ون هایما ۷X ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت محصول احتمالی ایران خودرو

 

ون هایما ۷X ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت محصول احتمالی ایران خودرو

 

منابع غیر رسمی از ورود یک دستگاه ون هایما ۷X به ایران خبر داده‌اند. این محصول در کلاس MPV، احتمالا جهت بررسی توسط پرسنل ایران خودرو وارد کشور شده است.

نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکت‌های هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل می‌گیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهام‌دار اصلی هایما محسوب می‌شود و ۴۹ درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانه‌های هایما، امروزه حدود دو میلیارد دلار برآورد می‌شود، درحالیکه با تیراژ تولید ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکننده‌ی خودرو در این کشور، محسوب می‌شود.

مدل‌های کلاس ون برای تردد مسافر در شهر مناسب هستند. این خودروها باتوجه به ابعاد و مصرف سوخت، مشابه تاکسی عمل می‌کنند. در ایران، ون‌های چینی و ژاپنی از برندهای دلیکا (سوئیست زیرمجموعه‌ی فوجیان موتورز) و تویوتا وجود دارند؛ اما خودروسازان داخلی نسبت به این کلاس بدنه، توجه نشان نمی‌دهند.

در بازار جهانی، انواع مختلفی از ون با ابعاد متفاوت ساخته می‌شود. ون‌های بزرگ، اندازه‌ای نزدیک به مینی‌بوس دارند و می‌توانند برای حمل بار سنگین یا مسافر تا ۱۴ نفر استفاده شوند.  از سویی دیگر، ون‌های کوچک با ابعاد، مشابه خودروهای خانوادگی در کشورهای آسیایی و امریکا و کانادا پرطرفدار هستند. طبیعتا، ون‌های کامپکت برای تردد در شهرهای پرترافیک و خیابان‌های باریک کاربرد دارند و مدل‌های بزرگ، مکمل وانت یا مینی‌بوس هستند.

 

هایما ۷X در کلاس ون‌های کوچک تولید می‌شود و قابلیت حمل ۷ سرنشین دارد. این مدل، مثل یک کراس‌اوور دارای فاصله از سطح زمین نیست و به‌راحتی می‌تواند برای تردد افراد سالخورده، کودکان، یا معلولان استفاده شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی هایما ۷X

هایما ۷X در کلاس ون‌های متوسط طبقه‌بندی می‌شود. این مدل توسط استودیو پینین‌فارینا طراحی شده است. نسخه‌ی دیده شده در ایران، سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و محصولی نسبتا جدید برای هایما است.

نمای اصلی  هایما ۷X در کلاس ون، با وجود طراحی ناهماهنگ در بعضی ادوات بیرونی، جذاب و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. چراغ اصلی، ابعاد بزرگ و  کشیدگی تا نزدیکی چرخ دارند. کمی پایین‌تر، چراغ مخصوص  نور بالا نصب شده است و حالت مخفی داخل بدنه دارد. در طرفین سپر، مه‌شکن‌های LED با طراحی عمودی دیده می‌شوند که حس یک خودروهای مدرن را تداعی می‌کنند.

ون هایما 7X نمای جلو

جلوپنجره‌ی هایما ۷X نسبت به کل بدنه، بسیار بزرگ است. فرم کلی این قسمت‌ با خطوطی در امتداد چراغ‌ها و سپر، الهام‌گرفته از خودروهای لکسوس به‌نظر می‌رسد اما ترکیبی ناخوشایند و ناموزون دارد. بخش بزرگی از جلوپنجره و سپر، دارای مواد پلاستیکی و سیاه‌رنگ است.

هایما ۷X در نمای جانبی، حس یک خودروی مدرن را به خوبی تداعی می‌کند. حجم‌دهی بدنه با خطوط روی درهای ورودی و دستگیره‌ها تا نزدیکی چراغ جلو، فراتر از یک مدل چینی در کلاس اقتصادی است. تصاویر منتشر شده از هایما ۷X، چرخ‌های ۱۷ اینچ، آینه بغل‌های هم‌رنگ بدنه با ترکیب فلز و پلاستیک سیاه، ریل باربند، سقف پانورامیک و ادوات فلزی برای فریم پنجره دیده می‌شوند.

ون هایما 7X نمای پشت

در نمای پشت، چراغ‌های بسیار بزرگ هایما ۷X به شدت توی ذوق می‌زنند. این سبک برای بازار چین، جذابیت دارد اما در کلاس جهانی، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود. دیگر اجزای بدنه، شامل اسپویلر انتهای سقف، سپر هم‌رنگ بدنه و جایگاه ویژه برای نصب پلاک، طراحی قابل قبول دارند. هم‌چنین بخش وسیعی از درپوش صندوق و فضای نزدیک چراغ‌های عقب، سیاه‌رنگ و ظاهرا پلاستیک ارزان‌قیمت است.

