فاکتور شده. عزیزانی که تکمیل وجه 18 اسفند و 19 اسفند و 20 اسفند هستن روند تولید و تکمیل کاری کند هست اما تاریخ هر 15 روز بروز میشه و 18 اسفند نمیمونه و جلوتر میره. اونایی که خیلی عجله دارن میتونن تبدیل بزنن. البته با این روند تولید عزیزانی که خرداد 1404به بعد تکمیل وجه کردن احتمالا باید GL بدون سانروف بگیرن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهریور را : من تبدیل زدم نهم فاکتور شدم ولی تاریخ صور فاکتور هر روز اپدیت میشه امروزم تاریخ پرونده اپدیت شد اما خبری نیست از فاکتور تا الان
ارش : سلام من 20 مهر هستم فاکتور نشدم البته نوع طرح مهمه من فوق العاده تیرماه بودم
سید : خداوکیلی رسید ب اسفند؟ انقد اذیتمون کردند دیگه باور نمیکنیم
مشکی رینگ شهریور : خیلی زحمت کشیدین ممنونم از لطفت
علی محمدی : دوستان پیش فروش تحویل شهریور اگ تبدیل پلاس زدین و فاکتور شده اعلام کنین ببینیم چجوره وضعمون
ساینا اس سفید : سلام پیش فروش ها تا چه تاریخی فاکتور شدن ؟
حسن پیش پانا مرداد : دوستان بلاخره پلاک شد خیلی خوشحالم
محمد : دوستان من با چنتا از بچها رفتیم ،یکی که از یزد اومده بود،اداره تحویل زامیاد پل کفش ملی به سمت اندیشه اولین خیابان دست راست مشخصه،درب شماره یک ،بما گفتن که مجوز گرفته شده و از هفته بعد پلاک میشن ،به چند نفر دیگه نیاز داریم زحمت بکشن برن شرکت زامیاد درب اصلی جاده فتح کنار بانک ملت، اطلاعات بگیرن مشخص بشه بما راست گفتن یا سرکار گذاشتن ،منتظر خبر از شما هستیم تکون بخورید
207 پانا فولادی آذر : دقیقا منم مثل شمام کی اسقاط کردین؟
علی تحویل31مردادپانا : سلام 6فاکتورشدم امروز12پلاک شدم چند روز طول میکشه تحویل بدن لطفا راهنمایی کنید ممنون