مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: حیدر
1

خودرو ساز(مونتاژکار)داخلی........خذمات ÷س از فروش.......ذو واژه کاملا بیگانه از هم
19:13  1392/08/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mostafa : دوستان از این قانون مبارزه با سوداگری و سفته بازی که تصویب کردن من اینجوری متوجه شدم که در رابطه با خودرویی که تحویل بدن فرض مثال اگر قرار باشه اختلاف قیمت بازار و کارخانه ۲۰۰ میلیون باشه و شما به بخواین بفروشید به هر علتی ۴۰ درصد از دویست میلیون جدا از مالیاتی که در خرید خودرو و انتقال خودرو محاسبه میکنن از فروشنده به عنوان سود ناشی از محل سودا گری میگیرن تبریک به مسولان
سالار : مدارک خودرو دستم رسیده ، خودش رو کی تحویل میدن؟
حسن : تو خیابان ها و جاده ها حق و حقوق مردم رو برو ببین. دستمال کاغذی تولید میکنید فقط ادعا دارین
احسان شاهین دستی : شاهین جی ال لطفا هرکی فاکتورمیشه اطلاع بده میگن تا۲۱اردیبهشت فاکتورشده
الهه : شما تحویل گرفتین ؟
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : ههه دلت خوشه هااا الآن 3 ماه تو انتظاریم 😒😞
X5 سفید بهمن : دلت خوشه ها مرد حسابی ما بهمن نوشتیم هنوز شاسی هم نشده و بعضی ها ثبت‌نام دی هستن هم شاسی نشدن بعد تو انتظار داری اسفند نوشتی اتفاقی بیوفته راحت ماله شما آخر شهریور یا اوایل مهر شاسی بخوره احتمالا
J4 : ثبت نام ۳۰بهمن فاکتور ۱۰تیر تحویل۲۵مرداد
X5 ثبت نام شهریور : من ماشینمو اردیبهشت تحویل گرفتم و 1هفته بعد شکایت کردم.چون شرکت کرمان، تهران است،پرونده در تهران رسیدگی میشه جلسه ی اول دادگاه برای تیر ماه بود،600 کیلومتر مسیر رو تا تهران رفتم ولی هیچ کس از طرف شرکت کرمان به جلسه نیومد و امروز پیام اومد که رسیدکی از شورای حل اختلاف به دادکاه واگذار شد تا جلسه ی بعدی تعین بشه
5252 : ۱۱ آذر که ۶۰۰ تومن واریز کردم شاهین GL قیمت کارخانه اش 420 تومن بود اگر میخوان تبدیل به gl بزنم 180 تومن پس بدن با کمال میل تبدیلش میکنم به Gl
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
77777777 : این اختلاف قیمت کم موقتی هست ،پاییز راحت 100 میلیون اختلاف کارخانه با بازار می شه
207 پانا : کسی از مرداد فاکتور نشده
8888888 : حداکثر یک هفته آیی بعد فاکتور شدن پلاک می شید چون صف انتظار خیلی کمه برای پلاک
آذر : برو خودت حضوری بگیر تحویل خودرو سایپا کیلومتر 15 منم مثل شما بودم ولی رفتم گرفتم حضوری
بزرگ آقا : چطوره که یکی ساعت 6 صبح فاکتور میشه یکی ساعت 10 شب فاکتور میشه یکی ساعت 5 بعدظهر
. : کارخانه 430 برات درمیاد .
ایمان : کوییک ار اس فروش 30روز تحویل گرفتم ولی چه فایده که آنقدر صبر کردیم آخرش قیمتش 515تومان بیشتر نیست کارخانه 470بازار 515اصلن باید نداره
اطلس دی : خودت و معرفی کن
پانا 31 تیر : پانا پیش فروش رینگ فولادی بود واریز وجه اولیه 18 بهمن واریز وجه دوم 31 اردیبهشت تبدیل به رینگ8 مرداد 18 مرداد فاکتور و 25 تحویل نمایندگی شد و 26 تحویل گرفتم از صمیم قلب ارزو دارم همه دوستان هر چه سریعتر خودروشان را تحویل بگیرند و همیشه با شادی و دل خوش از ان استفاده کنند