تولید ایران خودرو متوقف شد : تاثیر شیوع کرونا بر بازار خودرو ایران

 

تولید ایران خودرو متوقف شد : تاثیر شیوع کرونا بر بازار خودرو ایران

 
ویروس کرونا که از چند هفته ای است که رسما ورودش به ایران تایید شده است، به جان بازار خودرو نیز افتاده و بنابه گفته فعالان بازار بر خرید و فروش خودرو تاثیر به سزایی گذاشته است. حتی مراجعه شهروندان برای تعویض پلاک نیز کاهش  داشته و در پی نگرانی های بهداشتی فعالیت مراکز تعویض پلاک نیز به کلی متوقف شده است.
 
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر بازار خودرو کشورمان:
 
تولید ایران خودرو متوقف شد
به نوشته فارس: طبق بخشنامه معاون توسعه منابع انسانی ایران خودرو، تولید این شرکت خودروسازی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.
 
افت شدید قیمت: تاثیر شیوع کرونا بر بازار خودرو ایران [به روز رسانی] - اسفند 98
پایش میدانی بازار خودرو و نمایشگاه‌های خودرو تهران حکایت از به صفر رسیدن معاملات دارد؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بیش از هر چیز ناشی از شیوع ویروس کرونا است.
 
بررسی قیمت‌های بازار نشان می دهد که از چهارشنبه هفته گذشته (هفتم اسفندماه) تا عصر دیروز قیمت‌ها دستخوش تغییر نشده و همان کاهش هفت تا ۱۲ میلیون تومانی در خودروهای داخلی و افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی تا آن تاریخ نسبت به هفته قبل از آن مشاهده می‌شود.
 
کارشناسان معتقدند روند نزولی قیمت‌ها از زمان برداشته شدن مجدد قیمت ها از سایت های فعال اینترنتی آغاز شده، اما مراجعه نکردن مشتریان به بازار نمایشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا عاملی است که کاهش شدید تقاضا و در نتیجه افت قیمت‌ها را رقم زده است.
 
 
در این زمینه، سعید موتمنی ‌رئیس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت توضیح داد: «به جرات می‌توان گفت این روزها کسب و کارهای همکاران این حوزه نسبت به پیش از شایع شدن ویروس کرونا تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.»
 
وی گفت: «این روزها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمی‌کنند و نمایشگاه‌داران نیز در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده می‌کنند.»
 
موتمنی در عین حال با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت:‌ «چند سالی است که تقاضا برای خرید در فروردین و اردیبهشت بیشتر از اسفندماه است، بر این اساس افرادی که فکر می‌کنند با نگه داشتن خودرو در ایام پایانی سال می‌توانند سود بیشتری ببرند، در اشتباهند.»
 
وی بیان‌داشت: «افرادی که به دنبال خودرو برای مسافرت های نوروزی بودند، ماه‌ها قبل خرید خود را انجام داده‌اند.»
 
بررسی قیمت ها نشان می دهد قیمت برخی خودروهای مونتاژی بدون تغییر نسبت به چهارشنبه گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده که از آن جمله کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی سراتو و کاهش ۲۰ میلیون تومانی هایما اس ۷ قابل اشاره است.
 
انجمن قطعه سازان ایران: عدم تامین قطعه از چین در اثر فراگیری ویروس کرونا [به روز رسانی] - اسفند 98
خودروسازان مطرح ایران در حالی همچنان به تولید محصولات ناقص (دارای کسری قطعه) مشغول هستند که اخیراً تردیدهایی مبنی بر کمبود قطعات خودرو برای پوشش تیراژ فعلی، ایجاد شده است.
 
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه ‌سازان ایران در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: «پس از انتشار ویروس کرونا در کشور چین، ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل بر خورده است و تا قبل از این، برخی قطعات خودروهای داخلی را که از چین وارد می کردیم، اکنون با مشکل تامین مواجه شده اند.»
 
مازیار بیگلو در ادامه صحبت های خود گفت: «اکنون نه ‌تنها راه هوایی، بلکه راه های زمینی برای خرید کالا از چین امکان ‌پذیر نیست و اگر شرایط به همین گونه پیش برود، در تامین قطعات خودروها با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد. پس از تحریم ها نیز دیگر نمی ‌توانستیم از کشورهای دیگر قطعات را تامین کنیم و تنها می ‌توانستیم برای تکمیل کردن خودروهای ناقص خود به سراغ چینی ها برویم، اما اکنون برای تکمیل کردن خودروهای ناقص داخلی از موجودی انبارها استفاده می ‌کنیم و این موجودی تنها تا عید جوابگوی خودروسازان خواهد بود و قطعا بعد از عید با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.»
 
