مایع ادبلو AdBlue چیست؟

 

مایع ادبلو AdBlue چیست؟

 
اگر در طول 5 سال گذشته خودرویی دیزلی را خریداری کرده باشید احتمالاً شاهد استفاده از ادبلو در آن برای پاک‌تر شدن آلاینده‌های اگزوز خواهید بود. در واقع اگر خودروی شما از ادبلو استفاده کند بدون آن نخواهید توانست از خودرو استفاده کنید!
 
 
سؤال اساسی این است: ادبلو Adblue چیست؟ چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان آن را خرید و در خودرو مورد استفاده قرار داد؟ برای پاسخ به این سؤالات می‌توانید نوشتاری را که تهیه ‌شده مطالعه فرمایید.
 
هدف اولیه و اصلی از تولید پیشرانه‌های دیزلی یافتن راه‌حلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بود زیرا آن‌ها دی‌اکسید کربن کمتری در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی تولید می‌کنند. دولت‌ها حتی مالیات‌های کمتری روی این خودروها وضع کرده‌اند تا خریداران را به انتخاب پیشرانه‌های دیزلی ترغیب کنند.
 
البته درست مثل دولت‌ها، اجماع کلی تغییر یافت و پیشرانه‌های دیزلی دیگر محبوبیت قبلی را نداشتند. اگرچه این پیشرانه‌ها دی‌اکسید کربن کمتری تولید می‌کنند اما از طرف دیگر ذرات آلاینده و NO2 بیشتری را در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی تولید می‌کنند.
 
ادبلو راه‌حلی برای این مشکلات بوده و با معرفی قوانین آلایندگی یورو 6 در سپتامبر 2015، استفاده از آن به یک نیاز تبدیل شد. ادبلو به اگزوز خودرو تزریق شده و با گاز نیتروژن اکسید واکنش داده و آن را به عناصر بی‌ضرر نیتروژن و اکسیژن تبدیل می‌کند. میزان اثربخشی ادبلو چقدر است؟ خب در واقع باید گفت زیاد! در سال 2017 مطالعه‌ای توسط دانشگاه لیدز انگلستان انجام شد و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که میزان نیتروژن دی‌اکسید سمی تولیدی توسط فولکس‌واگن پولو مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری دیزلی به اندازه‌ی آلایندگی یک کامیون مجهز به پیشرانه دیزلی 13 لیتری دارای سیستم ادبلو می‌باشد!
 
ادبلو چه کاری انجام می‌دهد؟
 
بدون وجود ادبلو، میزان زیادی از خودروهای دیزلی جدید نیتروژن اکسید بیشتری نسبت به قوانین آلایندگی یورو 6 تولید خواهند کرد. این مایعی غیر سمی بوده و بخش اعظم آن را آب و اوره تشکیل می‌دهد. این ماده به عنوان بخشی از کاهش کاتالیتیک انتخابی SCR بکار می‌رود. SCR نیتروژن اکسید تولیدی توسط پیشرانه‌های دیزلی را می‌شکند. با تزریق میزان کمی ادبلو به داخل اگزوز شاهد تبدیل ذرات سمی به آب و اکسیژن خواهید بود.
 
آیا خودروی من به ادبلو نیاز دارد؟
 
اگر خودروی شما نیازمند ادبلو باشد (مثلاً خودروی دیزلی هماهنگ با قوانین آلایندگی یورو 6) و بدون آن از خودرو بخواهید استفاده کنید پیشرانه استارت نخواهد خورد. خوشبختانه اکثر خودروهای نیازمند به ادبلو دارای صفحه‌نمایش یا چراغ هشداری هستند که به شما می‌گوید چقدر در مخزن مربوطه ادبلو باقی مانده است.
 
چه زمانی باید ادبلو را پر کرد؟
 
میزان ادبلوی باقی مانده در مخزن به فاکتورهای زیادی همچون ابعاد باک ادبلو، سبک رانندگی و مصرف سوخت خودرو بستگی دارد. البته به منظور تخمینی حدودی باید گفت به ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی، حدود 1 لیتر ادبلو مصرف خواهد شد.
 