در مجموع می‌توان به ظاهر بیرونی هایما ۷X به عنوان یک ون ساخت چین، نمره‌ی بالاتر از متوسط داد. این محصول اگر با قیمت مناسب وارد کشورمان شود، قطعا خریدار ایرانی علاقه‌مند این سبک خودروها را در نبود ون‌های ژاپنی و کره‌ای، جذب خواهد کرد. از سویی دیگر باید توجه داشت که عامه‌ی مردم ایران، معمولا کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای اندازه متوسط را به خودروهای ون ترجیح می‌دهند.

ون هایما 7X نمای جانبی

ابعاد هایما ۷X شامل  ۴,۸۱۵  میلی‌متر طول،  ۱,۸۷۴  میلی‌متر عرض،  ۱,۷۲۰  میلی‌متر ارتفاع با ۲,۸۶۰  میلی‌متر فاصله محور است.

طراحی کابین و نمای داخلی هایما ۷X

کابین هایما ۷X برای افرادی که خودروهای چینی را زشت و عقب‌مانده از سبک طراحی مدرن تصور می‌کنند، شگفت‌انگیز جلوه می‌کند. البته شکی نیست که ادوات داشبورد و کنسول میانی، به وضوح از مدل‌های مشهور خارجی، خصوصا مرسدس بنز و بی‌ام‌و الهام گرفته شده؛ اما استفاده از نمایشگر بزرگ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان، تحسین‌برانگیز است. از سویی دیگر باید توجه داشت که سرتا سر این بخش، دارای نمایشگر نیست و در واقع، دو نمایشگر کاملا جدا با فاصله از یکدیگر، روی یک قاب در نزدیکی هم  نصب شده‌اند.

ون هایما 7X نمای داخلی

در تصاویر موجود از هایما ۷X در سایت‌های چینی، پوشش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، تودری‌ها و بخش وسیعی از داشبورد وجود دارد. این ادوات به ندرت برای مدل‌های چینی ارائه می‌شود. بخش پایینی داشبورد هم از پلاستیک هم‌رنگ صندلی‌های ساخته شده است.

فرمان، خروجی تهویه مطبوع،  دسته دنده و کنسول میانی، طراحی چشم‌نواز و هماهنگ با دیگر اجزا دارند. چیدمان کلیدها دارای دسته‌بندی مناسب و مینیمال است. هایما ۷X از ترمز پارک و استارت دکمه‌ای نیز استفاده می‌کند تا فضای داشبورد، ساده و کاربرپسند شود.

ون هایما 7X نمای صندلی ها

در تصاویر موجود از صندلی‌های ردیف عقب هایما ۷X، حالت جداگانه و شبیه به صندلی‌های کاپتانی در خودروهای لوکس دیده می‌شود که البته ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل‌های آلمانی یا امریکایی دارند. این شرایط، ظاهرا راحتی بسیار خوبی برای سرنشینان ردیف دوم و سوم (برای دسترسی به عقب) فراهم می‌کند و مناسب تشریفات یا سفرهای خارج شهری است. از سویی دیگر باید توجه داشت که هایما ۷X در حالتی که صندلی‌های ردیف سوم فعال باشند، فضای ناچیزی برای حمل بار داخل صندوق عقب دارد.

در مجموع می‌توان از طراحی داخلی هایما ۷X رضایت داشت، هر چند که مواد استفاده شده در کابین، شامل چرم صندلی‌ها و پلاستیک سخت داشبورد، باکیفیت و لوکس به نظر نمی‌رسند.

پیشرانه و تجهیزات فنی هایما ۷X

دو نوع موتور توربوشارژ با حجم‌های ۱/۵ و ۱/۶ لیتر برای هایما ۷X در بازار چین وجود دارد. مدل پایه، با ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌شود؛ درحالی‌که نسخه‌ی قوی‌تر، ۱۹۵ اسب بخار و ۲۹۳ نیوتن‌متر است. هر دو مدل هایما ۷X، حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارند. این خودروها فقط با سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته تولید می‌شوند.

امکانات فنی و تجهیزات ایمنی هایما ۷X

هایما تلاش کرده است تا ۷X را نزدیک به خوردوهای کلاس لوکس عرضه‌ کند. این محصول از بعضی امکانات خاص، مثل ماساژور و تنظیمات برقی برای صندلی عقب محروم است؛ اما در مدل‌های سفارشی، همراه با گرم‌کن و سرد‌کن داخل صندلی فروخته می‌شود.

ون هایما 7X نمای فرمان

نسخه‌های کامل از هایما ۷X در بازار چین، مجهز به تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای ردیف عقب، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغ‌های  LED، نورپردازی داخلی، شش کیسه هوا، سانروف، رینگ ۱۹ اینچ و تایرهای ۲۲۵ میلی‌متر است.

قیمت احتمالی هایما ۷X در ایران

در بازار روسیه، هایما ۷X با آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود و همراه امکانات تکمیلی، ۲۳,۵۰۰ دلار قیمت دارد. با این اوصاف، اگر نرخ دلار را حدود ۲۶ هزار تومان در نظر بگیریم؛ می‌توان مطمئن بود هایما ۷X در ایران، بیش از یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد.

