فیلتر OPF چیست و چه بلایی بر سر صدای جذاب اگزوز می‌آورد؟

 

فیلتر OPF چیست و چه بلایی بر سر صدای جذاب اگزوز می‌آورد؟

 
صنعت خودروسازی به سرعت در حال تغییر و تحول است و طی سال‌های اخیر استاندارد جدیدی همچون WLTP، یورو 6 پلاس و فیلتر OPF اجباری شده اند. اما قبل از این که بخواهیم تاثیر این استانداردها را بر آینده صنعت خودروسازی بررسی کنیم اجازه دهید تا به طور مختصر آنها را به شما معرفی کنیم.
 
اول از همه WLTP مخفف رویه جهانی و سرتاسری تست وسایل نقلیه سبک وزن است که به صورت آزمایشگاهی میزان مصرف سوخت، گاز CO2 و دیگر آلاینده‌های خودرو را اندازه گیری می‌کند. WLTP جایگزین روش قدیمی و منسوخ شده دهه 80 میلادی یعنی NEDC شده است.
 
فیلتر OPF
 
تست چرخه رانندگی WLTP به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود: سرعت کم، سرعت متوسط، سرعت زیاد و سرعت بسیار زیاد. هر کدام از این بخش‌ها شامل رانندگی در فازهای مختلف از جمله: ایستادن، شتاب گیری و ترمز است.
 
برای یک نوع خودرو با چند قوای محرکه دو مدل با کمترین و بیشترین قدرت در تست WLTP آزموده می شوند. به همین دلیل خودروسازانی همچون بنز، بی ام و، آئودی، فولکس واگن، تویوتا و...که تنوع عرضه زیادی برای محصولاتشان دارند به دردسر افتاده‌اند.
 
تست چرخه رانندگی WLTP از سپتامبر سال 2018 برای تمامی خودروهای عرضه شده در بازار اتحادیه اروپا به صورت اجباری درآمده است.
 
در ادامه به معرفی فیلتر OPF (فیلتر ذرات اضافی سوخت) می پردازیم. این فیلتر‌ها بین خروجی کاتالیست و خروجی اگزوز قرار می‌گیرند و به کمک همین فیلترها است که تمامی خودروهای عرضه شده در بازار اروپا توانایی رسیدن به استاندارد یورو 6 را دارند.
 
 
 
اما OPF چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ برخی از خودروسازان OPF را GPF نیز می‌خوانند. فن آوری است که از سمت خودروهای دیزلی (DPF) به دنیای خودروهای بنزین سوز وارد شده است. این فیلتر به طور اختصاصی برای کنترل آلایندگی خودروهای مجهز به تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌شود.
 
این فیلتر که در حال حاضر در اتحادیه اروپا و چین به صورت اجباری بر روی خودروها نصب می‌شود ساختار لانه زنبوری دارد و ورودی و خروجی آن به طور کامل پلمپ شده است. این ساختار باعث می‌شود تا گازهای خروجی از کاتالیست که همچنان دارای ذرات دوده یا کربن هستند به دام بیفتند.
 
 
 
این فیلترها به گونه ای طراحی شده اند تا فشار برگشتی به سیستم اگزوز را کاهش دهند و راندمان بالای فیلتراسیون آن ها باعث می‌شود تا بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و به صورت تنظیم خودکار مورد استفاده قرار گیرند.
 
احتمالا از خود می پرسید با وجود مزایای مذکور چرا علاقه مندان به خودرو گاها نگران و یا حتی مخالف استفاده از این فیلترند؟ OPF به دلیل طراحی خاص خود به طور کامل صدای تولید شده توسط موتور را از بین می‌برد و این موضوع بزرگترین دلیلی است که علاقه مندان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت و سازندگان آن ها برای مخالفت خود در خصوص استفاده از این فیلترها عنوان می کنند.
 
 
 
به طور مثال محصولات شرکت لامبورگینی که به غرش های خاص و شعله‌های خارج شده از اگزوز خود معروف هستند در تست قدیمی NEDC تنها در حالت رانندگی شهری STRADA مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. در نتیجه با تغییر حالت رانندگی به CORSA شاهد آن صدای رعب آور و شعله های آتش در آن ها هستیم.
 
اما در نسل بعدی محصولات شرکت لامبورگینی دیگر خبری از این آتش بازی نخواهد بود چراکه این محصولات باید در حالت CORSA نیز تست سیکل رانندگی WLTP را پشت سر بگذارند.
 
