آیا خودروهای برقی واقعا نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند؟

 

آیا خودروهای برقی واقعا نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند؟

 
50 سال پیش از آنکه کارل بنز در سال 1886 از نخستین خودرو بنزینی خود رونمایی کند، یک مخترع اسکاتلندی به نام رابرت اندرسون با قرار دادن موتور الکتریکی و باتری روی یک درشکه اولین خودرو الکتریکی تاریخ را تولید کرد.
 
اختراع او فاصله زیادی تا به کارگیری در سطوح بسیار گسترده و عمومی داشت؛ چرا که فرآیند نگهداری از آن بسیار دشوار و پرهزینه بود. گرچه ده‌ها سال بعد و پس از اختراع باتری‌های قابل شارژ سربی-اسیدی، سامانه برقی مخترع اسکاتلندی برای عموم قابل استفاده شد، اما نیاز به تعویض باتری پس از هر بار خالی شدن شارژ داشت و همین مورد هزینه نگهداری از آن را بسیار بالا می‎‌برد.
 
 
خوشبختانه خودروهای برقی امروزی دردسر نمونه‌های اولیه این وسایل نقلیه را ندارند. در ادامه به نکاتی مهم در زمینه نگهداری از خودروهای برقی اشاره خواهیم کرد؛ با دیجیاتو همراه باشید.
 
 آیا خودروهای برقی نیاز به فرآیند نگهداری خاصی دارند؟
 
به دلیل سادگی سیستم فنی پیشرانه خودروهای برقی در قیاس با انواع احتراق داخلی، این نوع سامانه‌ها احتیاج به تعمیر و نگهداری بسیار کمتر و ساده‌تری دارند. با وجود آنکه تعویض پک باتری و موتورهای الکتریکی امری بسیار هزینه‌بر است اما خوشبختانه این قطعات از دوام بسیار بالایی برخوردار بوده و برای سال‌ها نیاز به تعویض پیدا نخواهند کرد.
 
 
همچنین معمولا سازندگان خودروهای برقی گارانتی مطلوبی را برای محصولات خود ارائه می‌دهند که موجب آسوده‌تر شدن خیال مشتریان می‌شود.
 
 روند نگهداری از یک خودرو برقی چگونه است؟
نگهداری از ترمزها: به لطف ترمزهای ری‌ژنراتیو که به واسطه نیروی ناشی از موتورهای الکتریکی سرعت خودرو را کاهش می‌دهند (همانند ترمز موتور در پیشرانه احتراقی)، خرابی ترمز خودروهای الکتریکی نسبتا کمتر از سیستم‌های اصطکاکی متعارف است. البته برخی از اتومبیل‌های برقی هنوز هم از ترمزهای اصطکاکی استفاده می‌کنند، بنابراین اجزایی نظیر لنت‌ها، دیسک‌ها، روغن ترمز و...، همچون سایر خودروها بالاخره احتیاج به تعویض پیدا خواهند کرد.
 
 
نگهداری از پیشرانه و سیستم انتقال قدرت: سیستم انتقال قدرت دایرکت درایو یا گیربکس‌ چند سرعته یک اتومبیل برقی ممکن است طی دوره‌ای‌ خاص نیاز به تعویض روغن و روان‌کننده پیدا کنند. بهتر است در این زمینه به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کرده تا علاوه بر شناسایی نوع روغن مناسب، نسبت به بازه زمانی تعویض آن نیز اطلاع پیدا کنید.
 
نگهداری از سیستم خنک‌کننده: اتومبیل‌های برقی به منظور خنک نگه داشتن بخش‌هایی نظیر شارژر، اینورتر و پک باتری از مایع خنک‌کننده یا گاز سردکننده استفاده می‌کنند؛ بنابراین ممکن است نیاز به تعویض گاز کولر یا مایع خنک‌کننده داشته باشند. دفترچه راهنمای خودرو برقی خود را مطالعه کنید تا نسبت به نوع مناسب خنک‌کننده خودرو و فاصله زمانی تعویض آن اطلاعات کافی به دست آورید.
 
 
تایرها: تایرهای خودروهای برقی همچون سایر اتومبیل‌ها نیاز به جابجایی پس از طی هر 8 تا 16 هزار کیلومتر و یا تعویض کامل به واسطه ساییدگی و فرسودگی دارند؛ در واقع نگهداری از تایرهای خودروهای برقی تفاوتی با اتومبیل‌های بنزینی ندارد و بایست سر موقع نسبت به تعویض آنها اقدامات لازم صورت بپذیرد.
 
بهترین شیوه برای ازدیاد طول عمر باتری یک خودرو برقی چیست؟
باتری خودروهای برقی نیز همچون قطعات مکانیکی موجود در پیشرانه‎های اتومبیل‌های احتراقی به مرور زمان مستهلک خواهد شد؛ با این حال می‌توان با انجام یک سری کارها طول عمر باتری گران‌قیمت خودرو برقی را به میزان مناسبی افزایش داد و از خرابی پیش از موعد آن جلوگیری به عمل آورد.
 
 
 
اجتناب از دماهای فوق شدید: هم دماهای بسیار بالا و هم دماهای بسیار پایین می‌توانند تاثیرات مخربی روی سلامت باتری اتومبیل برقی شما داشته باشند. با این وجود شرکت‌های سازنده حواسشان به این عامل مخرب بوده و اکثر خودروهای برقی از یک سری آپشن‌های کمکی گرم و سرد کننده به منظور اجتناب از آسیب دیدن باتری برخوردار شده‌اند تا بدین وسیله از رسیدن دمای باتری به بازه‌های بحرانی پیشگیری به عمل آورند.
 
