خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 

خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 
تحریم دو خودروساز ایرانی در حالی از سوی بنیاد FDD در حال برنامه ریزی است که فعالان این حوزه تاکید دارند پس از دوران سخت تحریم های دو سال گذشته قطار صنعت خودرو روشن شده و این تحریم ها نمی تواند نگرانی دوباره ای ایجاد کند.
 
بیش از دو سال از تحریم های دوباره صنعت خودرو ایران می گذرد و در این مدت مهم ترین استراتژی این صنعت پیشران، کاهش وابستگی با تکیه بر راه اندازی نهضت داخلی سازی بوده است. حال که جریان توسعه صنعت خودرو در حرکت است  بنیاد FDD در تازه‌ترین طرح خود ، خواهان تحریم کامل صنعت خودروسازی ایران شده است.
 
در بخشی از توییت FDD آمده: «بخش خودرویی ایران تحت سلطه دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که بیش از ۹۰ درصد خودروها را در ایران تولید می‌کنند. واشنگتن هنوز این دو شرکت و شرکت‌ها و افراد تابعه را تحریم نکرده است». این برنامه ها در حالیست که کارشناسان این حوزه معتقدند تحریم های جدید تاثیری در صنعت خودرو ایران نخواهد داشت و شرایط بدون شک بدتر از شرایط فعلی نخواهد شد.
 
اما در این میان این پرسش مطرح می شود که خودروسازان تا چه اندازه خود را برای شرایط و آینده بدتر آماده کرده اند و اثرات این تحریم بر روی تولید و بازار خودرو چه خواهد بود؟ 
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر بی تاثیری تحریم دو شرکت ایران خودرو و سایپا می گوید: به طور قطع وضعیت در هر شرایطی بدتر از شرایط فعلی نخواهد بود چرا که از 13 مرداد 97 نخستین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت، صنعت خودرو بود که به دنبال این اتفاق فرانسوی با گذاشتن 400 میلیون یورو از سرمایه گذاری های انجام شده از ایران فرار کردند و چینی ها نیز ایران را ترک کردند.
 
وی با بیان این که همه این پرسش را مطرح می کنند که چرا ایران را ترک کردند، می افزاید: بیشتر چینی ها که با آمریکایی ها همکاری دارند و بازار آمریکا را در اختیار دارند حاضر به ماندن در ایران نشدند البته دولت چین این شرکت ها رامجبور به ترک ایران نکرد اما شرکت ها از ترس آمریکا از ایران در رفتند و با وجود این که برخی قطعات در راه بود مانع از ورود آن ها به ایران شدند.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: در دور جدید تحریم ها هر شخصی که با ایران همکاری داشته باشد نه تنها اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهد داشت بلکه صورت های مالی او نیز با چالش مواجه می شود ضمنا اشخاصی که با ایران همکاری دارند در رفت و آمد به آمریکا با محدودیت مواجه می شوند.
 
کاکایی با اشاره به تداوم این وضعیت از مردادماه سال 97 تاکنون تصریح می کند: کسانی که هم اکنون در حال ادامه فعالیت با ایران هستند کسانی هستند که عطای آمریکا و بازار او را به لقایش بخشیده اند یا این که درآمد هنگفتی از این محل نصیب آن ها می شود که ریسک همکاری با ایران را پذیرفته اند. بنابراین تحریم های جدید چندان تهدیدی برای صنعت خودرو به شمار نمی رود چرا که همه مسیرها برای ایران بسته است و به صورت مداوم در حال دور زدن تحریم ها هستیم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: در این دو سال حرکت های بزرگی انجام شده و گام های محکمی برای توسعه فناوری در داخل کشور رخ داده بنابراین این تحریم دوباره چالشی ایجاد نمی کند بلکه در حال حاضر سیاست های داخلی کشور تبدیل به مانعی برای فعالیت ها شده است.
 
وی با بیان این که قطار توسعه ایران دوباره راه افتاده است، می گوید: مشکل اینست که با قیمت گذاری غلط دست و پای این صنعت را می بندند هم اکنون عدم تخصیص ارز و عدم ترخیص قطعات از گمرکات و همکاری نکردن آن ها از مشکلات اساسی این صنعت به شمار می رود.
 
کاکایی در پایان یادآور می شود: جریان توسعه صنعتی کشور بدون آمریکایی ها و شرکای خارجی در حال حرکت است البته این جریان کند است که با همکاری دستگاه ها این جریان رو به جلوی صنعت خودرو سریع تر پیش خواهد رفت.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسنی : چقدر ما بدبختیم 😢
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حسنی : سایپا دزد دگه عمرآ کسی از سایپا ماشین بگیره ای مردم آگاه باشید که سایپا دزده انشاالله که این پولا هزینه درمان بچه هاشون بشه
شاهین جی : سلام دوست عزیزم ،کجا باید شکایت کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : کوییک اس تکمیل وجه 4 خرداد ، فاکتور و پلاک مرداد شده ولی خبری از ماشین نیست. کسی با شرایط من تحویل گرفته ؟؟
کوییک آر اس : خیر نمی شه. قطعا بیمه دارد
کوییک : کسی اینجا حرف راست نمیزنه من تکمیل وجه 21 اردیبهشت انجام دادم ولی هنوز فاکتور نشده طرف میاد میگه 24 اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور شده فقط دروغمیگن
مرتضی : سلام برو سایت سخا احراز محل سکونت رو انجام بده بعد یکی دو روز مامور پست میاد آدرستو تایید میکنه... بعد برو کافی نت از تاییدیه سخات یه کپی بگیر بده نمایندگی
فرشاد آذر 1403 : دوستان کسی هست که تیر ماه فاکتور شده باشه هنوز ماشین بهش نداده باشن یا مدارک برده باشه جهت تغییر ماشین یا این مسائل
حسن رانا : من میگم ایران خودرو پول اظافه گرفته نمیده احتمالا ماشین گرونتر به مشتریان که 20 تومن بیشتر دادن تبدیل بزنه ..تازه اگه گردن بگیره؟؟! امکان تبدیل خیلی بیشتره تا بخاد پول بده مطمئنم...
دنا اپشنال شهریور : پلاک شدی؟؟
پانای پیش فروش 31 تیر : دوستان تبدیل به رینگ یه بار اومده چون حواله رو خریدم متوجه نشدم ممکنه دوباره بیاد اگه اومد خبر بدید ممنون
مهدی : تازه از خواب بیدار شدی داداش؟؟؟؟؟بیخبری از همه چیز
غلامعلی : چزا 15؟؟؟؟؟؟به بنده خدایی گفت22