افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان

 

افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان

 

نارضایتی از خودروسازان ایرانی آنقدر در سال‌های گذشته بالا بوده که تقریبا هیچ یک از ما تصور نمی‌کنیم که خودروهای ایرانی، جایگاه مهمی در بازارهای خارجی داشته باشند. عمده بازارهای صادراتی خودروسازان ایرانی در سا‌ل‌های گذشته را کشورهای همسایه و دوست، از جمله عراق و سوریه تشکیل داده اند اما بر اساس آمار گمرک در طی یکی دوسال اخیر به غیر از عراق و سوریه خودروهای ایرانی رهسپار کشورهای دیگری نیز شده‌اند.

 

ایران خودرو و سایپا در برهه‌ای از زمان، توانسته بودند پا به بازارهای استراتژیکی همچون اوکراین و روسیه بگذارند. اما متاسفانه بی تدبیری و عدم برنامه ریزی سبب از دست رفتن این بازارهای مهم شد. با این وجود، تلاش‌هایی برای حضور دوباره در بازارهای هدف صورت گرفته است. برای بررسی مقاصد صادراتی خودروهای ایرانی، خبرگزاری ایسنا گزارشی از آمار گمرک کشور تهیه کرده که خواندن آن، خالی از لطف نیست.

بر اساس آمار گمرک، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

 
 

 

صادرات خودرو
 

 

ارزش ریالی صادرات این محصولات به تفکیک کشورها بدین صورت است که طی سال گذشته به کشور هنگ‌کنگ بیشترین میزان صادرات به ارزش ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار صورت گرفته است.

پس از آن اسپانیا بیشترین واردات خودروهای ایرانی را داشته که برای کشور ارزآوری ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلاری داشته است. صادرات خودروهای ایرانی به کشورهای تایوان و چین نیز به ترتیب به ارزش۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار و ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار صادرات صورت گرفته است.

از محل صادرات خودروسازان داخلی به کشور ترکیه نیز ۷۰۰۰ دلار و به کشور امارات چهار هزار و ۶۶۲ دلار، ارزآوری به کشور صورت گرفته است.

با این وجود تاکنون خودروسازان شفاف سازی چندانی در مورد انتشار این آمار ارایه نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که در برخی موارد صادرات خودروها به کشورهایی نظیر اسپانیا به منظور گذراندن مراحل تست و آزمایش های تصادف ارسال شده باشند.

افت ۶۰ درصدی صادرات خودروسازان [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

در صورت‌های مالی خودروسازان مشخص نشده که خودروها و قطعات آنها به چه کشورهایی رفته، با این حال به نظر می‌رسد مانند گذشته، بازار عراق مقصد اصلی خودروهای صادراتی بوده است. قطعات منفصله نیز یا راهی سایت‌های خارجی خودروسازان شده‌اند  یا در قالب خدمات پس از فروش در لیست صادرات قرار گرفته‌اند.

صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد غالب صادرات آنها در سال گذشته را قطعات شامل CKD و SKD تشکیل می‌دهند. بر این اساس، تقریبا ۸۷ درصد از رقم کل صادرات سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته، قطعات منفصله بوده ، بنابراین سهم خودرو کامل تنها ۱۳ درصد (۴۱۸ دستگاه) است.

این موضوع نشان می‌دهد خودروهای داخلی اقبال چندانی در بازارهای خارجی ندارند. مسائلی مانند کیفیت نه چندان مناسب، قیمت بالا و ضعف خدمات پس از فروش چالش‌های اصلی خودروسازی ایران در حوزه صادرات به شمار می‌روند.

در گذشته خودروهای ایرانی بازار صادراتی بهتری داشتند و کشورهایی مانند، سوریه، بلاروس، آذربایجان و حتی روسیه از محصولات صنعت خودرو کشور استقبال می‌کردند. با این حال خودروسازان اقدامات لازم برای تثبیت و بهبود جایگاه صادراتی خود در این بازارها را انجام ندادند تا در نهایت آنها را یک به یک از دست بدهند.

به نظر می‌رسد تا سه چالش کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش حل نشود، معضل صادرات در خودروسازی کشور برقرار خواهد بود. این در حالی است موقعیت جغرافیایی ایران توان پوشش بخشی از بازارهای خودرو منطقه را ایجاد کرده و درست به همین دلیل، برخی شرکت‌های خارجی طی سال‌های گذشته قصد داشته‌اند ایران را به هاب صادراتی خود (در منطقه) تبدیل کنند.