ون هایما 7X نمای دسته دنده

 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ون هایما ۷X






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

7x هایما
0

تاریخ ۹/۲۱ فیزیک پلاک
17:43  1402/09/24
پاسخ دادن
S7بهار ۱۴۰۳ تبدیل 7x
0

با سلام
تارخ تبدیل ۱۴۰۲/۸/۲۰
تاریخ فاکتور ۱۴۰۲/۸/۲۱
وضعیت انتظار تاييد ستاد ماده ۱۰
13:07  1402/09/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : سلام ۲۰۷ من فاکتور شد.اتومات.تحویل مرداد ♧♧♧
رامین اطلس شهریور : اطلسعلی تو از کجا اینطوری فتفا میدی من اولین پرداختی ۱۱ بهمن بودم دومین پرداختی من هم ۳۱ مرداد بودش ولی فاکتور نشدم
Mk T8 : سلام خدمت همه دوستان بنده ثبت نام 18مرداد هستم تی هشت مشکی میخواستم بدونم از زمان بیمه تا پلاک چند روز طول میکشد معمولا
j4 تیر خاکستری : منم دقیقاً همین طور. تیرماه ثبت نام کردم. تو تکمیل وجه مونده. زنگ زدم گفتن تا آخر ماه شاسی میشه. خسته شدم
مهدی _a : سلام دوستان اینجا افرادی هستن با روح روان شما بازی میکنن زیاد به حرفها گوش ندید اگه کسی توانایی تجارت با پولش رو داره خوب پیش فروش نخره ولی اگه این توانایی رو نداره ثبت نام پیش فروش در این وضعیت که چاره ای نیست خوبه به ویژه برا کس که مصرف کننده است نه دلال و نمایشگاهی. ضمناً الان درگاه واسه شهریور بازه و حدود یک هفته ای میشه که شهریور پرنشده . یک ماه دیرتر یا زودتر زیاد به حال ما فرقی نداره یا علی.
علی v4 اسفند : دوستان تسریع روند فاکتور شدن و پلاک در حال انجام هست طبق صحبتی که کردم در این صفحه از هفته آینده انشالله به طور محسوسی شاهد خواهید بود ...
Kmc j7 : من الآن نیازی به ماشین ندارم می دونستم فقط وعده های دروغ می دن پس بعد از ثبت نام این خودرو یه ماشین دیگه خریدم که بدون ماشین نمونم ولی پول زیادی ندادم در حد ۲۰۰ تومن یه ماشین خریدم تا ماشین رو بهم تحویل بدن ولی در کل سود تاخیر رو شکایت می کنم و می گیرم و اینکه اینا مهم نیست فقط یه چیز مهمه که می دن یا نه مهم نیست چه زمانی فقط دادن ماشین برام مهمه و می ترسم که کاری که بر سر Jac s3 اوردن بر سر ما هم بیارن از این باید ترسید
محسن : سلام ازمنم 25 آبان هست هنوز فاکتور نشده فعلا تا 17 مهر فاکتور شده فکر نکنم زودتر از بهمن فاکتور بشه
تازه وارد : سلام.با موبایل فقط ۱۶۲۴ رو تماس بگیریم، کد شهر نمیخواد؟
J4 سفید تهران : پلاک ۲۲م بود، اشتباه ۲۰م نوشتم ثبت نام رو خرداد انجام دادم ولی تیر قرارداد خورد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خوزستان فروش فوری طرح اخیر : سلام فروش فوری طرح اخیر تحویل 7 دی ماه کسی فاکتور نشده؟؟؟؟؟
تحویل آذر : فکر کنم ماها دوشنبه فاکتور بشیم
اتومهر : شکرخدا ولاغیر
رانا : من خوزستانم ولی تحویل نگرفتمه
حسام : وقتی تحویل حضوری میزنی بعد پلاک فیزیکی براتون یه پیام میاد که تاریخ و ساعت رو انتخاب کن برای تحویل که معمولا 2یا 3روز زمان میده از بین شون انتخاب کنی.اگه اون روز تعیین شده نرسیدی بری تا چند روز بعدش هم میتونی بری تحویل بگیری هیچ مشکلی نیست.اما اگه تا 20روز نری تحویل بگیری توی اون 20روز 2بار هم پیام میفرستن بیا ببر.اگه باز نرفتی خودشون باربری میکنن میارن نمایندگی انتخابی.حضوری خیلی زودتر به ماشین میرسی اما نتونی بری کمی دیرتر از حد معمول میاد نمایندگی .چون 20روز هم پارکینگ حضوری میخوابه خودرو.من خودم امروز فاکتور شدم تحویل حضوری زدم خودم برم بگیرم
رضا : منم اهوازم عین تو همین مشکل
رانا : خوزستان
رانا : سلام من تحویل 26شهریوردو سه روزی هست ک پلاک شدم
رضا : خوزستان کسی تحویل گرفته مال من پلاک اومده ولی نصب نکردن هنوز اهوازم
رضا : خوزستانی؟