چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 

چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 
یکی از ابهام های اصلی در طرح پیش فروش های فوق العاده خودروسازان، زمان دقیق تحویل این خودروهاست، خودروهایی که با وجود معوقات قبلی، کاهش تولید به واسطه تحریم و کرونا باید دید چه زمانی به دست مشتریان چشم انتظار می رسند.
 
آغاز ثبت نام ۲۲ هزار خودرو از سوی دو خودروساز با تحویل کمتر از سه ماه داز چند روز آینده آغاز می شود. این در حالیست که خودروسازان هنوز از تعهدات خود عقب بوده و در برخی از خودروها این وضع به مراتب وخیم تر است و در چنین شرایطی شائبه عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی مطرح می شود. روند پیچیده و دشوار تامین ارز از آخرین ماه های گذشته تا افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نیز تولید کافی قطعه و تحویل به موقع خودروسازان را با ابهام روبرو کرده و این پرسش مطرح می شود که آیا خودروسازان توانایی تحویل به موقع پذیرش های جدید را خواهند داشت.
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به تولید روزانه دو هزار خودرو از سوی دوخودروساز می گوید: پیش بینی حدود ۲۵ هزار خودرو در دور نخست پیش فروش های خودروسازان تولید حدود ۱۵ روز آن ها است و عدد غیرقابل دستیابی نیست و نمی تواند نگرانی از بابت عدم تحویل به موقع داشته باشد.
 
وی درخصوص توانایی قطعه ساز برای تولید قطعه برای این میزان خودرو نیز می افزاید:صنعت قطعه مدت ها است که با کمبود ارز دست به گریبان است اما از آذرماه که افزایش میزان تولید آغاز شد همچنان ادامه یافته و برای تداوم این روند تامین نقدینگی مهمترین فاکتور خواهد بود.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که اگر خودروسازها با کمک دولت و سیستم بانکی قدرت دسترسی به منابع مالی را داشته باشند ، تولید روزانه دو هزار دستگاه ادامه دار خواهد بود، تصریح می کند: در غیر این صورت شبکه خودروسازی و قطعه سازی با چالش جدی برای تولید مواجه می شوند چرا که در حال حاضر بزرگترین مانع نقدینگی است.
 
مقتدری در پاسخ به این که با وجود تعهدات پیشین خودروساز چگونه امکان تحویل سه ماهه خودروها وجود خواهد داشت، تصریح می کند: با روش فعلی قیمت گذاری که همواره به صورت دستوری بوده فروش خودروسازان نمی تواند پایدار باشد. هم اکنون نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش در کارخانه نسبت به سال گذشته هستیم این در حالیست که نرخ تورم، نرخ جدید مواد اولیه و افزایش حقوق و دستمزد نمی تواند پاسخگوی سودآوری کارخانه های خودروسازی باشد.
 
وی ادامه می دهد: کارخانجات تولیدی مواد اولیه عمدتا دولتی هستند و یا دولت در آن ها سهام مدیریتی دارد و از آن جا که این مواد در بورس عرضه می شوند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود در حالی که این شرایط در شرکت های خودروسازی اعمال نمی شود که اشکال اساسی است زیرا اگر قیمت دستوری است باید در زنجیره تامین مواد اولیه نیز جاری شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی مشکل تامین و تولید خودرو را تابع این قضیه می داند و اظهار می کند: کارخانجات باید سودآور باشند تا قادر به انجام تعهداتشان باشند در این شرایط اگر دولت به دنبال تحویل با قیمت پایین است باید نسبت به پرداخت یارانه اقدام کند .
 
وی تاکید می کند: یا باید روند قیمت گذاری جریان آزادی باشد یا اگر دستوری است باید این روند در همه زنجیره اعمال شود تا زمانی که این مساله حل نشود همچنان مشکل خودروهای معوق نیز حل نخواهد شد همانگونه که در چند سال گذشته این موضوع تکراری وجود داشته و در صورت ادامه جریان فعلی نیز مشکل حل نخواهد شد.
 
