حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 

حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 
در حالی نگاه به عملکرد خودروسازان در زمینه توسعه محصول نشان از عملکرد کند و لاک پشتی دارد که علاوه بر تحریم ها، نبود اقدامات کافی در زمینه تحقیق و توسعه را می توان از اصلی ترین دلایل این موضوع دانست.
 
ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو و توان پایین این صنعت در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهم ترین مسایل پیش روی صنعت خودرو در حوزه توسعه محصول است. 
 
این شرایط در حالیست که قطع همکاری شرکای خارجی در سال جاری به واسطه تحریم های دوباره منجر به توقف تولید خودروهای مونتاژی و پسابرجامی شده و برنامه های خودروسازان برای تولید محصولات جدید را لغو کرد در این شرایط تولید محصولاتی با آپشن های بالا نیز با کمبود قطعه مواجه شد چرا که برخی از این محصولات قطعات پیشرفته خود همچون گیربکس اتومات را از طریق واردات تامین می کردند که با توقف همکاری ها، واردات این قطعات نیز متوقف شد. دراین شرایط طبیعی است که انتظار برای توسعه محصول انتظار به جایی از خودروسازان نبود. 
 
بازگشت تحریم‌ها باعث شد خودروسازان تمرکز خود را روی محصولاتی قرار دهند که پیش‌تر تولید می‌شد و در چنین وضعیتی خودروسازان با مشاهده اوضاع نه چندان جالب خود اقدام به راه اندازی نهضت داخلی سازی قطعات کردند تا با تکیه بر توان داخلی علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز خود که پیش از این طریق واردات تامین می شد، نسبت به برنامه ریزی برای تولید قطعات پیشرفته تر و در نهایت توسعه محصول اقدام کنند. 
 
بدون شک علاوه بر توان داخلی در تولید قطعات، مرکز تحقیقات شرکت های خودروسازی که در چند سال اخیر چندان فعالیتی نداشته اند نیز کمک بزرگی در این شرایط بودند این در حالیست که همواره از دیرباز تاکنون بودجه چندانی به موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اختصاص نیافته و طبیعی است در شرایط فعلی که خودروسازان بیشتر از هر زمان دیگری به واسطه قیمت گذاری دستوری، متحمل ضرر و زیان شده اند نیز نمی توان انتظار داشت بودجه ای به این مراکز تحقیقاتی تخصیص یابد و همین امر باعث شد تا خودروسازان توسعه محصول در سال 98 را در اولویت اقدامات خود قرار ندهند. اما نگاهی به موتور تغییرات تکنولوژی و به دنبال آن توسعه محصول در شرکت‌های بین‌المللی خودرو نشان می دهد سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 
در افق چشم انداز صنعت خودرو نیز پیش بینی شد حدود یک تا سه درصد گردش مالی خودروسازان صرف تحقیق و توسعه ‌شود که در عمل رخ نداد اما گفته می شود بیشتر بودجه‌های اختصاص یافته به این موضوع، در قالب پروژه‌های توسعه محصول جدید به شرکت‌های بزرگ مشاور طراحی خودرو و مجموعه‌های آن اختصاص می‌یابد.
 
