فشار قطعه سازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو ادامه دارد

 

فشار قطعه سازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو ادامه دارد

 

اهمیت صنعت قطعه ‌سازی خودرو به‌ عنوان تامین ‌کننده اصلی مواد اولیه خودروسازان داخلی و در جایگاه یکی از اشتغال‌‌زا‌ترین صنایع کشور بر کسی پوشیده نیست اما این اهمیت نتوانسته از میزان مشکلاتی که در دو، سه سال گذشته و به‌ ویژه در ۶ ماه اخیر گریبانگیر این صنعت بوده، بکاهد.

 

قطعه ‌سازان در ماه‌های گذشته هم برای تامین مواد اولیه صنعت قطعه ‌سازی با فولاد سازان و دیگر صنایع مادر دچار مشکل بوده‌اند و هم مصرف‌‌کنندگان محصولاتشان یعنی خودروسازان نتوانسته‌اند با عمل به تعهدات مالی خود بخشی از مشکلات آنها را حل کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی استان تهران در این رابطه می‌گوید: «قطعه ‌سازان توان دور زدن تحریم‌ ها را دارند، اما باید مطالبات‌شان همراه با تعدیل در نرخ مواد اولیه و قراردادهایشان پرداخت شود که اکنون خودروساز با این نحوه قیمت‌ گذاری توان این کار را ندارد.»

 
 

محمدرضا نجفی منش، با اعلام این خبر ضمن اشاره به مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی زنجیره تامین از خودروسازان، اظهار داشت: «این روزها خودروسازان توان پرداخت به‌ موقع مطالبات قطعه‌ سازان را ندارند و به همین دلیل صنعت قطعه‌ سازی در وضعیت نا مساعدی به سر می‌برد.»

 

مشکلات قطعه سازان
 

 

نجفی‌ منش، مهمترین موانع توسعه صنعت قطعه‌ سازی را کمبود نقدینگی و مدیریت دولتی صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: «قطعه‌ سازان به ‌طور معمول چند ماه تا چند سال پس از تحویل قطعه به خودروسازان به پول خود می‌رسند، در حالی که مجبور به خرید نقدی مواد اولیه و ملزومات مورد نیازشان هستند.»

رییس انجمن همگن قطعه ‌سازان خودرو استان تهران بیان ‌کرد: «اکنون ارزبری خودروهای داخلی بین یک‌ هزار و ۵۰۰ تا یک‌ هزار و ۷۰۰ یورو است و با توجه به این مهم مسئولان باید حمایت بیشتری از داخلی‌ سازی و کاهش وابستگی به خارج داشته باشند. همچنین اگر موضوع سی کی دی کاری و تولید خودروهای مونتاژی اضافه شود، ارزبری این صنعت بین شش تا هشت هزار دلار و در صورت اجازه یافتن واردات خودروهای کامل، ارزبری به ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار به ‌ازای هر خودرو خواهد رسید.»

به گفته نجفی منش، ۳۷ درصد از ارزبری خودروهای داخلی مربوط به مواد اولیه و ۳۰ درصد مربوط به قطعات الکترونیکی است که هیچ‌ یک ارتباط مستقیمی با خودروسازان داخلی ندارد.

از مشکلات قطعه ‌سازان، بدقولی و بدحسابی خودروسازان است که پرداخت‌های آنها به قطعه ‌سازان نه‌تنها ۱۲۰ روزه نبوده و نیست، بلکه بیشتر از این زمان تعیین‌ شده تسویه حساب می‌کنند و همین موضوع فشار مضاعفی را بر قطعه‌ سازان وارد می‌کند.

