تعرفه واردات خودرو برای سال آینده، 40 تا 75 درصد

 

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده، 40 تا 75 درصد

 

معاون وزیر صمت گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلا تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه های قبلی است. تعرفه از ۴۰ درصد آغاز و تا مرز ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می شود. 

محسن صالحی نیا در برنامه خبری در رابطه با ساز و کار واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ و در پاسخ به این سوال که مجوز واردات خودروهای سواری به چه کسانی داده می‌شود؟ بیان کرد: واردات خودرو دارای سابقه است و در سال‌های قبل هم بر اساس آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو که مصوب هیأت وزیران است ساری و جاری بوده است اما آنچه که امروز بیان می‌کنیم اجازه داده می‌شود که دولت بتواند به شرکت‌ها و یا اشخاصی که براساس ضوابط فنی واردات خودرو می‌توانند مشمول واردات خودرو شوند این اجازه را اعطا کند بنابراین واردات خودرو توسط دولت و ارکان دولت مدنظر نیست.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی بیان داشت: معمولاً شرکت‌هایی که قصد واردات خودرو را دارند باید از قبل شرایطی را از منظر امکان ارائه خدمات فروش و خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مناسب در طی فرآیند بهره برداری توسط متقاضیان داشته باشند و بنابراین شرکت‌هایی که بتوانند این ضوابط را طی کند و خودروهایی نیز باشد که در قاعده استاندارد باشد می‌توانند در این دسته قرار بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به خودروسازهای داخلی مجوز واردات داده می‌شود؟ گفت: برخی از خودروسازان داخلی در بخش خصوصی و دو خودروساز بزرگ آنها هم در سوابق قبلی معمولاً تعداد محدودی واردات خودرو برای تکمیل سبد کالا داشته اند بنابراین در شرایط فعلی اگر آنها هم بتوانند ضوابط یاد شده را طی کنند و درخواست واردات داشته باشند می‌توانند در محدود واردات قرار بگیرند.

صالحی نیا با اشاره به بند ۴ ابلاغیه ۸ ماده‌ای رئیس جمهور درباره واردات خودرو اظهار داشت: در این ابلاغیه آمده است که «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار و متناسب سازی قیمت تولید و جبران کمبود تولید در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرای واردات خودرو ظرف سه ماه رفع گردد و با افزایش صادرات نسبت صادرات به واردات افزایش یابد» پس دارای سه محور است که یکی افزایش تولید داخلی برای جبران کمبود و دوم اینکه صادرات قطعات را افزایش دهیم تا مصوبه قانونی مجلس امکان پذیر شود و شرایط رقابتی مناسبی فراهم شود.

وی افزود: بنابراین با توجه به اختیار دولت با توجه به سه محور یاد شده می‌توان مصوبه مجلس را براساس شرایط عملیاتی کرد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: در مقاطع زمانی قبلی که واردات خودرو تابع مقررات عمومی واردات و صادرات در کشور بود خودرو هم مانند سایر کالاها شرایطی داشت و واردات آن دارای تعرفه بود اما از منظر کارشناسی ما واردات تعداد خودروی پیش بینی شده لطمه‌ای به تولید داخلی نمی‌زند.

وی افزود: واردات خودرو در سنوات قبلی به طور متوسط حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار به ازای هر خودرو بوده است یعنی حدود ۱.۴ میلیون دلار صرف واردات خودرو در سال آینده خواهد شد.

صالحی نیا بیان داشت: در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخلی نبوده است و در چند سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین المللی برای تأمین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول با مشکل مواجه بودیم.

معاون وزیر صنعت بیان داشت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه‌های قبلی است تعرفه از ۴۰ درصد آغاز می‌شود و تا مرز ۷۵ درصد براساس حجم موتور خودرو اعمال می‌شود.

معاون وزیر صمت بیان داشت: همیشه تعرفه واردات حداکثر تا ۱۵ بهمن به دولت پیشنهاد می‌شود و دولت نیز آن را تصویب می‌کند اما امسال تعرفه واردات خودرو به دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهاد نشد اما با عملیاتی شدن این موضوع اگر کسانی که مرتبط هستند پیشنهادی برای کاهش یا افزایش داشته باشند در دولت قابل بررسی است، ما برای سال آینده برنامه ریزی انجام داده ایم که بخش وسیعی از آن در فرمان ۸ ماده‌ای ریاست جمهوری وجود دارد و یکی از موارد آن حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی است.
 

مجلس تصمیم گیری در رابطه با واردات خودرو را به دولت سپرده است

در ادامه این برنامه، علی اکبر تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس گفت: مجلس به لحاظ مطالبه عمومی تشخیص داده است که به دولت اجازه دهد تا در سال آینده در زمینه واردات خودروهای سواری و سنگین مجموعاً حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو وارد کند.

