واردات خودرو پس از انتخابات آمریکا

 

واردات خودرو پس از انتخابات آمریکا

 

رپورتاژ-یکی از بحث‌های بسیار داغی که بعد از انتخابات پر از چالش آمریکا در بازارهای ایران به راه افتاده است، واردات خودرو می‌باشد. با انتخاب بایدن قیمت دلار کاهش یافت اما نمی‌توان گفت این واقعه تا چه اندازه به ورود بایدن به کاخ سفید وابسته است. با این ‌حال میدانیم که قیمت مواد خام اولیه ساخت خودرو مانند قیمت آهن و ورق گالوانیزه استفاده شده در بدنه خودرو تا حد زیادی به دلار بستگی دارد و اخیراً به دلیل نوسانات و کاهش کلی قیمت دلار، بازار خودرو نیز تا حد زیادی تحت‌تأثیر قرار گرفته است.

https://www.markazeahan.com/product-category/galvanized-sheet/

ورق گالوانیزه خودرو
آیا قیمت خودرو بعد از انتخابات آمریکا کاهش پیدا می‌کند؟

برخلاف تصور بسیاری از مردم عوام که فکر می‌کنند به دلیل کاهش قیمت دلار و قیمت مواد اولیه ساخت خودرو مانند ورق گالوانیزه قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند، احتمال افزایش وجود خواهد داشت. در واقع این مقدار کاهش قیمت دلار به دلیل افزایش ارز در بازار از طرف بانک مرکزی می‌باشد؛ بنابراین اگر ادامه پیدا کند قیمت دلار هم پایین می‌ماند و احتمال کاهش مواد خام اولیه مانند قیمت آهن آلات  وجود دارد. درغیراینصورت قیمت‌ها باز هم افزایش پیدا می‌کنند.
متأسفانه طبق اخبار نوشته شده در فضای مجازی در چند هفته اخیر سومین مجوز افزایش قیمت از ابتدای سال تاکنون صادر شده که قطعاً بر واردات خودرو و قیمت خودروهای خارجی نیز تأثیر می‌گذارد.
به‌طورکلی حتی بعد از انتخابات آمریکا نیز ثبات قیمت دلار و روند نزولی قیمت خودرو بیشتر به عملکرد بانک مرکزی برای افزایش ارز در بازار بستگی دارد؛ یعنی اگر مانند این یکی دو هفته قیمت دلار کنترل شود، قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیز روند نزولی خواهد داشت. البته این‌ها پیش‌بینی‌های منطقی و بدون در نظر گرفتن وجود دلالان سودجو می‌باشد که معمولاً در هنگام کاهش قیمت‌ها مانع می‌شوند.

 
آیا واردات خودرو بعد از انتخابات آمریکا افزایش پیدا می‌کند؟

اینکه واردات خودرو بعد از انتخابات آمریکا افزایش پیدا کند زیاد ارتباطی به قیمت دلار و ریاست جمهوری جدید آمریکا نخواهد داشت. بلکه بیشتر به تصمیم مدیران شرکت‌های داخلی و سرمایه‌داران واردکننده بستگی دارد. ممکن است قیمت دلار کاهش یافته و این افراد بتوانند خودروهای بیشتری وارد کنند؛ اما درصورتی به صرفه است که قیمت آن‌ها در ایران کاهش یابد و مردم خریدار باشند. آنچه واضح است در حال حاضر با رکود شدید بازار خودرو روبرو هستیم؛ زیرا از طرفی دلالان برای جلوگیری از کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی اجازه فروش نمی‌دهند. از طرفی نیز به دلیل کاهشی که در قیمت دلار اتفاق افتاد و بر قیمت خودروها و مواد خام اولیه مانند ورق گالوانیزه نیز تأثیر گذاشت مردم همچنان صبر کرده‌اند تا ببینند در نهایت قیمت خودرو چه تغییری می‌کند. به همین دلیل می‌دانیم بازار خودرو بعد از انتخابات حداقل تا یکی دو هفته دیگر قابل پیش‌بینی نیست.


