شیشه آکوستیک پورشه برای کاهش نویز کابین در خودروهای الکتریکی معرفی شد

 

شیشه آکوستیک پورشه برای کاهش نویز کابین در خودروهای الکتریکی معرفی شد

 
کنترل نویز در محدوده فرکانسی گفتار انسان‌ها در عصر خودروهای برقی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. شیشه آکوستیک تنها عایق در برابر صدا نیست و به همین علت توجه خودروسازان را به خود جلب کرده است و پورشه هم در همین راستا تکنولوژی ای تازه را به کار بسته است.
 
شیشه جلو جگوار
 
شیشه آکوستیک پتانسیل بالایی برای استفاده در خودروهای برقی دارد. زیرا سر و صدای موجود در داخل اتاق خودروهای الکتریکی بسیار محسوس‌تر از خودروهای احتراقی است.
 
 
فناوری به کار رفته در پشت شیشه‌های آکوستیک همانند دیگر ایده‌های هوشمندانه، با اهداف کاملا متفاوتی توسعه یافته است.
 
در گذشته شیشه جلو را با عملیات حرارتی در دمای بالا، سخت و حرارت دیده می‌کردند.
 
اتاق تسلا مدل S
 
عملیات حرارتی باعث می‌شود که پس از تصادف شیشه‌های خودرو سرنشینان را زخمی نکند اما همچنان تکه‌های کوچک شیشه در داخل اتاق پخش می‌شود.
 
 
جایگزین بهتر شیشه حرارت دیده، شیشه لمینت است که در مسابقات اتومبیل رانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
شیشه لمینت از یک لایه نازک پلیمر که بین دو ورقه شیشه نازک‌تر قرار گرفته ساخته می‌شود. خودروسازان از سال 1983 از این شیشه‌های لمینت در خودروها استفاده کردند.
 
اما همچنان شیشه‌های معمولی در بخش جانبی و عقب خودروها استفاده می‌شود.
 
 
شیشه آکوستیک در واقع مدل پیشرفته‌تر همان شیشه‌های لمینت است. در این شیشه‌ها نویز به چند روش کنترل می‌شود.
 
اتاق پورشه تایکان
 
یکی با بازتاب فرکانس به سمت منبع تولیدی و دیگری جذب انرژی صوتی توسط پلیمر و شیشه‌های به کار رفته در جلو و پنجره‌های جانبی است.
 
این مسئله ایمنی و امنیت بیشتری به نسبت شیشه های لمینت معمولی دارد.
 
 
پورشه اخیرا اطلاعات فنی بیشتری از شیشه‌های با قابلیت کنترل نویز خود منتشر کرده است.
 
این شیشه از 5 لایه مختلف تشکیل شده است.
 
سه لایه پلی وینیل بوتیرال (PVB) که بین دو لایه شیشه قرار گرفته است. PVB دارای قابلیت جذب لرزش است و در نتیجه میزان انتقال صدا درون اتاق را کاهش می‌دهد.
 
 
مواد و دستگاه‌های آکوستیک اغلب برای جذب فرکانس‌های خاص (از بازه صدای بالا تا پایین) استفاده می‌شوند.
 
شیشه آکوستیک ساخت شرکت پورشه در حدود 7.3 درصد از صدای تولید شده بیرون اتاق را در محدوده فرکانسی 630 هرتز در بخش ابتدایی این مقیاس تا 6.3 کیلوهرتز در بخش بالای این مقیاس کاهش می‌دهد.
 
آژیرهای اضطراری خودروها بین 360 تا 630 هرتز قرار دارند، بنابراین شیشه‌های آکوستیک این علایم هشدار را حذف نمی‌کنند تا صدای هشدار به راننده خودرو برسد.
 
 
شیشه‌های ساخت شرکت پورشه به دلیل افزایش ضخامت قسمت PVB، در واقع سبک‌تر از شیشه‌های چند لایه استاندارد است. در نتیجه باعث صرفه جویی وزنی به میزان 2 کیلوگرم می‌شود.
 
از نظر امنیتی نیز این شیشه‌ها عملکرد مناسب‌تری دارند. لایه ضخیم تر PVB به نسبت شیشه‌های معمولی در برابر شکستگی مقاوم‌تر است.
 
همچنین با قابلیت تغییر رنگ می‌توان یک شیشه آکوستیک با حریم خصوصی تولید کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شیشه آکوستیک پورشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