تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی

 

مسئولین صنعت خودروسازی نه تنها در دولت فعلی که در تمامی دولت‌های گذشته همواره وعده تولید یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد را مطرح کرده و تاکنون نیز هیچ‌کدام موفق نشده‌اند وعده مذکور را عملیاتی کنند. به نظر می‌رسد یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد به رویایی دور از دسترس برای ما ایرانیان تبدیل شده است. این رویای ملی به خصوص در طی ماه‌های پایانی فعالیت دولت‌ها مطرح می شود تا بلکه کارنامه‌ آن‌ها را کمی بهبود بخشد.

 

دولت دوازدهم نیز از این قائده مستثنی نبوده و اخیرا فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید یک خودروی ارزان ایرانی خبر داده است.

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی
 

 

 
 

با توجه به گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو به نظر می‌رسد این گروه خودروسازی قصد دارد با استفاده از پلتفرم‌های مشترک هزینه تولید خودرو را به میزان قابل‌قبولی کاهش داشته و یک خودرو ارزان‌قیمت را در تیراژ‌ بالا راهی بازار کند. خودرویی که البته هنوز مشخص نیست چه زمانی راهی بازار خواهد شد.

اجازه دهید یادآور شویم که پراید و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس درست با همین وعده به بازار کشورمان راه یافتند. خودروهایی که دیگر در خط تولید نبوده و جان بسیاری از ایرانی‌ها را گرفتند. این خودروهای داخلی سازی شده پرتیراژ در حال حاضر به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خطوط تولید خودروسازان خارج شده‌اند.

تولید موتورهای سه سیلندر ایرانی و قطعات الکترونیکی داخلی برای محصولات ایران خودرو

با این اوصاف بسیاری از کارشناسان شرایط فعلی صنعت خودروسازی را برای تولید یک خودرو ارزان ایرانی که بتواند استانداردهای ایمنی و رفاهی را پاس کند و تیراژ تولید بالایی نیز داشته باشد مناسب نمی‌دانند. تجربه نشان داده است خودرویی که در کشور ما بتواند لقب باکیفیت را از آن خود کند گران‌قیمت نیز خواهد بود.

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی
 

 

جالب است بدانید چندی پیش رضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز با تایید این نکته گفته بود که تولید یک خودرو ایرانی باکیفیت که بتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پاس کند، حداقل ۶ هزار دلار هزینه‌ خواهد برد. با در نظر گرفتن نرخ فعلی دلار این خودرو حتما از برچسب قیمتی بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان برخوردار خواهد بود.

این در حالیست که سال گذشته اخباری از طرح تولید یک خودرو سایز کوچک (کلاس A) توسط ایران خودرو در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که حکایت از تولید داخل و الگوبرداری از پلت فرم رنو کوئید داشت.

این خودرو در صورت عرضه قرار است به جای موتور رنو از پیشرانه سه سیلندری که اخیرا معرفی شده استفاده نماید اما نکته مهم در خصوص تولید چنین محصولی باز هم به قیمت تمام شده این خودرو باز می گردد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2017/12/Brazil-spec-Renault-Kwid-achieves-three-star-Latin-NCAP-rating.jpg
رنو کوئید برزیل با قیمت ۹۰۰۰ دلار

در واقع گروه رنو نیسان علیرغم تسلط بر مهندسی محصولات اقتصادی و برخورداری از بازار مناسب برای فروش جهانی تاکنون نتوانسته نسخه نسبتا ایمن از رنو کویید را با قیمتی کمتر از ۹۰۰۰ دلار روانه بازار نماید و از این رو به نظر می رسد که حتی بیان قیمت تمام شده ۶۰۰۰ دلاری نیز برای تولید یک محصول ارزان و ایمن توسط ایران خودرو، دور از واقعیت باشد.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی ارزان ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : شما گفتین قراره بجای 418 م 470 ازتون بگیرن و 90 روزه تحویل بدن هنوز چیزی مشخص نشده شما گفتم گفتم راه انداختین صبر کنید
لاماری سفید28آذر : تخصیص شده ولی پلاک نشده
سورن باز : یک سورن پلاس دارم دوگانه 220تا رو پر میکنه .پژو میخوره چیکار کنم
مهدی پلاس : درودبرشما شقایق خانم حالا حتما ۱۶ فروردین ماه پیامک تکمیل وجه میا مطمئن هستی. ممنون‌از اطلاعات شما
عای : منظورتون متوجه نشدم ، لطف توضیح بدین
شَهین : ما هم گفتیم اگه آشنا داری بهش بگو یه کاری کنه شاهینتو زودتر تحویل بگیری 😁
بیکران : سلام منم پیش فروش تحویل خرداد بودم تبدیل جی ال واریز کردم ماشین و هم گرفتم از ترس افزایش قیمت فکر کردم ساندروف ارزش این همه ریسک و نداشت آدم ۳ ماه منتظر بمونه حالا افزایش قیمت بیاد یا نیاد اون وقت هم نگن بیا جی ال ببر.
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی آریزو 5 : در جواب آقا سعید. اگه سخات ردیف باشه نهایتا 2 هفته همه تیکها میخوره بجز آخریش که تحویله بیمه هم صادر بشه برات پیامک میاد
سورن پلاسxu7p تحویل خرداد 404 : ابطال سند تقریبا یک ماه زمان بر هست تنها کاریم که میتونی انجام بدی 096440مرتب زنگ بزن و پیگیر باش
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
Emad : سلام ماشینتون هر وقت اومد خودشون واستون محاسبه میکنم میفرستین تهران سه ماه بعد واریز میشه به حسابتون
محسن x33mt : منم 4 فروردین چکم پاس شد. خبری از فاکتور. نیست ولی. شما مدل 403 خوردید؟
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
مهدی : تشکر ممنون که جواب دادین
سایناتحویل16اسفند : سلام منم 16بهمن تکمیل وجه کردم که تحویلش 16اسفند بود که الان تو تاخیره نیومده تو وضعیت خودرو هم نگاه کردم هنوز تو حالت آماده برای تخصیص هستش
امیرحسین : سلام و عرض ادب ببخشید اگه تحویل سیستمی آخر فروردین باشه ،امکانش هست تو این دو هفته کاراش رو انجام بدم ،هنوز ماشین فاکتور نشده .