قطعات تقلبی و بی کیفیت خودرو در بازار در حالی همزمان با تحریم ها و محدودیت های ناشی از واردات افزایش یافته که به اعتقاد مسئولان این صنف این سهم هم اکنون به ۱۵ درصد رسیده است.
اتحادیه تعمیرکاران خودرو قطعات تقلبی و قاچاق را در صدر شکایات این اتحادیه عنوان می کند و از سوی دیگر مسئولان اتحادیه لوازم یدکی ضمن رد کردن این ادعا، معتقدند که شکایت در زمینه قطعات تقلبی از سال گذشته تاکنون در ردیف کمترین شکایت ها بوده به طوری که با وجود تعداد بالای فعالان این حوزه، این میزان شکایت به معنای نبود هیچ اعتراضی است. با این حال قطعات بی کیفیت همچنان در بازار جولان می دهند و تلاش ها برای حذف آن ها از بازار همچنان ادامه دارد.
سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار با بیان این که آن چه از قاچاق قطعه و فراوانی آن در بازار مطرح می شود نیازمند تعریف دقیقی است، می گوید: قطعات قاچاق از مبادی قانونی عبور نمی کند اما آن چه هم اکنون در بازار قطعات دیده می شود قطعات بی کیفیت است که این موضوع تازگی ندارد و هرچند در گذشته کمتر دیده می شد اما در حال حاضر به دلیل مشکلات ارزی و همچنین تحریم شاهد این موضوع در همه صنوف از جمله قطعات یدکی هستیم.
وی می افزاید: اتحادیه همواره در تلاش برای حذف قطعات بی کیفیت از بازار است به طوری که هم اکنون واحد شکایات اتحادیه به دنبال این موضوع و شناسایی این قطعات و جمع آوری آن ها از بازار است.
کاظمی با تاکید بر این که برخورد با قطعات بی کیفیت یکی از اهداف بزرگ اتحادیه است که هم اکنون نیز در حال پیگیری آن است، ادامه می دهد: هم اکنون فروش قطعات بی کیفیت در صدر شکایات ارایه شده به اتحادیه است اما در زمینه قطعات تقلبی تعداد شکایات بسیار اندک بوده به طوری که از سال گذشته تاکنون تنها دو مورد شکایت در این زمینه مطرح شده است.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران در تشریح تقلب های رخ داده در این بازار تصریح می کند: یکی از فعالان بازار نسبت به واردات قطعات یکی از برندهای با کیفیت و شناخته شده چینی اقدام کرده اما مشابه این قطعه از سوی یکی از فروشندگان با نام قطعه اصلی و با بسته بندی همان قطعه و تنها با تغییری اندک به فروش رسیده که این سواستفاده از سوی اتحادیه به شدت برخورد می شود چرا که این قطعه تقلبی بودهو سلامت را با خطرات جدی مواجه می کند.
کاظمی ادامه می دهد: این تخلف زمانی که خریداری نسبت به خرید اقدام مس کند و پس از آن با مشکل مواجه می شود خود را نشان می دهد که البته این مشکل در صنف لوازم یدکی بسیار کم دیده می شود و در صورت بروز نیز نسبت به اعلام شکایت از سوی خریدار نیز اقدام می شود اما ضرر و زیان ناشی از این اقدام متعلق به صاحب برند خواهد بود که مدت ها برای شناساندن آن برند زحمت کشیده و زمان صرف کرده است.
وی وجود دو شکایت در زمینه قطعات تقلبی از سال ۹۷ تاکنون را عدد ناچیزی می داند و می افزاید: در صنفی با ۱۲۰ هزار فعال در کل کشور و ۱۰ هزار فعال در تهران به معنای وجود نبود کالای تقلبی است اما کالای بی کیفیت وجود دارد که در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قطعات را شامل می شود که نیازمند حمایت و کمک دولت است.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران با تاکید بر این که قطعات بی کیفیت عمدتا چینی هستند، تصریح می کند: عمده قطعات تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار هستند و از آن جا که به فروشنده نزدیک هستند بنابراین امکان تولید قطعه بی کیفیت وجود ندارد.
کاظمی ادامه می دهد: برخی از واردکنندگان قطعات عضو اتحادیه نشده اند و نسبت به واردات این دسته از قطعات اقدام می کنند زیرا اتحادیه آموزش های لازم را به اعضای خود می دهد و آن ها را در هنگام دریافت جواز از قطعات تقلبی، قاچاق و بی کیفیت و اثرات منفی این امر آگاه می کنیم براین اساس کمتر عضو اتحادیه ای وجود دارد که در این زمینه فعال باشد.