به گزارش خودروکار، اما آن چه در سال جاری مشخص است حرکت لاک پشتی خودروسازان در زمینه توسعه محصول به دلایل ذکر شده بوده است. تنها اقدام مثبت خودروسازان در زمینه معرفی محصولات جدید در سال 98 را باید حرکت اخیر دو خودروساز دانست که با معرفی خودروهای جدید خود در حاشیه هیات دولت، تا اندازه ای امید به این صنعت را زنده کردند. رهام تازه وارد سایپا که به شاهین تغیر نام داد در دو مدل سدان و هاچ بک محصولات جدید این گروه خودروسازی در سال آینده هستند و ایران خودرو نیز اقدام به معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک در قالب پرژوه K132  کرد این در حالیست که این خودروساز در بهمن امسال نیز رانا و سورن سال کرد تا نشان دهد در تلاش برای توسعه محصول و تامین نیاز مصرف کنندگان است. اما بدون شک توجه به تحقیق و توسعه را باید راهکار اساسی در توسعه محصول دانست، امری که تا به امروز چندان به آن پرداخته نشده است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی قزوین : انتخاب نمايندگي 1404/05/02 پرداخت كل وجه 1404/05/02 دريافت پرونده 1404/05/06 آماده براي صدور فاكتور 1404/05/25 فاكتور شده در حال انجام....
طرح ۱۰۰ لعنت به پدر مسول سایپا : لعنت به مردگان همه ی مسولین دزد و دروغ گوی سایپا هرکسی موافقه + بزنه
شاهین G : من هفته چهارم مهر ماه نوشته تحویل خودرو کسایی ک اردیبهشت پول کاملشونو ریختن ماشینشون فاکتور شده؟
سیامک : سلام آقا شاهین شما کی فاکتور شدین؟ چون سود تاخیر رو تا روز فاکتور حساب میکنن
افتخاری : من اسفند۴۰۳ ماشینx5نقدی نوشتم ولی خبری نیست راهنمایی کنید😔
ج ج : سایپا میگه ۱۲ فاکتور شده منم ۱۶ اسفندم خدالعنتشون کنه
افتخاری : سلام من آخر اسفند۴۰۳ نقدی ثبت نام کردم فعلا خبری نیست چکارکنم
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : من ۹ دی تکمیل وجه کردم اگر اشتباه نکنم ۲۸ تیر تحویل گرفتم سود تاخیر توی فاکتور کارخونه نوشته ۱۰ میلیون تومان که عدد چرتیه امروز زنگ زدم سایپا گفت سود تاخیر شما ۶۱ میلیون تومانه حالا برای شما دوستان اگر این هفته تحویل بدن تا 75 میلیون سود تاخیر میگیرید البته با 4، 5 ماه تاخیر
Gl : میگن‌جی‌ال‌ تا‌ ۲۳‌ اردیبهشت‌ فاکتور‌ شده‌ راسته?
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
س : سلام بر گروه فعال دنا.یه سوال داشتم تحویل 3شهریور تارا دستی فروش فوری هستم امروز قراردادن باز نشد خطا میزنه قبلا باز میشد...هنوز فاکتور نشدم کسی اطلاع داره واسه چیه...ممنون
محمد : از تحویل خرداد هم کسی موتده فاکتور نشده باشه؟؟؟؟+بزنید
فولادی 6دنده 31تیر : سلام تحویلی های خرداد تموم شد یا هنوز مونده؟بخدا مردیم انتظار کشیده انتظار این آشغالا خدا لعنتشون کنه
علی : منم امروزفاکتورشدم تبدیل دوگانه به تک سوز بیست وچهارم ماه پیش،تکمیل وجه کردم...دوستان دارن همه روفاکتورمیکنن خیالتون راحت
مراد بیگ : دوستان بلد نیستید الکی اظهار نظر نکنید سفید خوبه و باید باشه فرق مهم سفید شیری با سفید اینه اگر سفید شیری بعدان وقتی خدایی ناکرده سپر جلو و عقب بخواهد رنگ بشود یا تعویض بشود در تعویضی هیچکدوم از سپر های جدید بهش نمیخوره چون اونها سفیدند نه سفید شیری بعد در بدنه هم همینطوره ساخت رنگش و خوروندن به رنگ اصلی سخته در اصل سفید شیری یک رنگ الکی هستش که ما را بعدا سخت می کنه تجربه خودم در قدیم گفتم بدونید در اصل شاید کسی بگه میشه ببین وقتی سپر جدید از بیرون میخری و به بدنه سفید شیری خودت وصل میکنیم رنگ سپر جدید با بدنه فرق داره انگار مال یه ماشین دیگرو انداختی هیچ کجا هم پیدا نمیشه اون رنگ چون کارخانه همه را با هم رنگ کرده و پخته خلاصه تجربه بود مخلص همه دوستان گرام
رادمهر : سلام،تبدیلی دوگانه به تک،واریزاولیه25آذر1403،تکمیل وجه وسخا16تیر،فاکتور25مرداد,امروز26مردادپلاک آنلاین شد
قاسم 153450080تحویلی 31 تیر : 05133563501 داخلی 6070
دنا تیر : زنگ بزن نمایندگی ببین داستان چیه
دروغ : سلام ان شاا... این بار دروغ سایپا راست باشه چند وقت پیش بود امدن گفتن 80 درصد تعهدات اطلس فاکتور شده الان دوباره میگن 8000 ماشین آماده فاکتور
سحر : امیدوارم اینطور باشه 🌹