دلایل افول شدید خودروسازان داخلی‌

 

دلایل افول شدید خودروسازان داخلی‌

 
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در صنعت خودروسازی ما کسب سود و اشتغال به عنوان دو اولویت مهم تعریف شده است و دلیل نبود کیفیت در محصولات این دو خودروساز داخل، بی‌توجهی به اولویت «حقوق مصرف‌ کننده» است.
 
فربد زاوه‌ درباره صنعت خودرو کشور و نارضایتی مردم از خودروهای تولیدی 2 خودروساز داخل، اظهار داشت‌: ‌در صنعت خودرو تاکنون اولویتی به نام حقوق مصرف کننده وجود نداشته است و با توجه به اینکه اولویت در این صنعت، خودکفایی، ایجاد اشتغال و سایر مسائل بوده است از مساله کیفیت غفلت شده است‌.
 
 
* ‌اولویتی به نام مصرف کننده در صنعت خودرو مطرح نبوده است
 
وی در پاسخ به این گفته خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بیش از نیم قرن است که ایران تولید کننده خودرو است ‌و صنعت خودرو ایران تقریبا همزمان با صنعت خودروسازی در کره کار خود را آغاز کرده است اما به لحاظ کیفیت و تولیدات حرفی برای گفتن در این حوزه نداریم طوری که رهبر معظم انقلاب هم نبود کیفیت خودرو را به تولید‌کنندگان این صنعت گوشزد می‌فرمایند، این وضعیت خودروسازان ما ناشی از چیست؟ ‌بیان کرد: قبل از این، آنچه در صنعت خودروسازی مهم بود، ارزبری، خودکفایی و ایجاد اشتغال بوده است و اولویتی به نام مصرف‌کننده در این حوزه مطرح نبوده است. 
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: وقتی اولویت در یک صنعت آن است که ارز از کشور خارج نشود، طبیعی است که باید 405 تولید کنیم زیرا هر چیز دیگری تولید کنیم باید مدتی قطعات آن را از خارج کشور وارد کنیم. 
 
زاده ادامه داد: یا وقتی در صنعت خودروسازی ما یکی از اهداف مهم فقط ایجاد اشتغال است، ‌طبیعی است که خط تولیدی خودرو حتی در شهرهایی راه‌اندازی می‌شود که غیراقتصادی است؛ بنابراین این مسائل ناشی از اشتباه در تعریف اولویت‌ها بوده است، اگر اولویت را مصرف کننده و بازار مصرف قرار دهید، خود به خود بقیه مسائل نظیر خودکفایی، صادرات و سایر مسائل درست می‌شود اما در واقع در این صنعت اولویت‌ها و ارزش‌ها را روی مواردی گذاشته‌اند که قابلیت دروغ گفتن را دارد و می‌توان در صورت عدم رسیدن به آنها، به راحتی درباره آن دروغ گفت. 
 
وی توضیح داد: ‌برخی مدیران در این صنعت به راحتی دروغ می‌گویند و مقامات کشوری را با دادن اطلاعات غلط گمراه می‌کنند، اگر از روز اول این نگاه‌ رهبر معظم انقلاب یعنی «توجه به مصرف کننده» در تولیدات مطرح بود‌ و در همه حوزه‌ها از جمله لوازم خانگی، کشاورزی و غیره ملاک قرار می‌گرفت وضعیت کیفیت در صنعت خودرو یا صنایع دیگر اینگونه نبود. 
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اگر هدف از تولید یک محصول‌ فقط رضایت مشتری و مصرف کننده باشد حتما تولید کننده تمام تلاش خود را برای رضایت مصرف کننده انجام می‌دهد به عنوان مثال اگر قرار است که مثلا برنج با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، قطعا تولید کننده تلاش می‌کند که این مساله تحقق یابد و به دنبال راهکار برای آن خواهد بود، به عنوان مثال اگر هزینه تولید هر کیلو برنج در شمال کشور مثلا 3 دلار می‌شود و در تایلند 2 دلار می‌شود بنابراین‌ منطق اقتصاد می‌گوید تولید را تایلند انجام دهد تا بتواند رضایت مشتری را حفظ کند. 
 
