چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 

چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 
یکی از ابهام های اصلی در طرح پیش فروش های فوق العاده خودروسازان، زمان دقیق تحویل این خودروهاست، خودروهایی که با وجود معوقات قبلی، کاهش تولید به واسطه تحریم و کرونا باید دید چه زمانی به دست مشتریان چشم انتظار می رسند.
 
آغاز ثبت نام ۲۲ هزار خودرو از سوی دو خودروساز با تحویل کمتر از سه ماه داز چند روز آینده آغاز می شود. این در حالیست که خودروسازان هنوز از تعهدات خود عقب بوده و در برخی از خودروها این وضع به مراتب وخیم تر است و در چنین شرایطی شائبه عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی مطرح می شود. روند پیچیده و دشوار تامین ارز از آخرین ماه های گذشته تا افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نیز تولید کافی قطعه و تحویل به موقع خودروسازان را با ابهام روبرو کرده و این پرسش مطرح می شود که آیا خودروسازان توانایی تحویل به موقع پذیرش های جدید را خواهند داشت.
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به تولید روزانه دو هزار خودرو از سوی دوخودروساز می گوید: پیش بینی حدود ۲۵ هزار خودرو در دور نخست پیش فروش های خودروسازان تولید حدود ۱۵ روز آن ها است و عدد غیرقابل دستیابی نیست و نمی تواند نگرانی از بابت عدم تحویل به موقع داشته باشد.
 
وی درخصوص توانایی قطعه ساز برای تولید قطعه برای این میزان خودرو نیز می افزاید:صنعت قطعه مدت ها است که با کمبود ارز دست به گریبان است اما از آذرماه که افزایش میزان تولید آغاز شد همچنان ادامه یافته و برای تداوم این روند تامین نقدینگی مهمترین فاکتور خواهد بود.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که اگر خودروسازها با کمک دولت و سیستم بانکی قدرت دسترسی به منابع مالی را داشته باشند ، تولید روزانه دو هزار دستگاه ادامه دار خواهد بود، تصریح می کند: در غیر این صورت شبکه خودروسازی و قطعه سازی با چالش جدی برای تولید مواجه می شوند چرا که در حال حاضر بزرگترین مانع نقدینگی است.
 
مقتدری در پاسخ به این که با وجود تعهدات پیشین خودروساز چگونه امکان تحویل سه ماهه خودروها وجود خواهد داشت، تصریح می کند: با روش فعلی قیمت گذاری که همواره به صورت دستوری بوده فروش خودروسازان نمی تواند پایدار باشد. هم اکنون نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش در کارخانه نسبت به سال گذشته هستیم این در حالیست که نرخ تورم، نرخ جدید مواد اولیه و افزایش حقوق و دستمزد نمی تواند پاسخگوی سودآوری کارخانه های خودروسازی باشد.
 
وی ادامه می دهد: کارخانجات تولیدی مواد اولیه عمدتا دولتی هستند و یا دولت در آن ها سهام مدیریتی دارد و از آن جا که این مواد در بورس عرضه می شوند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود در حالی که این شرایط در شرکت های خودروسازی اعمال نمی شود که اشکال اساسی است زیرا اگر قیمت دستوری است باید در زنجیره تامین مواد اولیه نیز جاری شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی مشکل تامین و تولید خودرو را تابع این قضیه می داند و اظهار می کند: کارخانجات باید سودآور باشند تا قادر به انجام تعهداتشان باشند در این شرایط اگر دولت به دنبال تحویل با قیمت پایین است باید نسبت به پرداخت یارانه اقدام کند .
 
وی تاکید می کند: یا باید روند قیمت گذاری جریان آزادی باشد یا اگر دستوری است باید این روند در همه زنجیره اعمال شود تا زمانی که این مساله حل نشود همچنان مشکل خودروهای معوق نیز حل نخواهد شد همانگونه که در چند سال گذشته این موضوع تکراری وجود داشته و در صورت ادامه جریان فعلی نیز مشکل حل نخواهد شد.
 
