هزینه های پنهان افزایش ظرفیت پیمایش خودروی الکتریکی

 

هزینه های پنهان افزایش ظرفیت پیمایش خودروی الکتریکی

 
درحالی‌که خودروسازان برای افزایش ظرفیت پیمایش خودروهای برقی تلاش می‌کنند، برخی شرکت‌ها مانند مزدا و پل‌استار به ‌دنبال تولید خودروهای پایدار و دارای کمترین میزان آلایندگی برای محیط ‌زیست هستند.
 
با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر در فناوری خودروهای الکتریکی طی سال‌های اخیر، نگرانی از ظرفیت پیمایش (محدوده حرکتی) همچنان مسئله‌ای مهم برای خریداران احتمالی است. به‌عنوان مثال نظرسنجی سال گذشته توسط آزمایشگاه تحقیقات حمل‌ونقل (TRL) نشان داد که تنها ۵۰ درصد از مصرف‌کنندگان تمایل به خرید خودرویی با ظرفیت پیمایش حدود ۳۲۰ (۲۰۰ مایل) کیلومتر دارند؛ درحالی‌که اگر ظرفیت پیمایش خودروی الکتریکی به ۴۸۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) افزایش یابد، تعداد مصرف‌کنندگانی که تمایل به خرید آن دارند به ۹۰ درصد می‌رسد.
 
موفقیت خودروهایی مانند هیوندای کنا، جگوار I-Pace، تسلا مدل ۳ و سایر مدل‌ها در بازار به لطف دستیابی به ظرفیت پیمایش نزدیک یا بیش از ۴۸۰ کیلومتر محقق شده است و چند خودرو الکتریکی دیگر حتی با ظرفیت پیمایش بیشتر برای تولید در آینده نزدیک در نظر گرفته شده‌اند.
 
بااین‌حال افزودن تعداد بیشتری از باتری‌های لیتیوم یون برای افزایش ظرفیت پیمایش خودروی برقی هزینه دارد؛ افزودن تعداد باتری‌ها به قیمت خودرو برای مصرف‌کنندگان منجر می‌شود و وزن اضافه، بر عملکرد دینامیکی خودرو تأثیر می‌گذارد و درعین ‌حال کارایی آن را کاهش می‌دهد. مهم‌تر از همه، اضافه کردن باتری‌های بیشتر به دی‌اکسید کربن مورد استفاده برای تولید خودروی برقی اضافه می‌کند و این خود یکی از مزایای اصلی زیست‌محیطی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
 
برخی از شرکت‌های خودروسازی اکنون شروع به عقب‌نشینی از روند ساخت باتری‌های بزرگ‌تر کرده‌اند. مزدا به‌تازگی اولین خودرو الکتریکی تولیدی خود را با نام MX-30 روانه بازار کرده که دارای باتری ۳۵/۵ کیلووات ساعت است و ظرفیت پیمایش ادعایی ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۴ مایل) را ارائه می‌دهد. درحالی‌که ظرفیت پیمایش شاسی‌بلند برقی مزدا MX-30 نسبت به بسیاری از رقبای آن در سطح پایین‌تری قرار دارد، یواخیم کونز، رئیس بخش تحقیق و توسعه مزدا در اروپا، می‌گوید این طرح با درنظرگرفتن مفهوم «اندازه مناسب» ساخته شده است.
 
كونز می‌گوید:
 
ما اعتقاد داریم باتری خیلی بزرگ که به‌معنای خودرویی بزرگ و سنگین‌وزن است، از دو جهت برای آینده مناسب نیست: محیط ‌زیست و سرگرمی برای رانندگی. مزدا بر كاهش انتشار دی‌اکسید کربن تأکید می‌کند كه مقیاسی كلی از دی‌اکسید کربن مورد استفاده در چرخه تولید و طول عمر خودرو ارائه می‌دهد. تولید باتری منجر به انتشار بسیار زیاد دی‌اکسید کربن از مواد استخراج‌شده و فرایند تولید می‌شود. اگر باتری خودرو کوچک‌تر باشد، مسئولیت نیز بسیار کمتر است و در هنگام استفاده به دلیل کاهش وزن خودرو، مصرف انرژی نیز پایین می‌آید.
 