از جمله این شرکت‌ها، رنو فرانسه است که در دوران پسابرجام، تبدیل ایران به هاب صادرات منطقه را در برنامه‌های خود جای داده بود. پیش‌ترها نیز فولکس واگن آلمان برنامه‌ ریزی کرده بود که از ایران به عنوان پایگاهی برای صادرات محصولاتش به کشورهای اطراف استفاده کند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر فضا برای فعالیت مستقل خودروسازان خارجی فراهم شود، می‌توان ایران را به کشور صادرکننده خودرو تبدیل کرد و الزامی نیست که حتما خودروهایی با برند و نام داخلی، صادر شوند.

در بحث صادرات، مهم ارزش افزوده و ارز آوری آن است که اگر شرایط برای حضور مستقل خارجی‌ها فراهم شود، می‌توان به این هدف دست یافت. در صورت احیای برجام و لغو تحریم، زمینه برای بازگشت خودروسازان خارجی به ایران فراهم می‌شود و آنگاه می‌توان روی صادرات محصولات آنها که در داخل کشور تولید می‌شوند، حساب باز کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل بهمن : سلام منم مثل شما هرچی زنگ میزنم میگن مجوز باید صادر بشه خب اینا نمیتونن زودتر مجوز ترخیص صادر کنن از من یکماه شد و هنوز ندادن
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
عسکری : سلام کسی نمیدونه دعوت نامه شاهین اتومات 17مهر 1402کی میاد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : جزو روزهای تعطیل هستش
داریوش : خدا لعنتشون کنه به حق پنج تن خیر نبینن انشااله گور بابای مسئول بی لیاقت انشااله به زودی شاهد از بین رفتن شرکت سایپا باشیم عجب اشتباهی بود خرید از سایپا اینا لیاقت ندارن که ادم بره ماشین از اینا بخره کاش پام می شکست اون روز نمی رفتم ثبت نام تقاص این همه ظلم به خریداران را خدا ازتون بگیره خدایا خودت اینا را تنبیه کن
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
شاهین G : دوستان عزیز می خواهین ماشین زودتر بگیرین شکایت کنین الان ایران‌خودرو بخاطر قیمت ها مجبور کردن که قیمتش هاشو برگردونه به قبل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 5دنده14مرداد تحویل : سلام هنوز فاکتور نشدم امیدوارم امروز فاکتور بشه
رضا : اینها کسانی بودن که سایپا به راحتی لبخند بهشون کلک زد بجای دوگانه تک سوز قالب کرد تمام
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه
فاطمه : خودشون از نمایندگی بهتون زنگ زدن
رانا پلاس1363 : فعاله داداش من همین الان نگاه کردم 207 یک ماهه افتاده البته به داداشم .توجیه نداشت واریز وجه نکردیم به همه افتاده 207هیدرولیک 3ماهه 772میلیون خیلی خنده داره تمام واریز وجه ها هم بازه خیالتون راحت
مهدی : امشب رو کارینا خبری ازتون نیست شیطونا😂😂😂
تحویل 31 تیر : به تاریخ های تحویلی ها دقت کنین مشخصه فعلا 31 تیری ها دارن فاکتور میشن البته هنوز دهه اول و دوم تیر هم بعضی ها فاکتور نشدن اگه دهه اول مرداد هست که بعد از 31 نوبت اونا میشه شما تاخیر حداقل یک ماه برای فاکتور در نظر بگیرین
جواب سهیلا : معمولا یک ماه قبل از موعدی که مشخص شده پیامک واریز میاد که برای شما میشه آبان. اگه پیامک بیاد و واریز کنی ، دیگه افزایش قیمت شامل حالت نمیشه . ولی تا قبل واریز ، هرچی افزایش قیمت بخوره ، شامل شما میشه . سخا رو با واریزی دوم برات انجام میدن . توی نمایندگی میتونی . میتونی هم بری کافینت بیرون انجام بدی .بعدش ماشین هم با ظهور آقا بهت تحویل میدن . شوخی 😉
کوییک : درست میگه تهرانیا تا 22 اردیبهشت فاکتور شدن شهرستانیا تا 16 اردیبهشت
پناه : داره التماست میکنه میگه تغییر رینگ بده تا زودتر فاکتور شی😁