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : به حرف اپراتور نمیشه تکیه کرد اون ها دو هفته یه بار اپدیت میشند
شاهین+ : با اپراتور سایپا تماس گرفتم.گفت؛ نگران نباشید،حتی اگر فاکتور نا مرتب انجام گرفته باشه به ترتیب تاریخ تکمیل وجه تحویل داده خواهد شد.
الناز : چه عجب!!!! بلاخره این دعوتنامه کوییک لعنتی از پروفایل سایت سایپا ما حذف شد. دو سال و نیم منتظر گرفتن شاهینیم، احمقها برامون دعوتنامه کوییک میفرستن.
X5 مسعود : سلام ثبت نام دو مرحله اردیبهشت تحویل آبان ماه کسی فاکتور شده.چرا تشکیل وجه بعد یک ماه هنوز زرده.اصلا ماشین میتونن تحویل بدن.130میلیون اضافه گرفتن.مردم گرفتار کردن نه ماشین هست و عودت پول.نمایندگی که زنگ میزنی کاملا می‌خنده بهمون و هیچی به هیچی.بزرگترین اشتباه زندگیم ثبت نام بود
T8 : ثبت نام تیر ماه سلام منم بیست مهر پیام شاسی اومد بیست و نه مهر صدور بیمه نامه ، از اون روز تا حالا هم روی صدور پلاک زرد مونده ، یک ماه دیگه هم قسط اوله موندیم چه کنیم
امیر،اردیبهشت : دوستانی مدعی هستن فاکتور شدن ۱۰ و ۱۱ میشه اسکرین شات بذارین ،شرکت خودش میگه چنین چیزی نیست
محمدعلی : سلام .از این 11 اردیبهشتی ها که فاکتور شدن یه نفر اسکرین شات بزاره تا برم سایپا نشون بدم.خداییش پدرمون در آورد سایپا
حسین X5 : اگه قبل از عید فاکتور بشه همون قبل سال می دن در غیر اینصورت می افته سال بعد با مدل 1405
یسنا x5 : من اول 8 ماشین را گرفتم وحالا هم شکایت کردم دادگاه تهران..... یا تماس میگیرن توافق کنن..... چقد ادعا کردین... چقدر دستتون را گرفت....
شاهین ۱۱ اردیبهشت : تکمیل وجه ۱۱ اردیبهشت فاکتور شدم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
انزلی : داداش تحویل چ ماهی هستی
علی اطلس : سلام والله منم واریز اولیه خرداد403بوده واریز دوم15مرداد هنوز که خبری نیست
علی : ما 30 تیر تکمیل وجه کردیم هنوز نشده انشالله تا عید میگیری
دنا 6 دنده دیماه زابل : سلام دوستان دنا سفید واریزاولیه تیرماه وواریزدوم 3 ابان وتبدیل به فولادی 21 ابان و25 فاکتور وپلاک شد الان دیدم تیک تحویل نمایندگی خورده دیگه برم برتحویلش شهرستان،انشاالله قسمت همه دوستان گل
حمیدرضا : من عقل نداشتم اون موقع
207پانا تحویل 15 آذر : دوستان پانا یک ماهه تحویل 15 آذر دیروز جمعه فاکتور شد انشالله دوستانم زودتر فاکتور بشن
اطلس00 : 18اسفند دارن فاکتور میشن
رضا پانا سی اذر : مبارک باشه داداشم به خودمون میرسه مشتی هستی😍
مستر اطلسیان : سلام عزیزان بنده تکمیل وجه 29تیر فاکتور شدم . حالا کی تحویل میدن کسی میدونه؟
سلام : چقد کیف کردم ❤❤❤حس خوب باریکلا مث خودمی مث چیز کار کردیم تا تونستیم یه ماشین بخریم منم پانا اذرم