مزدا با تحقیق درباره استفاده مشتریان از خودرو و متعادل‌سازی آن در برابر پویایی خودرو و میزان تولید دی‌اکسید کربن خروجی، توانست درباره ظرفیت پیمایش MX-30 به این صورت تصمیم‌گیری و انتخاب کند. كونز می‌گوید:
 
ما اعتقاد داریم در هنگام استفاده عادی، مشتریان می‌توانند طی هفته خودروی الکتریکی را در خانه شارژ کنند؛ اما در سفرهای طولانی‎مدت چنین ظرفیت پیمایشی برای رسیدن به ایستگاه شارژ عمومی بعدی كافی است.
 
در انگلیس و سایر بازارها، مزدا در حال توسعه نسخه توسعه‌دهنده MX-30 است که از پیشرانه کوچک دوار بهره می‌برد و به گفته‌ی مسئولان این شرکت، ظرفیت پیمایش مشابه یک خودرو بنزینی فعلی ارائه می‌دهد؛ اما تأثیرگذاری کلی آن بر محیط ‌زیست کمتر از خودروی برقی با شعاع حرکتی مشابه است.
 
داده‌های نظرسنجی سفر ملی دولت انگلیس نیز از این تصمیم مزدا پشتیبانی می‌کنند. این نظرسنجی نشان داد که میانگین سفر با خودرو طی سال گذشته ۱۳/۵ کیلومتر (۸/۴ مایل) بوده و این رقم از سال ۲۰۰۹ تاکنون تغییری نکرده است. در همین حال، تحقیقات بنیاد RAC نشان داد که رانندگان انگلیسی به‌طور متوسط ​​۱۶,۷۰۰ کیلومتر در سال (حدود ۴۵ کیلومتر در روز) طی می‌کنند؛ طبق این تحقیق، مالکان خودروهای الکتریکی به‌طور متوسط ​​در سال مسافتی حدود ۱۵,۱۸۵ کیلومتر (۹۴۳۵ مایل) می‌پیمایند.
 
مزدا در موضع‌گیری خود نسبت به تأثیرات زیست‌محیطی محصولاتش تنها نیست. شرکت پل‌استار (زیرمجموعه ولوو) که اخیرا داده‌هایی درباره تأثیر دی‌اکسید کربن در تولید خودروهای برقی منتشر کرد، در حال آماده‌سازی نسخه تولیدی خودروی مفهوم پرسپت (Precept) است. توماس اینگنلاث، مدیرعامل پل‌استار، اشاره کرد که «ظرفیت پیمایش خودرو باید به حدود ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) برسد تا بتواند در بازار رقابتی باشد؛ اما صنعت خودروسازی نمی‌تواند در این مسابقه برای افزایش ظرفیت پیمایش، پیش بتازد و چنین کاری واقعاً به مسیری غیر مسئولانه تبدیل می‌شود.»
 
 
اینگنلاث افزود:
 
اگر شما در مورد کارآیی بیشتر خودرو صحبت می‌کنید، من این را کاملا قبول دارم؛ اما اگر برنامه‌ریزی برای افزایش قدرت خودرو فقط برای بهتر کردن ظرفیت پیمایش باشد، این هدف‌گذاری به ما کمک نمی‌کند به خودروی پایدارتری دست یابیم. در عوض باید تمرکز بر ایجاد زیرساخت‌های شارژ سریع باشد تا امکان شارژ سریع‌تر و راحت خودروها فراهم شود.
 
پل‌استار ازطریق اقداماتی مانند انتشار تأثیر تولید دی‌اکسید کربن در خودروهای خود و افزایش استفاده از مواد بازیافتی، پایداری را به‌عنوان بخشی اصلی از اقدامات بازاریابی خود در نظر گرفته است. سؤال این است که آیا خریداران موافق چنین رویکردی هستند؟ براساس بررسی‌های مؤسسه KPMG هلند، ۹۸ درصد از مدیران صنعت خودروسازی، پایداری را یک تمایز اساسی می‌دانند؛ درحالی‌که ۸۳ درصد از مصرف‌کنندگان چنین نظری دارند.
 
بررسی KPMG نشان داد که ۴۲ درصد از مدیران و مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند پایداری به یک ویژگی محصول تبدیل می‌شود. KPMG به خودروسازان پیشنهاد می‌کند که باید تأثیر دی‌اکسید کربن را روی ساخت یک وسیله نقلیه برای خود تبلیغ کنند؛ همان‌طور که پل‌استار در حال انجام چنین اقدامی است. اما در آینده چالش این خواهد بود که مصرف‌کنندگان به توافق برسند که پایداری به اندازه ظرفیت پیمایش طولانی هنگام جست‌وجو برای خرید خودرو الکتریکی، مهم است.
 
