معایب شایع گیربکس‌های دوبل کلاچ (DCT) در خودروهای چینی موجود در ایران

 

معایب شایع گیربکس‌های دوبل کلاچ (DCT) در خودروهای چینی موجود در ایران

 
گیربکس دو کلاچه در حدود ۲۰ سال قبل توسط شرکت فولکس واگن با نام تجاری DSG به صورت انبوه عرضه شد و ظرف چند سال با تیراژ بیش از ۲۶ میلیونی به به یکی از رایج ترین گیربکس های موجود در بازار خودرو تبدیل شد. به گونه‌ای که امروزه این دست از گیربکس ها حتی در محصولات ارزان قیمت چینی نیز مشاهده می‌شوند و حتی ایران خودرو نیز قصد دارد تا ظرف سال های آتی نمونه از این گیربکس را در محصولات خود مورد استفاده قرار دهد.
 
جدای از مزیت های مهم و اساسی گیربکس های دو کلاچه در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت. این دست از گیربکس ها مشکلاتی نیز با خود به همراه دارند که پیش از خرید خودرو مجهز به گیربکس دو کلاچه باید به آنها توجه کرد. در واقع نسخه های اصلی گیربکس های DSG برای خودروهای اسپرت و عملکرد بالا کاربرد داشته است و همچنان نیز کمپانی هایی مثل فراری از این تکنولوژی استفاده می کنند اما خودروسازان چینی معمولا از سطوح پایین تر این تکنولوژی برای خودروهای نسبتا ارزان قیمت استفاده می کنند که مشکلاتی را به همراه دارد.
 
از بین رفتن صفحات کلاچ در نوع کلاچ خشک و هدر رفت نیرو در انواع کلاچ خیس
گیربکس‌های دو کلاچه در برندهای مشهور به طور عموم از نوع کلاچ خشک با کیفیت بسیار بالا هستند. به گونه‌ای که کلاچ‌های خشک فولکس واگن در شرایط نرمال و استاندارد عمر مفیدی برابر با ۳۰۰ هزار کیلومتر دارند٬ اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که شاهد استفاده از این نوع گیربکس در ترافیک‌های سنگین و مسیرهای پرشیب باشیم که می‌تواند به سرعت گیربکس‌های دوبل کلاچ را به مرحله دمای کاری غیر مجاز (OVER HEAT) شدن می‌رساند و باعث از بین رفتن صفحات کلاچ و بروز مشکلات مرتبط می‌شود.
 
برای مثال جالب است بدانید که حتی خودروهای اروپایی نظیر فولکس واگن پاسات و.‌ آلفارومئو جولیتا نیز در شرای ایران با این مشکل مواجه می شوند و خودروهای چینی مجهز به گیربکس دوبل کلاچ خشک نظیر چری تیگو ۷ نیز در ترافیک های سنگین ممکن است با مشکل دمای غیر مجاز روبرو باشد.
 
انواع ارزان قیمت‌تر گیربکس‌های دو کلاچه از یک کلاچ خشک و یک کلاچ خیس که در محفظه روغنی قرار دارد استفاده می‌کنند و گیربکس برای تعویض دنده از سیستم هیدرولیک و و پمپ روغن استفاده می‌کند و این نوع گیربکس در خودروهای چینی رایج تر هستند٬‌ برای مثال خودرو جک S5 و بی وای دی S6 به این نوع گیربکس دوبل کلاچ خیس مجهز هستند.
 
در این نوع گیربکس مقداری از نیروی مکانیکی تولید شده توسط موتور صرف تعویض دنده می‌شود و این با هدف اصلی گیربکس‌های دو کلاچه که تعویض سریع‌تر دنده بدون هرگونه اتلاف انرژی است مغایرت دارد. در واقع گیربکس‌های دوبل کلاچ خیس از این نظر مزیت خاصی نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک معمولی ندارند و اتفاقا از نظر سخت افزاری پیچیده‌تر از گیربکس‌های اتوماتیک معمولی محسوب می‌شوند.
 
