نگرانی قطعه سازان از افزایش ناگهانی تیراژ خودروها / تعویق پروازها کار دست قطعه سازان می دهد

 

نگرانی قطعه سازان از افزایش ناگهانی تیراژ خودروها / تعویق پروازها کار دست قطعه سازان می دهد

 
در حالی تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی خودروسازان با هدف تقویت بنیه مالی قطعه سازان به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده که آب رفتن موجودی انبار قطعه سازان و تعویق پروازهای خارجی در کنار برنامه افزایش تیراژ تولید خودروسازان، نگرانی های جدیدی برای آن ها ایجاد کرده است.
تبدیل تسهیلات ارزی صنعت خودرو به حد اعتباری و همچنین تسهیلات ریالی این روزها امید به افزایش تولید را زنده کرده اما همچنان نگرانی از کمبود قطعه و مواد اولیه و طولانی بودن زمان سفارش گذاری از چالش هایی است که صنعت قطعه با آن درگیر است. 
 
فعالان این حوزه معتقدند که با اعلام برنامه افزایش تیراژ تولید باید خودروسازان نسبت به پرداخت عادلانه منابع مالی تعیین شده و همچنین برنامه افزایش تولید به فعالان صنعت قطعه اقدام کنند تا افزایش تیراژ تولید منجر به دردسر نشود. اما در همین حال پیش بینی تسهیلات و تصویب آن شرایط بهتری را برای قطعه سازان فراهم کرده است. 
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در تشریح درخواست فعالان این حوزه مبنی بر دریافت تسهیلات می گوید: درخواست فعالان صنعت خودرو و قطعه برای دریافت تسهیلات در سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان بوده که پس از تصویب به 11 هزار میلیارد تومان کاهش یافت که از این میزان 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی در اسفندماه تخصیص یافت.
 
وی می افزاید:بر همین اساس مقرر شد 7 هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز در قالب 840 میلیون یورو به صورت ارزی پرداخت شود اما این پرداخت به دلیل مشکلات موجود در ساز و کار فنی و پرداختی انجام نشد و در نهایت با همکاری وزیر صمت، کمیسیون صنایع و معادن و شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، 844 میلیون یورو به ملبلغ ریالی تبدیل شد.
 
بیگلو با تاکید بر این که پیش بینی تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی از همان محل پیش بینی شده چرا که محرز شد پرداخت تسهیلات ارزی 7 هزار میلیارد تومانی امکانپذیر نیست، ادامه می دهد: بر این اساس 5 هزار میلیارد تومان در قالب حدود اعتباری پرداخت می شود این در حالیست که 4 هزار میلیارد تومان سال گشته در قالب تسهیلات بانکی پرداخت شد یعنی سقف اعتباری هر دو خودروساز در حدود 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این امر می تواند هم به صورت تسهیلات از سوی خودروساز دریافت شود و هم می تواند در قالب ضمانت نامه های بانکی و مواردی از این دست باشد.
 
دبیر انجمن قطعه سازان ادامه می دهد: تاکنون بر اساس توافقی که با خودروسازان انجام شده مقرر است خودروسازان از محل این حدود اعتباری تسهیلات دریافت کنند و در اختیار قطعه سازان قرار دهند.
 
او همچنین در ادامه با اشاره به نشست مشترک هیات مدیره ایران خودرو با اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز اظهار می کند: در این جلسه نگرانی قطعه سازان از بابت کمبود نقدینگی و افزایش تیراژ مطرح شد زیرا افزایش تیراژ به صورت ناگهانی منجر به بروز مشکلاتی می شود چرا که موجودی قطعات در راه، در حال اتمام بوده و نیاز است در ابتدا نسبت به نقدینگی لازم و سپس سفارش گذاری اقدام شود.
 
بیگلو افزایش تعامل ایران خودرو و سایپا با انجمن قطعه سازان و ادامه این تعامل را از دیگر محورهای این نشست عنوان می کند و می گوید: دیگر خواسته انجمن این بود که ایران خودرو در تقسیم منابع مالی نظر انجمن را دخیل کند بنابراین قرار شد از سوی شرکت ساپکو فرمولی تعریف و بر اساس آن منابع مالی اختصاص یابد.
 
