مورگان استنلی: اپل کار می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند

 

مورگان استنلی: اپل کار می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند

 

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی انتظار دارد وسیله نقلیه اپل آینده محصول نهایی خودروهای برقی باشد و بر سهام شرکت‌های خودروسازی رقیب تأثیر منفی بگذارد.

به‌دنبال گزارش‌های متعدد در رابطه با نخستین وسیله نقلیه اپل و احتمال عرضه آن در سال ۲۰۲۵، مورگان استنلی ادعا می‌کند که اپل کار می‌تواند مانند جاه‌طلبی این شرکت در حوزه واقعیت افزوده یک تغییردهنده بازی باشد؛ اما احتمالا روند کندتری را دنبال خواهد کرد. بانک سرمایه‌گذاری یادشده دورنمای فعالیت‌های اپل در این حوزه را به‌گونه‌ای توصیف می‌کند که می‌تواند رقبا را با چالش مواجه و حتی آن‌ها را از میدان رقابت خارج کند!

 

 

اعتقاد بر این است که وضعیت بازار خودروهای الکتریکی (EV) مشابه زمانی است که اپل با آیفون وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد و آن بخش را کاملا متحول کرد. اکنون احتمالا وقت آن فرا رسیده است که اپل بخش خودروهای خودران یا الکتریکی را نیز دستخوش تغییر کند. بااین‌حال، نتیجه‌گیری پیش از موعد بسیار دشوار خواهد بود و نمی‌توان به‌صورت قطعی موفقیت اپل در این صنعت را تضمین کرد.

جوناس و کیتی هوبرتی، تحلیلگران مورگان استنلی هم‌سو با گزارش اخیر بلومبرگ بیان می‌کنند که غول دنیای فناوری احتمالا تا سال ۲۰۲۵ از نخستین وسیله نقله خود رونمایی خواهد کرد که از از قرار معولوم، کانون توجه آن بر قابلیت‌های کاملا خودران معطوف خواهد بود. البته گفته می‌شود که خودروهای «L5» یا وسایل نقلیه کاملا خودران سطح ۵، چند سال طول خواهد کشید تا راه خود را در بازار مصرفی باز کنند و جایگزینی برای خودروهای دیزلی یا برقی کنونی باشند.

در این گزارش آمده است که برخی شرایط اعم از الزامات فنی، قوانین و... سبب می‌شود که روند گذار به خودروهای کاملا خودران بیش از حد طول بکشد و تخمین زده می‌شود که خودروسازان تا سال ۲۰۲۵ تنها ۱۰۰ هزار دستگاه کاملا خودران را روانه بازار خواهند کرد. در بخشی از این تحیل آمده است:

تا سال ۲۰۳۰، پیش‌بینی می‌کنیم فروش خودروهای کاملا خودران بالغ‌بر دو درصد از فروش جهانی، ۰٫۴ درصد از پارکینگ‌ها و ۰٫۵ درصد از مایل‌های پیموده‌شده را به خود اختصاص دهند. درنهایت، پیش‌بینی می‌کنیم که مایل‌های پیموده‌شده توسط خودروهای کاملا خودران در سال ۲۰۴۰ به ۷٫۶ درصد افزایش یابد.

به‌طورکلی، گفته می‌شود دلیل اصلی علاقه‌ی اپل به صنعت خودرو به این اصل مهم مرتبط می‌شود که کل بازار آدرس‌پذیر (TAM) آن با ارزش تقریبا ۲٫۵۵ تریلیون دلار، بسیار گسترده‌تر از بازار ۴۲۰ میلیارد دلاری گوشی‌ هوشمند است. افزون‌براین، اپل به‌‌لطف محبوبیت محصولاتش، از پایگاه کاربری بیش از یک‌میلیارد‌نفری بهره می‌گیرد؛ ازاین‌رو، Apple Car مستقلا می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش دهد.

بااین‌حال، مورگان استلی استدلال می‌کند که احتملا نخستین وسیله نقلیه اپل برای بازار مصرفی عرضه نخواهد شد، بلکه ممکن است اپل آن را در سرویسی اشتراکی ارائه دهد؛ ازاین‌رو جاه‌طلبی اپل ممکن است قبل از هدف قراردادن بازار عمومی، ابتدا فعالیت خود را در صنایع و به‌صورت کاملا خودران پیش بگیرد و نخستین نسل از خودرو آن‌ها، گزینه‌ی مناسبی برای مشاغل ارائه دهنده خدمات حمل‌ونقل بدون راننده و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی رباتاکسی‌ها باشد. جوناس در این باره می‌گوید:

ما بر این باوریم که خودروی بدون فرمان یا پدال باید یک سرویس اشتراکی باشد و معتقد نیستیم که مصرف‌کنندگان مالکیت یک خودروی کاملا خودران را داشته باشند؛ اما به‌عنوان سرویس اشتراکی یا ابزار حمل‌و‌نقل از این سرویس بهره خواهند گرفت.

با استناد به‌گفته‌ی تحلیل‌گران، انتظار می‌رود از نظر درآمد Apple Car وسیله‌ی نقلیه‌ای شاخص باشد و کوپرتینویی‌ها احتمالا در ابتدا فرایند توزیع اشتراکی آن را بر ادغام عمودی ترجیح دهند. مورگان استنلی تخمین می‌زند که رانندگان خودرو و مسافران سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد ساعت را در اتومبیل سپری می‌کنند؛ بنابراین حتی در اختیار داشتن بخشی کوچکی از این بازار می‌تواند درآمد چشمیگری را روانه شرکت واقع در کوپرتینو کند.

