همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید

 

واژه هیبرید(هایبرید یا دورگه) به معنی اختلاط دو نژاد با یکدیگر است؛ این لغت به طرزی کاملا مناسب، ویژگی دو گونه از خودروهای امروزی یعنی مدل‎های هیبرید و پلاگین هیبرید را بازگو می‌نماید.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

خودروهای هیبریدی نیروی خود را مدیون ترکیبی از پیشرانه‌های احتراق داخلی و موتورهای الکتریکی هستند. این موتورهای الکتریکی گاهی به صورت اشتراکی و گاهی نیز به صورت تکی وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های محرک خودرو را بر عهده دارند تا بدین طریق مقرون به صرفه‌ترین حالت مصرف سوخت را برای خودرو در سرعت‌ها و شرایط مختلف به ارمغان بیاورند.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

علاوه بر هیبرید‌ها و پلاگین هیبریدها، دنیای خودروهای الکتریکی شامل وسایل نقلیه تمام برقی که هیچگونه پیشرانه احتراق داخلی در آنها به کار نرفته و انرژی خود را از طریق یک پک باتری بزرگ تامین می‌نمایند نیز می شود.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

در این میان خودروهای مایلد(mild) هیبرید از باتری های نسبتا کوچکی استفاده می‌کنند تا به کمک آن موتورهای الکتریکی را به کار انداخته و در کنار پیشرانه احتراق داخلی، شتاب بیشتری برای خودرو به وجود بیاورند؛ گاهی نیز انرژی ترمزها را بازیابی شده و مقوله استاپ/استارت خودرو را تسهیل می‌نمایند.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

بر خلاف مدل‌های هیبریدی، خودروهای تمام برقی(EVs) از باتری‌های بسیار بزرگ و سنگین بهره می‌برند تا به وسیله آن قادر به طی مسیرهای طولانی، صرفا با انرژی الکتریکی باشند.

در اینجا به بررسی شباهت‌ها، مزایا و معایب هر کدام از مدل‌های هیبرید(HEVs) و پلاگین هیبرید(PHEVs) خواهیم پرداخت.

خودروهای هیبریدی معمولی(HEVs) چگونه کار می کنند؟

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

اگرچه هوندا اینسایتِ دونفره با شمایلی گلوله‌ای فرم، به عنوان اولین خودروی هیبرید مدرن در سال 2000 میلادی به بازار عرضه شد اما تویوتا پریوس به سرعت نام خودش را به عنوان مشهورترین خودروی هیبریدی بر سر زبانها و داخل نتایج جستجوی گوگل افکند.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

خودروهای هیبریدی مرسوم (HEVs) از پیشرانه احتراق داخلی‌شان برای شارژ نمودن باتری‌های نسبتا کوچک خود در هنگام رانندگی بهره می‌برند بدون آنکه نیازی به وصل کردن باتری به پریز برق جهت شارژ مجدد وجود داشته باشد.

اگرچه این خودروها در قیاس با مدل‌های غیرهیبریدی خود مصرف سوخت بهینه‌تری را ارائه می‌دهند اما پیچیدگی فنی بیشتر و قیمت بالاتری را در پی خواهند داشت.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

 

هیبریدها تمایلی به افزایش پیمایش صرفا الکتریکی ندارند؛ این گونه از خودروهای نیمه الکتریکی قابلیت شارژ از طریق پریز برق (منبع خارجی) را نداشته و بُرد الکتریکیِ بسیار کوتاه و زودگذری ارائه می‌دهند.

پلاگین هیبریدها (PHEVs): بُرد بیشتر، قیمت بالاتر

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

برخی از خودروسازان یک گام فراتر رفته و از باتری‌های بزرگتر قابل شارژ در خودروهای هیبریدی خود بهره گرفته اند. این باتری‌ها هم به وسیله پریز 120 ولت استاندارد خانگی و هم با واحدهای 240 ولت قابل شارژ هستند.

زمان لازم برای شارژ باتری یک خودروی پلاگین هیبرید نظیر تویوتا پریوس با 40 کیلومتر بُرد پیمایش صرفا الکتریکی، در حدود پنج و نیم ساعت (با شارژر 120ولت) و دو ساعت (با شارژر 240 ولت) تخمین زده می‌شود.

 

همه چیز درباره خودروی هیبریدی و پلاگین هیبرید
 

 

قابلیت شارژ شدن باتری، خودروهای پلاگین هیبرید را قادر می‌سازد که بدون سوزاندن قطره‌ای سوخت فسیلی، مسافت‌های نه چندان طولانی را صرفا با انرژی الکتریکی بپیمایند.

اما از طرف دیگر به دلیل تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری که در ساخت این گونه خودرو ها به کار گرفته شده، قیمت محصولات پلاگین هیبرید نسبت به مدل پایه، در حدود چند هزار دلار بیشتر خواهد بود.

 

خودروی هیبریدی
 

 

البته لازم به ذکر است که یک خودروی هیبریدی پلاگین لزوما نباید از طریق منبع خارجی شارژ شود بلکه می‌تواند مانند خودروهای هیبریدی معمولی، بدون اتصال به شارژر و تنها از طریق سوخت فسیلی به کار خود ادامه داده و باتری را شارژ نماید.