با این حال روند نزولی قیمت خودروها که در دو هفته گذشته کاهش 20 تا 40 میلیون تومانی داشته است به مردم امید کاهش قیمت بیشتری برای خودرو می‌دهد. با این حال می‌دانیم که در بازار داغ افزایش قیمت دلار، قیمت خودروهای داخلی و خارجی به‌صورت نجومی و کاملاً غیرمنطقی افزایش پیدا کرد که بیشتر به دلیل معاملات صوری از طرف دلالان بود؛ یعنی اگر لیست اتحادیه فروش خودرو را چک کنیم مشخص است که هیچ خرید و فروش واقعی در این زمان‌ها انجام نشده است.
آیا ممکن است قیمت خودرو بعد از انتخابات آمریکا افزایش پیدا کند؟


تا قبل از شروع انتخابات آمریکا این چالش بسیار پرهیجان برای تغییرات دلار با انتخاب بایدن یا ترامپ وجود داشت. حتی در روز اول انتخابات که آمار رأی‌های مثبت ترامپ بیشتر شده بود قیمت دلار خیلی سریع افزایش پیدا کرد و تأثیر خود را نشان داد؛ اما با پیروز شدن بایدن قیمت دلار نزولی شد؛ بنابراین می‌توان گفت قیمت خودروهای داخلی و خارجی به‌طور مستقیم به قیمت دلار بستگی دارد. اگر قیمت دلار باز هم افزایش پیدا کند قیمت خودرو نیز بیشتر خواهد شد. ازطرفی بااینکه در هفته اخیر شاهد کاهش قیمت چشمگیر خودروها بوده‌ایم، دوباره در این چند روز قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است و بازار خودرو را به یک بازار پر از نوسان و تشویش تبدیل نموده است.
 
قیمت پراید بعد از انتخابات آمریکا ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است!


تا چند روز پیش یعنی زمانی که خبر پیروز شدن بایدن هنوز بسیار داغ بود قیمت‌های خودرو کاهش قابل‌توجهی داشتند؛ طوری‌که قیمت پراید حدود 20 میلیون تومان کاهش یافت و سایر محصولات ایرانی نیز کاهش بین 20 الی 40 میلیون تومان و خودروهای خارجی حتی تا 200 میلیون کاهش داشته‌اند.


اما در همین یکی دو روز گذشته برخی از سایت‌ها و گالری‌های خودرو دوباره قیمت خود را به قیمت قبل از انتخابات برگرداندند؛ یعنی این کاهش قیمت تنها دو الی سه روز دوام داشت و دوباره به حالت قبلی برگشت.
رکود کامل در بازار معاملات خودرو در ماه گذشته


درحال‌حاضر بازار خودرو به‌شدت تحت تأثیر انتخابات آمریکا قرار دارد و بسیار هیجانی است. بااین‌حال طبق گزارشاتی که در خبرها موجود است معاملات خودرو در برخی شهرها تا 90 درصد کاهش داشته است. به‌طوری‌که برخی از نمایشگاه‌های اتومبیل در یک ماه گذشته هیچ قراردادی امضا نکرده‌اند و رکود کامل، خودش را نشان داده است.


پیش‌بینی می‌شود اگر قیمت دلار روی 24 هزار تومان ثابت بماند قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیز دوباره کاهش می‌یابند؛ اما در صورت جهش مجدد قیمت دلار قیمت خودرو نیز ثابت نمانده و مجدداً افزایش پیدا می‌کند.


 
آیا واردات خودرو تأثیر بر بازار خودرو ایران دارد؟

باتوجه به اینکه واردات خودرو پروسه مشخصی داشته و زمان‌بر است و مدت زیادی تا پایان کار دولت کنونی در ایران نمانده، نمی‌توان پیش بینی کرد برنامه بعدی خودروهای وارداتی به چه صورت است! از طرفی خود خودروهای خارجی با توجه به قیمت ارز قیمت‌گذاری می‌شوند؛ بنابراین واردات خودرو تأثیر چندانی بر وضعیت بازار کنونی خودرو نخواهد داشت.
نتیجه
همانطور که ملاحظه کردید بعد از انتخابات آمریکا قیمت خودروهای داخلی و خارجی تا حدودی تغییر داشته‌اند اما فعلاً به دلیل وجود دلالان و تشویش بازار خودرو دوباره به قیمت‌های قبلی نزدیک شده‌اند. از طرفی نوسانات شدید اجازه پیش‌بینی نمی‌دهد؛ بنابراین باید منتظر بمانیم تا ببینیم قیمت دلار چه تغییری می‌کند و چه تأثیر واقعی بر بازار خودرو و واردات خودرو خواهد گذاشت.

