تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

رپورتاژ-این روزها شاهد تقلیدکورکورانه سازمان‌ها در صنایع مختلف هستیم که یکی از دلایل آن ناتوانی فکری سازمان‌ها نسبت به شناخت رقبا و مصرف‌کننده است. این ناتوانی فکری که نشأت گرفته از جذب مدیران ناتوان و همچنین عدم استفاده از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی است. مدیران ناتوان به منظور بقای سازمان دست به سیاست‌هایی چون تقلید محصولات و سیاست‌های فروش از رهبران بازار می‌کنند که این تقلید در صنعت قطعات خودرو  بسیار رایج بوده است. صنعتی که در صورت عدم رعایت اصول مهندسی خسارت‌های جبران ناپذیری دارد.

 

در طول چند سال گذشته، ایران شاهد تغییر و تحولات بسیار در صنعت خودرو و قطعات مصرفی خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که بسیار مشهود و با اهمیت می‌باشد؛ پدیده جهان بدون مرز (دهکده جهانی) است که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران می‌باشد. گواه روشن این مسأله، تغییر محل تولید کارخانه‌های خودرو سازی و قطعه سازی است که در زمان گذشته اروپای غربی و آمریکای جنوبی و ژاپن مهد تولید خودرو وقطعات خودرو بودند، در حالی که در طول چند سال اخیر برندهای بزرگ به کشورهای آسیایی منتقل شدند. در این میان شرکت‌های قطعه سازی نیز نسبت به گذشته تغییرات حائز اهمیتی را در استراتژی‌ها و محصولات خود داشته‌اند و با توجه به کیفیت‌ و تنوع محصولات خود چه در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی در این میان داشته‌اند. اما آنچه که این سازمان‌های به سمت ثبات پایداری می‌برد توانمندی فکری این سازمان‌ها است. توانمندی فکری، منبع نهفته‌ای است که سازمان‌ها و برندهای توسعه یافته از آن به صورت بهینه استفاده می‌کنند و در این بازار رقابتی به عنوان رهبر در صنعت خود می‌پردازند. در کنار سازمان‌های توسعه یافته، شرکت‌هایی هستند که با تقلید از رهبران بازار برای بقا تلاش می‌کنند که همه ما می‌دانیم تقلید، اثبات بر ناتوانی فکری آنها است.

صنعت خودرو و قطعات جانبی آن، از آن دسته صنایعی است که به صورت مستقیم بر سلامتی مصرف کنندگان اثر می‌گذارد و در صورت رعایت نکردن اصول مهندسی خطرات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارد. تنوع اتومبیل و گستردگی قطعات در این صنعت، همواره چالش‌هایی را در بازار لوازم یدکی خودرو را به وجود آورده است. یکی از آنها که مهمترین مشکل این صنعت نیز به حساب می‌آید؛ افزایش تعداد برندهای متفرقه و بی کیفیت با بسته بندی های متفاوت و چه بسا مشابه از دیگر برندهای بزرگ است.

از دیگر عوامل جذاب صنعت لوازم و قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب قیمت های نامتعارف و پایین آنها در بازار است. متاسفانه برخی از مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان ‌قیمت خریداری کنند فارغ از اینکه ممکن است با انجام این کار با جان و مال خود بازی کنند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش میزان قطعات تقلبی و نامرغوب در بازار می گردد. متقلبین فرصت طلب بدون در نظر گرفتن ایمنی مصرف کنندگان از شرایط بازار و تقاضای مشتریان برای خرید قطعات ارزان تر سواستفاده می کنند وسودهای کلانی را از این راه کسب می کنند. از طرفی مصرف  قطعات یدکی خودرو  که بی کیفیت و غیر استاندارد است برای مصرف کننده هزینه های گزافی را چه در کوتاه مدت و  چه بلند مدت برای آنها به همراه دارد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده  استفاده از قطعات غیر مجاز و نامرغوب خودرو هرسال سبب وقوع حدود 36.000 مورد مرگ و 1.6 میلیون فقره تصادف می شود. از آنجا که محصولات تقلبی معمولا بدون رعایت الزامات توسعه، تولید و انتخاب مواد OEM  ساخته می شوند، عمدتاً استانداردهای مرتبط را برآورده نمی کنند. نتیجه این روند، تحمیل خرابی و خسارت بدون امکان مطالبه ضمانت قانونی با غرامت در بیشتر موارد است.

