تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

رپورتاژ-این روزها شاهد تقلیدکورکورانه سازمان‌ها در صنایع مختلف هستیم که یکی از دلایل آن ناتوانی فکری سازمان‌ها نسبت به شناخت رقبا و مصرف‌کننده است. این ناتوانی فکری که نشأت گرفته از جذب مدیران ناتوان و همچنین عدم استفاده از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی است. مدیران ناتوان به منظور بقای سازمان دست به سیاست‌هایی چون تقلید محصولات و سیاست‌های فروش از رهبران بازار می‌کنند که این تقلید در صنعت قطعات خودرو  بسیار رایج بوده است. صنعتی که در صورت عدم رعایت اصول مهندسی خسارت‌های جبران ناپذیری دارد.

 

در طول چند سال گذشته، ایران شاهد تغییر و تحولات بسیار در صنعت خودرو و قطعات مصرفی خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که بسیار مشهود و با اهمیت می‌باشد؛ پدیده جهان بدون مرز (دهکده جهانی) است که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران می‌باشد. گواه روشن این مسأله، تغییر محل تولید کارخانه‌های خودرو سازی و قطعه سازی است که در زمان گذشته اروپای غربی و آمریکای جنوبی و ژاپن مهد تولید خودرو وقطعات خودرو بودند، در حالی که در طول چند سال اخیر برندهای بزرگ به کشورهای آسیایی منتقل شدند. در این میان شرکت‌های قطعه سازی نیز نسبت به گذشته تغییرات حائز اهمیتی را در استراتژی‌ها و محصولات خود داشته‌اند و با توجه به کیفیت‌ و تنوع محصولات خود چه در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی در این میان داشته‌اند. اما آنچه که این سازمان‌های به سمت ثبات پایداری می‌برد توانمندی فکری این سازمان‌ها است. توانمندی فکری، منبع نهفته‌ای است که سازمان‌ها و برندهای توسعه یافته از آن به صورت بهینه استفاده می‌کنند و در این بازار رقابتی به عنوان رهبر در صنعت خود می‌پردازند. در کنار سازمان‌های توسعه یافته، شرکت‌هایی هستند که با تقلید از رهبران بازار برای بقا تلاش می‌کنند که همه ما می‌دانیم تقلید، اثبات بر ناتوانی فکری آنها است.

صنعت خودرو و قطعات جانبی آن، از آن دسته صنایعی است که به صورت مستقیم بر سلامتی مصرف کنندگان اثر می‌گذارد و در صورت رعایت نکردن اصول مهندسی خطرات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارد. تنوع اتومبیل و گستردگی قطعات در این صنعت، همواره چالش‌هایی را در بازار لوازم یدکی خودرو را به وجود آورده است. یکی از آنها که مهمترین مشکل این صنعت نیز به حساب می‌آید؛ افزایش تعداد برندهای متفرقه و بی کیفیت با بسته بندی های متفاوت و چه بسا مشابه از دیگر برندهای بزرگ است.

از دیگر عوامل جذاب صنعت لوازم و قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب قیمت های نامتعارف و پایین آنها در بازار است. متاسفانه برخی از مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان ‌قیمت خریداری کنند فارغ از اینکه ممکن است با انجام این کار با جان و مال خود بازی کنند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش میزان قطعات تقلبی و نامرغوب در بازار می گردد. متقلبین فرصت طلب بدون در نظر گرفتن ایمنی مصرف کنندگان از شرایط بازار و تقاضای مشتریان برای خرید قطعات ارزان تر سواستفاده می کنند وسودهای کلانی را از این راه کسب می کنند. از طرفی مصرف  قطعات یدکی خودرو  که بی کیفیت و غیر استاندارد است برای مصرف کننده هزینه های گزافی را چه در کوتاه مدت و  چه بلند مدت برای آنها به همراه دارد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده  استفاده از قطعات غیر مجاز و نامرغوب خودرو هرسال سبب وقوع حدود 36.000 مورد مرگ و 1.6 میلیون فقره تصادف می شود. از آنجا که محصولات تقلبی معمولا بدون رعایت الزامات توسعه، تولید و انتخاب مواد OEM  ساخته می شوند، عمدتاً استانداردهای مرتبط را برآورده نمی کنند. نتیجه این روند، تحمیل خرابی و خسارت بدون امکان مطالبه ضمانت قانونی با غرامت در بیشتر موارد است.

