مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: حیدر
1

خودرو ساز(مونتاژکار)داخلی........خذمات ÷س از فروش.......ذو واژه کاملا بیگانه از هم
19:13  1392/08/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : سلام کسی می دونه واسه ما شاهین پلاس بوده ۳۷۰ پرداخت کردیم تحویل هفته چهارم اسفند هست کی باید مابقیشون واریز کنیم افزایش قیمت چقدش شامل ما میشه سود۱۶ درصد بوده ممنون میشم اگه کسی میدونه راهنمایی کنه
j4سفید2تیرماه گرگان : برای من ارسال مدارک نارنجی شده تاریخ ارسال هم 17آذر بود
صفر ایسپره : سلام تارا اتوماتیک v4 سفید رنگ فروش فوری ۹۰روزه. تحویل ۱۲آذر هنوز فاکتور نشده روزی چقدر جریمه دیر کرد بهش تعلق می‌گیرد؟ ؟؟؟
اطلس G آذرماه : دوستان هنوز دعوتنامه اطلس جی آذرماه نیومده ؟ تا کی می آید ؟ بنظرتون امکان پیشنهاد اطلس اتوماتیک یا کوییک اتوماتیک با سهند اتوماتیک یا شاهین چقدر هنگام ارسال دعوتنامه ؟
J7 اردیبهشت : اولا گوشیت یا باید آیفون باشه یا شیائومی یا پرچمدار های سامسونگ، دوما توی تنظیمات خودرو باید فعالش کنی
X5اردیبهشت : شرکت دزد کرمان موتور فردا ثبتنام x5داره ۸ماهه ثبتنام کردم هنوز شاسی هم نشده امروز پیام داده تا ۲ماه اینده تحویل میده اهای ملت نخرید کرمان موتور دزد و بد قوله پول مفت دارید برید ثبتنام کنیدومثل من ناراحتی اعصاب بگیرید
مهدی : سلام گروه بعدی فردا شب پیام میاد. 22 آذر
مریم : سلام دوستان .سود خود و های ایران خودرو چقدره؟می صرفه اادم شرکت کنه؟
امیر‌شاهین : خدا‌لعنت‌کنه‌سایپارو.
عشق شاهین : یعنی میشه امشب بیاد 🥹🥹🥹🥹🥹🥹🥹 30روزه تحویل ...‌‌‌‌‌‌‌.... خدایا اگ اینطوری شد دیگه همه نمازامو میخونم🥺🥹
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو 6 پرو : تحویل من 4 دی هست
آیرزو 6 علی : با سلام. وام بانک تجارت چگونه است، آیا به موقع واریز می کنند؟. ممنونم از پاسخگویی
ونوس : 17 مهر امروز پلاک شدم چقدر تا تحویل طول می کشه؟
علی : کی از صدور اسناد در اومد
پژوپارس زمستان 1‌402 تبدیل 207 دیماه زمستان 1403😵‍💫 : به 🥚مم
رانا 27 شهریور : سلام دوستان برامن پلاک شده وحمل به نمایندگی چند روز میکشه ماشینو بدن کسی میدونه
ساینا 23 مهر : 11986232
جواد 2 : سلام دوستان کسی از تحویل دی پیش فروش فاکتور نشده امروز کسی خبر نمیذاره ؟
ساینا 23 مهر : حدس می زنید یا اطلاع دارید؟ ش پذیرش من 1986232 هست پذیرش 23 مهر یعنی حدود 27 هزار تای دیگه نوبت من میشه
حمید اسفندباری : با سلام.امروز ایران خودرو دیزل بودم.گفتن که تا آخر سال ماشینای پلاک سفید تبدیل به نارنجی نخواهند شد با سازمان استاندارد مشکل دارن