هزینه‌های خودروهای هیبریدی در مقابل مزایای آنها

از منظر اقتصادی، آیا به نظر شما یک خودروی هیبریدی گران قیمت‌ تر در برابر مدل معمولی بنزینی ارزش خرید دارد یا نه؟ (برخی برندها توأمان نسخه هیبرید و معمولی یک خودرو را ارائه می‌دهند.)

 

خودروی هیبریدی
 

 

قیمت فعلی نسبتا پایین سوخت و هزینه چند صد دلاری شارژر 240 ولت برای نصب در منزل، کفه ترازو را به طرف خودروهای احتراق داخلی معمولی سنگین نموده است.

البته برخی افراد نیز دلایل خودشان را برای خرید خودروی هیبریدی دارند؛ لذت رانندگی با نیروی الکتریسیته در حالت تمام برقی، مصرف سوخت کمتر، تقلیل میزان اتلاف وقت در جایگاه‌های سوخت و همچنین انجام یک کار مفید در جهت حفظ محیط زیست، از جمله‌ی این دلایل است.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی هیبریدی , پلاگین هیبرید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : اقا اینهمه شاهین g شاهین g کردین رفتم از نزدیک دیدم من که تبدیل زدم به gl ولی بنظرم کیفیت کلی ماشین از ۲۰۶ مدل ۹۴ خودم خیلی پایینتره اصلا نا امید شدم حالا کل این ماشین یه سانروف هم داشت یا نداشت خیلی فرقی نمیکنه تو اصل ماشین
سالار : نمایندگی گفت تاپیام برات نومده خودت توی سیستم تبدیل نزنی..بزارپیامک برات بیاد..حیرون موندم چکارکنم
شاهین G : این صبر کردم برای G که اخرش به GL تبدیل بزنم؟ اگه می خواستین gl بدین همون اول دعوتنامه جی ال می فرستادین ماهم حداقل زودتر به ماشین می رسیدیم
شاهین GL : احتمالا تا اخر ابان تحویل میدن
لرستان جی ال : سلام دوستان یکی به این مدیران بی شرافت سایپا بفهمونه که مایی که تیر تکمیل وجه جی ال کردیم نباید کلا نادیده گرفته بشیم بخدا کلی داریم هزینه کرایه ماشین میدیم وسیله نداریم. تعداد تولید رو یه مقدارش رو تخصیص بدید به جی هایی که مثل خر گیر کردید تو گل و نمی‌تونید بدید یه مقدارش رو هم بدید به جی ال هایی که از اول جی ال بودن چه گناهی کردیم ما خیر و خوشی نبینید مدیران سایپا خدا ازتون نگذره
یاسرشاهین جی : پذیرش ۱۷ اذر شاهین جی ۷ تبدیل زدم به GL چهرشنبه فاکتور شد .امروز پلاک شد میدونم ظلم بزرگی بهمون شد ولی هر وقت جلو ضرر بگیرید سوده با این اوضاع کشور و بی قانونی توصیه من اینه تبدیل بزنید روان خودتون رو راحت کنید
Cvt : خبر موثق اینه که فعلا خط تولید cvtتعطیله و مشتریان باید صبر داشته باشن.
آرمان X5 : من یک اسفند نقدی ثبت نام کردم امروز زنگ زدن که بیا ماشین آماده تحویل
احمد : سلام من تبدیل به جی ال زدم ۲۹ شهریور فاکتور شد . در قسمت وضعیت خودرو مشتری چک کردم . از روز ۹ مهر دوباره برگشته روی مرحله صدور دعوت نامه علت رو نمی دونم کسی اطلاع داره ؟؟؟
سعید : 5/5ماهه واسه شاهین G تکمیل وجه کردم اما هنوز تحویل ندادن چرااین همه دیر تحویل دادید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
15 بهمن : داداش مگه پیش فروش بهمن کسی هست فاکتور شده باشه؟؟
منتظران نیسان : من تازه اینجارو پیدا کردم حضوری باید کجا رفت پیگیری کرد کجای سایپا پیش چه کسی اگه میشه اطلاعات دقیق بدین من ثبت نامی مرداد نقدی هستم
ساینا اس بهمن پیش فروش : سایبری های سایپا اینجا زیادن دارن به دروغ میگن که اسفند ماه هم فاکتور شده
ساینا اس بهمن پیش فروش : سلام اونایی که فاکتور میشن شماره پذیرشو روز پذیرش رو بذارن. یا داری دروغ می گید یا سایبری سایپا هستید. خدا لعنت کنه آدمو دروغگو رو
نیسان : بازرسی شکایت ثبت کردم پیامک زده مستندات بفرست کجا بفرستم چی بفرستم
شاکی : اینقدر بی خیال نباشن دوستانه که تهران شهرهای نزدیک تهران هستن به خدا کاری انجام بدن بی کار بی پول شدیم
کوییک طلب : دلت خوشه هااا دوتا فاکتور کردن که فکر کنی تو هم فاکتور میشی تموم شد رفت تا ماه آینده 24 تیر فاکتور میشه
ساینا : شماره پذیرش هیچ ربطی به هیچی نداری. بعد از تکمیل وجه. تاریخ ثبت سخا حسابه
عرفانخان تبدیل به تک گانه : 17شهریور تبدیل زدم تحویل آبان ولی آخه تبدیلی ها اصلا فاکتور نمیشه که
اتحاد رمز پیروزی : تجمع کوییک خواهان پنجشنبه ساعت 11 صبح همه تشریف بیارید 🙏🏻