دبیر انجمن قطعه سازان در پایان با اظهار نگرانی از به تاخیر افتادن پروازهای خارجی می افزاید: در این مدت تاخیر پروازها و تعویق آن تاثیر منفی بر قطعه سازان داشته و شرکت هواپیمایی از پذیرش بار و همچنین مسافر خودداری می کنند این در حالیست که موجودی برخی از قطعات در راه کم بوده وسفارش گذاری نیز از چند ماه پیش آغاز شده این در حالیست که برخی از قطعه سازان قطعات مورد نیاز خود را به صورت روزانه و هوایی تامین می کردند که کنسل شدن پروازها معضلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم پس از 10 روز و بر اساس اعلام شرکت های هواپیمایی پروازها ادامه یابد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
David : حدودا ده روز بعد بیمه شدن تحویل دادن
X5اردیبهشت : ۲۴اردیبهشت ۱۲۰روزه
محمد : سلام دوستان برا یکی از دوستای من دیروز پیامک واریز اومد ما باهم ثبت نام کردیم اولیت زمستان 1403 بود برا اون پیامک واریزی پیش فروش اومد برا من هنوز پیامکی نیومده کسی اطلاعی داره؟
کریم کرگدن T8 : تقریبا یکماه حساب کن ولی هر روز زنگ بزن یادآوری کن
مظلوم : منم موافق باشما کاربرمحترم امیررضا
سعید شاهین GL : سلام داداش من پذیرش ۸ آبانم و همچنان منتظر فاکتور
ایرانی : بزن بر طبل بی عاری که آن هم عالمی دارد ... شانس آوردیم تحلیل گر اقتصاد داغان کشور نشدی
کرمان موتور نماد بی اعتمادی و بی تعهدی : توصیه من به عنوان یک مالباخته،به همه ی کسانی که قصد ثبت نام از شرکت کرمان موتور دارند اینه که قبل از ثبت نام حتما از چند نفر دیگه که قبلا ثبت نام کردند،در مورد عمل به تعهدات شرکت سوال کنید،قطعا از ثبت نام‌ پشیمان میشوید. شرکت به تعهدات قبلیش عمل نکرده،باز هم سفارش جدید میگیرد،در حقیقت با پول مردم حقوق کارکنانش رو پرداخت میکنه.معلوم نیست چه مدت میتونه به این صورت پیش بره...
ایکس 5 : سلام. ثبت نامی چه تاریخی بودید. و تحویل چند ماهه
شاهین زمستان : آقا احسان ببخشید شما برای واریز وجه از کارت بانکی خودتون واریز را انجام دادید یا باید پول به حساب صاحب اصلی حواله واریز بشه بعد خرید انجام بشه ممنون میشم پاسخ بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سهیل : آقا ما بعد از 10 روز تخصیص پلاک، الان نصب پلاک شدیم. 6 دنده
حسین : داخل میز خدمت دیدم سود برام زده 35400
آذری : سرعتش کم شده. الان چند روز هست من ندیدم کسی اینجا بگه پلاک شده
دنا غمگین : الان زنگ زدم کارخونه تحویل 30 مهرم میگن تا 20 الی 25 روز دیگ فاکتور میشید توروخدا زنگ بزنید ببینم باید چکارکنیم
207 : سلام دوستان لطفا هرکی پلاک شد با ذکر تاریخ فاکتورش بگه ! ممونمم
علی : یک مرحله رفته جلو صدور اسناد
ارزو طلا : بر اساس پیش بینی ها ی کارشناسان ارزو دلار 80هزار و تا 100هزار هم بالا خواهد رفت
سورن دوگانه آبان : نه هنوز...منتظریم---18آذر فاکتور شد.هنوز پلاک نشده
جواد : 207 سقف فلز سفید تاریخ تکمیل وجه 1 مهر و موعد تحویل 1 دی فاکتور شد
مهدی : مبارکه به شادی