علاوه‌براین، گمان می‌رود مؤلفه‌ی اصلی درآمد خدمات باشد. خدمات می‌تواند حاشیه سود کم صنعت را بهبود بخشد؛ به‌ویژه زمانی‌که پای اکوسیستم اپل در میان باشد؛ بنابراین، وسایل نقلیه کاملا خودران بیشتر از بخش خدمات می‌توانند درآمد کسب کنند.

به‌طور کلی، مدت‌ها است که شنیده می‌شود غول دنیای فناوری در حال مذاکره با خودروسازان نام‌آشنای صنعت به‌منظور برون‌سپاری خودرو الکتریکی/خودران است. ظاهرا کوپرتینویی‌ها در زمینه ناکام بوده‌اند؛ چراکه خودروسازان تاکنون قراردادی را با اپل منعقد نکرده‌اند و از تبدیل شدن به مونتاژکننده‌ای برای محصولات این شرکت هراس دارند. بااین‌حال، کتی هوبرتی و جوناس اذعان داوند که برخلاف گذشته، اپل تصمیم گرفته است که در تمامی بخش‌های تولید خودرو نظارت داشته باشد.

جالب است بدانید که اپل اخیرا آزمایشگاه توسعه و تولید داخلی خودرو خود را احیا کرده است؛ آزمایشگاهی که گفته می‌شود در سال ۲۰۱۶ کاملا تعطیل شد و پیش از آن، بالغ‌بر ۱۰۰۰ کارمند و مهندس پروژه تایتان را در خود جای داده بود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , اپل کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا تیتانیوم : تکمیل وجه کی بودید؟
مسعود خزایی : سلام شما چه برجی ثبت نام کردین قرار بود چه برجی خودروتون رو تحویل بدن چند روز قبل از تحویل دعوت نامتون اومده خودروتون چیه ممنون
مسعود خزایی : کی ثبت نام کردین تحویلی چه برجی قرار بود بدن
قاسم صبپر : کسی نیست جواب بده . هرکس جای کم میاره حمله میکنه تو جیب مردم . دارن پول ضور میگیرن همون زمان اگه با این پول طلا می خریدم الان دو تا ماشین می شد گرفت . خدا لعنت کنه . کسانی که باعث این همه بد بختی مردم
شاهین پلاس : یه 12 سود تاخیر گفت یه 16 سود مشارکت
حمیدرضا : سلام دوستان کاش طرح تعویض بهمون میخوردبا هایما،تارا،دنا. از برج 12تا حالا منتظرم هیچ خبری نشد
امیر : سلام،این قانون آیا شامل ایرانخودرو و سایپا هم میشه.
سعید : ای لعنت ب مرده و زندتون .. خداوند لعنت کنه شمارو ک نمیزارید ی روز خوب داشته باشن مردم...من با وام و فروختن ماشین خودم این پولو پرداخت کردم ک قسط وام اینقد زیاده توانایی پرداخت رو ندارم .. بعدم مگه نمیگید کسانی ک فاکتور کردن خو ماکه پراخت کامل انجام دادیم خو قرارداد دادن فاکتور کردن الان زنگ میرنیم شرکت میگن ن پلاک مد نظر لعنت ب همتون خدا نابود کنه ایرانو ک واقعا جز تحت فشار دادن مردم چیزی ندارن لعنت ب باعثش خدا ی روز خوش نصیبش نکنه.
امیرx5 : با قطعی برق و سود مشارکت که ثبت نام کننده جلب کنه مطمئن باشین کمتر از ۶ماه تاخیر نخواهد داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریزو 8 مجید : فرهاد جان شامتو به موقع بخور مریض میشی ها
207پانا فولادی تحویل 13خرداد : من 207پانا فولادی تحویل 13 خرداد تکمیل 15 اسفند هستم طرح فوری مادران متاسفانه هنوز خبری از فاکتور نیست.
سجادم : 100 لیتری
احمدرضا : امروز فاکتور شدم تحویل 31 خرداد
رانا خرداد : ممنون از پاسخگویی شما
احمدرضا : دنا آپشنال اتومات رنگ سفید تحویل 31 خرداد 403 امروز بدون تعویض رنگ فاکتور شد
فاکتور نشونده : لطفا همدیگه رو گاز نگیرید همه مون زخم خورده ایم، هر گاز روحی تازه به جان خسته سایپای دزد خواهد بود. با تشکر فاکتور نشونده ی مغموم
اینفو : منم تحویل 31 خرداد..واسه منم رفت مرحله اماده...این دوستان آخرین وضعیت رو از کجا میبینن؟؟ واسه من فقط یه آخرین موعد داره که نوشته دهه ی سوم اسفند در حال فاکتور می باشد
احمدرضا : دنا پلاس آپشنال اتومات موعد تحویل 31 خرداد 403،انشالله که ماشین خوبی باشه امروز فاکتور شد
احسان اف ایکس 403 : من ابان ماه ثبت نام کردم.8 بهمن فاکتور شد. اسفندماه هم مدارک بدستم رسید.تاریخ تحویلم 24 فروردین بود.هنوز ماشینمو ندادن. خبری هم ازش نیست. فقط دارم از کارت سوختش استفاده میکنم. دیون هم شاملم نشد.دیگه شماها که گفتن دبون پرداخت کنین تکلیفتون چی میشه خدا میدونه.