 
گرچه شرکت‌های بزرگ خودروسازی از جمله هیوندای فن‌آوری‌های جدیدی را در گیربکس‌های دو کلاچه خیس خود به کار گرفته‌اند تا این مسئله را به حداقل میزان ممکن برسانند.
 
لرزش و ارتعاش زیاد و محافظ در حالت لیمپ مد برای کاهش احتمال بروز خرابی مکانیکی
از دیگر مشکلات رایج گیربکس‌های دو کلاچه می‌توان به لرزش بسیار زیاد آن در حالت ایستا اشاره کرد.
 
این اتفاق به علت وجود دنده فلایول قرار گرفته بین موتور و گیربکس است. این دنده فلایول برای انتقال گشتاور از موتور به گیربکس نقش دارد و در صورت فرسوده شدن باعث ایجاد لرزش می‌شود.
 
یکی از دیگر مشکلات شایع قرار گرفتن خودرو در حالت لیمپ مود یا پیش فرض است که رایانه خودرو با ارسال دستوری سرعت را بر روی یک رقم مشخص محدود می‌کند زیرا احتمال یک خرابی شدید مکانیکی در این حالت وجود دارد.
 
 
در این حالت خودرو تنها در دنده ۳ قرار می‌گیرد و قابلیت تعویض دنده یا شتاب‌گیری بیشتر وجود نخواهد داشت.
 
با دیاگ خودرو و مشخص شدن کد خطا اگر مشکل مکانیکی در گیربکس تشخیص داده نشده باشد. قطعه مکاترونیکی که یک واحد الکتروهیدرولیکی است خراب شده و این قطعه که وظیفه کنترل تمامی اعمال گیربکس را بر عهده دارد قیمت بسیار بالایی نیز دارد.
 
 
به طور معمول باید این قطعه گران قیمت تعویض شود. البته شانس تعمیر آن نیز با احتمال بسیار پایینی ممکن است.
 
یکی از دیگر نشانه‌های خرابی این قطعه، عدم حرکت خودرو در حالت دنده عقب است.
 
بدترین و خطرناک ترین حالت نیز ایجاد مشکلات مکانیکی در دنده‌ها و قطعات داخلی گیربکس است که در صورت خرابی هر یک از قطعات می‌تواند مالک خودرو را به دردسر بیندازد.
 
 
خرابی پمپ روغن و عدم روغن رسانی کافی به کلاچ قرار گرفته در روغن می‌تواند مشکلات شایع دیگری را نیز به وجود آورد.
 
در پایان باید گفت که گیربکس‌های دو کلاچه نیز همانند دیگر گیربکس‌های اتوماتیک دارای قطعات فنی عموما پیچیده و حساس هستند و نیاز به رسیدگی مداوم دارند. همچنین به علت تعداد کمتر این دست از گیربکس‌ها در کشور ما به نسبت گیربکس‌های اتوماتیک معمولی، از نظر تعدد قطعات و نیروی فنی ماهر با مشکلات بیشتری مواجه هستند.
 
جالب است بدانید که مجموع این عوامل باعث شده است تا طی سال‌های اخیر خودروسازانی مثل مرسدس بنز و بی ام و تعداد عرضه مدل های مجهز به گیربکس دوبل کلاچ را کاهش دهند و اکثر محصولات خود را با نسل تازه گیربکس‌های اتوماتیک معمولی روانه بازار کنند٬‌ جالب آنکه این رویه حتی خودروهای اسپرت شاخصی مانند نسل جدید بی ام و M3 را در برگرفته و در واقع بسیاری از خودروسازان دیگر نیز عطای استفاده و توسعه گیربکس‌های دوبل کلاچ را به لقایش بخشیده اند و تصمیم گرفته‌اند تا خودروهای غیر مسابقه ای و شهری خود را با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی روانه بازار فروش بنمایند.
 