 

 

حال نگاهی همه جانبه و مختصربه دیگر معایب تولید قطعات بی کیفیت و تقلیدی بپردازیم:

تأثیر بر مشتری:

 احتمال بروز مخاطرات سالمت و وقوع تصادف افزایش می یابد

خطرهای زیان بار زیست محیطی گسترش می یابد

دیگر قطعات خودرو در معرض فرسایش قرار می گیرند

تاثیر بر توزیع‌کننده

مطالبات مربوط به ضمانت قانونی

جریمه و حبس

سرکوب و ناکارآمدی به خاطر قیمت شکنی در بازار

تاثیر بر کلیت اقتصاد

تاثیر منفی زیست محیطی

کاهش درآمدهای مالیاتی و تامین اجتماعی

تاثیر منفی بر توان نوآوری

 

با این همه به نظر می رسد که صنعت قطعات یدکی خودرو از نگاه اداره استاندارد مغفول مانده است و به همین سبب مصرف کنندگان به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارت زیادی می شوند. بسیاری از این قطعات بی کیفیت بی نام و نشان نیز به گفته فعالان این حوزه جنس درجه چندم چینی و حتی یکسری از آنها که هیچ نام و نشان تولید کننده ای بر روی آن درج نشده است بدون هیچ گونه ساختار و نظارت مهندسی در کوچه پس کوچه های این شهر تولید می شوند.


 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g : همه ماها تقریبا داستانمون یه شکله خدا لعنت کنه سایپا دزد حروم زاده رو
حواله شاهین جی سانروف : سلام شاهین جی سانروف پذیرش 17آذر ماه امروز فاکتور شد
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : من خودم از نمایندگی انتخابیم سوال کردم اسکل میگفت مگه آپشن سرامیک هم داریم دیگه حرفی نزدم فقط تاسف خوردم
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : وحید جان لطفا زحمت کشیدی رفتی سوال کردی اطلاع رسانی کن ممنون
مجتبی j7 : من ثبت نام ۵ دی هستم ماشین پلاک شده و تو وضیعیت ارسال پلاک و مدارک هست
مجتبی j7 : من ثبت نام ۵ دی هستم ماشین پلاک شده و تو وضیعیت ارسال پلاک و مدارک هست
مشتی : من ثبت نام بهمن ماه هستم هنوز خبری نیست
نازی : بگو پس چرا اتومات میدن؟ چرا اطلس ها هم نمیدن؟
سجاد : سلام نرگس خانم ممنونم من پیش فروش بودم واریزی اول ۲۸ شهریور تکمیل وجه ۶ اسفند شماره قرارداد ۱۵۰۱۵۱۰۶ به امید خدا شما هم هرچه زودتر خودروتونو تحویل بگیرین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا 22 مهر : سلام دوستان من تکمیل وجه 22 مهرم سخام 23 مهر تایید شده کی فاکتور میشم؟
هادی اریزو : بازم این گشنش شد اومد اینجا خسته نشدی
عصمتی اریزو 8 : اصولا باید یک ماه بعد وام واریز بشه و مرحله فاکتور تیک بخوره اگه واریز نشده حتما یه مشکل بوده مثلا قسط عقب مونده خودتون یا ضامن داشتید به شعبه بانک ملت شعبه 46490 تماس بگیرید
مجتبی : تایید مدارک 15 دی ماه 403 بود،ثبت نام 4 آبان 403،لیزینگ بانک ملت
رضا 23 مهر : ولی بازم تجمع جواب میده یا بیخیال میشن دم محمد 19 مهر بقیه دوستان گرم
رضا 23 مهر : من رفتم نمایندگی گفتن به شرکت سایپا زنگ زدیم گفتن که مشکل قطعه حل شده تو خرداد ماه بیشتر فاکتور میکنیم
اطلس 21مهر : بالاخره منم فاکتور شدم.من هفته پیش با محمد اقا19مهر رفته بودیم سایپا.طبق گفته خودشون دارن فاکتور میکنن.به من شنبه گفتن به هفته دیگه فاکتور میشی.به امید فاکتور شدن همگی.🌹🌹
مهسا 28بهمن : سلام داداش فاکتور شدی
29 بهمن : کاش میفهمیدیم توحید چه بلایی سر مادرت آورده که اینجوری شدی 😔
اطلس تکمیل وجه 18اسفند : سلام دوستان من از این همه فاکتور تعجب کردم نکنه ترفند سایپا برای تجمع 3خرداد باشه؟