درآمد خودروسازان ترکیه ۴.۵ برابر درآمد نفتی ایران؛ نگاهی به صنعت خودروسازی همسایه شمال غربی

 

درآمد خودروسازان ترکیه ۴.۵ برابر درآمد نفتی ایران؛ نگاهی به صنعت خودروسازی همسایه شمال غربی

 

مقایسه آمار صادرات خودرو بین دو کشور ایران و ترکیه نشان می‌دهد که خودروسازان ترکیه‌ای در عرضه جهانی بسیار موفق عمل کرده‌‌اند و درآمد حاصل از صادرات خودرو در این کشور تنها در سال گذشته ۱۰۰۰ برابر خودروسازان ایرانی بوده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که سال گذشته خودروسازان کشورمان موفق شده‌اند ۱۳۰۰ دستگاه خودرو را صادر کرده و به این واسطه ۵.۷ میلیون یورو ارز را به چرخه اقتصادی کشورمان وارد کنند. این در حالی است که خودروسازان ترکیه‌ای تنها در ظرف ۷ ماه گذشته چیزی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کرده‌اند و این درآمد تقریبا ۴.۵ برابر درآمد نفتی کشور ما طی سال گذشته محسوب می‌شود.

 

هرچند خودروسازان ایرانی در طی چند سال اخیر و با وجود ممنوعیت واردات موفق شده‌اند زنجیره صادرات خودرو را همچنان حفظ کنند اما واقعیت آن است که با توجه به وضعیت ملتهب صنعت خودروسازی کشورمان کاملا طبیعی است که خودروسازان ایرانی توان بالایی برای صادرات نداشته باشند. شورای رقابت بارها تاکید کرده است که یکی از مهم‌ترین دلایل نابه‌سامانی بازار خودرو کشورمان کمبود عرضه است و تا زمانی که تولید و عرضه خودرو در بازار افزایش نیابد نمی‌توان انتظار بهبود اساسی وضعیت بازار خودرو را داشت.

مقایسه آمار صادرات خودرو ترکیه ایران
 
خودرو برقی ساخت ترکیه که قرار است ظرف سال‌های آتی به تولید انبوه برسد و براساس یک پلت‌فرم خریداری شده از کمپانی پنین فارینا شکل گرفته‌است.

نگاهی اجمالی به صنعت خودروسازی ترکیه

 
بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی ترکیه، خودروسازان این کشور در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، منطقه خودمختار و آزاد خودرو صادر کرده‌اند.

خودروهای تولیدی در خطوط خودروسازی ترکیه راهی کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، لهستان، مصر، اسلوونی و آمریکا می‌شوند. کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلی‌نزی و مولداوی نیز از دیگر مقاصد صادراتی ترکیه محسوب شده که اتفاقا صادرات خودرو به این مناطق نیز در طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده‌است.

میزان ارزآوری حاصل از صادرات خودرو در ترکیه در طی یک سال گذشته حدود ۸ درصد رشد یافته. پیش از این خودروسازان این کشور موفق شده بودند در حدود ۵.۱ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کنند.

گفتنی است صنعت خودروسازی ترکیه یکی از سه صنعت اصلی این کشور محسوب شده و عمده سرمایه موردنیاز برای توسعه این صنعت نیز از طریق شرکای خارجی تامین شده است.