 
* افزایش کیفیت خودرو با رقابتی شدن بازار ‌/اگر بازار رقابتی شود‌ نخبه‌نما‌های صنعت‌ حذف می‌شوند‌
 
زاوه در پاسخ به این سؤال که به نظر شما خودروسازان ما توان تولیدات با کیفیت دارند و می‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند؟ گفت‌: توان ایجاد می‌شود، در شرایط رقابتی نخبگان جامعه جای نخبه‌نماها جامعه را می‌گیرند، الان ما نخبه‌نما داریم، درصد‌ی از شرکت‌های دانش بنیان و مدیران ارشد در صنایع دولتی،‌ نخبه‌نما هستند که با هزینه‌های سنگین یک محصول بی‌کیفیت را به عنوان یک محصول با کیفیت عالی معرفی می‌کنند اما در واقع اینگونه نیست؛ بنابراین اگر بازار خودرو رقابتی شود، نخبه نما‌ها توسط بازار خود به‌خود حذف می‌شوند.
 
 
* برخی مدیران خودروسازان جدید را هم به شراکت با قبلی‌ها تشویق می‌کنند
 
وی در پاسخ به این سؤال که بازار رقابتی را چگونه باید به وجود آورد؟ یا واردات؟ بیان کرد: یکی از راه‌ها واردات است، از طریق واردات باید حق انتخاب را به مردم داد، اما راه دیگر این است که اجازه داده شود که بازیگران جدید وارد صحنه تولید کشور شوند و اگر خودروی جدیدی قرار است به کشور وارد شود فلان وزیر نگوید که بروید با رفیق من شراکت کنید، این اتفاقات دائما در حوزه صنعت خودروسازی در کشور ما رخ می‌دهد.
 
 
* تعرفه واردات خودرو فقط فشار به مصرف‌کننده را بیشتر می‌کند
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر می‌خواهیم صنعت خودرو متحول شود باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که ‌تاجر، تولید کننده یا عرضه کننده مخاطب آن باشند نه اینکه فقط به مصرف‌کنده فشار وارد شود‌، وقتی برای واردات کالایی تعرفه می‌گذاریم در واقع فشار نهایی این تعرفه‌ به مردم وارد می‌شود نه تاجر. 
 
زاوه در پاسخ به این گفته خبرنگار فارس که با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب همواره نکات مختلف اقتصادی را گوشزد می‌کنند و در سال‌های اخیر برای هر سال یک نام اقتصادی انتخاب کرده‌اند، اما شاهد کم‌تو‌جهی برخی صنایع هستیم، گفت:‌‌ ‌در همین صنعت خودرو، افرادی بوده‌اند که گفته‌اند در نقاط مختلف جهان خط تولید راه‌اندازی می‌کنیم اما با اینکه بعضا 20 سال از این ادعاها گذشته است، هیچ اتفاقی در این مورد نیفتاده است و مدعیان نیز تنبیه نشده‌اند‌.
 
 
* ضرورت تعیین شرایط کیفیت و ایمنی‌ در هدفگذاری تولید 1.6 میلیون خودرو در سال ‌
 
‌ وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت امروز خودروسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو با امکانات موجود امکان پذیر است؟ بیان کرد:‌ در رابطه با تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو در سال آینده باید این سوال مطرح شود که این خودروها با چه کیفیت و شرایطی قرار است تولید شود؟ اگر قرار است باز هم خودروهایی مانند 405 یا پارس که خودروهای 40 سال پیش است، تولید شود قطعا زیان تولید این خودروها از منفعت تولید آن بیشتر است. 
 
 
* خودروسازان در مورد وضعیت تولید خود آمار صحیح نمی‌دهند
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: انجمن‌های‌های خودروسازی و خودروسازان در مورد وضعیت تولید خود آمار صحیح نمی‌دهند با این حال هیچگاه هم بابت این اطلاعات غلط، تنبیه نشده‌اند و متاسفانه مسولان وزرات صمت هم که هر کدام سکان این وزارتخانه را بر عهده گرفته‌اند در رابطه با صنعت خودرو از وزیر قبل انتقاد کرده‌اند بدون اینکه خودشان کاری برای رشد این صنعت انجام داده باشند.‌
 
به گزارش‌ فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار  جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران، و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با امریکا خواندند.
 