پر کردن دوباره مخزن ادبلو مشابه پر کردن باک سوخت دیزلی یا بنزینی نخواهد بود. اگر تنها میزان کمی ادبلو به مخزن اضافه کنید آمپر مربوط به آن در خودرو درست کار نخواهد کرد. همچنین اگر شما یک بطری ادبلو بخرید باید از همه‌ی آن استفاده کنید زیرا باقی مانده آن در آینده قابل‌استفاده نخواهد بود.
 
چگونه باید مخزن ادبلو را پر کرد؟
 
پر کردن مخزن ادبلو شبیه پر کردن باک سوخت معمولی است. در اکثر موارد شما درگاه پر کردن باک ادبلو را زیر درگاه سوخت دیزل پیدا خواهید کرد. فقط کافی است مایع ادبلو را داخل این مخزن بریزید!
 
از کجا می‌توان ادبلو را خریداری کرد؟
 
بطری‌های ادبلو را می‌توان در اکثر پمپ‌بنزین‌ها مخصوصاً آن‌هایی که مربوط به شرکت‌های شل یا تگزاکو هستند پیدا کرد.
 
همچنین می‌توان ادبلو را از پمپ‌های موجود در جایگاه‌های سوخت تهیه کرد.
 
اگر خودروی شما در حال سرویس بوده و میزان ادبلو نیز کم است شاید تعمیرگاه مربوطه نیز این مایع را داشته باشد. همین موضوع درباره خرید خودروی صفرکیلومتر از خودروساز نیز صادق است چراکه برخی از آن‌ها میزان مشخصی از ادبلو را به‌صورت رایگان به خریدار اهدا می‌کنند.
 
موقع خرید ادبلو باید دقت کرد کد آن با ISO-22241 شروع شود زیرا معنی آن عدم آسیب‌رسانی به سیستم SCR خودرو است. تعمیر و تعویض سیستم SCR بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
 
ادبلو قیمت متنوعی دارد. البته در اکثر موارد می‌توان یک بطری پنج لیتری این ماده را با قیمت حدود 5 پوند خریداری کرد. البته زمانی که این مایع را در زمان سرویس خودرو تهیه کنید باید هزینه بیشتری بپردازید بنابراین بهتر است خودتان آن را تهیه کرده و در خودرو بریزید.
 
آئودی ادبلو: محصولات آئودی دارای پیام هشداری روی صفحه دیجیتال خودرو هستند که کم شدن ادبلو را به راننده اطلاع می‌دهند. پر کردن این ماده در نمایندگی آئودی 1.5 پوند به ازای هر لیتر آب خواهد خورد.
 
ب ام و ادبلو: ب ام و ادعا می‌کند خودروهایش با یک باک ادبلو می‌توانند به‌صورت متوسط 15 هزار کیلومتر را طی کنند. اگر میزان ادبلوی باقی مانده کمتر از 1600 کیلومتر کارکرد خودرو باشد، هشداری روی صفحه‌نمایش خودرو نقش خواهد بست و شمارش معکوس کارکرد خودرو را به راننده نشان خواهد داد.
 
مرسدس ادبلو: اگر شما مایع ادبلو را از مرکز سرویس رسمی مرسدس خریداری کنید هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد. کم شدن مایع ادبلو نیز با یک پیام هشداری روی داشبورد به اطلاع راننده می‌رسد.
 
فولکس‌واگن ادبلو: این کمپانی یکی از معدود خودروسازانی است که باک ادبلو را در اکثر محصولات دیزلی خود نصب می‌کند. فولکس‌واگن پاسات مجهز به باک 13 لیتری باعث می‌شود تا 10500 کیلومتر نیازی به پر کردن باک ادبلو نداشته باشید. شاسی‌بلند توارگ از باک 19.5 لیتری استفاده کرده و با یک باک ادبلو می‌توان مسافت 11500 کیلومتری را طی کرد.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ادبلو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