مایع ادبلو AdBlue چیست؟

 

مایع ادبلو AdBlue چیست؟

 
اگر در طول 5 سال گذشته خودرویی دیزلی را خریداری کرده باشید احتمالاً شاهد استفاده از ادبلو در آن برای پاک‌تر شدن آلاینده‌های اگزوز خواهید بود. در واقع اگر خودروی شما از ادبلو استفاده کند بدون آن نخواهید توانست از خودرو استفاده کنید!
 
 
سؤال اساسی این است: ادبلو Adblue چیست؟ چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان آن را خرید و در خودرو مورد استفاده قرار داد؟ برای پاسخ به این سؤالات می‌توانید نوشتاری را که تهیه ‌شده مطالعه فرمایید.
 
هدف اولیه و اصلی از تولید پیشرانه‌های دیزلی یافتن راه‌حلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بود زیرا آن‌ها دی‌اکسید کربن کمتری در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی تولید می‌کنند. دولت‌ها حتی مالیات‌های کمتری روی این خودروها وضع کرده‌اند تا خریداران را به انتخاب پیشرانه‌های دیزلی ترغیب کنند.
 
البته درست مثل دولت‌ها، اجماع کلی تغییر یافت و پیشرانه‌های دیزلی دیگر محبوبیت قبلی را نداشتند. اگرچه این پیشرانه‌ها دی‌اکسید کربن کمتری تولید می‌کنند اما از طرف دیگر ذرات آلاینده و NO2 بیشتری را در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی تولید می‌کنند.
 
ادبلو راه‌حلی برای این مشکلات بوده و با معرفی قوانین آلایندگی یورو 6 در سپتامبر 2015، استفاده از آن به یک نیاز تبدیل شد. ادبلو به اگزوز خودرو تزریق شده و با گاز نیتروژن اکسید واکنش داده و آن را به عناصر بی‌ضرر نیتروژن و اکسیژن تبدیل می‌کند. میزان اثربخشی ادبلو چقدر است؟ خب در واقع باید گفت زیاد! در سال 2017 مطالعه‌ای توسط دانشگاه لیدز انگلستان انجام شد و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که میزان نیتروژن دی‌اکسید سمی تولیدی توسط فولکس‌واگن پولو مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری دیزلی به اندازه‌ی آلایندگی یک کامیون مجهز به پیشرانه دیزلی 13 لیتری دارای سیستم ادبلو می‌باشد!
 
ادبلو چه کاری انجام می‌دهد؟
 
بدون وجود ادبلو، میزان زیادی از خودروهای دیزلی جدید نیتروژن اکسید بیشتری نسبت به قوانین آلایندگی یورو 6 تولید خواهند کرد. این مایعی غیر سمی بوده و بخش اعظم آن را آب و اوره تشکیل می‌دهد. این ماده به عنوان بخشی از کاهش کاتالیتیک انتخابی SCR بکار می‌رود. SCR نیتروژن اکسید تولیدی توسط پیشرانه‌های دیزلی را می‌شکند. با تزریق میزان کمی ادبلو به داخل اگزوز شاهد تبدیل ذرات سمی به آب و اکسیژن خواهید بود.
 
آیا خودروی من به ادبلو نیاز دارد؟
 
اگر خودروی شما نیازمند ادبلو باشد (مثلاً خودروی دیزلی هماهنگ با قوانین آلایندگی یورو 6) و بدون آن از خودرو بخواهید استفاده کنید پیشرانه استارت نخواهد خورد. خوشبختانه اکثر خودروهای نیازمند به ادبلو دارای صفحه‌نمایش یا چراغ هشداری هستند که به شما می‌گوید چقدر در مخزن مربوطه ادبلو باقی مانده است.
 
چه زمانی باید ادبلو را پر کرد؟
 
میزان ادبلوی باقی مانده در مخزن به فاکتورهای زیادی همچون ابعاد باک ادبلو، سبک رانندگی و مصرف سوخت خودرو بستگی دارد. البته به منظور تخمینی حدودی باید گفت به ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی، حدود 1 لیتر ادبلو مصرف خواهد شد.
 
