پنج نشانه‌ی مهم برای بازدید سیستم ترمز خودرو

 

پنج نشانه‌ی مهم برای بازدید سیستم ترمز خودرو

 
ترمز مهم‌ترین بخش سیستم ایمنی در خودروها است که باید به‌صورت ادواری بررسی شود تا از بروز حوادث جبران‌ناپذیر جلوگیری شود.
 
 
هنگامی‌که در یک روز آفتابی با سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت در بزرگراه مشغول رانندگی هستید و از موسیقی لذت می‌برید، احتمالا به این نکته توجه نمی‌کنید که درون محفظه‌ای از جنس فلز و شیشه حبس شده‌اید و فاصله‌تان میان مرگ و زندگی تنها به عملکرد صحیح چند قطعه‌ی مکانیکی وابسته است. در شرایط عملکرد صحیح و دقیق سیستم ترمز خودرو، از لحظه‌ی ترمزگیری در سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت تا لحظه‌ی توقف کامل به‌طورمتوسط حدود ۹۱ متر طی می‌شود.
 
این اتفاق هرروز در سراسر دنیا به‌دلیل شرایط اضطراری مختلف به‌وقوع می‌پیوندد و کافی است در یکی از این شرایط سیستم ترمز به هر دلیلی از عملکرد استاندارد خود فاصله داشته باشد تا فاجعه رخ دهد. به‌همین‌دلیل، مراقبت از سیستم ترمز در خودروها و رسیدگی به آن‌ها بسیار مهم است و رانندگان باید به‌محض وجود نشانه‌هایی از نقص در این سیستم آن را بررسی و رفع کنند.
 
سیستم ترمز
 
خوشبختانه نشانه‌های واضحی از ضعف در عملکرد سیستم ترمز وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روشن‌شدن چراغ هشدار سیستم ترمز روی صفحه‌ی کیلومترشمار و احساس طولانی‌ترشدن مسافت توقف خودرو هنگام ترمزگیری اشاره کرد. در هریک از این حالات، راننده باید به‌سرعت به مکانیک مراجعه و سیستم ترمز را تعمیر کند. با‌این‌حال، نشانه‌های ضعف در سیستم ترمز به این موارد محدود نمی‌شود و راننده باید با سایر نشانه‌ها نیز آشنا باشد. در این مقاله، سعی می‌کنیم پنج نشانه‌ی مهم و غیرمعمول برای شناسایی ضعف در سیستم ترمز خودرو را معرفی کنیم تا از بروز تصادفات جبران‌ناپذیر جلوگیری شود.
 
خوردگی لنت‌ها
 
امروزه، اغلب خودروها به سیستم ترمز دیسکی مجهزند. در این سیستم، دیسک ترمز میان قطعه‌ای به‌نام کلیپر (Caliper) قرار می‌گیرد. کلیپر ترمز به‌وسیله‌ی پیستون تعبیه‌شده در آن وظیفه‌ی فشردن لنت‌ها به سطح دیسک را برعهده دارد و اصطکاک ناشی از تماس لنت‌ها با سطح دیسک موجب کاهش سرعت خودرو یا توقف آن می‌شود. با گذشت زمان، اصطکاک سبب خوردگی لنت‌ها و کاهش ضخامت آن‌ها می‌شود. برای اطمینان از ضخامت مناسب لنت‌ها، نیاز است گه‌گاه لنت‌ها و دیسک‌ ترمز بررسی شود. برای این امر کافی است فرمان را به‌طورکامل به یک‌ سو بچرخانید و سپس سطح دیسک را از نظر ظاهری کنترل کنید.
 
لنت ترمز
 
سطح دیسک باید صیقلی و عاری از هرگونه خط‌وخش عمیق یا سایر ایرادات واضح ظاهری باشد. سپس باید از میان کلیپر لنت‌ها کنترل ظاهری شود. در این حالت، تعیین ضخامت دقیق لنت‌ها ساده نیست؛ اما به‌طورکلی حداقل ضخامت ایمن لنت‌ها حدود هفت میلی‌متر است. کاهش بیش‌از‌حد ضخامت لنت‌ها می‌تواند سبب بروز نشانه‌های هشدار دیگری نظیر افزایش طول توقف خودرو و سوت‌کشیدن شود. درصورت کاهش ضخامت لنت، بهتر است سریع‌تر آن‌ها را تعویض کنید تا علاوه‌بر افزایش ایمنی، از واردآمدن خسارت به سطح دیسک جلوگیری کنید.
 
