تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

رپورتاژ-این روزها شاهد تقلیدکورکورانه سازمان‌ها در صنایع مختلف هستیم که یکی از دلایل آن ناتوانی فکری سازمان‌ها نسبت به شناخت رقبا و مصرف‌کننده است. این ناتوانی فکری که نشأت گرفته از جذب مدیران ناتوان و همچنین عدم استفاده از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی است. مدیران ناتوان به منظور بقای سازمان دست به سیاست‌هایی چون تقلید محصولات و سیاست‌های فروش از رهبران بازار می‌کنند که این تقلید در صنعت قطعات خودرو  بسیار رایج بوده است. صنعتی که در صورت عدم رعایت اصول مهندسی خسارت‌های جبران ناپذیری دارد.

 

در طول چند سال گذشته، ایران شاهد تغییر و تحولات بسیار در صنعت خودرو و قطعات مصرفی خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که بسیار مشهود و با اهمیت می‌باشد؛ پدیده جهان بدون مرز (دهکده جهانی) است که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران می‌باشد. گواه روشن این مسأله، تغییر محل تولید کارخانه‌های خودرو سازی و قطعه سازی است که در زمان گذشته اروپای غربی و آمریکای جنوبی و ژاپن مهد تولید خودرو وقطعات خودرو بودند، در حالی که در طول چند سال اخیر برندهای بزرگ به کشورهای آسیایی منتقل شدند. در این میان شرکت‌های قطعه سازی نیز نسبت به گذشته تغییرات حائز اهمیتی را در استراتژی‌ها و محصولات خود داشته‌اند و با توجه به کیفیت‌ و تنوع محصولات خود چه در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی در این میان داشته‌اند. اما آنچه که این سازمان‌های به سمت ثبات پایداری می‌برد توانمندی فکری این سازمان‌ها است. توانمندی فکری، منبع نهفته‌ای است که سازمان‌ها و برندهای توسعه یافته از آن به صورت بهینه استفاده می‌کنند و در این بازار رقابتی به عنوان رهبر در صنعت خود می‌پردازند. در کنار سازمان‌های توسعه یافته، شرکت‌هایی هستند که با تقلید از رهبران بازار برای بقا تلاش می‌کنند که همه ما می‌دانیم تقلید، اثبات بر ناتوانی فکری آنها است.

صنعت خودرو و قطعات جانبی آن، از آن دسته صنایعی است که به صورت مستقیم بر سلامتی مصرف کنندگان اثر می‌گذارد و در صورت رعایت نکردن اصول مهندسی خطرات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارد. تنوع اتومبیل و گستردگی قطعات در این صنعت، همواره چالش‌هایی را در بازار لوازم یدکی خودرو را به وجود آورده است. یکی از آنها که مهمترین مشکل این صنعت نیز به حساب می‌آید؛ افزایش تعداد برندهای متفرقه و بی کیفیت با بسته بندی های متفاوت و چه بسا مشابه از دیگر برندهای بزرگ است.

از دیگر عوامل جذاب صنعت لوازم و قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب قیمت های نامتعارف و پایین آنها در بازار است. متاسفانه برخی از مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان ‌قیمت خریداری کنند فارغ از اینکه ممکن است با انجام این کار با جان و مال خود بازی کنند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش میزان قطعات تقلبی و نامرغوب در بازار می گردد. متقلبین فرصت طلب بدون در نظر گرفتن ایمنی مصرف کنندگان از شرایط بازار و تقاضای مشتریان برای خرید قطعات ارزان تر سواستفاده می کنند وسودهای کلانی را از این راه کسب می کنند. از طرفی مصرف  قطعات یدکی خودرو  که بی کیفیت و غیر استاندارد است برای مصرف کننده هزینه های گزافی را چه در کوتاه مدت و  چه بلند مدت برای آنها به همراه دارد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده  استفاده از قطعات غیر مجاز و نامرغوب خودرو هرسال سبب وقوع حدود 36.000 مورد مرگ و 1.6 میلیون فقره تصادف می شود. از آنجا که محصولات تقلبی معمولا بدون رعایت الزامات توسعه، تولید و انتخاب مواد OEM  ساخته می شوند، عمدتاً استانداردهای مرتبط را برآورده نمی کنند. نتیجه این روند، تحمیل خرابی و خسارت بدون امکان مطالبه ضمانت قانونی با غرامت در بیشتر موارد است.