 
 
 

منبع (source)

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌های دوبل کلاچ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی cvt : یکی میگه تولید میشه یکی میگه تولید نمیشه یکی میگه سانروف نیست یکی میگه سانروف موجوده یکی یه جواب درست سرمون بده بدونیم چند چندیم اگر طول می‌کشه به فکر یه ماشین باشیم اگر نه که منتظر باشیم
Mohammad : سلام من شاهین G تحویلی هفته ۴ مرداد بودم واریز اولیه هم ۲ دی ماه انجام دادم ۲۹۱میلیون هنوز پیامک تکمیل وجه برام نیومده کسی از دوستان میدونه تا چه تاریخی تکمیل وجه انجام شده و تا چه تاریخی تحویل دادن
j7 سفید،اردیبهشت ،مرینوس : امروز تماس گرفتند برای تحویل خودرو،گفتن برم ساعت ۴ اداره تحویل جاوه مخصوص ،ثبت نام ۱۵ اردیبهشت و تکمیل وجه ۲۵ شهریور از تهران
مصطفی ،j7 سفید : ماشین خوبی هستش بهتر از سایر مدل ها هستش سواری نرم و هندلینگ عالی داره و نسیت به اکتان و بنزین هم واکنشش کمتر هستش
مصطفی ،j7 سفید : اونهایی که پیش فروش تهران هستن و ۶ ماهه پیش خرید کرون رو زودتر تحویل یدن ،
علی مدبر : هی گفتن تبدیل بزن زدم 25خرداد هنوز خبری نیس
علی مدبر : همش دروغ من 25خرداد تبدیل زدم و تکمیل وج کردم ولی خبری نیس کلا باید بیخیال ماشین بشیم
x5 : خواستی سرامیک کنی ملات پر سیمان بریز چسب هم کم استفاده کن
1 اردیبهشت : تکمیل وجه 1 اردیبهشت پذیرش 11943649 درخواست 19137090
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : مگه تفاوتش 20تومن نبود من که تبدیل نمی‌زنم
مهدی پانا شهریور : ممنون اقا حسین ولی تحویل 4 شهریور بودم با 40 روز تاخیر و اینکه 17200 دیگه گرفتن
دی : بس چرا یکی میگفت 20 تومن
تاجی 🇮🇷 : معمولا از روز فاکتور تا تحویل تهران یک هفته تا ده روز و شهرستان دو هفته طول میکشه حدودا 3 روز بعد از فاکتور ماشین پلاک میشه که میتونید تو آپ پلیس من شماره پلاک جدید خودتون رو ببینید و چند روز بعد قبل از تحویل ماشین ،خودرو بیمه میشه که اگه قبلا تو اون شرکت بیمه ،بیمه یه ماشین دیگه رو گرفته باشید پیامک بیمه ماشین جدید هم براتون میاد.البته بگم که سایپا و ایرانخودرو بیمه ایران نمیکنن.
مجتبی تحویل 7 آبان : دوستان سلا یک سوال داشتم این 207 های جدیدی که با موتور تیوفایو پلاس داره تحویل میده ، آیا قیمت بازارش با 207 های موتور تیوفایو یکیه ؟
کوییک اس : مرحله بعد پلاک شدنه ، مرحله بعد تحویل باربری و تحویل نمایندگی و تحویل مشتری بسلامتی
ابوالفضل : فاکتور نشدیم هنوز
اسقاطی اردیبهشت : 03155811080سایپا سیترولین کاشان
بی نیسان : دوستان شماره 136 مربوط به بازرسی کل کشور هست و میتونید ثبت شکایت بکنید ولی 124 مربوط به صنعت معدن تجا ت هست ، میگه بریت شورای حل اختلاف شکایت کنید یه اقایی بنام تجری اگه راست گفته باشه صنعت معدن طلبکار هست که چرا پول کمتر دادی، یعنی اشتباه کردین
متین : سلام من تحویل 30 دی هستم طرح عادی پیش فروش 207 پانا ارتقایافته فعلا 418 واریز شده میخاستم ببینم کی دعوتنامه تکمیل وجه میاد تا پولشو کامل کنم چون باید ماشین بفروشم میخاستم ببینم اطلاع دارین ؟