درآمد خودروسازان ترکیه ۴.۵ برابر درآمد نفتی ایران؛ نگاهی به صنعت خودروسازی همسایه شمال غربی

 

درآمد خودروسازان ترکیه ۴.۵ برابر درآمد نفتی ایران؛ نگاهی به صنعت خودروسازی همسایه شمال غربی

 

مقایسه آمار صادرات خودرو بین دو کشور ایران و ترکیه نشان می‌دهد که خودروسازان ترکیه‌ای در عرضه جهانی بسیار موفق عمل کرده‌‌اند و درآمد حاصل از صادرات خودرو در این کشور تنها در سال گذشته ۱۰۰۰ برابر خودروسازان ایرانی بوده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که سال گذشته خودروسازان کشورمان موفق شده‌اند ۱۳۰۰ دستگاه خودرو را صادر کرده و به این واسطه ۵.۷ میلیون یورو ارز را به چرخه اقتصادی کشورمان وارد کنند. این در حالی است که خودروسازان ترکیه‌ای تنها در ظرف ۷ ماه گذشته چیزی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کرده‌اند و این درآمد تقریبا ۴.۵ برابر درآمد نفتی کشور ما طی سال گذشته محسوب می‌شود.

 

هرچند خودروسازان ایرانی در طی چند سال اخیر و با وجود ممنوعیت واردات موفق شده‌اند زنجیره صادرات خودرو را همچنان حفظ کنند اما واقعیت آن است که با توجه به وضعیت ملتهب صنعت خودروسازی کشورمان کاملا طبیعی است که خودروسازان ایرانی توان بالایی برای صادرات نداشته باشند. شورای رقابت بارها تاکید کرده است که یکی از مهم‌ترین دلایل نابه‌سامانی بازار خودرو کشورمان کمبود عرضه است و تا زمانی که تولید و عرضه خودرو در بازار افزایش نیابد نمی‌توان انتظار بهبود اساسی وضعیت بازار خودرو را داشت.

مقایسه آمار صادرات خودرو ترکیه ایران
 
خودرو برقی ساخت ترکیه که قرار است ظرف سال‌های آتی به تولید انبوه برسد و براساس یک پلت‌فرم خریداری شده از کمپانی پنین فارینا شکل گرفته‌است.

نگاهی اجمالی به صنعت خودروسازی ترکیه

 
بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی ترکیه، خودروسازان این کشور در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، منطقه خودمختار و آزاد خودرو صادر کرده‌اند.

خودروهای تولیدی در خطوط خودروسازی ترکیه راهی کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، لهستان، مصر، اسلوونی و آمریکا می‌شوند. کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلی‌نزی و مولداوی نیز از دیگر مقاصد صادراتی ترکیه محسوب شده که اتفاقا صادرات خودرو به این مناطق نیز در طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده‌است.

میزان ارزآوری حاصل از صادرات خودرو در ترکیه در طی یک سال گذشته حدود ۸ درصد رشد یافته. پیش از این خودروسازان این کشور موفق شده بودند در حدود ۵.۱ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کنند.

گفتنی است صنعت خودروسازی ترکیه یکی از سه صنعت اصلی این کشور محسوب شده و عمده سرمایه موردنیاز برای توسعه این صنعت نیز از طریق شرکای خارجی تامین شده است.

