معایب شایع گیربکس‌های دوبل کلاچ (DCT) در خودروهای چینی موجود در ایران

 

معایب شایع گیربکس‌های دوبل کلاچ (DCT) در خودروهای چینی موجود در ایران

 
گیربکس دو کلاچه در حدود ۲۰ سال قبل توسط شرکت فولکس واگن با نام تجاری DSG به صورت انبوه عرضه شد و ظرف چند سال با تیراژ بیش از ۲۶ میلیونی به به یکی از رایج ترین گیربکس های موجود در بازار خودرو تبدیل شد. به گونه‌ای که امروزه این دست از گیربکس ها حتی در محصولات ارزان قیمت چینی نیز مشاهده می‌شوند و حتی ایران خودرو نیز قصد دارد تا ظرف سال های آتی نمونه از این گیربکس را در محصولات خود مورد استفاده قرار دهد.
 
جدای از مزیت های مهم و اساسی گیربکس های دو کلاچه در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت. این دست از گیربکس ها مشکلاتی نیز با خود به همراه دارند که پیش از خرید خودرو مجهز به گیربکس دو کلاچه باید به آنها توجه کرد. در واقع نسخه های اصلی گیربکس های DSG برای خودروهای اسپرت و عملکرد بالا کاربرد داشته است و همچنان نیز کمپانی هایی مثل فراری از این تکنولوژی استفاده می کنند اما خودروسازان چینی معمولا از سطوح پایین تر این تکنولوژی برای خودروهای نسبتا ارزان قیمت استفاده می کنند که مشکلاتی را به همراه دارد.
 
از بین رفتن صفحات کلاچ در نوع کلاچ خشک و هدر رفت نیرو در انواع کلاچ خیس
گیربکس‌های دو کلاچه در برندهای مشهور به طور عموم از نوع کلاچ خشک با کیفیت بسیار بالا هستند. به گونه‌ای که کلاچ‌های خشک فولکس واگن در شرایط نرمال و استاندارد عمر مفیدی برابر با ۳۰۰ هزار کیلومتر دارند٬ اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که شاهد استفاده از این نوع گیربکس در ترافیک‌های سنگین و مسیرهای پرشیب باشیم که می‌تواند به سرعت گیربکس‌های دوبل کلاچ را به مرحله دمای کاری غیر مجاز (OVER HEAT) شدن می‌رساند و باعث از بین رفتن صفحات کلاچ و بروز مشکلات مرتبط می‌شود.
 
برای مثال جالب است بدانید که حتی خودروهای اروپایی نظیر فولکس واگن پاسات و.‌ آلفارومئو جولیتا نیز در شرای ایران با این مشکل مواجه می شوند و خودروهای چینی مجهز به گیربکس دوبل کلاچ خشک نظیر چری تیگو ۷ نیز در ترافیک های سنگین ممکن است با مشکل دمای غیر مجاز روبرو باشد.
 
انواع ارزان قیمت‌تر گیربکس‌های دو کلاچه از یک کلاچ خشک و یک کلاچ خیس که در محفظه روغنی قرار دارد استفاده می‌کنند و گیربکس برای تعویض دنده از سیستم هیدرولیک و و پمپ روغن استفاده می‌کند و این نوع گیربکس در خودروهای چینی رایج تر هستند٬‌ برای مثال خودرو جک S5 و بی وای دی S6 به این نوع گیربکس دوبل کلاچ خیس مجهز هستند.
 
در این نوع گیربکس مقداری از نیروی مکانیکی تولید شده توسط موتور صرف تعویض دنده می‌شود و این با هدف اصلی گیربکس‌های دو کلاچه که تعویض سریع‌تر دنده بدون هرگونه اتلاف انرژی است مغایرت دارد. در واقع گیربکس‌های دوبل کلاچ خیس از این نظر مزیت خاصی نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک معمولی ندارند و اتفاقا از نظر سخت افزاری پیچیده‌تر از گیربکس‌های اتوماتیک معمولی محسوب می‌شوند.
 
 
گرچه شرکت‌های بزرگ خودروسازی از جمله هیوندای فن‌آوری‌های جدیدی را در گیربکس‌های دو کلاچه خیس خود به کار گرفته‌اند تا این مسئله را به حداقل میزان ممکن برسانند.
 