پر کردن دوباره مخزن ادبلو مشابه پر کردن باک سوخت دیزلی یا بنزینی نخواهد بود. اگر تنها میزان کمی ادبلو به مخزن اضافه کنید آمپر مربوط به آن در خودرو درست کار نخواهد کرد. همچنین اگر شما یک بطری ادبلو بخرید باید از همه‌ی آن استفاده کنید زیرا باقی مانده آن در آینده قابل‌استفاده نخواهد بود.
 
چگونه باید مخزن ادبلو را پر کرد؟
 
پر کردن مخزن ادبلو شبیه پر کردن باک سوخت معمولی است. در اکثر موارد شما درگاه پر کردن باک ادبلو را زیر درگاه سوخت دیزل پیدا خواهید کرد. فقط کافی است مایع ادبلو را داخل این مخزن بریزید!
 
از کجا می‌توان ادبلو را خریداری کرد؟
 
بطری‌های ادبلو را می‌توان در اکثر پمپ‌بنزین‌ها مخصوصاً آن‌هایی که مربوط به شرکت‌های شل یا تگزاکو هستند پیدا کرد.
 
همچنین می‌توان ادبلو را از پمپ‌های موجود در جایگاه‌های سوخت تهیه کرد.
 
اگر خودروی شما در حال سرویس بوده و میزان ادبلو نیز کم است شاید تعمیرگاه مربوطه نیز این مایع را داشته باشد. همین موضوع درباره خرید خودروی صفرکیلومتر از خودروساز نیز صادق است چراکه برخی از آن‌ها میزان مشخصی از ادبلو را به‌صورت رایگان به خریدار اهدا می‌کنند.
 
موقع خرید ادبلو باید دقت کرد کد آن با ISO-22241 شروع شود زیرا معنی آن عدم آسیب‌رسانی به سیستم SCR خودرو است. تعمیر و تعویض سیستم SCR بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
 
ادبلو قیمت متنوعی دارد. البته در اکثر موارد می‌توان یک بطری پنج لیتری این ماده را با قیمت حدود 5 پوند خریداری کرد. البته زمانی که این مایع را در زمان سرویس خودرو تهیه کنید باید هزینه بیشتری بپردازید بنابراین بهتر است خودتان آن را تهیه کرده و در خودرو بریزید.
 
آئودی ادبلو: محصولات آئودی دارای پیام هشداری روی صفحه دیجیتال خودرو هستند که کم شدن ادبلو را به راننده اطلاع می‌دهند. پر کردن این ماده در نمایندگی آئودی 1.5 پوند به ازای هر لیتر آب خواهد خورد.
 
ب ام و ادبلو: ب ام و ادعا می‌کند خودروهایش با یک باک ادبلو می‌توانند به‌صورت متوسط 15 هزار کیلومتر را طی کنند. اگر میزان ادبلوی باقی مانده کمتر از 1600 کیلومتر کارکرد خودرو باشد، هشداری روی صفحه‌نمایش خودرو نقش خواهد بست و شمارش معکوس کارکرد خودرو را به راننده نشان خواهد داد.
 
مرسدس ادبلو: اگر شما مایع ادبلو را از مرکز سرویس رسمی مرسدس خریداری کنید هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد. کم شدن مایع ادبلو نیز با یک پیام هشداری روی داشبورد به اطلاع راننده می‌رسد.
 
