مرسدس بنز و IBM در تلاش هستند تا باتریهای مورد نیاز در خودروهای برقی و هیبریدی را بدون استفاده از لیتیوم و کبالت تولید کنند. این فناوری، ظرفیت شارژ و قیمت نهایی را بهبود خواهد داد.
مرکز تحقیقاتی آلمادن متعلق به شرکت IBM در گزارش اخیر خود از توسعهی نوعی فناوری ذخیرهی انرژی الکتریکی خبر داده است که وابستگی به فلزات سنگین مثل کبالت و نیکل ندارد. جزئیات این پروژه هنوز محرمانه باقی مانده؛ اما دپارتمان تحقیق و توسعهی خودروسازی مرسدس بنز در امریکای شمالی بهعنوان عضو همکار IBM معرفی شده است. این شرایط، احتمالا مشهورترین خودروساز آلمان را به اولین شرکت تجاری دارندهی جدیدترین فناوری مرتبط با باتریها تبدیل خواهد کرد.مرسدس بنز مفهومی EQ
در بازار مدلهای لوکس، مرسدس بنز فروش بسیار خوبی دارد و برند پیشرو محسوب میشود. از طرف دیگر، موفقیت این شرکت در عرضهی محصولات تمامبرقی هنوز مبهم است. گروه دایملر همواره برای دستیابی به جدیدترین فناوریها تلاش میکند و با تکیه بر مشتریان وفادار خود میتواند روی تقاضای بالقوه برای تولیدات حساب کند. علاوهبر این، سرمایهگذاری بر تولید باتریها، نقش مهمی در توسعهی خودروهای هیبریدی خواهد داشت. امروزه مدلهای متنوع کلاس A، C و S در کنار کراساورهای مختلف مرسدس بنز با پیشرانههای هیبرید و پلاگین هیبرید عرضه میشوند.
از اعلامیهی رسمی IBM میتوان نتیجه گرفت؛ نسل جدید باتریهای ساخت این شرکت، کاملا عاری از کبالت و نیکل نیست. درواقع، سه مادهی ترکیبی جدید که سابقهی استفاده در باترهای را ندارند نقش اصلی را بازی خواهند کرد. این مواد بیشتر از عناصر موجود در باتریهای امروزی، تجزیهپذیر و دوستدار محیط زیست هستند؛ ضمن اینکه قابلیت استخراج از دریا دارند. مدیران IBM، البته اشارهای به هزینه یا فناوری استخراج مواد مذکور از اقیانوسها یا آب دریا نکردهاند. دیگر نکتهی مهم، نوع جدیدی از مایع الکترولیت در باتریهای IBM است که از نظر ایمنی و آلایندگی بهتر از نمونههای موجود خواهد بود و سریعتر شارژ خواهد شد.
سخنان پژوهشگران IBM پیشآگهی از یک کشف بسیار بزرگ و انقلابی است. خودروهای برقی امروزی با ظرفیت باتری در حدود ۱۰۰ کیلوواتساعت تولید میشوند؛ درحالیکه محققان امیدوار به عرضهی مدلهای هزار کیلوواتساعتی با قابلیت شارژ ۸۰ درصد در زمان ۵ دقیقه هستند. باتریهای آینده به نسبت ظرفیت انرژی قابل ذخیره، کمحجمتر خواهند بود؛ ضمن اینکه از نظر قیمت و احتمال آتشسوزی نیز شرایط بهتری خواهند داشت.
شرکت IBM معمولا به دور از هیاهوی تبلیغاتی فعالیت میکند و در اعلامیههای خود صداقت نشان میدهد؛ اما برای توصیف نسل جدید باتریهای این غول فناوری به اطلاعات بیشتری نیاز است. مسلما مرسدس بنز از فرصت همکاری با IBM استفاده خواهد کرد تا باتریهای مدرن روی محصولات سری EQ داشته باشد. باید امیدوار باشیم که روند تحقیقات در ساخت باتریهای جدید به سرنوشت موتورهای روتاری (وَنکل) یا پیشرانههای هیدروژنی دچار نشوند.