 

 

حال نگاهی همه جانبه و مختصربه دیگر معایب تولید قطعات بی کیفیت و تقلیدی بپردازیم:

تأثیر بر مشتری:

 احتمال بروز مخاطرات سالمت و وقوع تصادف افزایش می یابد

خطرهای زیان بار زیست محیطی گسترش می یابد

دیگر قطعات خودرو در معرض فرسایش قرار می گیرند

تاثیر بر توزیع‌کننده

مطالبات مربوط به ضمانت قانونی

جریمه و حبس

سرکوب و ناکارآمدی به خاطر قیمت شکنی در بازار

تاثیر بر کلیت اقتصاد

تاثیر منفی زیست محیطی

کاهش درآمدهای مالیاتی و تامین اجتماعی

تاثیر منفی بر توان نوآوری

 

با این همه به نظر می رسد که صنعت قطعات یدکی خودرو از نگاه اداره استاندارد مغفول مانده است و به همین سبب مصرف کنندگان به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارت زیادی می شوند. بسیاری از این قطعات بی کیفیت بی نام و نشان نیز به گفته فعالان این حوزه جنس درجه چندم چینی و حتی یکسری از آنها که هیچ نام و نشان تولید کننده ای بر روی آن درج نشده است بدون هیچ گونه ساختار و نظارت مهندسی در کوچه پس کوچه های این شهر تولید می شوند.


 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا V4 LX : من اسفند 403 تحویل گرفتم هنوز برگ سبز نیومده ولی کارت خودرو اومده
تارا V4 LX : سلام من 27 اسفند 403 تحویل گرفتم کارت خودرو اومده ولی شناسنامه خودرو صادر نشده کسی علتش رو می دونه ممنون
علی x5 : 5دی ماه ثبت نام کردم نقدی ۲۴ اردیبهشت پلاک شدهذوهنوز هیچ خبری از تحویل نیست هرچقدرهم زنگ میزنم میگن تو صف بارگیریه حرفم با اون کساییه که میخوان دو مرحله ایی ثبت نام کنن ما نقدی نوشتیم وضعمون اینه شماهایی ک دارین دو مرحله ایی ثبت نام میکنین قشنگ یکسال در گیر میشین برین از بازار نقدی بخرین خیلی بهتره اگه پولتونو دوس دارین این کارو نکنید
حسن یک : همین که هنوز داخلی سازیش نکردن ی نکته مثبته نسبت ب سایر
مجتبی : سلام وضعیت من هم همینه خدل لعنت کنه سایپا رو
آیدین سالاری : اقا من داییم kmc x5 خریده خودم هنوز گواهینامه ندارم به نظزتون یه روز کش برم ازش؟
Bac : من چند تا اگهی زنگ زدم گفتن اوایل بهمن نوشتن تیر مده تحویل گرفتن میخوام بدونم قبل بهمن کسی مونده؟و اینکه بهمنی هارو دارن میدن بعد ۵ ماه؟
محمد ایکس۵ : واقعا حرف همه بچه زدی خدا خیرت بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس مشکی 14 آذر : بله اینقدر گدا هستن بخاطر اینکه 5 تومن از ینفر بگیرن همرو عقب میندازن
صادق : آره وکیل قحطه ، بدیم به وکیل کلاهبردار شرکت !!
طاهر سورن مشکی 5تیر : دوستان فروش فوری تا چه تاریخی فاکتور شده
8اسفند : 5ماه؟ نصفشو یکسال و یکماه پیش گرفتن نصفشم 5 ماه به همین قشنگی خدا نابودشون کنه
اطلس اسفند : الان واقعا فاکتور شدید با 5 ت؟
اصغر : خدایا شکر گزاری باش که پولت جور نمیشه ناراحت نباش چه الان بدی چه ماه دیگه سایپا واسش فرقی نمیکنه اونم هی با تاخیر میده خودتو ناراحت زود دادن نکن ماهی که زود دادیم هنوز سایپا بهمون نداده خیلی زرنگه
وحید : زود فاکتور نشده، اونا پیش فروش هستن، ، فروش فوری همون تا چهارم تیر فاکتور شده، اونایی که داره فاکتور میشه پیش فروش رنگ مشکی موعد تحویل 31 تیر هستن
حسین : ای کاش ایران خودرو یک شرایطی می گذاشت مثل من که خیلی تمایل نداریم و عاشق سود تاخیر هستیم خودم اعلام میکردم بجاش اونهایی که عجله دارن ماشین زودتر تحویل بگیرن.اینطور دو نفر راضی هستند
محمد : من 16 خرداد هنوز خبری نیست چه برسه به شما
حمید : آره،،، خدابیامرز بابابزرگم