 

 

حال نگاهی همه جانبه و مختصربه دیگر معایب تولید قطعات بی کیفیت و تقلیدی بپردازیم:

تأثیر بر مشتری:

 احتمال بروز مخاطرات سالمت و وقوع تصادف افزایش می یابد

خطرهای زیان بار زیست محیطی گسترش می یابد

دیگر قطعات خودرو در معرض فرسایش قرار می گیرند

تاثیر بر توزیع‌کننده

مطالبات مربوط به ضمانت قانونی

جریمه و حبس

سرکوب و ناکارآمدی به خاطر قیمت شکنی در بازار

تاثیر بر کلیت اقتصاد

تاثیر منفی زیست محیطی

کاهش درآمدهای مالیاتی و تامین اجتماعی

تاثیر منفی بر توان نوآوری

 

با این همه به نظر می رسد که صنعت قطعات یدکی خودرو از نگاه اداره استاندارد مغفول مانده است و به همین سبب مصرف کنندگان به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارت زیادی می شوند. بسیاری از این قطعات بی کیفیت بی نام و نشان نیز به گفته فعالان این حوزه جنس درجه چندم چینی و حتی یکسری از آنها که هیچ نام و نشان تولید کننده ای بر روی آن درج نشده است بدون هیچ گونه ساختار و نظارت مهندسی در کوچه پس کوچه های این شهر تولید می شوند.


 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : منم مثل شما هستم، برای منم همینو زده ولی معلوم نیس که کی فاکتور میشه، تازه اگه فاکتور بشه ۲ هفته طول میکشه برسه دستم
J7 ثبت نام خرداد : اقا توروخدا بجا کل کل و این مزخرفات بزارید کسایی که مراحلشون پیش رفته بیان صحبت کنن ببینیم در چه وضعیتی هستیم
شاهین : تبدیلی ها تا ۲۰خرداد فاکتور شدن
حمیدرضا : کسی تحویل نگرفته امسال هنوز شاهین جی ندادن منم تکمیل وجه آذر هستم خبری نیست
اردیبهشت : سلام من ۱ ماهه تحویل گرفتم ولی باز هم اینجا سر میزنم شما هنوز منتظر سانروف هستید همه سایت ها زده که اصلا سانروف ندارن من خودم هم بعدار ۵ ماه تاخیر gl گرفتم
حسین سهند اسفند 1403 : داداش مارو نمی‌بینی دیوانه ای مگه 600 تومن بریزی یکسال دیگه بهت ماشین بدن من زیاد از سایپا ماشین گرفتم فقط این سهند دیونم کرد از بس دیر دادن خدا به ایران خودو برکت بده حداکثر با یک ماه تاخیر میده
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : وقتی سانروف ندارن پلاس و غیر پلاس نداره ...امیدوارم اینجوری نباشه ولی تو مصاحبه اش کلا گفت واسه شاهین سانروف نداریم تفاوتی نداشت ....پناه بر خدا
شاهین جی ال : سلام و درود خدمت همه بزرگواران بنده ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم موعد تحویل هفته چهارم تیرماه بود ولی هنوز فاکتور نشده
مهدی cvt : دوست عزیز من تکمیل وجه 19اسفندم خبری نیست شما میگی 20 فاکتور شده ؟
شاهین جی ال : سلام ۲۱ خرداد خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
چابهار : مبارک باشه به خوشی ازش استفاده کنید
ممدو : دعوت نامه من بر اساس مخزن بزرگ اومد
بی نیسان : داداش اگه تو مدیر عامل زامیاد عستی منم مدیر مالی سرکت زامیادم ذادگستری تهران دستور داده مسکل مردم حل بسه منم دارم پول ملت رو به حساب نمایندگی که ثبت نام کردن واریر میکنم تا لامستری تماس بگیرن و پولشون بریزن له حساب الان دستت خالیه چطوری میخای طرح جاه طلبانه خودتو اجرا کتی پس تو هم لایق فحلشی هستی نکن ابنکار رو با ما، هرکدام از مشتربا برا خودشون شخصیت دارن داداش گلم
207 تحویل دی پیش فروش : سلام کاستومر چک کنید دعوت نامه های دی ارسال شده است.
نیسان تکسوز : من سه روز نشد فاکتور شدم تو سایتش ولی الان 40 روزه پلاک نمیشه
نیسان تکسوز : منم نقدی شهریور ام ولی تحویل نگرفتم پلاک هم نمیشه
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم وتبدیل 7مهر : توقسمت اسناد تاریخ ارسال ودریافت ونصب پلاک چندم براتون زده؟
کوییک اس تحویل اذر : در پاسخ به علی.مگه می خوان افزایش قیمت بدن باز؟
دوگانه 30 آذر : واسه من هم دقیقا همینه، زنگ زدم، گفتن بابت مالیات و افزایش نرخ بیمه نامه هستش
منتظران نیسان : من نقدی مرداد ماه هستم کدوم پلاک کدوم تحویل ماهم مثل شما منتظریمی