 
 
علت اصلی آن که در اینجا لامبورگینی را به عنوان مثال مطرح کردیم آن است که این کمپانی خودروسازی زیر مجموعه گروه بزرگ فولکس واگن است و با در نظر گرفتن ماجرای دیزلگیت، فولکس واگن دیگر قصد ریسک بر سر مسئله آلایندگی را ندارد.
 
برهمین اساس نیز تمامی محصولات گروه فولکس واگن و دیگر شرکت های تابع باید به فیلتر OPF مجهز شوند حتی اگر بدون آن نیز به استاندارد یورو 6 برسند. مسئله ای که برای موتور W12 بنتلی نیز پیش آمد. آوانتادور SVJ آخرین محصول لامبورگینی است که عاری از این فیلتر است و در واقع آخرین محصول لامبورگینی با آن صدای معرکه و شعله‌های آتشین خواهد بود.
 
 
 
با این وجود خودروسازان تولید محدود همچون فراری، مک لارن، کونیگزگ ... شامل این قانون نمی شوند زیرا کل تولیدات سالیانه آن‌ها کمتر از 10 هزار دستگاه است و به طور مستقل در حال تولید خودرو هستند. در نتیجه همچنان می‌توان از صدای موتور محصولاتی همچون فراری و مک لارن لذت برد.
 
حال چه بلایی بر سر تولیدکنندگان سیستم اگزوز که مستقل از شرکت‌های خودروسازی فعالیت می کنند می‌آید؟
 
در حال حاضر کنترل کننده سوپاپ که با باز شدن آن میزان صدای خروجی اگزوز افزایش پیدا می‌کند، مجوز استفاده قانونی ندارد اما با این وجود بسیاری از افراد از این سوپاپ برای کنترل خروجی صدای اگزوز استفاده می‌کنند. در نتیجه تنها راه قانونی استفاده از سیستم های اگزوز جدید موسوم به Slip-on است که امکان استفاده با فیلتر OPF بدون نیاز به تغییر در مپ ECU را دارند. همچنین می توان انبار عقب اگزوز را نیز حذف کرد اما این کار نیز غیرقانونی است.
 
حذف کاتالیزور و استفاده از اگزوز بدون این فیلتر نیز کاملا غیرقانونی است و می‌تواند مجازات بسیار سنگینی در اتحادیه اروپا داشته باشد.
 
 
 
استفاده از linkpipe و downpipe اسپرت نیز قانونی نخواهد بود و تنها با تغییر در نقشه (مپ) ECU می‌توان از آن ها بهره گرفت به خصوص linkpipe که کلا در اتومبیل‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود.
 
در این مطلب به دنبال آن بودیم که به شما نشان دهیم آینده صنعت خودروسازی به خصوص در اروپا و چین، بسیار آرام‌تر و پاک‌تر خواهد بود. البته این موضوع در مورد تغییر رویکرد صنعت خودروسازی به سمت تولید محصولات تمام برقی و هیبریدی نیز قابل تشخیص است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیلتر OPF