خودروسازی ترکیه برخلاف ایران براساس ساخت برند ملی استوار نشده است و قطعه سازان و تولید کنندگان این کشور تمرکز زیادی بر ساخت زنجیره قطعات برای شرکت‌هایی مانند رنو و فیات دارند. در واقع اگر قرار بر قیاس بین صنعت دو کشور باشد باید گفت که اختلافی ۱۸۰ درجه‌ای بین استراتژی ایران و ترکیه در زمینه صنعت خودروسازی وجود دارد و ترکیه برخلاف ایران کاملا در بازار جهانی صنعت خودروسازی نقش بازی می‌کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان ترکیه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چانگان cs55 : نمایندگی انتخاب کردیم
شصت چی : برا من هم نیومده وای اگه فروش فوری بیاد من پولم جور نیست من فقط برا پیش فروش اونم به بدبختی پول جور کردم از پیامهای قبلی که تبدیل میزدند اگه محض خاطرتون باشه اخرین پیام را فوری ۳۰ روزه میزدند از ما هم فکر کنم ۳۰ روزه بیاد
اطلسعلی : اولویت واریزی اول مثلا بعضی ها بهمن ثبتنام کردن بعضی ها هم اسفند و اینکه میتونه از استان و شهرتون هم باشه
شاهین : هنوز برای ما که اخر مهر ماه بودیم و ندادن چه برسه به اذر
شاهین جی : سلام کسی میدونه شرکت ماشین سایپا تو کدوم شهرهاست که برای تحویل حضوری بریم؟
رحیم : سلام دوستان کسی می دونه کی دعوتنامه باقی مانده زمستان رو ارسال میکنن
حامد : جناب اسفند ۱۴۰۲ پیش فروش ثبت نام گذاشتن مخصوص همین گروه .مگه همون موقع برات اسمس نیامد که بری ثبت نام کنی؟ برو اداره صنعت معدن شاید بشه کاری کرد چون خیلی دیر پیگیری کردی پیش فروشها هم ماشینشون گرفتن ...
دارابی : لطفاً اسم پیچ و بگین
رویا : S3 ثبت نام تیرماه بودم. تحویل ۶ ابان. تحویل ک ندادن هیچ . الان خودم تماس گرفتم گفتن طرح تبدیل خورده. خودروهایی هم ک گذاشتن یا گرونترن یا j4ک بدردنمیخوره.دوستان زیر بار تبدیل نرید.توو قرارداد هم بند تبدیل نداره و دارن زور میگن. بعد از ۶ ماه تازه یادشون افتاده ک ماشین ندارن.
لعنت به سایپا : سلام. یه جا رو اشتباه گفتید تا جایی که من میدونم اون بخش پرداختی که امسال واریز کردیم چون سود مشارکت بهش تعلق میگیره، اگر سال اینده افزایش قیمت داشته باشه کلش شامل ما هم میشه. البته من این رو از ثبت نام ایران خودرو میدونم. اونایی که تو قرعه کشی شهریور برنده شدن و نصف مبلغ رو دادن الان که گرون شد گفتن چون اون پول اولیه سود مشارکت نداشته پس به اون واریزی اول افزایش قیمت نمیخوره. ولی فکر میکنم در مورد شاهین ما چون سود بهش تعلق میگیره اگر سال دیگه افزایش بخوره کلش شامل ما میشه. البته میگن مطمین نیستم ولی منطقیش همینه با شناختی که از نامردی شرکت سایپا سراغ دارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 آذر پانا : واریزی چندم بودین؟؟؟
فاطمه : سلام کسی هست امروز فاکتور شده باشه؟؟
سیده : واریز 5مهر پذیرش 7مهر 11964201
دنا غمگین : دوستانی ک دنا اپشنال فاکتور شدید پیشفروش رنگ سفید لطفا ردیف قراردادتون رو بزارید ببینم ما کی فاکتور میشیم؟
علی : من دو مهر بودم. فقط دو تا پنج میلیون پیامکش اومده. این رقم های بالای سود تاخیر را از کحا آوردین؟
دنا غمگین : منم دنا اپشنال سفیدم تکمیل وجه 13 ام.چرا 14 ام فاکتور شد واسه ما نشد ؟جریان چیه
جواد : سلام دوستان اونایی که سورن تحویل گرفتند آیا از ترمز ماشینشون راضی هستند پدال ترمزشدن نرمه یا سفت
مسعود : حسن جان ایران خودرو گفت داداش
ااا : رانا ارتقا یافته میدن رانا تولید نمیشه اصلا خیالت راحت
محمد : سلام تاریخ واریزی چندم مهر ماه است ؟