تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

رپورتاژ-این روزها شاهد تقلیدکورکورانه سازمان‌ها در صنایع مختلف هستیم که یکی از دلایل آن ناتوانی فکری سازمان‌ها نسبت به شناخت رقبا و مصرف‌کننده است. این ناتوانی فکری که نشأت گرفته از جذب مدیران ناتوان و همچنین عدم استفاده از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی است. مدیران ناتوان به منظور بقای سازمان دست به سیاست‌هایی چون تقلید محصولات و سیاست‌های فروش از رهبران بازار می‌کنند که این تقلید در صنعت قطعات خودرو  بسیار رایج بوده است. صنعتی که در صورت عدم رعایت اصول مهندسی خسارت‌های جبران ناپذیری دارد.

 

در طول چند سال گذشته، ایران شاهد تغییر و تحولات بسیار در صنعت خودرو و قطعات مصرفی خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که بسیار مشهود و با اهمیت می‌باشد؛ پدیده جهان بدون مرز (دهکده جهانی) است که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران می‌باشد. گواه روشن این مسأله، تغییر محل تولید کارخانه‌های خودرو سازی و قطعه سازی است که در زمان گذشته اروپای غربی و آمریکای جنوبی و ژاپن مهد تولید خودرو وقطعات خودرو بودند، در حالی که در طول چند سال اخیر برندهای بزرگ به کشورهای آسیایی منتقل شدند. در این میان شرکت‌های قطعه سازی نیز نسبت به گذشته تغییرات حائز اهمیتی را در استراتژی‌ها و محصولات خود داشته‌اند و با توجه به کیفیت‌ و تنوع محصولات خود چه در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی در این میان داشته‌اند. اما آنچه که این سازمان‌های به سمت ثبات پایداری می‌برد توانمندی فکری این سازمان‌ها است. توانمندی فکری، منبع نهفته‌ای است که سازمان‌ها و برندهای توسعه یافته از آن به صورت بهینه استفاده می‌کنند و در این بازار رقابتی به عنوان رهبر در صنعت خود می‌پردازند. در کنار سازمان‌های توسعه یافته، شرکت‌هایی هستند که با تقلید از رهبران بازار برای بقا تلاش می‌کنند که همه ما می‌دانیم تقلید، اثبات بر ناتوانی فکری آنها است.

صنعت خودرو و قطعات جانبی آن، از آن دسته صنایعی است که به صورت مستقیم بر سلامتی مصرف کنندگان اثر می‌گذارد و در صورت رعایت نکردن اصول مهندسی خطرات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارد. تنوع اتومبیل و گستردگی قطعات در این صنعت، همواره چالش‌هایی را در بازار لوازم یدکی خودرو را به وجود آورده است. یکی از آنها که مهمترین مشکل این صنعت نیز به حساب می‌آید؛ افزایش تعداد برندهای متفرقه و بی کیفیت با بسته بندی های متفاوت و چه بسا مشابه از دیگر برندهای بزرگ است.

از دیگر عوامل جذاب صنعت لوازم و قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب قیمت های نامتعارف و پایین آنها در بازار است. متاسفانه برخی از مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان ‌قیمت خریداری کنند فارغ از اینکه ممکن است با انجام این کار با جان و مال خود بازی کنند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش میزان قطعات تقلبی و نامرغوب در بازار می گردد. متقلبین فرصت طلب بدون در نظر گرفتن ایمنی مصرف کنندگان از شرایط بازار و تقاضای مشتریان برای خرید قطعات ارزان تر سواستفاده می کنند وسودهای کلانی را از این راه کسب می کنند. از طرفی مصرف  قطعات یدکی خودرو  که بی کیفیت و غیر استاندارد است برای مصرف کننده هزینه های گزافی را چه در کوتاه مدت و  چه بلند مدت برای آنها به همراه دارد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده  استفاده از قطعات غیر مجاز و نامرغوب خودرو هرسال سبب وقوع حدود 36.000 مورد مرگ و 1.6 میلیون فقره تصادف می شود. از آنجا که محصولات تقلبی معمولا بدون رعایت الزامات توسعه، تولید و انتخاب مواد OEM  ساخته می شوند، عمدتاً استانداردهای مرتبط را برآورده نمی کنند. نتیجه این روند، تحمیل خرابی و خسارت بدون امکان مطالبه ضمانت قانونی با غرامت در بیشتر موارد است.