لرزش و ارتعاش زیاد و محافظ در حالت لیمپ مد برای کاهش احتمال بروز خرابی مکانیکی
از دیگر مشکلات رایج گیربکس‌های دو کلاچه می‌توان به لرزش بسیار زیاد آن در حالت ایستا اشاره کرد.
 
این اتفاق به علت وجود دنده فلایول قرار گرفته بین موتور و گیربکس است. این دنده فلایول برای انتقال گشتاور از موتور به گیربکس نقش دارد و در صورت فرسوده شدن باعث ایجاد لرزش می‌شود.
 
یکی از دیگر مشکلات شایع قرار گرفتن خودرو در حالت لیمپ مود یا پیش فرض است که رایانه خودرو با ارسال دستوری سرعت را بر روی یک رقم مشخص محدود می‌کند زیرا احتمال یک خرابی شدید مکانیکی در این حالت وجود دارد.
 
 
در این حالت خودرو تنها در دنده ۳ قرار می‌گیرد و قابلیت تعویض دنده یا شتاب‌گیری بیشتر وجود نخواهد داشت.
 
با دیاگ خودرو و مشخص شدن کد خطا اگر مشکل مکانیکی در گیربکس تشخیص داده نشده باشد. قطعه مکاترونیکی که یک واحد الکتروهیدرولیکی است خراب شده و این قطعه که وظیفه کنترل تمامی اعمال گیربکس را بر عهده دارد قیمت بسیار بالایی نیز دارد.
 
 
به طور معمول باید این قطعه گران قیمت تعویض شود. البته شانس تعمیر آن نیز با احتمال بسیار پایینی ممکن است.
 
یکی از دیگر نشانه‌های خرابی این قطعه، عدم حرکت خودرو در حالت دنده عقب است.
 
بدترین و خطرناک ترین حالت نیز ایجاد مشکلات مکانیکی در دنده‌ها و قطعات داخلی گیربکس است که در صورت خرابی هر یک از قطعات می‌تواند مالک خودرو را به دردسر بیندازد.
 
 
خرابی پمپ روغن و عدم روغن رسانی کافی به کلاچ قرار گرفته در روغن می‌تواند مشکلات شایع دیگری را نیز به وجود آورد.
 
در پایان باید گفت که گیربکس‌های دو کلاچه نیز همانند دیگر گیربکس‌های اتوماتیک دارای قطعات فنی عموما پیچیده و حساس هستند و نیاز به رسیدگی مداوم دارند. همچنین به علت تعداد کمتر این دست از گیربکس‌ها در کشور ما به نسبت گیربکس‌های اتوماتیک معمولی، از نظر تعدد قطعات و نیروی فنی ماهر با مشکلات بیشتری مواجه هستند.
 
جالب است بدانید که مجموع این عوامل باعث شده است تا طی سال‌های اخیر خودروسازانی مثل مرسدس بنز و بی ام و تعداد عرضه مدل های مجهز به گیربکس دوبل کلاچ را کاهش دهند و اکثر محصولات خود را با نسل تازه گیربکس‌های اتوماتیک معمولی روانه بازار کنند٬‌ جالب آنکه این رویه حتی خودروهای اسپرت شاخصی مانند نسل جدید بی ام و M3 را در برگرفته و در واقع بسیاری از خودروسازان دیگر نیز عطای استفاده و توسعه گیربکس‌های دوبل کلاچ را به لقایش بخشیده اند و تصمیم گرفته‌اند تا خودروهای غیر مسابقه ای و شهری خود را با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی روانه بازار فروش بنمایند.
 