صدای سوت یا جیغ
 
روی لنت‌ها قطعه‌ای فلزی وجود دارد که هنگام کاهش بیش‌ازحد ضخامت لنت با سطح دیسک تماس پیدا می‌کند و موجب تولید صدای بلند سوت مانندی می‌شود. علاوه‌براین، اگر هنگام ترمزگیری صدایی شبیه تماس دو فلز با یکدیگر و خراشیدن سطوح حس شد، بهتر است هرچه‌سریع‌تر به مکانیک مراجعه شود. معمولا این حالت زمانی رخ می‌دهد که لنت‌ها کاملا مصرف می‌شوند و سطوح فلزی کلیپر یا پایه‌ی لنت‌ها با دیسک ترمز تماس پیدا می‌کنند. در این وضعیت، ضمن تعویض لنت‌ها احتمالا باید هزینه‌ی هنگفت تعویض دیسک را نیز متحمل شوید.
 
کشیده‌شدن خودرو به یک سو
 
تمایل خودرو برای حرکت به جهتی خاص بدون آنکه فرمان به آن سو چرخیده باشد، می‌تواند ناشی از وجود ایراد در سیستم ترمز باشد. اگرچه این نقص دلایلی دیگری نظیر تنظیم‌نبودن باد تایرها، لاستیک‌سایی، ایراد در سیستم فنربندی خودرو و تنظیم‌نبودن فرمان دارد، بررسی سیستم ترمز از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. درصورتی‌که خودرو هنگام حرکت و بدون اعمال ترمزها به یک سو تمایل داشته باشد، امکان دارد یکی از کلیپرها گیر کرده و سبب چسبیدن لنت به سطح دیسک شده باشد. در این حالت، خودرو تمایل دارد به‌سوی چرخی حرکت کند که کلیپر آن گیر کرده است. اگر هنگام اعمال ترمزها خودرو به یک سو متمایل شود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود نقص در سیستم توزیع فشار روغن ترمز یا برابرنبودن ضخامت لنت‌ها باشد. در هر حالت، باید به مکانیک مراجعه و نواقص رفع شود.
 
لرزش
 
ترمزگیری اضطراری در خودرو مجهز به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) سبب لرزش شدید پدال زیر پای راننده می‌شود. این لرزش‌ها به‌واسطه‌ی قطع‌و‌وصل سریع اعمال فشار روغن روی کلیپرها ایجاد می‌شود و نشان‌دهنده‌ی سلامت سیستم ترمز ضدقفل است. در شرایط ترمزگیری عادی و غیراضطراری، اگر لرزش پدال وجود دارد می‌تواند بیانگر وجود ایراد در سیستم ترمز باشد. لرزش ترمز معمولا به‌دلیل تاب برداشتن و وجود نقص در دیسک ترمز ایجاد می‌شود.
 
دیسک ترمز، تنها در شرایط سخت نظیر افزایش بیش‌ازحد دما ناشی از ترمزگیری زیاد در شیب‌ها یا حمل بار سنگین و ترمزگیری‌های پی‌درپی دچار تغییرشکل می‌شود. اگر تاکنون دیسک خود را درمعرض چنین تنش‌هایی قرار نداده‌اید، احتمال دارد لرزش خودرو ناشی از تنظیم‌نبودن فرمان باشد. در هر حال بهتر است سریع‌تر به مکانیک مراجعه کنید.
 
نقص در پدال ترمز
 
بروز نشانه‌هایی در پدال ترمز یکی از اساسی‌ترین هشدارها برای وجود نقص در سیستم ترمز است. درصورتی‌که هنگام ترمزگیری پدال به‌طور نامعمول پایین رود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کاهش ضخامت لنت‌ها یا وجود ایراد در سیستم هیدرولیک ترمز نظیر نشتی روغن ترمز یا نفوذ هوا به سیستم ترمز باشد. برای اطمینان از نقص نشت روغن ترمز می‌توان به‌دنبال نشانه‌های روغن روی محل پارک خودرو بود.
 
سیستم ترمز
 
درمقابل، اگر ترمز به کمترین اعمال فشار روی پدال حساسیت بیش‌ازحد نشان دهد، می‌تواند نشانه‌ای از خوردگی ناهمسان یکی از دیسک‌ها یا آلودگی یا جذب رطوبت به روغن ترمز باشد. برای رفع این ایراد، کافی است روغن ترمز خودرو کاملا تعویض و سیستم ترمز برای وجود سایر نقص‌ها بازبینی شود.
 
