انواع سیستم ترمز خودرو

 

انواع سیستم ترمز خودرو

 

سیستم ترمز یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین اجزای ایمنی اتومبیل به‌حساب می‌آید که برای کاهش سرعت و توقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم ترمز خودرو با پیشرفت صنعت خودروسازی با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است و انواع مدل‌ها با عملکرد متفاوت بر روی خودروها تعبیه می‌شوند. واکنشی که انواع سیستم ترمز بر وضعیت خودرو در حال رانندگی دارند، یکسان است اما فرآیند انتقال نیرو (از پای راننده به دیسک ترمز روی چرخ) و میزان اثربخشی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

انواع سیستم‌های ترمز بر روی خودرو برای افزایش امنیت و ایمنی ایجاد شده‌اند تا رانندگان در هنگام مواجه با موانع یا کاهش سرعت و ایستادن، بتوانند با فشردن پدال به راحتی متوقف شوند. انواع ترمز شامل چندین دسته مختلف هستند که خودروسازان از آن‌ها بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند. در اینجا سعی خواهیم کرد تا به معرفی انواع سیستم ترمز خودرو بپردازیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

آشنایی اجمالی با سیستم ترمز خودرو

 

سیستم ترمز به عنوان مهمترین آپشن ایمنی خودرو شناخته می‌شود که بالاترین امنیت خاطر را برای رانندگان و سرنشینان ایجاد می‌کند. سیستم ترمز در ناحیه چرخ‌های خودرو تعبیه شده است و بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد می‌کند و در نتیجه با شکل دادن شتاب منفی سبب کاهش سرعت یا توقف کامل اتومبیل می‌شود.

 

سیستم ترمز خودرو

 

امروزه این سیستم‌ها علاوه بر کاهش سرعت و توقف خودرو، وظیفه هندلینگ را برعهده دارند تا در پیچ‌های خطرناک و جاده‌های لغزنده به کمک راننده آمده و از انحراف خودرو جلوگیری کنند. به‌طور کلی سیستم ترمز اتومبیل بر اساس قواعد دینامیک و اصطکاک عمل می‌کند. در حال حاضر اغلب سیستم‌های ترمز به کمک روغن کار می‌کنند و زمانی‌که به آن‌ها فشاری وارد شود، با حفظ حجم خود جابه‌جا شده و فشار را به جایی دیگر منتقل می‌کنند؛ از این‌رو با فشردن پا بر روی پدال، می‌توان از خاصیت عدم تراکم روغن برای کاهش سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ‌های خودرو استفاده کرد.

 

آشنایی با سیستم‌های ترمز خودرو

 

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد طراحی و تولید انواع سیستم جدید و مدرن در صنعت خودروسازی هستیم که سیستم ترمز هم از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر انواع سیستم ترمز با عملکرد متفاوت در انواع مدل خودرو استفاده می‌شوند. به‌طور کلی سیستم ترمز اتومبیل در 2 دسته‌بندی زیر قرار دارد:

1-

ترمز مکانیکی

 

این مدل سیستم ترمز به‌گونه‌ای است که وقتی پدال گاز فشار داده می‌شود، نیروی پا از طریق پدال به یک کابل منتقل شده و کابل، نیرو را به کفشک‌های ترمز منتقل می‌کند. این کفشک‌ها درون یک محفظه کاسه‌ای شکل تعبیه شده‌اند که با ایجاد اصطکاک در سطح داخلی کاسه، به کاهش سرعت و توقف اتومبیل کمک می‌کنند. از معایب این مدل سیستم ترمز خودرو، می‌توان به احتمال پارگی کابل و از کار افتادن کل سیستم و چند برابر نشدن نیرو وارده بر پدال اشاره کرد.

2-

ترمز هیدرولیکی

 

عملکرد این مدل سیستم ترمز خودرو هم مانند ترمز مکانیکی بوده اما در آن لوله‌های حاوی سیال غیر‌قابل تراکم (روغن) جایگزین کابل شده‌اند و از دیسک به جای کاسه استفاده شده است. در ترمز هیدرولیکی امکان چند برابر شدن نیروی وارده به واسطه اهرمی بودن شکل پدال وجود دارد.

نیرو به پیستون اصلی سیستم ترمز فشار وارد می‌کند و با حرکت سیال، نیرو از پیستون اصلی به پیستون‌های فرعی ترمزهای چرخ منتقل خواهد شد و به دلیل کمتر بودن سطح پیستون‌های فرعی از اصلی، نیروی وارده بر لنت باز هم با افزایش مواجه می‌شود و در نهایت ترمزگیری قدرتمند انجام خواهد شد. از معایب سیستم ترمز هیدرولیکی، می‌توان به احتمال پارگی و نشتی لوله‌های انتقال اشاره کرد.