فولکس‌واگن ادبلو: این کمپانی یکی از معدود خودروسازانی است که باک ادبلو را در اکثر محصولات دیزلی خود نصب می‌کند. فولکس‌واگن پاسات مجهز به باک 13 لیتری باعث می‌شود تا 10500 کیلومتر نیازی به پر کردن باک ادبلو نداشته باشید. شاسی‌بلند توارگ از باک 19.5 لیتری استفاده کرده و با یک باک ادبلو می‌توان مسافت 11500 کیلومتری را طی کرد.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ادبلو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منتظرالشاهین : معلوم نیست گیر کارشان کجاست؟ راستش را هم نمی گویند.انتظار بود بعد از گران کردن اخیر،روند فاکتور کردن سریعتر بشود،نه تنها سریع نشد،بلکه متوقف شد ! شاید قطعه ندارند،شاید خط تولید دچار نقض فنی شده، شاید مثل همه جای مملکت،اینجا هم، اوضاعش بهم ریخته....مشخص نیست.
شاهین سیاه : احتمالا منظورتان اسفند است...
اردی پلاس : کاملا صحیح است.من ۲۴ و رفیقم ۲۵ اردیبهشت تکمیل وجه( همانروز هم سخا) انجام دادیم.خبری نیست.
شاهین جی : فقط بریم جلو شرکت تمام. ۸ ماهه پول نقد ۶۰۰ میلون گرفتن. جواب. نمی‌دن. نه شکایت هم رفتم فایده ندارد ۲ سال مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن. تا نریم جلو شرکت هیچ فایده‌ای ندارد. با خودشون الان مگن هروقت دادیم دادیم. پول که گرفتیم کاری هم نمیتونن بکنند باید بهاشون مثل خودشون رفتاار کنیم.
شاهین. : سلام. بچها من تمام شکایتهارو رفتم فایده ندارد حتی قوه قضاییه و صنعت معدن هیچ راهی ندارع باید بریم ججلو شرکت ۸ ماهه ۶۰۰ میلیون نقد دادم ۱۰۰ میلیون دوسال پیش بلوکه کردن. هرچه زنگ میزنم. بخدا همه مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن باور کنید
محمد : تجمع نکنید..... گرون میکنن
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع : سلام دوشنبه 16 آذر تجمع هست هرکی میتونه بیاد ساعت 9 صبح
Sadegh : منم ۱۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
مصطفی : سلام ردیف قرارداد 72**1538 تحویل ۱۴ خرداد هشتم تیر فاکتور دهم پلاک یازدهم حمل به نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب میس میس : حال مال خودته و بس که سواری الان
اطلس مشکی22 مهر تکمیل وجه : سلام من امروز فاکتور شدم مشکی 22 مهر تکمیل وجه و 26 مهر سخا انشالله به زودی قسمت خودت
میس میس : خیلی دلم خنک شد اون موقع که میگفتم کوییک بگیرین و اطلس ندارن به من میگفتن دلالی میخوای صف خلوت کنی میگفتم همسر من اونجا کار میکنه بابا ماشین ندارن هی مسخره کردین حالا برین حالش ببرین
اطلس بهمن : سلام از بهمن ماهیا کسی تکمیل وجه کرده لطفا بگید چقد واریز کردین.بی زحمت جواب بدین.باتشکر
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : زنگ زدم به پشتیبانی میگم درسته میگن سایپا ورشکسته شده؟ تکلیف ما چی میشه با این وضع؟ میگه فعلا در این باره هیچ چیزی به ما اعلام نکرده ان....😳😳😳🫤🫤🫤🫤
ایکس 55پزو : سلام به همه دوستان بنده برج8 ثبت نام کردم وبرج 11تحویل گرفتم خیلی ماشین خوبی خیلی بهتر از ماشین ایرانی وخدمات خوبی داره خواستم به اشتراک بذارم انشالله برای دوستانوهم زودتر بدن یاعلی
ساینا اس 7بهمن : من زنگزدم سایپا از اپراتور تشکر کردم که ممنونم که ماشنمو فاکتور نمیکنی طرف هنگ کرد گفتم اسمم کردم صبوری خوبه راضی هستی 😂😂میخوای انصراف بزنم خنک شی
سورن پلاس : مبلغ سود تاخیر فروش فوری با پیش فروش فرق داره. کسانی که فروش فوری هستن روزی 600 هست،پیش فروش ها 200.
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : ببخشید که قصد داریم حقمونو بگیریم شما هیچ میدونی برای این پول چقدر زحمت کشیده شده تو ایران هرجا بخوای حقتو بگیری میشه اقدام علیه امنیت ملی :/
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : منم حتما سعیمو میکنم بیام