حدود سه هفته پیش روسیه در جریان یک حمله نظامی گسترده، خاک اوکراین را مورد تهاجم قرار داد. از آن زمان تاکنون سیل تحریمها از سوی کشورهای غربی علیه روسیه آغاز شده است و همچنان این روند ادامه دارد. در نتیجه این تحریمهای اقتصادی، بسیاری از خودروسازان بینالمللی بازار خودرو این کشور را ترک گفتهاند. در این مطلب نگاهی به خودروسازانی خواهیم داشت که بازار خودرو بزرگترین کشور جهان را برای مدتی طولانی ترک گفتهاند.
بی ام و
شرکت آلمانی بی ام و یکی از نخستین خودروسازانی بود که خروج خود را از روسیه اعلام کرد. تولید بی ام و در روسیه از ابتدای ماه مارس متوقف شد و صادرات خودروهای این برند به بازار روسیه نیز تا اطلاع بعدی متوقف شده است. اقدام بی ام و برای تحلیلگران اقتصادی غیرقابل انتظار بود، چرا که فروش بی ام و در روسیه روندی افزایشی داشت.
فورد و جنرال موتورز
شرکت آمریکایی فورد از مدتی پیش و در همکاری با شرکت روسی سولر، ونهای تجاری خود را در روسیه به تولید میرساند. این شرکت نیز اعلام کرد که تولید خود را در روسیه از ابتدای ماه مارس متوقف کرده است. جنرال موتورز نیز یکی از صادرکنندگان مطرح خودرو به بازار روسیه بود و برندهای لوکس این شرکت همچون کادیلاک از اقبال قابل توجهی در روسیه برخوردار بودند. این شرکت نیز اعلام کرد صادرات خودرو به روسیه را متوقف خواهد ساخت.
هوندا، مزدا، میتسوبیشی و دیگر خودروسازان ژاپنی
هوندا هیچ سایت تولیدی در روسیه ندارد اما صادرکننده بزرگ خودروهای سبک و سنگین و همچنین موتورسیکلت به بازار روسیه بوده است. این شرکت ژاپنی صادرات خود را به بازار روسیه متوقف کرده است.
میتسوبیشی چند کارخانه در روسیه دارد و علاوه بر خودرو، سیستمهای تهویه مطبوع و لوازم خانگی را نیز در این کشور به تولید میرساند. میتسوبیشی اکنون تمامی فعالیتهای خود را در بازار روسیه متوقف کرده است.
مزدا نیز خط تولید مشترکی را با خودروساز روسی یعنی سولرز داشت که در آن مزدا CX-5، CX-9 و مزدا6 به روش CKD مونتاژ میشدند. فعالیت این کارخانه اکنون متوقف شده است. نیسان نیز خط تولید خود در سنت پترزبورگ را به حالت تعلیق درآورده است، چرا که تحریمهای بینالمللی مانع رساندن تجهیزات لازم به این کارخانه خواهند بود.
تویوتا که یک کارخانه مونتاژ در سن پترزبورگ و یک دفتر مرکزی فروش در مسکو دارد. این شرکت به همه کارکنان ژاپنی خود اعلام کرد که روسیه را ترک کنند، و همچنین کلیه عملیات تولید محلی و صادرات به این کشور را نیز به حالت تعلیق درآورد. سال گذشته، تویوتا نزدیک به 98000 دستگاه خودرو (از 91598 دستگاه در سال 2020) در روسیه فروخت، بنابراین سهم 5.9 درصدی از بازار خودروهای محلی را به خود اختصاص داد و خروج آن از بازار روسیه تبعات جدی را برای اقتصاد این کشور به همراه خواهد داشت.
کیا و هیوندای
هیوندای خط تولید بزرگی را در روسیه دارد که اکنون این خط تولید به صورت کامل تعطیل شده است. کیا و هیوندای دو فروشنده بزرگ خودرو در روسیه هستند که تمامی فعالیتهای خود را در این کشور تعلیق کردهاند و تا اطلاع ثانوی هیچ محصولی را در روسیه نخواهند فروخت.
دیگر خودروسازان
از خودروسازان دیگری که فعالیتهای خود اعم از تولید یا صادرات را در روسیه تعلیق کردهاند، میتوان به این نامها اشاره کرد: استلانتیس شامل فیات کرایسلر و پژو سیتروئن، هارلی دیویدسون، دایملر، پورشه و فولکس واگن.