وی با بیان اینکه اجرا این مصوبه دست دولت است، گفت: وزارت راه اعلام کرده است که برای ساماندهی به ناوگان حمل و نقل به ۸۰ تا ۱۲۰ هزار خودرو نیاز دارد لذا برای این مهم یا باید بر تولید داخلی تکیه کرد یا بخشی را از طریق واردات تأمین کرد.

تالارپشتی بیان داشت: البته واردات خودرو را نباید به هر واردکننده و یا بازرگانی سپرد و به نظرم دولت باید اقداماتی انجام دهد تا کسانی که در رابطه اهلیت دارند خودرو وارد کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که ایرادات مجمع در بحث ساماندهی خودرو در مجلس دهم چه بوده است، گفت: در مجمع تشخیص مصلحت جلسه‌ای داشتیم، بعضی از اعضای کمیسیون زیربنایی اطلاعات نداشتند و عده‌ای واردات لوکس را مطرح می‌کنند اما من در آنجا بیان کردم که ما روی این موضوع ساعت‌ها در کمیسیون کار کرده ایم و مجلس به دنبال رفع مشکلات مردم است.

وی افزود: مجری جلب رضایت مردم در زمینه خودرو دولت است و ما هم دست دولت را در این رابطه باز می‌کنیم اینکه یک هیأت عالی نظارت به شورای نگهبان دیکته کند که فلان مصوبه خلاف قانون اساسی است این در حالی است که مرجع تشخیص قانون اساسی، شورای نگهبان است و نباید قانون گذار سوم قد علم کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در ماده ۴ بیان شده است که اگر کسی بتواند صادرات خودرو انجام دهد در مقابل می‌تواند واردات کند و بنابراین اگر قرار است خودروساز مطرحی در دنیا باشیم و قابلیت عرضه در بازار جهانی داشته باشیم باید بر صادرات تکیه کنیم.

وی افزود: واردات خودرو در اختیار دولت گذاشته شده است مبنی بر اینکه وزارت صمت هر ساله نیاز سنجی کند و از دولت مصوبه بگیرد و اقدام کند که چه تعداد خودرو وارد کند و به نظر ما این بهترین تصمیم در مجلس بود.

تالارپشتی در باره مانع مالی و تأمین ارز واردات خودرو اظهار داشت: در قانون اخیر مجلس به دولت اجازه داده است که هر جا دولت ضرورت دید و توان داشت واردات را انجام دهد و بطور کلی ساز و کار اجرایی به دولت سپرده شده است.

وی افزود: مجمع تشخیص ایرادی می‌گیرد که این مساله با قوانین بالا دستی در تعارض است ولی ما اعتقاد داریم این طور نیست و باید به خواسته مردم و تنظیم بازار توجه کرد و طوری نشود که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ۸ ماه پیش دو خودروساز بزرگ کشور و انجمن قطعه ساز نامه‌ای به من نوشتند مبنی بر اینک هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم لذا دولت باید تدبیری داشته باشد که نیاز مردم در حوزه استفاده از خودرو برطرف کند و به مردم حق انتخاب دهد و متهم به تأمین خودروی لوکس نشوند تا مجبور به استفاده از خودروی بی کیفیت شوند.
 

واردات ۷۰ هزار خودرو در تنظیم بازار اثری ندارد

در این برنامه، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز بیان داشت: خوشحالم که مجلس و دولت بعد از ۴ سال صحبت‌ها و مذاکرات مکرر به این نتیجه رسیدند که تقاضای بازار توسط تولید و واردات تأمین می‌شود و این نقطه عطفی است در موضوع تجارت، بازرگانی و تولید و در رابطه با انحصار مطلق نیز شک نداریم و هیچ کس شک ندارد و نسبت به انحصار دو خودروساز و عرضه ۹۵ درصدی در بازار هیچ فردی شک ندارد.

وی افزود: آنچه که مردم نیاز دارند خودرو است و آنچه که دولت موظف است آن را تأمین کند خودرو است، زمانی که نمی‌توان از طریق تولید تقاضای بازار را تأمین کرد باید از طریق واردات اقدام کرد.

