چرا مرسدس بنز با وجود تولید خودروی برقی در دهه 90 میلادی، از تسلا عقب ماند؟

 

چرا مرسدس بنز با وجود تولید خودروی برقی در دهه 90 میلادی، از تسلا عقب ماند؟

 
مرسدس بنز یکی از خودروسازان سنتی است که با پایه گذاری برند EQ در سال 2016 عزم خود را برای تولید مدل های تمام الکتریکی نشان داد. اولین محصول این برند، کراس اوور EQC است که در نمایشگاه خودروی پاریس 2018 در معرض دید عموم قرار گرفت.
 
 
 
هر چند مرسدس بنز در مقایسه با برندهای دیگری چون ب ام و، نیسان، شورولت و رنو دیرتر به جمع تولید کنندگان خودروهای برقی پیوسته، اما نگاهی به گذشته حاکی از آن است این شرکت آلمانی با پیشرانه های تمام الکتریکی بیگانه نیست و در دهه 90 میلادی تلاش هایی را در این زمینه انجام داده است.
 
 
 
در آن دوران اشتوتگارتی ها نسخه تمام الکتریکی سدان محبوب 190 را توسعه داده بودند. این مدل صرفا تحقیقاتی بوده و از تکنولوژی های پایه و مشخصاتی ابتدایی بهره می برد. اولین بار نمایشگاه خودروی هانوفر در سال 1990 میزبان مرسدس بنز 190 برقی بود. پس از هانوفر، اشتوتگارتی ها این خودرو را در چند نمایشگاه معتبر دیگر به نمایش گذاشتند.
 
 
 
خودروساز آلمانی چندین نسخه از 190 برقی را تولید کرده بود. هر یک از این نسخه ها از نظر قوای محرکه و تکنولوژی باتری از یکدیگر متفاوت بودند. به عنوان نمونه برای تامین انرژی برخی نسخه ها از باتری سدیم-نیکل کلرید و برخی دیگر از باتری سدیم-سولفور استفاده شده بود. مرسدس بنز برای شارژ این خودروها ایستگاه های شارژ خورشیدی را نیز در نظر گرفته بود.
 
 
 
پیشرانه مرسدس بنز 190 برقی از دو موتور مغناطیس دائمی DC تشکیل یافته بود. این موتورها به چرخ های عقب متصل بوده و توانایی تولید 44 اسب بخار قدرت را داشتند. با وجود بهره گیری از سیستم بازیابی انرژی ترمز، مسافت قابل پیمایش این مدل های آزمایشی اصلا قابل مقایسه با خودروهای برقی کنونی نبود.
 
 
 
تحقیقات و آزمایش های مرسدس بنز روی نسخه الکتریکی 190 به یک اتومبیل برقی تولید انبوه منتج نشد و این پروژه عقیم باقی ماند. اندکی بعد مرسدس بنز به سراغ پروژه های دیگری از جمله پیشرانه های هیدروژنی رفت و سال ها خود را با آن مشغول کرد!
 
وقتی مرسدس بنز سرگرم پروژه هایی دیگر بود، تسلا آمد و ثابت کرد که امکان ساخت یک خودروی کاربردی با استفاده از پیشرانه الکتریکی وجود دارد. موفقیت های پی در پی تسلا اکنون مرسدس بنز و دیگر خودروسازان سنتی را به سمت خودروهای الکتریکی سوق داده و روز به روز بر شمار چنین مدل هایی افزوده می شود.
 
 
 
حال شاید بپرسید مرسدس بنز با اینکه سه دهه قبل تولید خودروهای برقی را امتحان کرده، چرا اینک از قافله عقب مانده و باید دنباله روی شرکت نوپایی چون تسلا باشد؟ برای پاسخ به این سوال می توان به بیانیه مطبوعاتی مرسدس بنز در بهار 1991 رجوع کرد.
 