با این حساب به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان دور باید شاهد افزایش مجدد قیمت خودروهای تولیدی در راستای پوشش ضرر و زیان قطعه‌سازان بزرگ کشور باشیم.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سینا : ان شاءالله بحق محمد و آل محمد شرمنده دنیا و قیامت بشن و ذرد بی درمان بگیرن... که اینگونه مردم مظلوم رو بازیچه خودشون کردن... الهی آمین
جی 7 : شماره تماس رو میذارید؟
شهابx5 آبان : شاسی شدن ربطی به شماره قرارداد نداره،الان یه عده ثبت نامی های شهریور شاسی شدن یه عده آبان یه عده از آذر و دی
5252 : امروز مورخ ۴خرداد لعنت به کل سایپا
تارا اتوماتیک v4 : نگران‌نباش باگ‌سیستم هست شما شماره شاسی خوردی بر میگرده
A5 : با سلام و عرض ادب خدمت شما و تبریک بابت شاسی شدن ماشینتون اگه امکان داره لطف میکنید شماره قرارداد رو بنویسید بدونیم مال ماها کی شاسی میشن.... ممنون از لطفتون.
A5 : با سلام و عرض ادب خدمت شما و تبریک بابت شاسی شدن ماشینتوناگه امکان داره لطف میکنید شماره قرارداد رو بنویسید بدونیم مال ماها کی شاسی میشن.... ممنون از لطفتون.
Alireza : ایران خودرو جدیدا داره سر وقت و ب موقع فاکتور می کنه بعد سایپا بی صاحب حتما باید دو سه ماه تاخیر داشته باشه
محسن اسفند ماه : اونی که امروز جلو ایران‌خودرو می دوید تو بودی؟
محسن اسفند ماه : اونی که امروز آتیش گرفته بود داشت می دویید تو بودی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : با سلام منم عین شما هستم می نویسه دهه سوم اسفند درحال فاکتور هست تحویل 31 خرداد هستم 23 هم تبدیل زدم
احمد : دوست عزیز تحویل چه ماهی بودید؟
اریسان فروش،فوری : دیگه خرید با قیمت قطعی درایران معنی نداره کشور که اینجوری باشه قانون نداشته باشه اینجوری قیمت قطعی میزنه بعدش دوباره پول میخواد کاسه گدایی واقعا جای شرم داره قیمت قطعی مال یه تعداد هم دادی الان میگی 30 تومن بده ماشین بدم
ALI GXL : پاسخ به محمدرضا: عزیز من نمایندگی مرکزی شماره 3 زده بودم که پارکینگشون کیلومتر 17 جاده مخصوص هستش ، واسه همین آپشن تحویل ندارن ، باید حضوری بری از همونجا بگیری . انشالله که برای شما هم خیر و مبارک باشه ، به دل خوش و روزهای خوب .
تیگو 7 پرو پریموم سفید : سلام ثبت نام 23 بهمن ماه 403 شاسی 18 اسفند پرداخت دیون دولتی 173میلیون درتاریخ 27اردیبهشت هنوز خبری از فاکتور و پلاک نیست تحویل باخدا
مال باخته : سایپا تموم کن این بازی کثیفو 29مهرو فاکتور کن دیونه شدیم انقد خون دل خوردیم 🔴🔴🔴🔴🟠🟠🟠🟠🟡🟡🟡🟡🟢🟢🟢🟢
اکستریم vx : سلام دوستان اکستریم وی ایکس ثبت نام 24 آذر ماه 403 فاکتور پلاک بهمن ماه مدارک اسفند رسید دستم 4 خرداد ماه 404 هست هنوز اززماشین خبری نیست پشیمانم بدجور 4میلیارد پول خوابیده کسی هم جوابگو نیست
پیام : فروش فوری تا نهم
احمد : بخدا مسخرمون کردن برا من زده بدلیل بدهی قابل بازدید نیست در صورتی که هم نمایندگی زنگ زدم هم کارتابل واریز وجوه ایران خودرو سر زدم هیچ بدهی ندارم. تحویل اولیه 12 اردیبهشت بود بعد کردن 31 اردیبهشت حالا هم ک معلوم نیست چیکار میکنند.
محمد : دارن با روح روان مردم بازی می کنند بیست روز پیش فروش فوری گذاشتن الان 30 میلیون گرون کردن چرا همون اول با همین قیمت ندادن تا هر کی که نمی خواد ثبت نام نکنه