چین در طول یک دهه گذشته همواره یک بازار کلیدی چه برای خودروسازان خارجی از فولکس‌واگن تا جنرال‌موتورز و چه شرکت‌های داخلی مثل جیلی و سائیک‌موتور بوده است. کارشناسان می‌گویند ویروس کرونا سبب وارد آمدن هزینه‌های شدید به زنجیره تامین قطعات خودرو و تقاضا شده است.
 
مشکلی که وجود دارد این است که هیچگونه راهکاری برای تامین قطعات بعد از شب عید نداریم. اکنون هیچ موادی از چین وارد کشور نمی شود. نکته قابل توجه دیگر بعد شروع تحریم ها، آغاز بکار دوباره شرکت های قطعه سازی داخلی و تکیه بر توان داخلی بوده است. برخی شرکت‌ های قطعه ساز با تعدیل نیروی کار روبرو بودند که امروز بخشی از آنها به کار برگشته ‌اند و مشغول به کار شده اند.
 
بیگلو درباره افزایش قیمت خودرو نیز اعلام کرد: «جامعه ظرفیت افزایش قیمت خودرو در امسال را ندارد، قیمت مواد اولیه عقلانی نیست و باید با قیمت تمام شده این مواد به ما داده شود تا هزینه ‌های تولید منطقی شود. در این بین هر زمان قیمت خودرو افزایش یافته پیدا کرده است، به دنبال آن نارضایتی مردم از کیفیت قطعات و خودروهای داخلی نیز بیشتر شده است.»
 
از چهارشنبه دو هفته قبل که خبر ورود کرونا به ایران اعلام شد، بسیاری از شهروندان به توصیه وزارت بهداشت، پیشگیری را در دستور کار قرار داده‌اند تا با رعایت هرچه بیشتر بهداشت فردی، خود را از ابتلا به این ویروس در امان نگه دارند. از آنجا که پی‌در‌پی توصیه می‌شود شهروندان تا حد امکان در منازل خود بمانند و بیرون نیایند، مراجعه به بازار خودرو نیز کاهش یافته و بنابراین تقاضا روند نزولی پیدا کرده است.
 
 
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بسیاری از شهروندان خرید و فروش خودرو را به دلیل آنکه نیاز به حضور فیزیکی در بنگاه‌ها و دفترخانه‌ها دارد، متوقف کرده و برخی حتی برای انجام امور مربوط به شماره‌گذاری خودروهای خود نیز مراجعه نمی‌کنند. به گفته آنها، در کنار این موضوع، رشد شدید قیمت‌ها نیز عامل دیگری در کاهش تقاضا به شمار می‌رود که سبب شده خیلی‌ها عملا توان خرید در بازار نداشته باشند. در مجموع گفته می‌شود قیمت خودروهای داخلی اندکی افت داشته، هر چند هنوز به دوران قبل از آغاز طوفان گرانی بازنگشته است.
 
از حدود یک ماه پیش، موج جدید رشد قیمت در بازار خودرو آغاز و اگرچه در مقاطعی متوقف یا کند شد، با این حال در مجموع رکوردهایی جدید در بازار به ثبت رسید.
 
گفته می‌شود روند عرضه محصول از سوی خودروسازان نیز همچنان نسبتا ضعیف است و واکنش ضدکرونایی مشتریان نیز به نوعی تبدیل به توفیق اجباری برای شرکت‌های خودروساز شده است. در حال حاضر هیچ خبری مبنی بر تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان در راستای پیشگیری از ابتلای کارکنان آنها به کرونا منتشر نشده و ظاهرا تولید نیز روندی عادی دارد.
 
از آنجا که خودروسازان کلی تعهدات معوق داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اصرار به رشد تولید دارد، بعید به نظر می‌رسد اقدامی در راستای تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان (در راستای کاهش شیوع کرونا) انجام شود.
 
 
این در حالی است که پس از شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان با تعطیلی موقت مواجه شد. این ویروس همچنین ضرر بزرگی به معاملات در بازار خودروی چین زد و فروش را با رکود کم سابقه‌ای مواجه کرد، زیرا بسیاری از شهروندان چینی ترجیح می‌دهند فعلا از منازل خود خارج نشوند.
 
