شایع‌ترین نشانه‌های خرابی توربوشارژر در موتور خودروهای جدید

 

شایع‌ترین نشانه‌های خرابی توربوشارژر در موتور خودروهای جدید

 
با سختگیرانه‌تر شدن قوانین زیست محیطی و کاهش حجم موتورهای درون‌سوز در یک دهه اخیر، توربوشارژر به عنوان یک راهکار اصلی برای افزایش قدرت مورد استفاده قرار گرفته و اکنون بسیاری از مدل‌های جدید به موتورهای توربو مجهز هستند.
 
حتما می‌دانید در یک موتور احتراق داخلی، انفجار مخلوط هوا و سوخت در داخل سیلندر نیرو تولید می‌کند. طبیعتا هر چه غلظت هوای در دسترس بیشتر باشد، می‌توان از سوخت بیشتری برای ایجاد انفجارهای قوی‌تر استفاده کرد. وظیفه افزایش غلظت یا تراکم هوای داخل سیلندر را توربوشارژر بر عهده دارد.
 

نشانه‌های خرابی توربوشارژر

 
با آنکه توربوشارژرها از طریق پرخورانی و تزریق هوای بیشتر باعث ارتقای خروجی موتور می‌شوند، ولی به دلیل حساس بودن، تحمل و همچنین تحمیل فشار مضاعف به موتور، ممکن است تعداد دفعات مراجعه راننده به تعمیرگاه را افزایش دهند. پره‌های داخلی این قطعه، برای دستیابی به هدف تعیین شده گاها تا ۲۵۰,۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. این مساله سبب می‌شود اجزای توربوشارژر متحمل فشار شدیدی شده و دمای آنها بسیار بالا برود.
 
 
 
با این مقدمه، قصد داریم در نوشتار حاضر برخی از علامت‌های اولیه را که نشانه خرابی یا نقص در توربوشارژر هستند، مرور کنیم. اگر این موضوع برای شما مخاطبین گرامی جذابیت دارد، لطفا با ادامه مطلب همراه ما باشید.
 
تاخیر در شتابگیری
 
اگر احساس کردید که موتور خودروی شما سرحال نیست و نسبت به فشرده شدن پدال گاز واکنش‌های روز اول را ندارد، احتمالا خللی در عملکرد توربوشارژر ایجاد شده است. البته این امر لزوما مرتبط با توربوشارژر نیست و شاید عوامل دیگری مثل نقص در سیستم اگزوز و یا عملکرد نامناسب سیستم سوخت‌رسانی در افت شتابگیری دخیل باشند.
 
 
در هر صورت افت شتاب دلایل گوناگونی دارد که نقص در توربوشارژر می‌تواند یکی از آنها باشد. چنانچه این اتفاق برای خودروی شما رخ داد، برای جلوگیری از افزایش هزینه، در اولین فرصت به نمایندگی یا تعمیرگاه مورد اعتماد مراجعه کنید.
 
صدای سوت بلند
 
در کنار افزایش قدرت تولیدی و کاهش آلایندگی، توربوشارژرها در کمتر شدن صدای موتور نیز موثر هستند، چرا که به خاطر ساختار خاص خود شدت صدای مرحله مکش را کمتر می‌کنند. چنانچه هنگام رانندگی متوجه یک صدای سوت بلند در زیر کاپوت خودرو شدید، این احتمال وجود دارد که توربوشارژر به درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. واضح است هر چه بلندی این صدا بیشتر باشد، مشکل هم عمیق‌تر خواهد بود. آسیب‌دیدگی چرخ کمپرسور، نشتی، پارگی شیلنگ یا ریمپ ضعیف ECU از شایع‌ترین مشکلات مربوطه هستند.
 
 
 
افزایش مصرف سوخت
 
افزایش غیرعادی میزان مصرف سوخت، یکی دیگر از نشانه‌های خرابی توربوشارژر می‌تواند باشد. البته این فاکتور نیز دلایل مختلفی دارد و توربوشارژر تنها عامل آن نیست.
 
