مورگان استنلی: اپل کار می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند

 

مورگان استنلی: اپل کار می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند

 

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی انتظار دارد وسیله نقلیه اپل آینده محصول نهایی خودروهای برقی باشد و بر سهام شرکت‌های خودروسازی رقیب تأثیر منفی بگذارد.

به‌دنبال گزارش‌های متعدد در رابطه با نخستین وسیله نقلیه اپل و احتمال عرضه آن در سال ۲۰۲۵، مورگان استنلی ادعا می‌کند که اپل کار می‌تواند مانند جاه‌طلبی این شرکت در حوزه واقعیت افزوده یک تغییردهنده بازی باشد؛ اما احتمالا روند کندتری را دنبال خواهد کرد. بانک سرمایه‌گذاری یادشده دورنمای فعالیت‌های اپل در این حوزه را به‌گونه‌ای توصیف می‌کند که می‌تواند رقبا را با چالش مواجه و حتی آن‌ها را از میدان رقابت خارج کند!

 

 

اعتقاد بر این است که وضعیت بازار خودروهای الکتریکی (EV) مشابه زمانی است که اپل با آیفون وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد و آن بخش را کاملا متحول کرد. اکنون احتمالا وقت آن فرا رسیده است که اپل بخش خودروهای خودران یا الکتریکی را نیز دستخوش تغییر کند. بااین‌حال، نتیجه‌گیری پیش از موعد بسیار دشوار خواهد بود و نمی‌توان به‌صورت قطعی موفقیت اپل در این صنعت را تضمین کرد.

جوناس و کیتی هوبرتی، تحلیلگران مورگان استنلی هم‌سو با گزارش اخیر بلومبرگ بیان می‌کنند که غول دنیای فناوری احتمالا تا سال ۲۰۲۵ از نخستین وسیله نقله خود رونمایی خواهد کرد که از از قرار معولوم، کانون توجه آن بر قابلیت‌های کاملا خودران معطوف خواهد بود. البته گفته می‌شود که خودروهای «L5» یا وسایل نقلیه کاملا خودران سطح ۵، چند سال طول خواهد کشید تا راه خود را در بازار مصرفی باز کنند و جایگزینی برای خودروهای دیزلی یا برقی کنونی باشند.

در این گزارش آمده است که برخی شرایط اعم از الزامات فنی، قوانین و... سبب می‌شود که روند گذار به خودروهای کاملا خودران بیش از حد طول بکشد و تخمین زده می‌شود که خودروسازان تا سال ۲۰۲۵ تنها ۱۰۰ هزار دستگاه کاملا خودران را روانه بازار خواهند کرد. در بخشی از این تحیل آمده است:

تا سال ۲۰۳۰، پیش‌بینی می‌کنیم فروش خودروهای کاملا خودران بالغ‌بر دو درصد از فروش جهانی، ۰٫۴ درصد از پارکینگ‌ها و ۰٫۵ درصد از مایل‌های پیموده‌شده را به خود اختصاص دهند. درنهایت، پیش‌بینی می‌کنیم که مایل‌های پیموده‌شده توسط خودروهای کاملا خودران در سال ۲۰۴۰ به ۷٫۶ درصد افزایش یابد.

به‌طورکلی، گفته می‌شود دلیل اصلی علاقه‌ی اپل به صنعت خودرو به این اصل مهم مرتبط می‌شود که کل بازار آدرس‌پذیر (TAM) آن با ارزش تقریبا ۲٫۵۵ تریلیون دلار، بسیار گسترده‌تر از بازار ۴۲۰ میلیارد دلاری گوشی‌ هوشمند است. افزون‌براین، اپل به‌‌لطف محبوبیت محصولاتش، از پایگاه کاربری بیش از یک‌میلیارد‌نفری بهره می‌گیرد؛ ازاین‌رو، Apple Car مستقلا می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش دهد.

بااین‌حال، مورگان استلی استدلال می‌کند که احتملا نخستین وسیله نقلیه اپل برای بازار مصرفی عرضه نخواهد شد، بلکه ممکن است اپل آن را در سرویسی اشتراکی ارائه دهد؛ ازاین‌رو جاه‌طلبی اپل ممکن است قبل از هدف قراردادن بازار عمومی، ابتدا فعالیت خود را در صنایع و به‌صورت کاملا خودران پیش بگیرد و نخستین نسل از خودرو آن‌ها، گزینه‌ی مناسبی برای مشاغل ارائه دهنده خدمات حمل‌ونقل بدون راننده و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی رباتاکسی‌ها باشد. جوناس در این باره می‌گوید:

ما بر این باوریم که خودروی بدون فرمان یا پدال باید یک سرویس اشتراکی باشد و معتقد نیستیم که مصرف‌کنندگان مالکیت یک خودروی کاملا خودران را داشته باشند؛ اما به‌عنوان سرویس اشتراکی یا ابزار حمل‌و‌نقل از این سرویس بهره خواهند گرفت.

با استناد به‌گفته‌ی تحلیل‌گران، انتظار می‌رود از نظر درآمد Apple Car وسیله‌ی نقلیه‌ای شاخص باشد و کوپرتینویی‌ها احتمالا در ابتدا فرایند توزیع اشتراکی آن را بر ادغام عمودی ترجیح دهند. مورگان استنلی تخمین می‌زند که رانندگان خودرو و مسافران سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد ساعت را در اتومبیل سپری می‌کنند؛ بنابراین حتی در اختیار داشتن بخشی کوچکی از این بازار می‌تواند درآمد چشمیگری را روانه شرکت واقع در کوپرتینو کند.

