کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 

کارکرد غیراقتصادی کامیون های دست دوم به نفع کشور نیست/ واردات دست دوم ها تهدید یا فرصت؟

 
در حالی ثبت نام کامیون های کارکرده از فردا سوم خردادماه از طریق سایت سازمان راهداری آغاز می شود که فعالان صنعت خودرو معتقدند این اقدام به نفع صنعت خودرو و به صلاح کشور نخواهد بود.
براساس یکی از بندهای قانون برنامه پنجم توسعه شرکت‌های حمل‌و نقلی می‌توانند به منظور نوسازی ناوگان خود خودروهای تا سه سال کارکرد را وارد کنند.
بندی که در در چند سال گذشته به دفعات به تصویب رسیده و نمونه آن در روزهای مشابه سال ۹۵ است.
در آن بازه زمانی براساس پیش بینی های انجام شده، واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط، حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می‌تواند حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد، تعیین شد اما شرکت های حمل و نقل از تعرفه دولت استفاده کرده و خودروهای 3 سال کار کرد را خریداری کرده و به صورت سوری و بدون قرار دادی به راننده واگذار کردند در حالی که اقساط آنها توسط راننده پرداخت می شد اما کامیون به نام شرکت بود.
در این قراردادها عملا قول نامه و سندی وجود نداشت چرا که حداقل 6 سال امکان انتقال سند وجود نداشت بنابراین این جریان سود باد آورده ای را نصیب شرکت های حمل و نقل کرد و با وجود نیاز کشور به واردات این دسته از خودروها، در عمل اتفاقی رخ نداد. حال ۴ سال پس از این تاریخ دوباره این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا کرده و از روز شنبه گام های اجرایی آن برداشته می شود.
در تصمیم جدید مقرر شده به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش یابد.
این تصمیم در حالیست که در چند وقت اخیر و با خروج شرکای خارجی صنعت خودرو از ایران، نوسازی ناوگان خودروهای سنگین به تاخیر افتاده بود و از سوی دیگر قیمت این دسته از خودروها سر به فلک کشیده بود .اما با این حال خودروسازان همچنان با این تصمیم مخالفند و معتقدند که این تصمیم به نفع کشور نخواهد بود.
 
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به پیمایش بالای این خودروها می گوید: به همین دلیل قطعات یدکی آنها نیازمند تعویض بوده و در مجموع خرید آنها به صرفه نیست. علاوه بر این، این خودروها باید از خدمات پس از فروش برخوردار بوده و تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران را اخذ کنند، اما ثابت کردن و اخذ همین استانداردها برای مالکان خودروها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. او معتقد است که واردات این کامیون ها کارکرد اقتصادی نداشته و به صلاح کشور نیست.
 
خودروسازان با تاکید بر مضرات واردات کامیون های دست دوم تاکید می کنند، اروپایی‌ها راه را بر تولیدکنندگان بسته‌ و به روی واردکنندگان باز کرده‌اند و با وجود تحریم ها از منفعت خود نمی‌گذرند و همچنان اجناس مستعمل خود را به ما می‌فروشند. در این وضعیت، خودروسازان در شرایط یکسان رقابت با این تولیدکنندگان قرار نمی گیرند و به همین دلیل است که تولید خودروی سنگین ایران از ۱۲ هزار به حدود ۳ هزار دستگاه در سال سقوط کرده و طرح هایی همچون نوسازی ناوگان نیز به تعویق می‌افتد.
 