خروج دود زیاد از دهانه اگزوز
 
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، توربوشارژر در عین افزایش خروجی، میزان آلایندگی یک موتور درون‌سوز را نیز کاهش می‌دهد. حال اگر روزی مشاهده کردید که پس از گرم شدن موتور کماکان دود زیادی از اگزوز خارج می‌شود، باید به سالم بودن توربوشارژر شک کنید. در چنین حالتی احتمال ترک خوردگی جداره و یا فرسوده شدن درزگیرها قوت می‌گیرد.
 
 
 
ترک‌خوردگی جداره به معنای آنست که باید توربوشارژر با نمونه‌ای جدید تعویض شود. با توجه به قیمت بالای توربوشارژر، به‌ویژه در مدل‌های جدیدتر، این کار نیازمند پرداخت هزینه بالایی خواهد بود. البته در بازارهای بین‌المللی به منظور کاهش هزینه، نمونه‌های رفربیش شده از سوی سازندگان بزرگی چون Bosch، Mahle و Garrett عرضه می‌شود.
 
 
 
چنین اتفاقی باعث می‌شود سوخت به سیستم اگزوز نشت پیدا کرده و دود خروجی بیشتر شود. اگر رنگ دود متمایل به آبی باشد، پای عامل دیگری مثل خوردگی سوپاپ‌ها یا رینگ پیستون به مساله باز می‌شود!
 
 
 
در کنار عواملی که بطور خلاصه بحث کردیم، روشن شدن مقطعی چراغ چک موتور می‌تواند ریشه در توربوشارژر معیوب داشته باشد. چنانچه این فاکتور را در ترکیب با یکی دیگر از نشانه‌های فوق مشاهده کردید، حتما در اولین فرصت به تعمیرگاه سر بزنید.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربوشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : شما گفتین قراره بجای 418 م 470 ازتون بگیرن و 90 روزه تحویل بدن هنوز چیزی مشخص نشده شما گفتم گفتم راه انداختین صبر کنید
لاماری سفید28آذر : تخصیص شده ولی پلاک نشده
سورن باز : یک سورن پلاس دارم دوگانه 220تا رو پر میکنه .پژو میخوره چیکار کنم
مهدی پلاس : درودبرشما شقایق خانم حالا حتما ۱۶ فروردین ماه پیامک تکمیل وجه میا مطمئن هستی. ممنون‌از اطلاعات شما
عای : منظورتون متوجه نشدم ، لطف توضیح بدین
شَهین : ما هم گفتیم اگه آشنا داری بهش بگو یه کاری کنه شاهینتو زودتر تحویل بگیری 😁
بیکران : سلام منم پیش فروش تحویل خرداد بودم تبدیل جی ال واریز کردم ماشین و هم گرفتم از ترس افزایش قیمت فکر کردم ساندروف ارزش این همه ریسک و نداشت آدم ۳ ماه منتظر بمونه حالا افزایش قیمت بیاد یا نیاد اون وقت هم نگن بیا جی ال ببر.
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی آریزو 5 : در جواب آقا سعید. اگه سخات ردیف باشه نهایتا 2 هفته همه تیکها میخوره بجز آخریش که تحویله بیمه هم صادر بشه برات پیامک میاد
سورن پلاسxu7p تحویل خرداد 404 : ابطال سند تقریبا یک ماه زمان بر هست تنها کاریم که میتونی انجام بدی 096440مرتب زنگ بزن و پیگیر باش
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
Emad : سلام ماشینتون هر وقت اومد خودشون واستون محاسبه میکنم میفرستین تهران سه ماه بعد واریز میشه به حسابتون
محسن x33mt : منم 4 فروردین چکم پاس شد. خبری از فاکتور. نیست ولی. شما مدل 403 خوردید؟
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
مهدی : تشکر ممنون که جواب دادین
سایناتحویل16اسفند : سلام منم 16بهمن تکمیل وجه کردم که تحویلش 16اسفند بود که الان تو تاخیره نیومده تو وضعیت خودرو هم نگاه کردم هنوز تو حالت آماده برای تخصیص هستش
امیرحسین : سلام و عرض ادب ببخشید اگه تحویل سیستمی آخر فروردین باشه ،امکانش هست تو این دو هفته کاراش رو انجام بدم ،هنوز ماشین فاکتور نشده .