دادفر بیان داشت: درباره موضوع حمایت از تولید، دولت می‌تواند تولیدکنندگان را از مالیات معاف کند و کمک‌های دیگری انجام دهد این در حالی است که ممنوعیت واردات خودرو چهار سال بازار را به هم ریخت و قیمت خودرو خارجی را به شدت افزایش یافت و از سوی دیگر توان تأمین بازار داخلی را هم نداشتیم بعد از چهار سال به این نتیجه رسیده ایم که ۷۰ هزار خودرو وارد شود.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۷۰ تا به امروز بالغ بر ۷۸۰ هزار دستگاه خودرو مجموعاً وارد کشور شده است و متوسط واردات از سال ۱۳۹۰ تا به امروز بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه در سال است و بیشترین میزان واردات خودرو در سال ۹۴ بود و سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز سال‌هایی بود که بازار از نظر قیمت و از نظر تعداد برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان در حالت تعادلی قرار داشت زیرا نه واردکننده می‌توانست راحت خودرو بفروشد و نه تولید کننده و لذا در این سال وام برای خرید خودرو گذاشتند و تسهیلات بیمه‌ای در اختیار مشتریان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: واردات ۷۰ هزار خودرو عدد معقولی است اما در تنظیم تعدادی خودروی کشور مؤثر نخواهد بود زیرا کشور سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد.

دادفر بیان داشت: ممنوع واردات خودرو در راستای حمایت از تولید نبود و ناشی از کمبود ارز بود اما مجری بد عمل کرد و در افکار عمومی انحصار خودرویی و قبضه بازار مطرح شد بنابراین امیدواریم این ۷۰ هزار خودرو به کشور وارد شود و شورای نگهبان هم این موضوع را تصویب کند.

دادفر در مورد تعرفه ۴۰ تا ۷۰ درصدی بیان داشت: تعرفه‌های واردات خودرو براساس ارزش افزوده ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تعرفه واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
عارف : درود در مورد دعوتنامه بهمن بگوید آخه دیگه کی میخان از بهمن ماه را تحویل بدهند و یک نفر بگه چجوری میشه سود تاخییر گرفت خدا خیرتون بده
راننده اسکانیا : داداش من که کاره ای نیستم ، من یک کامیون دارم نهایت ۱۰ تا ماشین میتونم بیارم اصل کار کرمان متور هست که نمیده ماشینارو من که کارمو دارم انجام میدم و حواسمم هست عزیز
اکبر رینگ : آقای احمدی من هم امروز با 096550 تماس گرفتم و گفت تا 6 بهمن فاکتور شده و حرف شما رو به اپراتور گفتم اینکه 6 بهمن آخرین فرصت بهمنی ها بوده و پرسیدم مگه بهمنی باقی مونده؟ گفت معیار نوبت فاکتور تایید احراز سکونته و تاریخ واریزی مهم نیست و بهمنی هایی که بعد 6 بهمن احراز سکونت رو ثبت کردن باقی موندن هرچند تعدادشون کمه خودم رو هم مثال زد و گفت شما تایید احراز سکونتت 9 اسفنده و تکمیل وجه 15 اسفند مهم نیست ماشین رو باید 9 فروردین تحویل میگرفتی و از 9 فروردین رفتی تو تاخیر و سود تاخیر هم از 9 فروردین حساب می کنن.
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
سروش : فکر کنم تاریخ اخذ تاییدیه سخا ملاک هستش
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.
راننده اسکانیا : والا چی بگم داداش هیچوقت برای تغییر دیر نیست آدم باید دنبال آرزو هاش بره
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
چینی : چینی ها یکی 300 تا 400 تومان رفته روش احتمالا ایرانی ها 150 ت بره روش حداقل
ایکس 55 پرو : سلام فاکتور شده بود یا نه .
لامورا : دیون دولتی رو امسال برای چاپیدن مردم مد کردن و رو فاکتور های امسال هنوز اعمال نکردن که به زودی میکنن حدود 10 درصد فقط رو دیون افزایش دادن فعلا
مریم : اف ایکس مدل 404 ثبت نامی دی ماه الان پیامک اومده 230میلیون‌تومن باید پرداخت شه لعنت بهشون
حمید تحویل مرداد : مگر سالی چند مرتبه می گیرن .من که اول این ماهی وجه کامل دادم
اریزو8 : چرا حرف الکی میزنی من با متصدی مدیران خودرو صحبت کردم گفت 8٪ باید پرداخت کنید
اریزو8 : سلام به سایت بازرسی کل کشور مراجعه کنید و شکایتتون رو مطرح کنید
یاشار : حدود 60 م تومان
سورنا اریزو 6 پرو : اکستریم وی ایکس و آریزو 6 پرو 600 عدد مجوز اخذ شد
قدرت الله دانایی : دوستان عزیز من 24 اردیبهشت بابت 207 پانا ارتقا رینگ فولادی برای تغییر به رینگ آل مینویم که زودتر فاکتور بشه مبلغ 20 میلیون خورده ای واریز کردم ولی تاالان فاکتور نشده لطفا اگه کسی از دوستان مبلغ واریز کردن ودیر ویازودفاکتورشدنشون را بگن ممنون میشم اگه اضحارنظر کنید باتشکر