اجتناب از شارژ و دشارژ کامل باتری: شارژ کامل باتری و سپس به صفر رساندن آن می‌تواند موجب استهلاک بیشتر و کاهش عمر باتری خودرو شود. خوشبختانه بسیاری از خودروسازان به صورت پیش‌فرض اجازه چنین کاری را به مشتریان نمی‌دهند تا طول عمر باتری محصولاتشان افزایش یافته و مشتریان به میزان گسترده‌تری قادر به پیمایش مسیر با یک باتری باشند.
 
 
دوری گزیدن از به کارگیری مداوم شارژرهای پرسرعت: شارژ سریع یا فست شارژینگ نسبت به شیوه‌های عادی شارژ باتری می‌تواند زودتر از موعد این قطعه گران‌قیمت خودرو برقی را مستهلک ساخته و از دور خارج نماید. بنابراین توصیه می‌شود حتی‌المقدور نسبت به استفاده از شارژرهای پرسرعت احتیاط بیشتری به خرج دهید تا طول عمر مفید باتری خودرو تان افزایش یابد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسعود T9 : چند اسفند ثبت نام کردی؟ چندم فاکتور شده ؟ یک ماه بعد تاریخ فاکتور معمولا تحویل میدن
Shahin : سلام دوستان من پذیرش۱۴ آذر بودم دومهرتبدیل زدم دیروز فاکتور شد امروز ت و توضیحات شماره گزاری نوشته آدرس مالک فاقد اعتبار و اینکه اعتبار یکساله ثبت احراز سکونت و فردی خاتمه یافته ماهم چهاردهم خود نمایتدگی سخا برامون ثبت کرد و نوشته بود تو پرونده عدم نقص الان باید چیکار کرد
محمد ج4 : یعنی من که مرداد پرداخت کردم تحویل 60 روزه، ممکنه تا آبان تحویل بکیرم و تاخیر نخوره؟
ایکس ۵ : انشالله آخر همین ماه تحویل میدن
علیرضا : سلام من۱۱ تیر تکميل وجه جی ال کردم دوماهه تاخیر داشته وهنوز فاکتور نشدم
پلاس 3 اردیبهشت : من 3 اردیبهشتم ش درخواستم 19138500 می باشد شماره شما چنده؟
عبدی : حق با جناب "شاهین پلاس" است.سایپا 800 تومن گرفته،حالا زورش میآد ماشین با آن کیفیت قبلی را 800 تومن تحویل بده،یا اصلا تحویل نمیده یا اگر با تاخیر طولانی تحویل داد،آنقدر از کیفیتش میزنه که بجای 1/5 میلیارد،فقط 800 تومن ارزش واقعی داشته باشه.مثل بچه ها رفتار میکنه.اصلا هم براش مهم نیست که ارزش 800 تومن پارسال شما،الان 2 میلیارد شده.
پلاس ۳ اردیبهشت : شماره پذیرش بر اساس واریزی اوله نه تکمیل وجه
مهدی : سلام، دوستانی که مثل من مرحله هفتم تارا دستی فروش فوری ۳۰ روزه ثبتنام کردن ولی پیامک ۹۰ روزه اومده بدلیل تکمیل ظرفیت . لطفا زنگ بزنید تعزیرات ۱۳۵ و بازرسی کل کشور ۱۳۶ و همچنین ۱۲۴ شکایت کنید بلکه به حقمون برسیم . اگه تکمیل ظرفیت بوده چرا الان باز فروش فوری گذاشته
×× : دقیقا همینطوره،بدلیل عدم تامین قطعه، سایپا فعلا از بعضی قطعات تایید نشده قبل( توسط واحدQC)کنترل مرغوبیت شرکت استفاده میکنه،آن قطعات را بازسازی و مونتاژ میکنند.بطور کلی هر خودرویی در ایران،یکی دو سال اول،کیفیتش با استانداردهای موجود تطبیق داده میشود،بعد از مدتی بمرور بی کیفیت میشود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تک : آقا یکی آدرس دقیق میزارع کجا باید جمع بشیم من نمی شناسم منم میام
6دنده : یک هفته ماشین تحویل گرفتم وچراغ عقب سوخت و فرمون صدا میده گفت نمایندگی مشکل برقی داره باید بمونه
31شهریور : بله پیش فروش تکمیل وجه 21تیر
اصغر ساینا پیش فروش : سلام تکمیل وجه 4 تیر تحویل مرداد هنوز فاکتور نشدم
دوگانه سوز : دوستان آخرش میدن یا بی خیال بشیم ازش
کلهر : چرا بعضی از دوستان اینقدر جو نا سالم میدن ،منظور ما اینه که اعتراض همگانی بشه،لطفا تمام ایران همه بیاین تهران شرکت زامیاد، شنبه 9صبح،این آخرین پیام من بود،وسلام
دنا آپشنال آبان شیرازی : سلام برای خود شما فاکتور شده یا از جایی شنیدید؟
رضا 6دنده : سلام واریزی وجه تون تیر ماه کی بود و شماره ردیف قراردادتون منم 31شهریورم ولی خبری نیست
تحویل 31 شهریور، پانا بدون رینگ : سلام دوستان من الآن 17میلیون مابه التفاوت ریختم حساب ایران خودرو بنظرتون دیگه کی تحویل میدن ماشین رو؟؟ تحویل آخر شهریور بودم
آبشنال رادیال : دوستان حرف های بیخودی رو بیخیال با حرف زدن اینجا به جای نمیرسین فقط شنبه صبح ساعت 9در شرکت زامیاد تا حقمونو نگیریم برنمی گردیم تمام