افزایش حق التحریر سند خودرو پس از 4 سال / سهم 10 درصدی دفاتر اسناد رسمی از هزینه نقل و انتقال خودرو

 

افزایش حق التحریر سند خودرو پس از 4 سال / سهم 10 درصدی دفاتر اسناد رسمی از هزینه نقل و انتقال خودرو

 
در حالی افزایش سالانه هزینه نقل و انتقال خودرو در سال جاری، شامل افزایش حق التحریر پس از ۴ سال بوده که فعالان دفاتر اسناد رسمی معتقدند ۹۰ درصد این مبلغ شامل هزینه های دولتی است که روزانه به حساب دولت واریز می شود.
 
افزایش سالانه هزینه های ثبت رسمی و همچنین صدور وکالتنامه خرید و فروش خودرو در حالیست که بازار خودرو بیشتر از هر زمان دیگری در رکود به سر می برد و قانون افزایش هزینه انتقال سند خودرو، در وضعیت نامناسب فعلی می‌ تواند نبض کم‌ توان بازار خودرو را متوقف کند. بدون شک با توجه ‌به افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، بالا رفتن هزینه انتقال سند خودرو موجب کاسته ‌شدن از قدرت خرید مشتریان می‌ شود. این افزایش در حالیست که دفاتر اسناد رسمی معتقدند که سهم حدود ۱۰ درصدی از هزینه های ثبت تنها به دفاتر تعلق می گیرد و باقی هزینه ها به هزینه های دولتی بازمی گردد.
 
علیرضا عموزاده، عضو کانون سردفتران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که در حال حاضر در رسانه های عمومی تاکید می شود که همه هزینه ثبت سند رسمی به جیب دفاتر اسناد رسمی می رود و این دفاتر بیش از میزان تعیین شده نسبت به دریافت این مبلغ اقدام می کنند، می گوید: این در حالیست که بخش زیادی از مبلغ دریافتی شامل حقوق دولتی و مالیات نقل و انتقال است که از سالانه از سوی دولت تعیین می شود.
 
عموزاده می افزاید: این میزان مبلغ بر اساس تصمیم مجلس مصوب شده که شامل حق ثبت، مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارزش افزوده می شود که این موارد سالانه تغییر می کند، مبالغ منطقه ای نیز بر اساس ارزش گذاری است که از سوی اداره دارایی تعیین شده و یک درصد از مبلغی که از سوی دارایی اعلام می شود به عنوان مالیات نقل و نقل اخذ خواهد شد.
 
عضو کانون سردفتران با اشاره به حق ثبت دولتی نیز می گوید: حقوقی که از بابت ثبت سند رسمی به اداره ثبت داده می شود، بر اساس بخشنامه های صادر شده در سال جاری بوده که براین اساس در سال جاری حق ثبت از نیم به یک درصد افزایش یافته که در کنار این مبلغ، مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت می شود.
 
وی در خصوص مبلغ حق التحریر اسناد رسمی نیز اظهار می کند: بر اساس قانون، حق ثبت دولتی باید هر 4 سال یکبار افزایش یابد که باید در سال گذشته این تعرفه تغییر می کرد اما تغییری در آن ایجاد نشد اما امسال افزایش تعرفه اعمال شد البته افزایشی که در مواردی کاهش هم داشته به طوری که تاثیر چندانی در قیمت خودرو نخواهد داشت.
 
عموزاده ادامه می دهد: با توجه به این هزینه ها، برای نمونه از مبلغی معادل دو میلیون تومان سهم دفترخانه ها، تنها کمتر از 500 هزار تومان خواهد بود و باقی حقوق دولتی است که روزانه به حساب دولت واریز می شود و در صورت عدم واریز، جریمه مربوطه صادر می شود.
 
عضو کانون سردفتران با تاکید بر افزایش سالانه مبالغ حق ثبت، مالیات بر نقل و انتقال و همچنین افزایش حق تحریر هر 4 سال یکبار اظهار می کند: افزایش ها به صورت معقولانه بوده و بر اساس قیمت خودرو این میزان درصد متغیر خواهد بود چرا که دارایی بر اساس ارزش سیف، قیمت گذاری و نسبت به اعلام و دریافت مالیات اقدام می کند. 
 