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 59 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
. : یعنی سال سوم هست منتظریم و بدون ماشین.منکه بار اولم بود ثبت نام میکردم یه پراید قراضه داشتم همون اول فروختم گفتم اگه گفتن پول بریز دیگه توبههههههه چمیدونستم ثبت نام ماشین اینطوریه خوشحالم شدم گفتم شاهین برام دراومده هزار بار قرعه کشی ایران خودرو هم شرکت کردم هیچی به هیچی ...
اکبر رینگ : در پاسخ به آقا"شاهین" برادر تاریخ تایید احراز سکونت رو کارشناسان سایپا میتونی بپرسی با شماره تماس 096550 تماس بگیر
آرش : برای من حواله تحویل اسفند دعوت نامه با مهلت از 15 تا 26 اسفند صادر شده بود که 18 اسفند واریزی انجام دادم.
مقدم : میخواست بگی غیر صبوری کاری دیگه هم میتونیم بکنیم! الان یعنی ثبت نامی های بهمن ها دیگه تموم شدن ؟؟
ماهان : سلام جناب میر زاده مشفقی شما مرحله دوم پول را کی واریز کردی و سخا را کی تحویل دادی کشش و شتاب شاهین پلاس خوبه چون میگن از تارا سنگین تر شده یی مقدار تنبله و کشش خوبی نداره؟
تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : دوستان عزیز سلام من امروز با ایرانخودرو تماس گرفتم: تمامی تحویل های اسفند ماه تا ده روز آینده فاکتور میشن. دوستانی که سود تاخیرشون ثابت مونده داره کسر میشه بابت هزینه های قانونی. دوستانی که سرامیک دارن ماشینشون با سرامیک تحویل میشه.
سبحان : یچیزی میگه واس خودش تا تکمیل وجه نکنی اصلا نمایندگی سخا نمیگیره بعدشم وقتی تکمیل وجه نکرده از کجا میدونه باید کدوم نمایندگی سخا بزنه وقتی نمایندگی انتخاب میکنی میری نمایندگی میگی نمایندگی شما انتخاب کردم‌سخا برام ثبت کن وگنه علم و غیب نداره ک شما ماشین ثبت نامی داری و باید تو نمایندگیش سخا بزنی حرفای اکبر رینگ سرو ته نداره
شاهین اتومات cvt 402 : من زنگ زدم نمایندگی گفت برا هفته آخر اسفند یماه دیگه تا چهل روز دعوتنامه می‌ره حالا ببینیم راسته با نه
مقدم : میخواست بگی غیر صبوری کاری دیگه هم میتونیم بکنیم! الان یعنی ثبت نامی های بهمن ها دیگه تموم شدن ؟؟
مرتضی رنجبر : تارا اسفند 2روزه فاکتور شدم کی پلاک میشه دوستان آیا تحویل حضوری فعال میشه ممنونم کسی راهنمایی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان 28بهمن : اکبر جان این اپراتور گفت خواستم فقط اطلاعات داده باشم بخدا پوکیدیم ،ای خدا خراب کن این سایپا رو
حسن مجد : چرا وقتی قرارداد قطعی منعقد میکنن به بهانه های مختلف افزایش قیمت میدن شورای رقابت کجایی برادر دقیقا بگو کجایی ادارات صمت چکار داره میکنه تعزیرات باید پرونده سازی کنه بخدا این سرقت باور کنین میشه با طرح دعوی و پیگیری نتیجه گرفت مدیران خودرو با این کارش از محبوبیت نسبی هم افتاد و این شروع یک ورشکستگی برای هلدینگ ام وی ام خواهد بود
اکبر : داداش 23بهمن از کجا آوردی اگرم باشه پرسنلی می‌باشد که به ما مربوط نیست
امیر X55 : 168 میلیون تومان بعنوان مابه التفاوت برایX55 به بهانه دیون؟ اسم این دیون نیست ، اسمش دزدی تو روز روشن است ، حرومتون باشه ، کوفتتون بشه ، آبروی این شرکت دزد به هر طریقی که شده رو باید برد تا بقیه مثل ما بدبخت نشن ،.
سعید : آقا ریختن نمایندگی درگیری راه انداختن درود بر غیرت و شرفشون ، فیلمش رو الان دیدم مال تهران هست
ارزو : سلام قراره فردا صبح ساعت 8.30 جلوی در مجلس اعتراض بشه لطفا هر کی میتونه بیاد
احسان 28بهمن : سلام دوستان من تماس گرفتم گفتن تا بیست سوم بهمن ماه فاکتور شده
مهدی : سلام اول صبح رفتم اداره صمت شکایت کردم این اوج کلاهبرداری است چون روز اول به ما گفتند قیمت قطعی است
2اسفند : مگه شما 28 بهمن نیستی چرا دیگه میگی کی نوبت اسفند میشه . کارشناس ها رو گذاشتن فقط مارو از سر بگردونن هیچ دسترسی ندارن کی فاکتور میشه ولی 17 بهمن فاکتور شده مابفیش کی برسه اسفند خدا میدونه .من بشخصه اگه میدونستم اینقدر قراره طول بکشه پولم اونجا بخوابه غلط میکردم ثبت نام کنم اشتباه اشتباه امیدوارم اگه خدایی وجود داره تاونش رو پس بدن این کار کلاه برداریه حرام خوریه
کوییک آر اس تیرماه : من 12/12پارسال کوییک آر اس پذیرش شدم 2/17امسال تاییده سخارو گرفتم میخواستم بدونم زودتر از دعوتنامه بیاد سخارو گرفتم مورد تایید هستا یا باید بعد دعوتنامه رو که واریز کردم تابیده سخارو بکیرم؟