منبع : مرکزآهن

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس ۵ : من یکشنبه ساعت ۱۲ میرم دفتر مرکزی
اس ۵ : لعنت به کرمان موتور تمام کارکناش واقعا حالم دیگه ار این شرکت بهم خورده بدجوری پشیمونم از انتخابم ۳ ماهو نیم از موعد تحویل ماشین گذشته هنوز شاسی نشده واقعا نمیدونم چی بگم دیگه متاسفم برای مسئولین این کشور هر کسی که مسئول و صداش در نمیاد که اینطوری در حق مشتری خیانت میشه
S3 aban : یعنی به نظر شما از زمان شاسی تا ابد وقت دارند تحویل بدند ؟؟ به نظر شما ۳ ماه بعد شاسی هنوز تحویل ندادند اشکالی نداره ؟؟ معلومه شما قشنگ آدم شرکت هستی اومدی اینجا
مصطفا : سلام لطفا بفرما توی جعبه ابزارش(همون که قیمتش یک میلیون تومنه) دقیقا چه آچارهایی هست؟
S5ccc : برای خسارت دیر کرد فقط به اداره صمت باید بروید از زمانی که ماشین شاسی بخوره دیگه دیر کرد تعلق نمیگیره پس از زمانی که باید طبق سیستم ماشین رو تحویل بدهند تا زمان شاسی خوردن ماشین در این بازه زمانی دیر کرد تعلق میگیره
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : مبارکه داداش تحویل شما کی بود دستی بود یا اتومات
فرزان : سلام.بله من واریز زدم دیروز.
عادل : دوست عزیز(تارا ) خیلی ممنون واقعن بعد از چهارماه انتظار از تاریخ تحویل (مهرماه تکمیل وجه ،دیماه موعد تحویل)امروز خبر خوبی برام بوده امیدوارم از همه ی دوستان فاکتور بشه
عادل : فروش فوری تارا اتومات بعداز چهار ماه تاخیری فاکتور شد بخشنامه ۴۶۴۲ همه گی تارا اتومات v2 بودن خداروشکر امروز فاکتور شد و در مرحله ی تخصیص پلاک هست
تارا وی وان پلاس : تبریک ماشین تون چی بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرشاد : پیش فروش تحویل اسفند بودی؟
8 اس : سلام بستگی به رنگ داره ولی 8 اس سفید تا اسفند هم فاکتور داشتن ولی رنگای دیگه مثلا نقره ای دهه سوم اذر هستن
رضا : دوستانی که امروز پلاک شدین تاریخ ارسال به ناجا چندم زده؟ توی کاستومر قسمت اسناد زده
اریزو5 : کدوم بانکین؟
رضا : سلام. ما که سقف فلزی. تحویل اسفند هستیم. کی فاکتور می شیم
حقیقت تلخ : ما از حقیقت تلخ فرار میکنیم محکومش میکنیم و وعده پوچ دلگرمی و سرکاری میچسبیم بهش
207 : ما تکمیل16 دی هست امروز تازه فاکتور شدیم چجوری تکمیل 17دی پلاک شدی
دوگانه ساینا اینا : خدارو شکر کلا خوش شانس نیستم هنوز فاکتور نشده وهمچنان درانتظار
سورون تحویل بهمن : سلام دوستان 11فاکتورامروزپلاک شدم یعنی امروزخیلیها پلاک شدند
پیش آبان مجیک : هنوز در حالت تخصیص خودرو با تجربه ای که من دارم دوباره میگم هروقت در وضعیت خودرو پلاک خورد ‌وتحویل مدارک تاریخ زد تازه بعد میسپرن به شرکت حمل ونقل و10روز بعد خودرو نمایندگی دوستان آبان ماه مطمعن تا آخر ماه خبری نیست نمیخوام ناامیدتون کنم واقعیت میگم پلن کاری خودتون بریزین من یکم اردیبهشت ساعت 23 تکمیل وجه کردم الان هم میگم بهترین حالت 7تا 10 خرداد تحویل این تجربه دارم