خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 

خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 
تحریم دو خودروساز ایرانی در حالی از سوی بنیاد FDD در حال برنامه ریزی است که فعالان این حوزه تاکید دارند پس از دوران سخت تحریم های دو سال گذشته قطار صنعت خودرو روشن شده و این تحریم ها نمی تواند نگرانی دوباره ای ایجاد کند.
 
بیش از دو سال از تحریم های دوباره صنعت خودرو ایران می گذرد و در این مدت مهم ترین استراتژی این صنعت پیشران، کاهش وابستگی با تکیه بر راه اندازی نهضت داخلی سازی بوده است. حال که جریان توسعه صنعت خودرو در حرکت است  بنیاد FDD در تازه‌ترین طرح خود ، خواهان تحریم کامل صنعت خودروسازی ایران شده است.
 
در بخشی از توییت FDD آمده: «بخش خودرویی ایران تحت سلطه دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که بیش از ۹۰ درصد خودروها را در ایران تولید می‌کنند. واشنگتن هنوز این دو شرکت و شرکت‌ها و افراد تابعه را تحریم نکرده است». این برنامه ها در حالیست که کارشناسان این حوزه معتقدند تحریم های جدید تاثیری در صنعت خودرو ایران نخواهد داشت و شرایط بدون شک بدتر از شرایط فعلی نخواهد شد.
 
اما در این میان این پرسش مطرح می شود که خودروسازان تا چه اندازه خود را برای شرایط و آینده بدتر آماده کرده اند و اثرات این تحریم بر روی تولید و بازار خودرو چه خواهد بود؟ 
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر بی تاثیری تحریم دو شرکت ایران خودرو و سایپا می گوید: به طور قطع وضعیت در هر شرایطی بدتر از شرایط فعلی نخواهد بود چرا که از 13 مرداد 97 نخستین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت، صنعت خودرو بود که به دنبال این اتفاق فرانسوی با گذاشتن 400 میلیون یورو از سرمایه گذاری های انجام شده از ایران فرار کردند و چینی ها نیز ایران را ترک کردند.
 
وی با بیان این که همه این پرسش را مطرح می کنند که چرا ایران را ترک کردند، می افزاید: بیشتر چینی ها که با آمریکایی ها همکاری دارند و بازار آمریکا را در اختیار دارند حاضر به ماندن در ایران نشدند البته دولت چین این شرکت ها رامجبور به ترک ایران نکرد اما شرکت ها از ترس آمریکا از ایران در رفتند و با وجود این که برخی قطعات در راه بود مانع از ورود آن ها به ایران شدند.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: در دور جدید تحریم ها هر شخصی که با ایران همکاری داشته باشد نه تنها اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهد داشت بلکه صورت های مالی او نیز با چالش مواجه می شود ضمنا اشخاصی که با ایران همکاری دارند در رفت و آمد به آمریکا با محدودیت مواجه می شوند.
 
کاکایی با اشاره به تداوم این وضعیت از مردادماه سال 97 تاکنون تصریح می کند: کسانی که هم اکنون در حال ادامه فعالیت با ایران هستند کسانی هستند که عطای آمریکا و بازار او را به لقایش بخشیده اند یا این که درآمد هنگفتی از این محل نصیب آن ها می شود که ریسک همکاری با ایران را پذیرفته اند. بنابراین تحریم های جدید چندان تهدیدی برای صنعت خودرو به شمار نمی رود چرا که همه مسیرها برای ایران بسته است و به صورت مداوم در حال دور زدن تحریم ها هستیم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: در این دو سال حرکت های بزرگی انجام شده و گام های محکمی برای توسعه فناوری در داخل کشور رخ داده بنابراین این تحریم دوباره چالشی ایجاد نمی کند بلکه در حال حاضر سیاست های داخلی کشور تبدیل به مانعی برای فعالیت ها شده است.
 
وی با بیان این که قطار توسعه ایران دوباره راه افتاده است، می گوید: مشکل اینست که با قیمت گذاری غلط دست و پای این صنعت را می بندند هم اکنون عدم تخصیص ارز و عدم ترخیص قطعات از گمرکات و همکاری نکردن آن ها از مشکلات اساسی این صنعت به شمار می رود.
 
کاکایی در پایان یادآور می شود: جریان توسعه صنعتی کشور بدون آمریکایی ها و شرکای خارجی در حال حرکت است البته این جریان کند است که با همکاری دستگاه ها این جریان رو به جلوی صنعت خودرو سریع تر پیش خواهد رفت.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین : در جواب طاهر بله شما فکر کنم تحویل اسفند ماه بودید برای من تحویل مهر ماه ۴۰۳ بوده شرکت تازه اردیبه شت امسال دعوتنامه ارسال کرده.خودشون دیر ارسال کردن ما که مقصر نیستیم.بعدش کسایی که تحویلشون برای سال گذشته هستش اولویت تحویل نیستن ؟
شاهینg : دوستان نظرتون چیه دوشنبه ۱۶ تیر بریم تجمع کنیم؟
محمدی v1pتیتانیوم : سلام آقا مصطفی میشه ردیف قراردادت رو بزاری ببینم بعد منی یا قبل منی آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
T9 بهمن : من ۲۳ بهمن ثبت نام کردم مشکی الان ۳ روز تو وضعیت صدور بیمه زرد مونده جلو نمیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟
ایکس 33 اتومات : تا آخر تیر
حسن پیش مرداد پانا فولادی : وزارت صمتی که خودشو کشت گفت گرانی خودرو غیر قانونیه، یهو میگه کاملا هماهنگ بوده و قانونیه. این جا چه خبره خداییش؟؟؟ خداوکیلی 206 پلاس که همه جا دنیا منسوخ شده هشتصد و سی میلیون هزینه تولیدشه؟؟؟
کوییک gxrl : بیاد یه روز هماهنگ کنیم بریم دفتر مرکزی کیلومتر 17 جاده مخصوص زنگ زدن فایده نداره
فوقالعاده 28 بهمن ساینا s : فقط یک نفر گفته فاکتور شدم که اونم قطعا دروغ میگه . باور نکنید.
سید - ساینا 7 اسفند : در پاسخ به حسین 7 اسفند: داداش ایشالا همین یکی دو روزه فاکتور میشی نگران نباش. بعد از فاکتور شدن میره برای پلاک، بعد از پلاکم میره برای نمایندگی که دو هفته تا یکماهم احتمالا اینجا باید منتظر باشیم. این همه تحمل کردیم اینم روش...
نفس : «««پول مفت»»» اشتباه تایپی بود
کوییک gxrl : داداش الان 4ماه و نیمه میگن فاکتور میشیم