نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

 

موسسه ایمنی IIHS قبلا با انجام یک آزمایش نشان داده بود که نصب حفاظ های مستحکم در قسمت انتهایی تریلرها تا چه اندازه می تواند در جلوگیری از وارد شدن صدمات شدید به سرنشینان موثر و مفید باشد.

 

با نصب این حفاظ ها، خودروهای سواری که از ارتفاع پایین تری نسبت به شاسی بلندها برخوردار هستند، دیگر به زیر تریلر وارد نشده و قسمت کابین متلاشی نمی شود که این هم به نوبه خود محافظت بسیار بهتر از سرنشینان را در پی دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

 
 

حال این موسسه در آزمایش دیگری نقش حفاظ های جانبی تریلرها در کاهش شدت تصادفات و جلوگیری از واردن شدن صدمات شدیدتر به سرنشینان خودروهای سواری را مورد بررسی قرار داده و به نتایج جالب توجهی دست یافته است.

این آزمایش در دو شرایط مختلف برگزار شده است. در تست اول قسمت کناری تریلر با استفاده از فایبرگلس که برای ایرودینامیک بهتر کاربرد دارند، پوشانده شده؛ اما در تست دوم این بخش به جای فایبرگلس با یک قطعه مستحکم تر که علاوه بر آیرودینامیک نقش حفاظتی دارد، جایگزین شده است.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در هر دو تست یک خودروی سدان سایز متوسط با سرعت ۳۵ مایل (۵۶ کیلومتر) در ساعت با قسمت های پوشانده شده برخورد می کند. نتایج این دو تست به خوبی حکایت از نقش بسیار موثر و نجات بخش حفاظ های مستحکم دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در صورت استفاده از پوشش های فایبرگلس که فقط نقش ایرودینامیکی دارند، خودرو به راحتی به زیر تریلر کشیده شده و با ستون A قسمت کابین به آن برخورد می کند.

نتیجه واضح است، سر آدمک حاضر در جایگاه راننده متحمل ضربه بسیار شدیدی می شود که در شرایط واقعی ضربه این چنینی می تواند جراحت های شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

البته از آنجایی که قسمت کابین تا انتها مچاله می شود، امکان آسیب جدی به تمامی سرنشینان وجود دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در تست دیگر که به جای پوشش فایبرگلس از گاردهای مستحکم نصب شده بود، به دلیل مقاومت بسیار خوب آنها خودروی سواری به زیر تریلر وارد نشده و با عمل کردن ایربگ ها و پشتیبانی خوب کمربند ایمنی، آدمک راننده آسیبی نمی بیند. بدیهی است که کابین خودرو نیز در چنین شرایطی سالم می ماند.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

آقای دیوید زوبی مدیر ارشد IIHS در این باره گفته: "آزمایش ها و تحقیقات ما نشان می دهند که حفاظ های جانبی پتاسیل نجات جان افراد را دارند. ما فکر می کنیم که استفاده از این حفاظ ها در تریلرهای بزرگ باید اجباری شوند، بخصوص که آمار مرگ و میر در تصادف های این چنینی رو به افزایش است."

 

 

چنین تحقیقاتی سال هاست که در مراکز اصلی تست تصادف اروپایی و آمریکایی در حال انجام است و نتایج همگی آن ها بر لزوم نصب سپرهای مستحکم در طرفین و پشت کامیون ها و تریلر ها تاکید می کند. این درحالیست که نسل فعلی تریلر های مورد استفاده در اروپا و آمریکا اساسا کم ارتفاع تر از کامیون ها و تریلر های موجود در ایران هستند و در مقایسه با وسایل سنگین تجاری موجود در کشورمان تا حد زیادی ایمن به نظر می رسند.

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

باتوجه به این شرایط پر واضح است که تصویب قانون در راستای الزام به نسب گارد ها و سپرهای محافظ بر روی کامیون ها و کشنده های موجود در کشور تا چه حد میتواند در راستای ایمن سازی خودروها و کاهش تلفات جاده ای موثر باشد، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این راستا از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صورت نگرفته است.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

این درحالیست که چند سال قبل شاهد اجباری شدن نصب پلاک های بزرگ بر روی بدنه خودروهای سنگین و تجاری بودیم و پلیس نشان داد سخت گیری و ممارست لازم برای عملی کردن چنین قانونی را دارد.

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

به خصوص با توجه به وجود مراکز معاینه فنی و تجهیزات جدید پلیس شامل دوربین هایی با قابلیت تشخیص پلاک های فاقد معاینه فنی، می توان به سرعت نصب چنین تجهیزاتی را در زمره بند های معاینه فنی اجباری کرد و از این رو به نظر می رسد که هم اکنون بستر اجرایی و قانونی لازم برای تلاش در راستای کاهش تلفات جاده ای وجود دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سپر محافظ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صقف شیشه اذر هست با رینگ اصپرت اصلی : سلام عرز ادب دارم چتوره دی ماهی ها میگن فاکتر شدن در حالیکه هنوز من که اذر هستم فاکتر نشدم یک جای این کار میلنگد یا شرکت دارد پارطی بازی میکند یا آن دوست دروغ میگه که فاکتر شده چون بعد از آبان اذر است نوبت به اذر میرسد نه دی البته اگر واقعا فاکتر شده نوش جانشان باشه ما حصود نیستیم اما جای سوال برام عجیب است که چرا اول دی بعد اذر ما که نوبتمان جلوتر است
دی : 14 کجا بود نگفتند تا 16 دهم
مهرداد : خدا قوت پهلوان
سجاد بختیاری : اینایی که میگین گرون بشه و خوشحالین چه اکستند و چه آبی گرون بشه لوازم یدکیش هم گرون میشه فردا بخوایم قطعه بخریم براش 2برابر باید بخریم
علی : سلام بله از من 8.22 فاکتور وبیمه شده ولی پلاک هنوز نشده
مهیار : سلام من 19 مرداد تکمیل وجه کردم .هنوز فاکتور نشده
محمدی : سلام دوستان امروز کسی از تبدیلی دوگانه به تک فاکتور شده تا تاریخ 15 شهریور فاکتور شده من 16 شهریور تکمیل وج کردم هنوز فاکتور نشدم
سعید : من ثبت نام 26 فروردین بودم
مصطفی : آگه کسی مثل من هست نتونسته دعوت نامه پرداخت کنه و دعوت نامه مجدد براش نیومده تیک سبز بزنید ببینبم چند نفریم
مصطفی : سلام من تحویل آبان ماه هستم 1 مهر برام دعوتنامه اومد نتونستم پرداخت کنم دیگه برام دعوتنامه نیومده خواهشا آگ کسی اطلاع داره راهنمایی کنه باید چکار کنم ممنون