علاوه‌براین، گمان می‌رود مؤلفه‌ی اصلی درآمد خدمات باشد. خدمات می‌تواند حاشیه سود کم صنعت را بهبود بخشد؛ به‌ویژه زمانی‌که پای اکوسیستم اپل در میان باشد؛ بنابراین، وسایل نقلیه کاملا خودران بیشتر از بخش خدمات می‌توانند درآمد کسب کنند.

به‌طور کلی، مدت‌ها است که شنیده می‌شود غول دنیای فناوری در حال مذاکره با خودروسازان نام‌آشنای صنعت به‌منظور برون‌سپاری خودرو الکتریکی/خودران است. ظاهرا کوپرتینویی‌ها در زمینه ناکام بوده‌اند؛ چراکه خودروسازان تاکنون قراردادی را با اپل منعقد نکرده‌اند و از تبدیل شدن به مونتاژکننده‌ای برای محصولات این شرکت هراس دارند. بااین‌حال، کتی هوبرتی و جوناس اذعان داوند که برخلاف گذشته، اپل تصمیم گرفته است که در تمامی بخش‌های تولید خودرو نظارت داشته باشد.

جالب است بدانید که اپل اخیرا آزمایشگاه توسعه و تولید داخلی خودرو خود را احیا کرده است؛ آزمایشگاهی که گفته می‌شود در سال ۲۰۱۶ کاملا تعطیل شد و پیش از آن، بالغ‌بر ۱۰۰۰ کارمند و مهندس پروژه تایتان را در خود جای داده بود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , اپل کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : سلام برای منم تحویل مهر ماه هست ولی دعوتنامه هنوز نیومده . سایپا چون نمیتونه خودرو رو به موقع تحویل بده دعوتنامه نمی‌فرستند چون باید یکماه پس از تکمیل وجه خودرو رو تحویل دهد. وگرنه جریمه تاخیر باید بدهد
حمید : باسلام مگه هنوز هفته ی چهارم مهررسیده که پیگیری کنی من شهریورم وپیامی برام نیامده حتی مردادی هاهم براشون پیام نرفته سایپا 2ماه عقبه خودتو برااخراذر آماده کن نه حالا
محمد : متاسفانه درست است ، تعهدات سایپا بیشتر از چیزی است که تنها محدود و معطوف به شاهین پلاس باشد ، متاسفانه این صبر تا نیمه ابتدایی آینده شهریور سال آینده حداقل برای برخی ادامه دار خواهد بود ، سایپا توان تولید و تحویل این تعداد را تا پایان امسال ندارد. واقعیت این است هر چند قابل پذیرش نباشد .
شاهین زمستان 1403 : منم همینطور ، نه پیام اومده و نه خبری هست . اقا جنگ بشه باید چکار کنیم ؟ ماشین بهمون میدن ؟؟؟؟؟
منصور : سلام بم خودرو دعوتنامه ارسال کرده بعد چند روز مجدد پیام داده بدلیل اشکال در سامانه اشتباها دعوتنامه ها صادر شده و همه رو باطل کرده کسی از این موضوع اطلاع دقیق داره لطفا شرح بده
علی : سلام شاهین g پیش فروش تحویل خرداد بودم واریز اولیه ۲۰ اذر ۱۴۰۳ تبدیل به جی ال ۲۲مرداد زدم ۳ مهرماه پلاک و فاکتور شده
Shahin : بخدا دیوونه ای دیگ فقط مرض اعصاب نصیبت میشه من شاهین فروش فوری بعد از ده ماه مجبور شدم تبدیل ب جی ال بزنم
شاهین : خودت جی ال نیستی مردم و گمراه نکن که بخای زودتر به ماشینت برسی
سهند بهمن : من دیروز زنگ زدم تحویل بهمن هستم کی دیگه فاکتور میشه گفت هنوز دیماه فاکتور نشدن همشون اگر تامین قطع بشه دوماه دیگه بهمن شروع میکنن خدا داند چ به سرمون بیاد، فقط پیش فروش میکنن پول از ما می‌گیرند، بکجا میتونیم شکایت کنیم؟ چ کنیم دوستان
شاهین G کرج : اصلا عجله نکنید سانروف براشون اومده و داره فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا : چشم.حتما
راستین : یعنی انقدر حالم گرفته هست که نگو ثبت نام کردیم پول دادیم ماشین بهمون نمیدن بعد برامون تغییر هم نمیدن بلاتکلیف گذاشتنمون
امیری : لطفا هر وقت فاکتور شدید میشه پیام بذارید ممنون
ساینا دوگانه پیش فروش بهمن : سلام دوستان کسی هست پیش فروش بهمن که دعوتنامه برش اومده باشه؟ برای من شهریور بود ولی هنوز دعوتنامه نیومده
مهدی : گروه شده سعید سعید شعید
وحید : سلام آقا سعید یه ماشین دیگه به نامم باید خلافی اون صفر کنم تا این پلاک بشه یا نیاز نیست
سایپا : ما هم 24 بهمن بودیم یکم فاکتور ششم پلاک دیروز تحویل گرفتیم... زنگ بزن کاشان بهت میگه کی میاد ماشینت
سورن 31 شهریور : سلام تحویل 31 شهریور ، 1 مهر فاکتور و 5 مهر پلاک شد ، 9 مهر هم حمل برای تحویل تیک خورد. به نظرتون کی تحویل میدن؟ امکان داره امروز تحویل بدن؟
ساینا : سلام دوست عزیز برای ساینا اس شماره ای ندارین برای سود تاخیر
اخرتیری : تووووووف ب شرف مسولین سایپا چرا پیش فروشهای بهمن و فاکتور نمیکنین خدالعنتتون کنه بی نافوسها