مزدا مانند بسیاری دیگر از خودروسازان، کاملا به ساخت خودروهای برقی پایبند نیست. در عوض این شرکت در حال اتخاذ استراتژی سیستم محرکه «چند راه‌ حلی» است که به آن اجازه می‌دهد پیشنهاد خود را با توجه ‌به تقاضا و نیاز بازار تغییر دهد.
 
وسایل نقلیه این شرکت مبتنی بر پلتفرم کوچکی است که برای خودروی برقی MX-30 و هاچ‌بک مزدا ۳ و کراس‌اور CX-30 استفاده می‌شود و پلتفرم بزرگ‌تری نیز وجود دارد که زیربنای وسایل نقلیه‌ای مانند شاسی‌بلند CX-5 است. درحالی‌که پلتفرم کوچک برای قرار دادن پیشرانه‌های برقی مهندسی شده است، در پلتفرم بزرگ می‌توان از سیستم‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی برقی استفاده کرد.
 
یوآخیم کونز، مدیر بخش تحقیق و توسعه اروپایی مزدا می‌گوید:
 
مشتریانی که مسافت بیشتری طی می‌کنند، خودروی الکتریکی نخواهند خرید؛ آن‌ها به‌دنبال خودروی هیبریدی یا پلاگین هیبریدی خواهند رفت. چنین خودروهایی در کشورهایی با کمترین میزان پشتیبانی از زیرساخت حمایتی خودروی برقی مهم هستند. مزدا همچنین روی تحقیق درباره سوخت‌های مصنوعی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده است که می‌‌تواند به پیشرانه‌های احتراقی اجازه دهد بدون انتشار دی‌اکسید کربن کار کنند و باعث می‌شود آن‌ها نسبت به خودروهای برقی با محیط ‌زیست سازگارتر (خودرو پاک) باشند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : من پذیرش ۸ آذر هستم فاکتور نشدم
محمدحسین : با سلام چرا برای ما که زمستان ۱۴۰۳شاهین درستی برنده شدیم بودیم پیامک نیومده ،آیا پیامک برای واریز می آد یا نه،،ممنون
J4مشکی گیلان : اونایی ک j4 ثبت نام کردن رو هنوز از خرداد شاسی نکردن. بعد میخوان به شما جایگزین j4 بدن؟؟ من بعید میدونم. ثبت نامی ۳۱ خرداد j4 تا این تاریخ حتی شاسی نشده. تازه دو دورم فروش گذاشته درحالیکه از شاسی هم خبری نیست. هدفشون جمع اوری نقدیتگی مردم بود. چند حالت داره. J4 های شاسی نشده رو بگن ماشین بالاتر میدیم و یه عده پول ندارن میرن کنار و بنفع شرکته. یه عدم پول میدن باز به نفع شرکته. اونایی طرح جایگزسن خوردن هم اگر j4 تحویل بدن با خسارت باز به نفع شرکته حتی با پرداخت سود تاخیر. چون سود تاخیر ۳ درصدی رو حالا حالا نمیدن. کلا همه اینا برنامه ریزی شده بود و قبلا هم تو نظرات قبل اینکه این طرحا بیاد گفتم. چون ذات حرام اینارو متوجه شده بودم. یه عدم میگن ۲۰۳۰ تماس بگیرین. ۲۰۳۰ تا زمانیکه طرح فروش شرکت تموم نشده تو اخبار اعلام نمیکنه. وقتی نقدینگی جمع اوری شد بعدا رسانه ای میکنه و یه اشغالو میاره برا عذرخواهی . اونا لاشی بودن این نمایندگی ها چرا از ناموسشونو بخاطر پول فروختن و حراج مردم کردن .خاک بر یرشون.
ali s3 : من هم تماس گرفتم، البته به سه تا از دوستانم هم گفتم که برام تماس گرفتن. گفتن ثبت میشه که گزارش تهیه بشه. در تلگرام هم در کانال اخرین خبر تهران اطلاع رسانی کردم و ادمین پیام رو گذاشت لطفا زیر بار طرح جایگزین نرید، اگر هم در قرارداد نوشته شده که شرکت میتونه طرح جایگزین بده، ابتدا از ما ۷۰۰ میلیون رو از طریق سایت گرفتن بعد از دو سه روز تماس گرفتن که رفتیم و قرارداد امضا کردیم