وی با اشاره به افزایش بیش از 15 درصدی هزینه نقل و انتقال برخی از خودروها اظهار می کند: سهم هزینه های دولتی در افزایش هزینه های انتقال خودرو بیشتر از 90 درصد است و دفاتر اسناد رسمی سهمی در این هزینه ها ندارند و تنها محلی برای وصول هستند.
 
عموزاده درخصوص مقاومت دفاتر اسناد رسمی با صدور سند سبز در مراکز شماره گذاری نیز می گوید: در برخی موارد بحث حقوقی مطرح می شود اما بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تنها مرکزی که می توان نقل و انتقال مالکیت را در آن انجام داد، دفاتر اسناد رسمی است.
 
وی تصریح می گوید: دفاتر اسناد رسمی ابزار قانونی دارد در حالی که مراکز تعویض پلاک به لحاظ حقوقی شامل این موارد نیستند و تنها تغییر نام صورت می گیرد و مالکیت تحت عنوان این واگذاری تغییری نمی کند چرا که سند رسمی در قانون مشخص و تعریف شده و نمی توان تغییر نام را تحت عنوان سند رسمی مطرح کرد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سند خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7تو‌مرحله بیمه گیر کرده : J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ سلام دوستان کسی اطلاع نداره چرا تمام j7هایی ک در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی و فاکتور شدن نزدیک ب ۲ ماهه رو صدور بیمه گیر کرده و بیمه و پلاک نمیشن ؟؟؟؟
ایرج : «درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳» لطفا جهت افزایش تعداد امضاها، این کارزار را تا جای ممکن برای سایر دغدغه مندان به اشتراک بگذارید: https://www.karzar.net/110333
فرهاد : یادت باشه هیچ وقت نخورده شکر نکن
کیان : یه سوال؟چرا اطلس پر شد اما سهند اس هیچکی نمینویسه
محسن : ما که از 18 بهمن نوشتیم نقدی هنوز تایید نقدی هم نشده
آهوی دشت زنگاری : مگه میشه داداش؟؟؟!!پولت پریده الان همه ثبت نامی های زمان شما ماشین شما تحویل گرفتن تو نوبت گارانتی اولیه ان. احتمالا نمایندگی ت نامعتبر بوده پول دیر یه حساب کارخونه واریز کرده
J7 تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : سلام منم دقیقا مشکل شما رو دارم تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی شدم ولی الان دو ماهه تو‌مرحله بیمه گیر کردم هیچ کیم جوابگو‌نیست
تارا v4lx : با سلام من از ایران خودرو پرسیدم گفتن ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از پلاک شدن خودرو تحویل داده میشه
J7 صادرات : دوستان ارادت ۲۳/۲ فاکتور شد امروز بیمه خداروشکر سریع دارن پیش میرن بعد شاسی ثبت ناممون هم ۲۲/۸ بوده انشالله خودرویه همه رو تحویل بدن
J7 سحر : من 8 آبان بودم و چهار هفته هست تحویل گرفتم!!! چطور آبانی ها میگن تحویل نگرفتن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه 29 اسفند : مرسی. شما تحویل گرفتین؟
حقیقت : سلام دوستان امروز زده برام حمل برا نمایتدگی کی میرسه بنظرت فردا میرسه
ابوالفضل : کسی 207 اتومات تابستان 1403 هست فاکتور شده ؟
سورن دوگانه تحویل29اسفند تبدیل 207 : حدود30ملیون
محمد : تبدیل زدی به کد 21؟
مهدی ساینا85گانه : 19فاکتورشدم 24پلاک
سورن پلاس : سلام از کجا سود تاخیر رو ببینیم
علی از کاشان : هرچی دیرتر بیاد بهتره. هم سود پولمونو میگیریم هم جریمه تاخیر در تحویل
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوست عزیز ایرانخودرو چقدر بهت برگردوند
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوستان من سورن دوگانه تحویل 29 اسفند بودم امروز تبدیل به 207 زدم کسی میدونه ایرانخودرو چند برمیگردونه؟