مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: حیدر
1

خودرو ساز(مونتاژکار)داخلی........خذمات ÷س از فروش.......ذو واژه کاملا بیگانه از هم
19:13  1392/08/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : داداش مشکل دیگه در این حد نیست 🙃🙃🙂🙂
رحیمی : سه شنبه هر کس میتونه بیاد اطلاع رسانی کنه حداقل ۱۰ یا ۱۵ نفر بشیم
همایون : اعتراضی که تشکیل شد.روی بنر هایی که دستشون بود نوشته بودن تحویل بهار ۴۰۳ یعنی سایپا هنوز ثبت نامی اسفند رو کامل نداده.اوضاع خیلی ترسناک شده.اینجور که سایپا داره پیش میره تا اخر سال بهمون بده باید خدارو شکر کنیم.واقعا مملکت بی صاحبه.۴ ماهه ۱۵۰۰ پول دادیم.دستمون هیچ جا بند نیست.دوستان به نظرتون چجوری میشه رو سایپا فشار بذاریم؟کجا زنگ بزنیم یا بریم اعتراض کنیم؟
مرجان kmc a5 : سلام به همگی ببخشید قسمت ارسال پلاک و مدارک یک هفته است زرد مونده بعد از ارسال مدارک سبز میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا جواب بدید بدونم جریان چجوریه ممنون
مهدی : پولو برا شاهین واریز کردم دیگه چیزی نمونده
امید : سایپابی شرفترین و بی وجدانترین شرکت خودروسازی جهان هست حالا که قیمتم افزایش دادن هزارتا بازی دراوردن نه اونایی که تکمیل وجه کردن فاکتور می کنند نه تحویل آذرو دعوت نامه میدن دیگه خیالشون راحته دیگه نمیخوان سودمشارکت بدن خدا ازشون نگذره۰۰۰
اطلس دی : سلام تحویل آذر کسی تکمیل وجه شده سوگلی اطلس
محتشم : درود علیرضا . دعوتنامه تو 90 روزه بوده یکجا پرداخت بود
فربد : همین الان تماس گرفتم پشتیبانی سایپا آخرین فاکتور اطلس واریزی ۲۹ مرداد ماه بوده
کریم کرگدن T8 : این که خانوم ها با لحن آروم میفرستنت خونه اوکی ولی پلیس نداره اونجا دو سری من رفتم اونجا که نگهبان هاش به گوز بند هستن در کل فقط صبر و پیگیری توصیه میکنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حجت اله میرسکاری : پذیرش 23مرداد هنوز فاکتور نشده چرا
محمد مشهد : سلام این مورد حاصل پیگیری منه اگر هرکدام از شما همین کارو انجام بدید اثر داره
دنا پلاس پنج 5 دنده : دنا پلاس دستی امروز فاکتور شده چند مدت طول میکشه به دست بنده برسه
حمیدرضا : سلام پذیرش مهر ماه کسی هست فاکتور شده باشه؟
سجاد : سلام وقت بخیر پذیرش 7مهر هستم 11964358 خبری نیست
مجتبی : سلام مجوز خروج خوردی؟
رضا ساینا : امیر جان امیدوارم بیاد تا زودتر بدونیم باید چقدر جور کنیم
آتنا : مرده شور شون ببرم ماشین فاکتور چهارآبان اماده تحویل بوده حبن بارگیری دچار سانحه میشه
محمد : 29 فاکتور شدم هنوز پلاک نشدم
احسان : آقا مجید اگه هستی یه خبری چیزی در مورد دیماه بده ممنونم