خودروسازی ترکیه برخلاف ایران براساس ساخت برند ملی استوار نشده است و قطعه سازان و تولید کنندگان این کشور تمرکز زیادی بر ساخت زنجیره قطعات برای شرکت‌هایی مانند رنو و فیات دارند. در واقع اگر قرار بر قیاس بین صنعت دو کشور باشد باید گفت که اختلافی ۱۸۰ درجه‌ای بین استراتژی ایران و ترکیه در زمینه صنعت خودروسازی وجود دارد و ترکیه برخلاف ایران کاملا در بازار جهانی صنعت خودروسازی نقش بازی می‌کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان ترکیه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : دوستان قرار سه شنبه ساعت ۱۰صبح جلوی شرکت بازرگانی فروش سایپا جاده مخصوص کرج تهران یازده کیلومتری تهران برا اعتراض جمع بشیم دوستان اطلاع رسانی کنید همه بدونن
رحیمی : برادرا.خواهرا.خواهش می‌کنم بیاید سه شنبه ساعت ۱۰ صبح بریم شرکت بسه آه ناله کردن خجالت بکشید.آدرس جاده مخصوص کرج تهران ۱۱کیلومتر تهران بازرگانی فروش سایپا. لطفا بیاید یک دس صدا نداره
سلام : پیام غر بیمه مرکزی میاد
هادی : دوستان اون موقع که ما ثبت نام کردیم ثبت نام خودروهای وارداتی مازاد بود با تحویل سه ماهه یعنی بهار ۴۰۳ پس هم واریزی های اسفند هم ما مردادیها ؛ تحویلمون بهار بوده . این اعتراض شامل ما هم میشود. یه دوستی تو سایپا دارم حدود یکماه پیش گفت که ما ۶۵ تا چانگان ۵۵ معوق داریم که بعد از اونا باید واریزی های مرداد رو بدیم . یک هفته پیش گفت تعداد زیادی چانگان اومده باید بره برای تست و تایید فنی وبعدش میتونیم تحویل بدیم دقیقا هم چند روز بعدش هم برامون پیامک انتخاب نمایندگی اومد . ماشینا که تایید بشن فاکتور میشه و میره برای کارهای شماره گذاری و سند و بعدش هم تحویل انشالله که زیاد طول نمیکشه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : نام شرکت نام خودرو زمان ثبت سفارش موعد تحویل اولویت انتخابی دلیل عدم احراز وضعیت نوع طرح کد پیگیری عملیات پیگیری مراحل سایپا شاهین 06 خرداد 1402 - ساعت 17:46 زمستان 1403 1 - ارسال به خودروساز طرح عادی - - مشاهده اطلاعات بازگشتی خودروساز مدل خودرو آخرین تاریخ فراخوان آخرین تاریخ واریز آخرین تاریخ مهلت پرداخت تاریخ فاکتور تاریخ تحویل شاهينG اتوماتيك CVT 20 مهر 1402 23 مهر 1402 از 27 مهر 1402 تا 20 مهر 1402 - - این مشخصات خودرو من هست
رویا : نمایندگی میگه اشکال سیستمیه من سخا رو هم بردم اصلاح نشد همچنان نقص پرونده اس
Man : چه ماشینی؟ چه رنگی؟
عزیز ویسی : سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
حمیدرضا : فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو : در جواب اریزو 5 همدان عزیز برادر من ثبت نام 15اسفند هستم تحویل 23مهر تحویل نگرفتم مجوز هم نخورده
دنا پلاس اتومات30مهر سفید : تکمیل وجه1 شهریور فاکتور 1 آذر به نظر شما کی فاکتور میشه کسی اطلاع داره آیا؟؟؟؟
اریزو : سلام داداش من اریزو 5 ثبت نام 15اسفند هستم تاریخ سیستمی 23مهر هنوز تحویل نگرفتم مجوز هم نخورده
اریزو 5 : سلام به همه رفیقا کسی هست اریزو 5 تحویل سیستمیش مهر ماه باشه؟
تحویل 30 آذر پیش فروش : آقا منظور فروش فوری هست یا پیش فروش ؟
میلاد : من پذیرش 16مهر هستم ساینا90روزه هنوز فاکتور نشده
سایناتک : سلام دوستان اگه بخام ساینارنگ مشکی بگیرم بایدچه کارکنم به نظرتون خوبه واینکه توی تحویل دادن فرقی داره تحویل دی هستم تشکرازهمگی
ویسی : سلام آره دوگانه اولویت تابستان 1403
میثم : پنج دنده 15 ابان واریزی کل مبلغ 538میلیون 3اذر فاکتور شدم
امامی ،دنا دستی 30 آذر : سلام به حمید پیش فروش آبان هنوز فاکتور نشدند برای ما تا دو ماه دیگه فکر نمیکنم از فاکتور خبری باشه