 
 
 

منبع (source)

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌های دوبل کلاچ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میرزاده مشفقی : دوستان گل سلام امیدوارم همگی بزودی ماشینتون ذو تحویل بگبرید تجربه من باد از ۳۰۰ کیلومتر رانندگی شاهین پلاس خودرو نرم و قرص و محکمیه، پا میذاری رو گاز پرواز میکنه ، داخلش خیلی قشنگه ، گیربکش بدون تقه و لگ و عالی دنده عوض میکنه،صدای موتور خیلی کم شده ، یه سر و گردن از ۲۰۷ داداشم بالاتره ، ، صندلیاش یکم سفت هستن حتما روکش نرم و لطیف تهیه کنید، لاستیک پهن انداختم یکم میکوبه ولی زیاد نیست، مانیتورش قابلیت اتصال به گوشی و انداختن صفحه گوشی رو مانیتور داره، اگر سنسور باد تایر خطا داد یبار کم باد کنید باهاش یه دور بزنید مجدد باد کنید ، صدای باند ها یکم دلچسب نیست باید تنظیمشون کنم ببینم چی در میاد ازش، هنگام تعویض نده هم سریع از پارک به دی بزنید تقه نمیزنه ، یکم موم کشی ها تو زیرشاسی غیر حرفه ای انجام شده ، در کل من خیلی راضیم و بنظرم الان شاهین پلاس تو ایرانی ها حرف اولو میزنه ان شاالله شماهم بگیرید اذتشو ببرید.
جعفر کلهری : سلام لطفا بفرمایید چه تاریخی وجه اول رو پرداخت کردین؟
سهند اذر : در جواب به سحر خانوم اگه از تاریخ ۱۵دهم اسفند به این ور فاکتور شدین مدل خودرو ۴۰۴ است بازم میخواین مطمئن بشین زنگ بزنین سایپا بگین شماره شاسی رو واستون بخونه از سمت چپ دهمین رقم باید حروف sباشه ۴۰۴است اگه دهمین رقم rباشه یعنی مدل ۴۰۳است
محمد : سلام دوست عزیز‌من تکمیل وجه ۲۶ آبان هستم هنوز خبری از فاکتور شدنش نیست فکر کنم بره برای ۴۰۴ فاکتور بشه الانم بدن برای ده روز یه مدل پایینتر میدن همون بهتر بعد عید بدن لااقل مدل روز بگیریم فکر‌کنم برای شما هم یا آخر فردین بشه یا اردیبهشت
تارا اتوماتیک : سلام به همگی،تارا اتوماتیک تیتانیوم تکمیل وجه ۲۷ آذر طرح مادران فاکتور ۵ اسفند پلاک ۱۶ اسفند رفتم برا تحویل حضوری انشاالله قسمت همتون بزودی
امین : ینی میگی حواله شاهین ما که زده عدم واریز وجه،نسوخته؟
مریم : سلام دوستان رفتم تو سایت برا من زده آماده تخصیص نفهمیدم یعنی چی اگه کسی میدونه چیه لطفا راهنماییم کنه ممنون میشم دقیق نمی‌دونم کدوم مرحله میشه لطف می کنین یکم استرس دارم
اینجا گروه اطلس هست : الان ما اطلسی ها چیکار کنیم گفتیم تبدیل به کوییک نزنید گوش ندادین تقصیر خودتون هست
زهرا : من 5شهریور بود 370واریز کردم
Saeed khazaee : اختلاف قیمت ها با الان یجوریه که انگار منم داخل غار اصحاب کهف بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسام 2 : دوستان دنا 5دنده اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید
اطلس 10 مهر : سلام. مبارکه. مدلش چنده 403یا 4
محتشم : سحر عزیز دناپلاس 5دنده از لحاظ هزینه و تعمیر از دنا 6سرعته خیلی خیلی مقرون به صرفه س
207 پانا سفید : واسه من که از 20 اسفند خورده حمل هنوز نرسیده
حسام : کارت طلایی اختیاریه اگه ثبت نام نکنی خودشون برات قسطی ثبت میکنن اگه قسط ندی کنسل میشه
امید : کدوم شهری شما؟
آریسان بورس 1 اسفند : موعد تحویل 12 خرداد 404 رنگ خاکستری فاکتور شد.
شهرام : 207 سقف فلز،طرح عادی، تحویل 30 بهمن تکمیل وجه 14 آذر 14 اسفند فاکتور شد 20 اسفند پلاک 22 اسفند صدور اسناد و حمل الانم روی 'دریافت خودرو توسط نمایندگی' میچرخه
ممد : میتونی بیای بری تو باسنم
دنا 5دنده : سلام وقت بخیر آقا رضا فرمایش شما حدس و گمان هس؟یا اینو خوده ایران خودرو گفته واقعا؟؟!!