ایشان ضمن تاکید بر اینکه  مسئولان پرتلاش با «ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود گلایه‌های از دو حوزه صنعتی خودروسازی و لوازم خانگی نیز داشتند و تاکید کردند که با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است. 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان داخلی‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر 2 : لعنت ب جد و آباد سایپا هر چقدر مارو دور بدین هر چقدر حق مارو بخوریم یک چیز فراموش نشه باید برین و خیرین
تارا v4 : من که الان ۱۲ روزه منتظر تحویلم ای لعنت به قطار
X5محمدبندرعباس : سلام دوستان.ثبت نامه ۲۸ اسفند ماشین ایکس۵ کسی شاسی شده.بی زحمت اطلاع دهید.باتشکر
امیر : سجاد از ایلام sbr واست فعاله؟
ساسان : سلام بزرگوار..ماکه تبدیل زدیم..سریع فاکتور شد.یک هفته طول کشید که با پلاک تحویل دادن...شهریار زندگی میکنم..شهرستانها نزدیک به 2هفته طول میکشه.که تحویل مشتری بدن..بستگی به مسافت دیگه حداکثر 20روز ...چیزی که نمایندگی گفت..موفق باشی.
پریسا : سلام برید در سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان ثبت شکایت کنید، و ایمیل هم ارسال کنید به ایران خودرو
سهند : هنوز تحویل بهمن و اسفند رو ندادن . حالا شما هرجور خودتون صلاح میدونید
سجاد ایلام : اینجوری بی فایده س من شنبه میرم از شخص مدیر عامل سایپا شکایت میکنم من ۲۲خرداد تبدیل زدم
تارا وی۴ : ببخشید متن شما خوب نخونده بودم
تارا وی۴ : سلام سعید.مبارکه .تاریخ تحویل شما کی بوده.تحویل چند روزه بودید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : آدرس مالک فاقد اعتبار می باشد (اعتبار یکساله ثبت احراز سکونت و فردی در سامانه سخا خاتمه یافته است ) تاریخ ثبت: 1404/07/10 بچه ها داستان این چی؟؟؟الان رفتم تو سخا دوباره تایید کردن ولی املاکو اسکانو زده نامعتبر اونم باید بزنم؟
فوق العاده 27 بهمن : برای منم همینو زده فکر میکنم نیاز نیست کاری انجام بدیم خودش درست میشه
احمد رضا : چرا واقعا اینقدر نگرانید بابا مملکت قانون داره حساب و کتاب داره قیمت نه گرون شده و ماشینم پلاک میشه مطمئن باشید نیسان ماشین کارهه نمیتونن خیلی گرون کن
مهدی پانا شهریور : عدالت فقط این مردادیا فاکتورشدم مهر ابانم فاکتور شدن فقط شهریوریا موندیم نه تبدیلی میاد نه پیامی میاد هیچی میری تو کاستومر انقد سوتو کوره دلت میخواد بخوابی اونجا
فروش فوق العاده : آدرس مالک فاقد اعتبار می باشد (اعتبار یکساله ثبت احراز سکونت و فردی در سامانه سخا خاتمه یافته است ) تاریخ ثبت: 1404/07/10 باید چیکار کنم .کسی می دونه ؟
ساینا فوق العاده 27 بهمن : پذیرش 12184267
رادمهر : سلام به کاربرساینافوق العاده 27بهمن،شماره پذیرش شماچندبوده؟من واریزی 29بهمن ام هنوزفاکتورنشده،خسته شدیم ازسایپا
سورن : یه هفته روی صدور اسناد هست کی می ره مرحله بعد کسی اطلاعی داره ؟؟ باید زنگ به کجا بزنم تا زودتر ماشین تحویل بگیرم
اطلس اختلا س : تخلف آشکار من فقط یه سوال دارم اگه اینها سانروف ندارن پس تکلیف اینها که با سانروف گرفتن چی میشه اومدیم ماشین خدای نکرده چپ کرد خدای نکره چیزی افتاد روی سقف باید ساتروف تعویض میشد تکلیفشون چی میشه .... مگه نباید اینها لوازم بازار رو تامین کنند و ماشین بیرون بدن ؟! اگه بخواد سانروف تعویض بشه میگن نداریم ماشین اسقاط بشه یا پلاستیک و حلب بزارین به جاش ؟! اصلا برای سازمان ها و مجوزز بده ها کسی سوال نشده باید به تعداد نصف تولید قطعه بیرون بدن واسه یدکی .. سازمان نظارت و صنعت و معدن پشمکه ؟
اطلس دوران جنگ : مگه با حلوا حلوا کردن دهنت شیرین میشه همه میدانند امریکا امروز فردا حمله می کند کافیست اولین موشک آمریکایی تو این مملکت بخوره اونوقت باید بگی فرار بود ماشین دار بشم