با این وجود خودروسازان ایرانی، قصد دارد تا جای ممکن به تولید ادامه دهند و در همین راستا نیز تمهیداتی را در راستای ضد عفونی خطوط تولید، بررسی وضعیت سلامتی کارگران و کارکنان خط تولید اندیشیده اند.
 
با این وجود به نظر می رسد که در شرایط فعلی و حداقل طی هفته جاری، خرید و فروش خودرو در بازار به سختی صورت پذیرد و زمینه برای کاهش قیمت برخی از خودروها در بازار ایجاد شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولید ایران خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : تشکر از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار آموزنده و مفید بود
اردیبهشت ۲ : سلام دوستان ۲۰ آبان پلاک شدم هنوز از تحویل خبری نیست،فقط با روان مردم بازی میکنند ۲آبان فاکتور۱۸ روز تا پلاک از زمان فاکتور نزدیک یک ماه شد سود تاخیر هم مشخص نیست تا این لحظه سایپا فقط با دورغ زمان خریده، ثبتنام اولیه ۱۴۰۲ یک عمر گذشت فقط باید صبور باشید
J7 ادیبهشت : سلام و احترام ، ببخشید بعد از پیامک شاسی ، مرحله جلوتر برای صدور بیمه نامه و ... نرفته برای شما هم ؟!
میثم : برادر نوشته ۴۱۳ و گفته افزایش قیمت شامل نشده و به قیمت تیر براش حساب کردن ولی فکر کنم اشتباه نوشته احتمالا ۳۱۴ پرداخت کرده چون قیمت تیر جی ال ۶۵۱ بوده که به احتمال زیاد پیش پرداخت ۲۹۷ داده و ۳۱۴ قیمت تمام شدش ۶۱۱ میشه و ۴۴ سود مشارکت کسر شده منم ازشون سوال کردم ببینیم خودشون چه جوابی میدن
J7 شیراز : واسه منم 30 تومنو واریز نکردن،مدیرای کرمان موتور گذاشتن بانک دارن سودشو میخورن،زنگم که میزنیم جواب سربالا میدن
J7 اردیبهشت : کسی هست ۳۰ میلیون اضافی که پرداخت کردیم رو بهش عودت داده باشن؟هنوز واسه من واریز نکردن
T8 : سلام دوستان ثبت‌نامی های t8بگین تو چه وضعیتی هستین کی ثبت‌نام کردین تا بدونیم ما کجا قرار داریم؟
جی ال : نازنین علی مدبر خبری ازت نیست توکه خیلی ادعا میکردی که من تاحالا چندین ماشین ازسایپا گرفتم وخیلی حالیمه پس چی شد مثل ......توگل موندی رفتی تبدیل زدی حالا توصف جی ال بمون حالشو ببر گ
بهنام : خدا لعنت کنه تمام مسعولینی که تو این موضوع میتونند کاری کنند و نمیکنند، پیگیری نمیکنند از مدیر سایپا استاندار و ...
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام دوستان خودرو من پلاک شده چندروزه ولی بیمه نشده هنوز کسی دلیلشو میدونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : چرا 18 اسفند رو شروع نمیکنن؟
207 پانا پیش فروش اذر : املا بیثت
فرسوده اذر فولادی : برای من تحویل اذر ماه الان رفتم چک کردم دیدم زده قراردهای دهه سوم ابان فاکتور میشود طرح فرسوده تحول اذر 21 ابان تکمیل وجه کرده
علی اهواز : آقا مهرداد خودرو شما پلاک شد یا مثه من هنوز رو تخصیص پلاک می چرخه ؟؟؟
مصطفی : من هم 26 فروردین بودم چطور برای من نیومده
اطلس00 : دیروز 21 تیر مادران فاکتور شد امروز 23 تیر اینجا یکی داشتیم 5 مرداد مادران لطفا مدام چک کنه
207 پانا پیش فروش ابان : کدوم شهری یعنی تو 3 روز هم فاکتور شد هم پلاک هم حمل شد؟؟
207 پانا پیش فروش ابان : سلام من 24 فاکتور و پلاک هم شد همون روز ولی از 24 تا الان روی اماده حمل فقط میچرخه درصورتی که پلاک فیزیکی هم نصب شده ولی ارسال نمیشه کسی مثل من این مشکل رو داره؟
هاشم : سلام من آبی دوگانه مرداد ماه نقدی ثبت نام کردم هنوز پلاک هم نشده چه برسه به تحویل .
اس : اس بی ار. اضافه شده بهتون؟؟؟