اگر میان فشردن پدال ترمز و عکس‌العمل سیستم ترمز وقفه‌ی معناداری وجود داشته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی نقصی در سیستم بوستر ترمز یا لوله‌های هیدرولیک باشد. اغلب گرفتگی در لوله‌ها می‌تواند سبب بروز این مشکل شود. در هریک از حالات ذکرشده، باید سریع‌تر به مکانیک مراجعه کنید.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه : سلام دیگه وایسادی الان انصراف نده چون قشنگ ۳ماه درگیر پولت میشی پول به این زودیا نمیدن انءشاالله خدا خیرشون نده مردم رو اسیر خودشون کردن
رضا : من هفته چهارم بهمن هستم هنوز دعوتنامه سهند نیومد خواستم بگم انصراف بزنم پولمو سریع عودت میدن یه خیلی طول میکشه
شاهین پلاس : کرمانشاه هستم از نمایندگی همین جا تحویل گرفتم ماشین هم زود رسید تقریبا 8ام رسید ولی دیر تماس گرفتن و خودم تماس گرفتم با سایپا که گفتن رسیده و میتونم برم تحویل بگیرم
شاهین : سلام پس اگه تا ۵ اسفند فاکتور شده احتمالا پرونده شاهین بسته میشه چون ثبت نامیوها تا اخر اسفند بوده و تحویل برای ۴۰۴ نداشتن
t9 : سلام ما هم 21 بخمن ثبت نام کردم فعلا تو مرحله تکمیل وجه
وحید x5 : سلام کسی هست که x5 بهمن یا اسفند شاسی شده باشه؟
Sr3 : والله خسته شدیم یکسال اسیرمون کردن چک سومش هم هفته دیگه باید بدیم اصلا انصاف ندارن دگ زودتر تا شرایط ارومه تحویل بدن
علی : سلام دقیقا همینطوره
زهرا : اقا من اذر ماه یا دی ماه بود یادم نیس دقیقا نصف پول ماشینو واریز کردم برای تحویل ابان 1404 میخوام بدونم این افزایش قیمتی که خورده چجوریاست ینی چقدر دیگه باید بدیم با این وضعیتی که شما میگید ینی ابان ماشینمو تحویل نمیدن ؟
بهزاد 22 اسفند : آقا مجید منم همین مشکل رو داشتم ،زنگ بزن به 096550شماره درخواست و با شماره پذیرش رو باهاش چک کن،برا من شماره درخواست که تو فاکتور بود اشتباه بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرحسین : سلام تا چندم فاکتور شد نمی دونم چرا روند فاکتور متوقف شده لطفا هرکس فاکتور شد اطلاع بده
بهنامx33دستی : سلام خدمت دوستان عزیز وبزرگوار بالاخره بعداز 7 ماه ماشین درنمایندگی تشریف دارند تحویلی 30 اردیبهشت بعداز 42 روز تاخیر دارن تحویل میدن انشاالله تمام دوستان بزودی به ماشینشون برسند خداحافظ .موفق باشین.
علیرضا : سلام. من همین حالا با شماره ای که دوستان از قسمت شکایت سایپا گذاشته بودن تماس گرفتم و یه آقای خیلی محترم بر خلاف اپراتور های که زنگ میزنم جواب داد و گفت اینکه میگن قطعات نداریم الکی هست . ما از طرف سازمان استاندارد مشکل داریم و احتمالا تا یکی دو هفته آینده حل میشه . تازه گفتن ما تمام پیش فروش ها را که تولید کردیم 2500تا حدودا اضافه نیز تولید شده . این هم شماره شکایات خواستین شما هم تماس بگیرید 02144528533
مهران 207 پانا : سلام دوستان کسی امروز فاکتور شد اطلاع بدین ممنون
حسن پیش مرداد پانا فولادی : مبارکت باشه به سلامتی استفاده کنی. اینا دیگه علنا دارن دزدی رو به رخ ما میکشن. رینگ الومینیومی رو حتی جلو جلو دارن میدن فولادی بیست روز تاخیر. شرم بر اینا
ایکس33 کراسmt : حمل بشه پیامک میاد ، ولی اگه777 باشین پدر ادم رو درمیارن چون شلوغه و پیگیر نیستن
Yasix33mt : 8تیر خروج
دنا 31 تیر : فروش فوری بودین یا پیش فروش ؟
اطلس اذر : ی خواهشی ک برادرانه ازهمه دوستان دارم اینه ک لطفا تا ازخبری مطمئن نشدین اینجا اعلام نکنیدبخدا همون ازار سایپا ازخدا بی خبر بستمونه شما دیگ نمک روزخمامون نپاشید بیایم هوای همو داشته باشیم چون ماهممون ازسایپا ضربه خوردیم
میثم GXR-L : سلام پیش فروش دی ماه ثبت نام بودم تحویل مرداد 1404 اون موقع ک من ثبت نام کردم GXR-L 391 تومن بود یک هفته بعد شد 456 به نظرتون الان GXR-L افزایش قیمت خورده چون داخل قیمت جدید لیست سایپا نیست ممنون میشم دعوت نامه برای کسی نیومده؟؟