 

 

حال نگاهی همه جانبه و مختصربه دیگر معایب تولید قطعات بی کیفیت و تقلیدی بپردازیم:

تأثیر بر مشتری:

 احتمال بروز مخاطرات سالمت و وقوع تصادف افزایش می یابد

خطرهای زیان بار زیست محیطی گسترش می یابد

دیگر قطعات خودرو در معرض فرسایش قرار می گیرند

تاثیر بر توزیع‌کننده

مطالبات مربوط به ضمانت قانونی

جریمه و حبس

سرکوب و ناکارآمدی به خاطر قیمت شکنی در بازار

تاثیر بر کلیت اقتصاد

تاثیر منفی زیست محیطی

کاهش درآمدهای مالیاتی و تامین اجتماعی

تاثیر منفی بر توان نوآوری

 

با این همه به نظر می رسد که صنعت قطعات یدکی خودرو از نگاه اداره استاندارد مغفول مانده است و به همین سبب مصرف کنندگان به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارت زیادی می شوند. بسیاری از این قطعات بی کیفیت بی نام و نشان نیز به گفته فعالان این حوزه جنس درجه چندم چینی و حتی یکسری از آنها که هیچ نام و نشان تولید کننده ای بر روی آن درج نشده است بدون هیچ گونه ساختار و نظارت مهندسی در کوچه پس کوچه های این شهر تولید می شوند.


 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید x5 : نمیخوام نگرانت کنم ولی احتمالا یک ایرادی داره چون من داشتم درست کار میکرد وقتی روی ریموت دکمه قفل رو نگه میداشتم یکبار درها قفل میشد بعد حدودا 10 ثانیه نگه داشتن شیشه ها بالا میرفت به نظرم به نمایندگی نشون بده
شهابx5 آبان : مرسی آقا وحید امتحان کردم ولی نشد
Leila : این کارزارو امضا کنید.. تاخیر در تحویل شاهین https://www.karzar.net/211558
بهی : مشخص نیست... این‌همه‌ شاهین خشک در همه‌مدلها تو نمایشگاها از کجا میاد؟؟
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : تکمیل 4 اسفند رو 5 تیر فاکتور کردن تکمیل 5 اسفند 13 تیر فاکتور شده و منی که 9 اسفند تکمیل وجه کردم لابد 14 مرداد؟؟؟!!!!
وحید x5 : بهمن دومرحله ای نداشته کلا نقدی یا اقساطی بوده دعوت نامه نمیاد
تجمع گسترده : آدرس : تهران - کیلومتر 11 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج) - معاونت بازاریابی و فروش گروه سایپا دوستان این ادرس تجمع ما هست لطفا بیایین هرچی تعداد بیشتر نتیجه بهتر
وحید x5 : سلام اگر منظورت x5 هست بله داره اگر دستت رو ریموت حالت قفل کردن ماشین حدود 10 ثانیه نگه داری شیشه ها همه میره بالا اگر رو حالت باز کردن ماشین 10 ثانیه نگه داری شیشه ها باز میشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عسل نهاوند : ممنون،مبلغی نشون نداد چیکار کنم
حسین : یکی نیست از ما دفاع کند چقدر صبر کنیم
محسن : سلام. من دناef7p پیش فروش طرح مادران رنگ سفید تحویل 31 تیر هست. آخرین موعد تحویل داخل کاستومر نوشته فاقد صف فاکتور می باشد. اگه کسی شرایط من هست لطفا اطلاع رسانی کنه. به نظرتون کی فاکتور میشه؟؟؟
عسل نهاوند : چشم، دنا بورسی رنگ مشکی طرح پیش فروش تکمیل وجه 17، 2 ممنون میشم بهم بگی کی فاکتور میشم
88888 : چند ماه هست می گن ، کوییک جی ایکس ال تکمیل وجه اسفند فاکتور می شه،اینها مطمئنا بیش از ظرفیت ثبت نام کردم عوضی ها که نمی تونن فاکتور کنن
31خردا : یه سوال ممکنه شماره قراردادا مث هم باشه یا هرکی یه شماره قرارداد براخودش داره
خبر فوری : دوستان،دوستان،دوستان فروش فوق العاده بهمن بودم همین الان وارد سایت سایپا کورپ شدم و با کمال تعجب دیدم فاکتور نشدم،تا خبر فوری بعد بدرود
وحید : همین الآنم شاید اومده باشه برو سایت esale.ikco.ir قسمت واریز وجوه بزن، بعدش ازت شماره ردیف قراردادت رو می خواد، ردیف قرارداد رو بزنی یا میگه قرار داد تکمیل وجه هست که به معنیه اینه که هنوز چیزی نیومده، اگه زدی و مبلغی رو برای واریز نشون داد، پرداختش کن
عسل نهاوند : چشم، دنا بورسی رنگ مشکی طرح پیش فروش تاریخ 17، 2 تکمیل وجه شده، ممنون میشم زینب خانوم راهنمای بدی
عسل نهاوند : چشم، طرح پیش فروش دنا پلاس بورسی رنگ مشکی تحویل 31 تیر تاریخ 17، 2 تکمیل وجه کردم ممنون میشم زینب خانوم بهم بگی