مدل 2013 تویوتا اف جی کروزر با اینکه شاهد کوچک ترین تغییرات ظاهری نیز نبوده است، ولی با به کارگیری پکیج های جدید، قابلیت های آف رود بیش تری پیدا کرده است. برای کمپانی تویوتا که بیش تر به ساخت خودروهای بادوام و کم هزینه معروف است تا تولید کننده خودروهایی با طراحی مدرن و چشم نواز، اف جی کروزر کمی این دیدگاه را تغییر می دهد.
البته این خودرو بر اساس DNA خودروهای شاسی بلند تویوتا، دارای ظاهری زمخت می باشد که شما را قادر ساخته تا به هر جایی که می خواهید بتوانید بروید. ساختار سنتی اتاق بر روی شاسی، قابلیت آف رود آن را فوق العاده بالا برده و از آن یک شاسی بلند تمام عیار ساخته است. موتور شش سیندر خورجینی، فرمان نرم و سواری راحت این تویوتا، فراتر از انتظار بوده و به لطف ارتفاع زیاد از سطح زمین، پیمودن مسیرهای سنگلاخی با آن کار نسبتاً ساده ای است.
البته گویا در طراحی FJ کمی عجله شده است و دارای چند نقطه ضعف اساسی می باشد که یکی از آن ها پنجره های کوتاه و ستون های ضخیم بوده که دید راننده را بسیار محدود کرده است. ورود به قسمت عقب از طریق نیم درب های تعبیه شده نیز بسیار دشوار بوده و یکی دیگر از نقاط ضعف طراحی است. بنابر گفته تویوتا، این مدل قصد رقابت با جیپ رنگلر را دارد و این در حالی است که FJ کم تر برای استفاده روزمره مناسب می باشد.
تیپ ها و سطح تجهیزات رفاهی
اف جی کروزر یک شاسی بلند پنج نفره با دو درب بزرگ و دو نیم درب می باشد که تنها با یک سطح امکانات عرضه می شود. این موارد شامل: رینگ های 17 اینچی، دیفرانسیل عقب مجهز به قفل الکتریکی (در گیربکس دستی 4WD)، شیشه و آینه برقی، تهویه مطبوع، صندلی دستی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت، تودوزی از جنس پارچه ضدآب، کف پوش بسیار مقاوم، بلوتوث، رادیوی ماهواره ای و پورت iPod و USB.
البته موارد دیگری وجود دارند که به صورت سفارشی بر روی این خودرو قابل نصب می باشند. که برای مثال می توان از کروز کنترل، دسترسی بدون کلید، دوربین دید عقب، برف پاک کن عقب، شیشه دودی عقب و آینه وسط الکترومیک نام برد.موارد ذکر شده در پکیج موسوم به Convenience جای می گیرند. در پکیج Upgrade مواردی از قبیل: سیستم کنترل کشش، سنسور پارک عقب، غربیلک فرمان با روکش چرم، نشان گرهای اضافی در صفحه کیلومتر شمار و کامپیوتر سفری و سیستم صوتی JBL با 11 عدد بلندگو قابل سفارش هستند. در پکیج Off-Road نیز این موارد در دسترس می باشند: کمک فنر های Bilstein، دیفرانسیل عقب قفل شونده، سیستم کنترل کشش ارتقاء یافته و نشان گرهای اضافی در صفحه کیلومتر شمار.
قدرت موتور و کارایی
تویوتا اف جی کروزر 2013 از یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی با حجم 4 لیتر بهره می برد که قادر به تولید 260 اسب بخار نیرو می باشد. گیربکس پنج سرعته اتوماتیک در کنار دیفرانسیل لغزش-محدود نیرو را به صورت استاندارد به چرخ های عقب منتقل می کند. اما سیستم چهارچرخ متحرک نیمه وقت با گیربکس 5 دنده اتوماتیک و سیستم چهارچرخ متحرک تمام وقت با گیربکس شش سرعته دستی نیز در دسترس می باشند. مصرف سوخت نیز در مدل دودیفرانسیل در شهر، بزرگراه و ترکیبی برابر با 17، 14، 15 لیتر و در مدل چهارچرخ متحرک به ترتیب 18، 15، 17 لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر می باشد.
ایمنی
در این خودرو تمام استانداردهای ایمنی از قبیل ترمزهای دیسکی ضد قفل، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، کیسه هوای پرده ای و سیستم محافظت از گردن سرنشینان جلو وجود دارد. در تست تصادف از جلو و بغل نمره خوب (بالاترین نمره) و در بحث استقامت سقف و ستون نمره قابل قبول می گیرد.
طراحی داخلی
در داخل شاهد طراحی به روز و چشم گیر نیستیم. البته هم رنگ بودن برخی قطعات در داخل با رنگ بدنه خودرو، کمی از یکنواختی آن کاسته است. تمام ادوات کنترلی در دسترس هستند ولی اندازه برخی از دکمه ها و کلیدها کمی بزرگ و مضحک می باشند. صندلی های جلو نیز به اندازه کافی راحت و جادار هستند و به لطف روکش ضدآب آن، می توانید با خیال راحت با لباس های کثیف بر روی آن ها بنشینید.
ولی نکته بد و آزاردهنده این است که ستون های عقب پهن و تایر پشت شیشه، دید را بسیار کور کرده است. حتی دید جلو نیز به دلیل ارتفاع زیاد کاپوت و داشبورد، خوب نیست. شما در FJ خوب دیده می شوید ولی نمی توانید خوب ببینید! صندلی های عقب نیز داستان خود را دارند.
باز شدن نیم درب های عقب مستلزم باز شدن درب های جلو می باشند. ورود به قسمت عقب دشوار بوده و نیاز به کمی تقلا دارد. با خواباندن صندلی های عقب، به میزان 1,897 لیتر فضای بار در اختیار خواهید داشت که رقم خوبی است.
کیفیت سواری و هندلینگ
در مسیرهای آف رود و سربالایی های ناهموار، اف جی به خوبی خودرا نشان می دهد. موتور شش سیلندر خورجینی به اندازه کافی نیرومند بوده و سیستم تعلیق نیز از پس جذب ضربات به خوبی برمی آید. تنها نکته آزاردهنده همان دید محدود اطراف می باشد. البته ناگفته نماند که طراحی چهارگوش خودرو باعث نفوذ صدای باد به داخل کابین در سرعت های بالا می گردد. در کل باید گفت تویوتا اف جی کروزر با این که گزینه خوبی برای استفاده روزمره و شهری نیست، اما در مسیرهای آف رود، خودرویی قابل اطمینان می باشد. اگر شما نیز تجربه رانندگی با این خودرو را داشته اید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.