 

 

سایر سیستم‌های ترمز خودرو

 

در حال حاضر انواع سیستم ترمز خودرو با قابلیت‌های ویژه بر روی اتومبیل‌های جدید و مدرن به‌کار می‌روند که در ادامه پرکاربردترین سیستم‌های ترمز را معرفی می‌کنیم:

ترمز ABS

 

این مدل ترمز به عنوان سیستم ضد قفل ترمز شناخته می‌شود که از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری جلوگیری می‌کند. در این سیستم ترمز از یک مدار کنترل هیدرولیکی یا الکتریکی برای قطع و وصل مکرر و جلوگیری از قفل شدن استفاده شده است.

ترمز EBD

 

این سیستم ترمز نیروی ترمزگیری را با توجه به میزان سرعت، شرایط جاده و ... بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند و با به حداکثر رساندن قدرت ترمز به کاهش سرعت و توقف خودرو در سریع‌ترین زمان اقدام خواهد کرد. این سیستم بر روی ترمز ABS نصب می‌شود.

ترمز ASR

 

این مدل سیستم ترمز خودرو مانع از لغزش اتومبیل بر روی جاده‌های لغزنده، گل و لای و برف می‌شود.

ترمز DTC

 

این سیستم ترمز به صورت دینامیکی به کنترل نیروی رانشی زمین اقدام می‌کند.

ترمز TCS

 

این سیستم ترمز، نیروی گرانش زمین را کنترل می‌کند.

ترمز BAS-EBA-BA

 

این مدل سیستم ترمز در مواقع اضطراری، نیروی ترمز را پس از فشردن بیشتر پدال به حداکثر میزان ممکن می‌رساند.

ترمز DSC-ESC-VDS-ESP-ASC-VSC

 

این سیستم‌ها به عنوان بروزترین و پیشرفته‌ترین نوع سیستم ترمز اتومبیل شناخته می‌شوند که از لغزش ماشین در پیچ‌ها جلوگیری کرده و در هنگام افزایش شتاب خودرو در پیچ‌های تند به کمک یک کامپیوتر و سنسورهای متعدد به پایداری اتومبیل کمک شایانی می‌کنند. از میان این سیستم‌ها، ESP در خودروسازی کاربرد بیشتری دارد.

 

سیستم ترمز خودرو

 

 

 

آشنایی با ترمز دستی

 

ترمز دستی یا ترمز پارکینگ یکی از اجزای مهم سیستم ترمز خودرو به‌حساب می‌آید که به 2 شکل مکانیکی (پدالی و اهرمی) و برقی (الکتریکی و دکمه‌ای) بر روی انواع مدل‌های اتومبیل به‌کار می‌رود. ترمز دستی برای نگهداری و ثابت نگه داشتن خودرو در موقعیت پارک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیزم عملکرد این ترمز به این صورت است که قطعات را در قسمت عقب (2 چرخ عقب) سیستم ترمز فعال کرده و سبب ایستادن دائمی خودرو می‌شود.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب به انواع سیستم ترمز مورد استفاده در خودروهای مختلف اشاره شد. به‌طور کلی 2 دسته سیستم ترمز خودرو مکانیکی و هیدرولیکی در صنعت خودروسازی وجود دارد که هر کدام، انواع مختلفی دارند. از پرکاربردترین سیستم‌های ترمز به‌کار‌رفته در صنعت خودرو، می‌توان به ترمز دیسکی و کاسه‌ای، سیستم ضد قفلABS و سیستم ترمز EBD اشاره کرد. سیستم ترمز یکی از مهمترین آپشن‌های ایمنی اتومبیل است که باید از قدرت ترمزگیری بالایی برخوردار باشد تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به کاهش سرعت و توقف اتومبیل کمک کند.