در بیانیه مذکور عمر سرویس های باتری، برد حرکتی محدود، مشکلات مربوط به بازیافت، نبود زیرساخت های لازم برای شارژ و قیمت تمام شده موانع اصلی برقی سازی خودروها در آن زمان اعلام شده بود. شاید اگر مرسدس بنز یک دهه دیرتر تحقیقات خود را در زمینه مدل های الکتریکی آغاز می کرد، خبری از تسلا نبود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مرسدس بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد ج۴ : منم مثل شمام اگر خبر جدیدی شنیدید لطفا اطلاع بدید
جی ۷ : سلام لطفا متن شکایت نامه جهت تاخیر را هرکسی داره ارسال کنه
علی : سلام دوستان، تارا دنده ای سفید الان 18روزه تو تاخیره، شما که ماشین ندارید چرا هی فروش میذارید، تحويل یک ماهه بوده ولی هیچ خبری نیست
شاهین پلاس+ : خیر شاهبن پلاس اتوماتیک موعد تحویل اسفند ماه 1403 ، که تکمیل وجه اردیبهشت انجام شده و در وضعیت تخصیص باشد برای تحویل تا آخر امسال ، تبدیلی نخواهد داشت مگر دعوتنامه مجدد تکمیل وجه جهت SBR ، یا حذف سانروف
مینا تارا دستی تحویل 9 اذرماه : تارا v1 طرح اسقاط پیش فروش انتخاب نمایندگی 1404/05/20 واریز اولیه 1404/05/25 پیامک اسقاط 1404/07/10 اسقاط خودرو 1404/07/13 دعوت نامه فعلا نیومده ؟ گفت تا دو هفته دیگه میاد تحویل هم که زده 9 اذرماه ☹️ با این روند فکر کنم یه افزایش قیمت هم میخوره به دعوت نامه های جدید
لطیفی : سلام من 2 اردیبهشت تکمیل وجه انجام دادم 28 شهریور تحویل گرفتم، البته ماشین ما اول کار تو نمایندگی واشر سرسیلندر سوزونده بود که قرار شد نمایندگی تعمیر کنه، هنوزم به ما تحویل ندادن
T8 : سلام چطور از ثبت نامی های اردیبهشت T8هیچ خبری نیست کسی هست 90روز کاری که شاسی شده باشه
سالار : کاسبی راه انداختی میخوای از مردم پول دیرکرد شاهین و در بیاری
رها : سلام والا ما ک 18 تیر ماه تکمیل وجه کردیم هفته چهارم شهریور هنوز خبری نشده .کاشکی واسه ما هم پیام تکمیل وجه نمیومد حداقل همون پرایدی هم ک داشتیم الن زیر پامون بود طلا هایی ک فروختم داشتم الن .. هم تابستونمون به فنا رفت هم الن با 2 تا دانش آموز و شرایط بدون وسیلگی ک حتی رفتن سر کار برام خیلی سخت شده با این ک کارگر هستم پول تاکسی و ...سرمایه ای ک از دست دادم ... خدااز باعث و بانیشون نگذره کره این طور مردم به بازی گرفتن و سو استفاده کردن از قشر متوسط و ضعیف جامعه.
x5 کرج : دوستانی که خودرو تحویل گرفتن از زمان پلاک شدن تا تحویل چند روز طول کشید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فیک نزن بینا.. : مریضی که مثبت فیک میزنی بیا درمان کنمت با این کارا نمیتونی جلوی مارو بگیری
فوق العاده : شماره سایپا کاشان بدید
فوق العاده : من 4 اسفند فاکتور شدم
پاسخ به مسعود : چرا واسه ما 16تومن ریختیم
Shahrivar s واقعی : نه هنوز نوبتم نشده😊
محمد : دیگه اتومات فاکتور نمیشه اینجور که بوش میاد ما رفتیم برای دو ماه تاخیر
فوری : به کلی اصلا فاکتور نمیکنه
اصغر : دوهفته اول برج دو تکمیل وجه نداشتیم
سیامک : بابا این حرفها چیه طرف اسم خودشو گذاشته راعی فلان و...شما هم باور میکنید اصلا مسئولین سایپا اینجا چیکار میکنن منم مدیر عامل سایپا هستم بیاید جلوی در دفتر فروش حقتونو بگیرید
بر باد رفته : ممنون از کسایی که مارو انداختن بیرون لطف کردین