ماشین شاهین : سلام دوستان. سایپا بخاطر اینکه ثبت نامی خودروی شاهین بالا بود اومد یه سیاست انقباضی رو در پیش گرفت .درطول این یک سال با ارسال طرح های پیشنهادی شروع به سر شکن کردن آمار کرد و ظرفیت تعهدی خودش رو کم کرد وبارسیدن موعد تحویل این طرح پیش فروش رو گذاشت و برای خودش زمان خریدو این زمان اضافه شده از چند جهت به کمکش میاد۱ـخروج از بار تعهد۲ـاستفاده از منابع بلوکه شده مردم۳ـافزایش قیمت واگذاری خودرو ۴ـ ایجاد کشش برای بازار به مدت چند سال ۵ـفرصت دپو خودرو برای افزایش قیمت و چندین موارد دیگر. حالا جدای از این حرفها باتوجه به سرشکن کردن قابل توجه ظرفیت زمستان ۱۴۰۳ احتمال اینکه برای مابقی افرادی که پیامک نیومده هنوز فراخوان فروش فوری بفرسته بالا هست .
بهرام : این سایپاست که دروغ میگه زمان نشان خواهد داد که کی دروغ میگه تا پایان آذر نیز منتظر میمونیم.
روزگار : باسلام .شرکت فرقون سازی سایپا خیر نبینید خداوند نیستو نابودتون کنه پس که میخاید واسه ما پیامک بفرستیدشما که نزولتون رو هم کشیدیت روش دیگه چی میخایید .
شاهین زمستان ۱۴۰۳ : دوستان منم مثل خیلی از این دوستان که پست گذاشتن بسرم اومده فروش فوق العاده شاهین با اولویت زمستان بودم پیامک اومد ماشین فروختم طلا فروختم در آخرین لحظات وام جور کردم خلاصه پوله جور شد اما متاسفانه روز یکشنبه بقول خودشان ظرفیت تمام شد و نتونستم پولو واریز کنم تکلیف چیه دوستان بعد از دوسال انتظار به همین راحتی بسوزه وما هم کاری نکنیم خواهشاً اگر شرایطتان مثل منه اعتراض کنیم و مستقیم بریم شرکت سایپا ویا وکیل بگیریم که حقمونه از این شرکت سایپا بگیریم
کی گفته؟ : از نمایندگی سایپا پرسیدم گفت تو همین هفته به گروه بعدی پامک ارسال میشه تحویلشونم بعد از شهریوره
محمد : برا منم هنوز پیامکی نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : برقی توی بازار اصلا مشتری نداره با سیمی حدود 30 تومن اختلاف داره
علی : اینا مشکی بودن
رانا : نه دیگه حمل شده.امروز بهت زنگ میزنن بری واسه تحویل
ابولفضل‌ابراهیم : سلام‌دوستان‌وقتی‌‌حمل‌خودروسبزمیشه‌وروی‌تحویل‌نمایندگی‌میچرخه‌ایا‌ماشین‌حمل شده‌یامخوان‌تازه‌‌باربزنن؟دوستانی‌که‌تحویل‌گرفتن‌یه‌راهنمایی‌بکنن
عامری : سلام من دنا 5دنده تحویل پاییز واریز اول 14آبان انجام دادم پیش فروش کسی میدونه پیامک دوم کی میاد؟ تحویل 9 اسفند هستم وچقد باید واریز کنم
حمید : یه سوال داشتم هر فرد حداکثر دو تا پلاک توی حسابش از آخرین زمانی که تعویض پلاک داشته هست اگر دوتا پلاک باشه دیگه پلاک جدید نمیدن بهش بعد مثل پلاک شهرستان باشه اونو تهران چاپ میکنند یا از شهرستان باید بفرستند
X55 سعید : من وام واریز شد 20 آذر بیمه و پلاک هم شده و ارسال مدارک سبز شده فقط تحویل قرمز است بانک صادرات تحویل 25 اسفند ولی حس میکنم زودتر ماشین بذن با این توضیحات نمایندگی هم زنگ زدم گفتن تحویل برج 11 بارگیری شده کسی خبری داره از x55 ??
رمضانی کرمانساه : سلام دوستان کسی نمی دونه دی ماه سمندسورن دوگانسوز کی فاکتور می شه اول 6 دی بود که تغیر خورد 30 دی
محمد : باسلام 207 پانا دنده تا کدوم تاریخ فاکتور شده ؟ کسی میدونه ؟ رنگ سفید ، من 17 مهر واریز کردم هنوز خبری نیست
حسن : سلام برو توی میزخدمت قسمت اسنادخودرو زده که پلاک نصب شده