 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G کرج : اصلا عجله نکنید سانروف براشون اومده و داره فاکتور میشه
شاهین G کرج : سلام من اشتباه کردم به حرف یکی از دوستانم که سایپا هستش و از مدیر فروش دقیقا پرس و‌جو کرده بود گوش نکردم و علتش هم فقط بی ماشینی بود و تحت فشار تا آخر این ماه همه G ها و Gاتومات هایی که تا آخر اسفند واریزی کامل داشته اند رو فاکتور خواهند کرد،به هیچ وجه عجله نکنید ،تعداد بسیار بالایی سانروف وارد کرده اند و داره روی همه شون به ترتیب نصب میشه،خودروها از قبل آماده شده و فقط جای نصب سانروفشون خالیه که تا آخر این ماه همه تون فاکتور می شوید. فقط عجله نکنید
هادی : من اولویت رنگ بابت چانگان cs55مشکی بود اما خاکسری پذیرفته شده ومن تایید کردم گفتن فاکتور شده خواستم ببینم پلاک گذاری چقدر طول میکشه
شاهین جی اذر : خداوکیل اخه چرا تبدیل بزنیم زور داره اون موقع پول شاهین جی رو کامل تسویه کردیم قرار بود ۳ماه تحویل بدن حالا می خوان به زور بهمون جی ال بدن اخه شما که نداشتید به مردم ماشین بدید چرا پول ازمون گرفتید و ضرب العجل تعین کردید برامون چه بدبختی گرفتار شدیم اعصاب هم برامون نزاشتن زندگی رو برامون تلخ کردن. لعنت خدا به سایپا و سایپا درست کن
جانا : پارسال از g به gl تبدیل زدم و اوایل بهمن حدود ۲۸۲ تومن‌واریز کردم و موعد تحویل زده هفته آخر مهرماه اما هنوز پیام تکمیل وجه برام نیومده . این موضوع رو باید کجا پیگیری کرد؟
سهند : این یچیز سلیقه ایه اما من ساینا اس داشتم پارسال، سهند رو ترجیح میدم، هم از نظر ظاهری یکمی بهتر هم موتوری اما در کل تفاوت چندانی ندارن
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش شما شاهین جی هستی یا تبدیل به جی ای زدین و فروش فوق‌العاده بودین یا پیش فروش ۲مرحله ای ممنون میشم یه توضیح کوچیک بدین
ایگل : سلام ما تحویل 60 روزه بودیم .2 ماه و نیم بعد از تحویل سیستمی دادن.البته حالا من همون روز اول شرع ثبت نام واریز پیش پرداخت کردم.بعضی دوستان که چند 4 5 روز بعدش ثبت نام کردن تازه شاسی شده
E_J7 : باید از خود کرمان موتور شکایت کنید دادگاه صالح تهرانه و نیاز ب رفتن نداره،میتونید لایحه بفرستید ولی مشکل اینه آیا شکایت ب جایی میرسه یا نه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه : اینایی که فروختن وفاکتور کردن درانتظار پلاکن ،،پلاک میشه وتحویل میدن استرس نداشته باشید و داستان بافی نکنید بلخره یا ماشین و میدن یا تبدیل میاد تحویل میدن
احسان : منم 30دی هستم فقط تغییر رنگ پیامک میاد
احسان : ،همچین چیزی تا الان نبوده؟مگه برا شما اومده؟
ایوب مرادی : با سلام دوستان من 207سقف شیشه ارتقا تحویل آخر مهر زده ولی فاکتور شدن داره میچرخه به نظرتان کی تحویل میدن
پیش فروش6اسفند : سلام دوسنان من 5 اسفند ثبت نام 5 اسفند پذیرش 6 اسفند تکمیل وجه اخرای تیر تاریخ تحویلم اخرای شهریور بود الان نزدیک به 3ماهه تکمیل وجه کردم بنظرتون کی شروع میکنن پیهای بهمن اسفند رو فاکنور کنن بخدا مردیم از انتظار وسیله زیر پامو فروختم برا ثبت نام این ساینا لعنتی دیگ بخدا نا نداریم
مهرداد : دوستان تبدیلی تا چند فاکتور شده؟
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : قسمت پرداخت وجوه رفتی ببینی مبلغی واست نیومده دوباره ، چون من بعد از هردو تبدیل باز دوباره 2م و 400 بدهی خورده بود که پرداخت کردم تا فاکتور شد
ساینا : سلام فوق العاده اسفند تا چندم هست؟؟
حسین : تبدیل اومده به پلاس به نظر شما بزنیم یا نه تو فاکتور شدن تاثیر داره یانه
علی بی پلاک : داداش بی پلاک الان گذاشته منو تو هم خریدیم و به ما تحویل نمیدن خودشون میگن از ما شاکی بشین تا ما براتون مجوز بگیریم دیگ ازین واضح تر اقا خاستن بیش از حد بفروشن ما تو تله افتادیم الان شکایت بکن بعد شرکت ک شاکی زیاد داشته باشه میره وزارت صمت میگه ما باید جواب مشتری بدیم با هر قیمتی و با شکایت ما به تعداد شاکی ها مجوز میدن و پلاک میکنند