تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی

 

مسئولین صنعت خودروسازی نه تنها در دولت فعلی که در تمامی دولت‌های گذشته همواره وعده تولید یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد را مطرح کرده و تاکنون نیز هیچ‌کدام موفق نشده‌اند وعده مذکور را عملیاتی کنند. به نظر می‌رسد یک خودرو ارزان ایرانی که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشد به رویایی دور از دسترس برای ما ایرانیان تبدیل شده است. این رویای ملی به خصوص در طی ماه‌های پایانی فعالیت دولت‌ها مطرح می شود تا بلکه کارنامه‌ آن‌ها را کمی بهبود بخشد.

 

دولت دوازدهم نیز از این قائده مستثنی نبوده و اخیرا فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید یک خودروی ارزان ایرانی خبر داده است.

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی
 

 

 
 

با توجه به گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو به نظر می‌رسد این گروه خودروسازی قصد دارد با استفاده از پلتفرم‌های مشترک هزینه تولید خودرو را به میزان قابل‌قبولی کاهش داشته و یک خودرو ارزان‌قیمت را در تیراژ‌ بالا راهی بازار کند. خودرویی که البته هنوز مشخص نیست چه زمانی راهی بازار خواهد شد.

اجازه دهید یادآور شویم که پراید و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس درست با همین وعده به بازار کشورمان راه یافتند. خودروهایی که دیگر در خط تولید نبوده و جان بسیاری از ایرانی‌ها را گرفتند. این خودروهای داخلی سازی شده پرتیراژ در حال حاضر به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خطوط تولید خودروسازان خارج شده‌اند.

تولید موتورهای سه سیلندر ایرانی و قطعات الکترونیکی داخلی برای محصولات ایران خودرو

با این اوصاف بسیاری از کارشناسان شرایط فعلی صنعت خودروسازی را برای تولید یک خودرو ارزان ایرانی که بتواند استانداردهای ایمنی و رفاهی را پاس کند و تیراژ تولید بالایی نیز داشته باشد مناسب نمی‌دانند. تجربه نشان داده است خودرویی که در کشور ما بتواند لقب باکیفیت را از آن خود کند گران‌قیمت نیز خواهد بود.

 

تولید خودروی ارزان ایرانی؛ وعده توخالی مدیران صنعت خودروسازی
 

 

جالب است بدانید چندی پیش رضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز با تایید این نکته گفته بود که تولید یک خودرو ایرانی باکیفیت که بتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پاس کند، حداقل ۶ هزار دلار هزینه‌ خواهد برد. با در نظر گرفتن نرخ فعلی دلار این خودرو حتما از برچسب قیمتی بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان برخوردار خواهد بود.

این در حالیست که سال گذشته اخباری از طرح تولید یک خودرو سایز کوچک (کلاس A) توسط ایران خودرو در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که حکایت از تولید داخل و الگوبرداری از پلت فرم رنو کوئید داشت.

این خودرو در صورت عرضه قرار است به جای موتور رنو از پیشرانه سه سیلندری که اخیرا معرفی شده استفاده نماید اما نکته مهم در خصوص تولید چنین محصولی باز هم به قیمت تمام شده این خودرو باز می گردد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2017/12/Brazil-spec-Renault-Kwid-achieves-three-star-Latin-NCAP-rating.jpg
رنو کوئید برزیل با قیمت ۹۰۰۰ دلار

در واقع گروه رنو نیسان علیرغم تسلط بر مهندسی محصولات اقتصادی و برخورداری از بازار مناسب برای فروش جهانی تاکنون نتوانسته نسخه نسبتا ایمن از رنو کویید را با قیمتی کمتر از ۹۰۰۰ دلار روانه بازار نماید و از این رو به نظر می رسد که حتی بیان قیمت تمام شده ۶۰۰۰ دلاری نیز برای تولید یک محصول ارزان و ایمن توسط ایران خودرو، دور از واقعیت باشد.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی ارزان ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
1 اردیبهشت : یعنی چی بعد دو ماه تازه ۲۶ تموم شده 27 28 از کجا سر در اورد دیگه
محمد ۳اردیبهشت : منظورم شماره درخواست هست ممنون میشم عزیزان اردیبهشتی شماره درخواست رو بفرستید
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا دنیا همینجور نمیمونه وقت شما هم میرسه
محمد ۳اردیبهشت : سلام لطفا اردیبهشتی ها شماره پذیرش رو بفرستید ببینیم چند چند هستیم
شاهین : اگه زودتر میخای تبدیل بزن ولی اگه وسیله زیر پاته تبدیل نزن
مهران : آقا تکمیل وجه 26 اسفند فاکتور شدن- منتها برخی به دلیل واریز وجه در تایم غیراداری بعد از ظهر واریز داشتن که اولویتشون افتاده 27 ام اسفند اونا هستن برخی هم به دلیل خطا و اشکال تراکنش بانکی به 28 اسفند موکول شدن بعد نوبت اردیبهشت هست. اما به دلیل عدم نقدینگی سایپا تامین سانروف میسر نیست و تاریخ مشخصی نداره!
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن مضر : چراغ تحویل خودرو روشن شده ، ولی هنوز تحویل ندادن
کلهر : دروود بر شرف همه چت بازی اضافه ممنوع ،هیچ ماشینی پلاک نشده ونمبشه،فقط این گره با اعتراض باز میشه ،شنبه 9صبح تهران زامیاد، هر کی نتونست شهر خودتون درب نمایندگی
کلهر : دوستان هر کسی تونست بره تهران ،هر کی هم نتونست تو شهر خودتون رفیقاتون پیدا کنید برید اعتراض درب نمایندگی ،بزارین سرو صدا بشه کل ایران ،شاید به خودشون اومدن ،شنبه 9صبح
جمشید : من قطعا باید تجمع کنیم
کلهر : سبحان برادر ،برو یه خبر بگیر
ایمان : دوستان پذیرش 23و24 بهمن که فاکتور شدین کسی تحویل گرفته ماشین رو؟؟ چرا خبری از تحویل نیس ؟؟؟هرکی گرفته اعلام کنه لطفا
سورن پلاس موتور جدید : سلام کدام طرح بودین اگر طرح پیش فروش بودین واریزی دعوتنامه نامه چه تاریخ بود
امین.ازنا : سلام.چه مدل سمندی؟برا من اینو نگفتن
سیامک : ما که 198 تومن اسفند 1402 واریز اولیه داشتیم و اسفند 1403 تکمیل وجه کردیم و هنوز هم فاکتور نشدیم چی باید بگیم
Gxr : دوستانی ک جی ایکس طرح مادران فوق العاده اسفند و فروردین هستند +را بزنین ببینیم چن نفریم