حال باید دید در دور جدید اجرای این مصوبه چه راهکارهای کنترلی برای جلوگیری از سفته بازی دیده خواهد شد و آیا سازمان راهداری نظارت های لازم را با پیش بینی راهکارهای کنترلی اجرایی خواهد کرد؟
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کامیون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جیبی : سلام ببخشید بچه ها من اینترنتی خرداد 402 ثبت نام کردم اذر 403 نصفش دادم تحویل زده مهر404. میخاد برم نمایندگی؟ من هیچ جا نرفتم. کی باید برم؟ سخام نگرفتم ولی ثنا دارم.
شاهین جی : دوسال دیگه تحویلت میدن
احسان X5 : آقا یک گروه تشکیل بدیم برای ایرادات عجیب ایکس ۵، ماشین رو ۲ ماه نیست تحویل گرفتم داشبوردش از ۲ ناحیه دفرمه شده، خوشبختانه نمایندگی قبول کرد که ایراد از خود قطعه است و نه نگهداری بنده و درخواست قطعه ثبت شده ولی واقعا چرا؟؟؟ چرا باید با چندبار آفتاب خوردن تغییر شکل بده به کی دادن براشون داخلی سازی کنه
۷ اردیبهشت : والا من دیروز ب کارخونه زنگ زدم گفتن تا ۶ام فاکتور شده بعضی از ۷ ام هم فاکتور شده گفت ۹۹ درصد همین یکی دوروز فاکتور میشید اگه نشدید هفته دیگه حتما فاکتور میشید
احمد : سلام بعد از فاکتور چقدر طول میکشد ماشین تخصیص پلاک بشه
شاهین gl : سلام دوست عزیز ما هم مثل شما دی ما ۲۸۲ ملیون واریز کردیم برا شاهین جی ال موعد تحویل هفته چهارم شهریور زده بود اما ۵ تیر ماه پیام تکمیل وجه واسمون اومد و دوهفته زمان دادن برا تکمیل ک ما با هزار مکافات تونستیم تا روز آخر مهلت یعنی ۱۹ تیر پول جور کردیم ماشین و طلا همه فروختیم میلغ ۳۲۰ ملیون واریز کردیم .بعد نمایندگی گفت ک بعد تکمیل وجه تا ۳۰ الی ۴۰ روز کاری فاکتور میشه که اونم فعلا خبری نشده از فاکتور .....هر روز به امید فاکتور شدن بچه ها سایت چک میکنن ک لااقل هنوز تابستان تمام نشده تحویل بدن ..
سجاد۲اردیبهشت : حضوری رفتم سایپا ..واریزی دوم ارديبهشت هستم گفت اخرشهریور فاکتورمیشین ..انشالله درست باشه حرفش ..اقای حری نامی بود قسمت بازاریابی کیلومتر ۱۲لشکری ...نوبتی هم باشه دیگه اول اردیبهشتیها رو باید تحویل بدن ..تاریخی شد این قرارداد خرید ازسایپا خراب شده
ایمان ، شاهین زمستان ۱۴۰۳ : طبق تجربه دوستان که به اشتراک گذاشتن خیلی ها در روزهای تعطیل قگفاکتنر شدن پس احتمالش وجود داره فاکتور بشین
سمیه : سلام ما نصف هزینه رو دی ماه سال گذشته واریز کردیم و برای ما تاریخ ارسال دعوت نامه زده هفته چهارم آبان ،یعنی هفته چهارم آبان باید پول واریز شه ؟ اونایی که پرداختی داشتین طبق دعوت نامه پول ازتون گرفته شده ؟چند ماه بعداز تکمیل وجه ماشین رو تحویل میدن
شاهین سی وی تی : آخه 15 هوم درگاه واریز بسته بود 16 هوم باز بود من خودم 15 هوم نتونستم الله هو اعلم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 31 تیر : دوستان لطفا وقتی فاکتور میشید تاریخ وجه اول ودوم هردو روبنویسید
تیر دوگانه : تازه یه ماهه دعوت نامه ش اومده برا آذر ، فاکتور کجابود 🥲
تحویلی 31تیر : سلام دوستان عزیز واقعا همتون منو ببخشد من ماشینم سورن است اشتباهی اینجا پیام دادم
س : بزرگوار همه ما گرفتاریم خدا شاهده نزدیک به 8ماه میشه بدون ماشین واقعا داریم اذیت میشیم شما هم اینقدر نا امیدو تنگ نظر نباش ایشالاه به زودی فاکتور میشی🌹
اسماعیل : سلام دوستان تحریم و این چیزها همش الکی هست و الا این همه خودرو با قیمت های بالا و رو به بالا سوزوکی نیسان هیوندا رنو و .... که آقا زاده ها و افراد دیگر میخرند و چیزهایی دیگر چگونه هست آنجا هم از نظر خود خودرو و هم از نظر لوازم یدکی هست آنوقت یک لگن با ساخت مثلا داخلی قطعات تحریمه دوستان هممممممش دروغه. شب خوش.
نیما : از عزیزان ثبت نامی ساینا دوگانه سوز دی 1403 کسی فاکتور شده ؟ آذر ماهی ها کسی هست فاکتور نشده باشد
31تیر : الان همه تبدیل زدن باز ایرانخودرو میگه متقاضیا زیاد بودن دیرتر فاکتوز میشین😐😐اینا همشون سیاست خودشونه یهو تبدیل اومد
فرشاد : اره هر دو داخل یک روز شد صبح فاکتور بود شماره شاسی و بعد سه چهار ساعت چک کردم پلاک هم شده بود
نیما : اگر ساینا دوگانه سوز فاکتور شدید به ما هم اطلاع بدید ،تاریخ ثبت نام و تاریخ واریز وجه را همراه تاریخ فاکتور بنویسید. احساس میکنم تعداد ما دوگانه ها خیلی کم باشد چون اصلا نمی بینم کسی در این صحفه جز من و یکی دو نفر دیگر پیگیر دوگانه ها باشد
اریامهر31تیر : الان دیگه زده قراردادای دهه ی دوم تیر درحال فاکتوره😐😐تا امروز دهه ی سوم درحال فاکتور بود چطو یهو برگشتن به دهه ی سوم؟مال شمام همینو میزنه؟