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا مرادی : دوستان بلااخره یه مدل شاهین G فاکتور شد،آذر 403
T9 : کسی تی۹ که مال ثبت نام ۵اسفند باشه،تحویل گرفته؟در چه مرحله ای هستین،ممنون میشم یکی خبر بده
عاطفه : خوب ماشین منم فاکتور شد ، تکمیل ۵ اسفند سخا ۶ اسفند
رضا مرادی : روز جمعه هم ایران خودرو فاکتور میکنه امروز فاکتور چهار پنج مدل ماشینو فاکتور کرده ،بعد سایپا هیچی خدا لعنت کنه سایپا رو تو کافه کانال تلگرام نگاه کنید
میثم : فقط میتونم بگم خدا لعنتشون کنه خون مردم رو کردید تو شیشه هیچ فریاد رسی هم نیست چهار ماهه از موعد تحویل شاهین پلاس میگذره و خبری از تحویل خودرو نیست
میثم : خدا لعنتت کنه سایپا و تمام رییس روئسا ،کاش یکی از موشکهای اسراییل حرومتون میشد که خون مردم رو کردید تو شیشه چقدر ظلم میکنید در حق مردم ماشین منو چهار ماه از موعد تحویلش میگذره زنگ میزنیم شرکت میگن سود تأخیر بهتون میخوره بنابر این شما اطلاع داشتین که ممکنه تأخیر در تحویل داشته باشه آخه سود تأخیر چه بدرد من میخوره تأخیر یک هفته یا دو هفته نه چهار ماه ، مملکت بی صاحبه وگر نه همشون باید دادگاهی بشن یکی نیست به داد مردم برسه
درسا : مبارک باشه ، چه خبر خوبی
شاهین : امشب شب تاسوعاست حواله ی سایپارو میدم به حضرت عباس که بزنه به کمرش
شهریور : اگه انصراف دادی A5 بگیر. چون امکانات زیر را A5 دارد اما X5 ندارد. ضمنا مانیتور روی داشبورد را برخی متخصصان ترجیح نمی دهند: 1.رادار نقطه کور 2.سیستم هشدار برخورد از جلو 3.سیستم هشدار دهنده خروج از مسیر 4.درب صندوق برقی 5.دوربین ثبت وقایع 6.شارژر وایرلس 7.سنسور پارک جلو 8.سرد کن صندلی 9- kmc A5 از نظر ابعاد 17cmطولش و 5cm ارتفاعش از kmc x5 بزرگتره
خانعلی اچن گان : نه ماشین من فاکتور نشد، پیش فاکتور شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : خوب قرار نیست که همه تو یه روز یا دو روز فاکتور بشن دیگه شانسیه بعضیا زودتر فاکتور می شن و کارشون انجام میشه و بعضیا دیرتر
فلک : سلام دنا پیش فروش 6دنده رینگ آلومینیومی تکمیل وجه 25خرداد 25خرداد رفته مرحله فاکتور شده .تحویل هم 31مرداد.بنظرتون کی فاکتور ی میشه؟
22222 : چه مدلی ،جی ایکس ال یا عادی
Irfan : Need to sale new cars ]]
علی 1 تیر : پیش فروش بودم موتور جدید سفید رنگ من نصف پول ملشین رو دوستان پارسال ریختم ک دعوتنامه اومد پول نداشتم بریزم بعد 5 ماه بعد از دوباره پیام اومد ک برج 2 امسال تکمیل وجه کردم
اطلس آذر : شما فاکتورشدی
سینا : کویک s تحویل اردیبهشت اگه داره فاکتور میشه تبدیلی اطلس
مجید 31 فروردین 207 مشکی : سلام کسی که پیامک اسقاط براش اومد تحویل فروردین فاکتور شد لطفا اطلاع دهید ممنون
31خرداد : چه رنگی بود ماشینت
علی : سلام شما داری راجب یه ماشین با وزن بالا صحبت میکنی تویوتا و گالانت و ...مثل گنجشک میمونه این ماشین اصلا برای تند رفتن و لایی بازی نیست یه ابهت خاصی داره که فقط یه آمریکایی سوار متوجه میشه و اونی که واسه تنوع میخره نخره بهتره بنده تمام عمرمو با نوا گذروندم نه درگیر مکانیک بودم نه تعمیرگاه هرروزم صد کیلومتر باهاش رانندگی میکنم اینایی که شما میگی حس نکردم یا من سر شدم یا شما زیادی حست فعاله