چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

 

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

 

سوخت‌های مصنوعی سروصدای زیادی به پا کرده‌اند. برخی افراد آن‌ها را به عنوان برگ برنده پیشرانه‌های درون‌سوز معرفی می‌کنند اما در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چرا احتمال چنین چیزی پایین است. افرادی که به پیشرانه‌های درون‌سوز علاقه دارند امیدوار هستند سوخت‌های مصنوعی بتوانند باعث نجات این پیشرانه‌ها از هجوم خودروهای الکتریکی شوند. سوخت‌های مصنوعی که گاهی با نام های eFuel و synfuel هم شناخته می‌شوند به عنوان راه‌حل جدید حمل‌ونقل پایدار در آینده مطرح شده‌اند که دلیل آن نیز مزیت‌های زیست‌محیطی و این حقیقت است که خودروهای بنزینی کنونی می‌توانند بدون تغییر در پیشرانه از این نوع سوخت استفاده کنند. این نوع سوخت‌ها به خاطر اینکه راه‌حل بحران آب و هوایی محسوب می‌شوند یک گزینه جذاب در برابر خودروهای الکتریکی به شمار می‌روند. همان‌گونه که می‌دانید خودروهای الکتریکی نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ و پیشرفت تکنولوژی برای ایجاد شعاع حرکتی بیشتر هستند.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

تولید سوخت‌های جایگزین در حال افزایش است و خودروسازان بیشتری هم در حال تحقیق برای پیشبرد این نوع سوخت‌ها هستند تا بتوانند از آن‌ها در خودروهای درون‌سوز کنونی استفاده کنند. اما درحالی‌که خودروهای الکتریکی می‌توانند کاملاً کربن خنثی باشند، سوخت‌های مصنوعی از این نظر در رده پایین‌تری قرار می‌گیرند. تخمین‌ها نشان می‌دهند سوخت‌های مصنوعی می‌توانند تا ۸۵ درصد آلایندگی کربنی را کاهش دهند. این را نایب‌رئیس پورشه دکتر فرانس استفن والسیر می‌گوید. اگرچه این میزان آلایندگی به صفر نمی‌رسد اما بهبود قابل‌توجهی را نسبت به وضعیت کنونی نشان می‌دهد. آیا همه این‌ها به معنی ادامه حیات خودروهای بنزینی در آینده است؟ از نظر ما این‌طور نیست.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

اول اینکه سوخت‌های مصنوعی سوخت‌های مایع هستند که اساساً همان ویژگی‌های سوخت‌های فسیلی را دارند اما به‌صورت مصنوعی و با روش‌های دوستدار محیط‌زیست تولید می‌شوند. هر دو نوع سوخت فسیلی و مصنوعی از زنجیره مولکول‌های هیدروکربنی متفاوت برخوردار هستند. در واقع این هیدروکربن‌ها برای تولید هرگونه سوخت هیدروکربنی همچون بنزین موردنیاز هستند. در واقع تفاوت بین این سوخت‌ها به چگونگی تولیدشان مربوط می‌شود. سوخت‌های فسیلی حاصل میلیون‌ها سال فشار شدید روی بقایای گیاهی و جانوری هستند درحالی‌که سوخت‌های مصنوعی با انجام این فرایندها از طریق منابع تجدید پذیر به دست می‌آیند. اگرچه سوزاندن سوخت‌های مصنوعی باعث ایجاد آلایندگی کربنی می‌شود اما این امر می‌تواند با گیر انداختن کربن برای تولید سوخت مصنوعی بیشتر کاهش یابد.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد این حقیقت است که فرایندهای موردبحث الکتریسیته زیادی نیاز دارند و خب رسیدن به این میزان انرژی کار سختی است. سوخت‌های مصنوعی را می‌توان با روش‌های متفاوتی به دست آورد اما در اکثر موارد با تبدیل آب به هیدروژن و اکسیژن از طریق الکترولیز این سوخت‌ها تولید می‌شوند. این هیدروژن سپس با کربن دی‌اکسید کربن جو ترکیب می‌شود تا متانول به دست آید و متانول را می‌توان به بنزین خام مصنوعی تبدیل کرد. این بنزین خام می‌تواند به بنزین استاندارد تبدیل شود که قابل‌استفاده در تمامی خودروهای بنزینی کنونی است. تمامی پیشرانه‌های بنزینی شامل نمونه‌های بکار رفته در هواپیماها، کشتی‌ها و… می‌توانند از این نوع سوخت استفاده کنند. سوخت‌های مصنوعی همچنین از نظر حمل‌ونقل نیز مزیت‌هایی دارند زیرا نیازی به دگرگونی زیاد جایگاه‌های سوخت وجود ندارد. مثال بارز این فرایند را می‌توان در تلاش‌های پورشه و زیمنس انرژی دید که سرمایه‌گذاری مناسبی روی کارخانه تولید سوخت‌های مصنوعی در جنوب شیلی انجام داده‌اند. این کارخانه به خاطر بادهای زیادی که در این منطقه می‌وزد تأسیس شده است. از باد به عنوان منبع انرژی در این کارخانه استفاده می‌شود.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

پورشه سوخت‌های مصنوعی را در کنار خودروهای الکتریکی می‌بیند و انتظار دارد بتواند از آن‌ها در خودروهای مختلفی استفاده کند. ژرمن‌ها هم‌اکنون از این نوع سوخت برای خودروهای حاضر در مسابقات سوپرکار اروپا استفاده می‌کنند. البته اخیراً خودروی آماده تولید پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 RS مدل ۲۰۲۲ نیز با این نوع رانده شده است. خودروسازانی همچون مزدا نیز به دنبال استفاده از سوخت‌های مصنوعی هستند و ژاپنی‌ها سوخت مصنوعی را یکی از راه‌های لذت بردن طرفداران از خودرویی همچون MX-5 می‌دانند. همه این موارد امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما باید به نکات دیگری هم توجه کرد. دلایل زیادی برای عدم نجات پیشرانه‌های درون‌سوز توسط سوخت‌های مصنوعی وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها به تولید و تأمین این سوخت‌ها بر اساس میزان تقاضا مربوط می‌شود. کارخانه پورشه در شیلی برای سال جاری ۱۳۰ هزار لیتر سوخت مصنوعی تولید خواهد کرد و خود پورشه این سوخت را بکار خواهد برد. تا سال ۲۰۲۴ میزان تولید به ۵۵ میلیون لیتر خواهد رسید و تا سال ۲۰۲۶ از نیم میلیارد لیتر عبور خواهد کرد.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

شاید نیم میلیارد لیتر رقم زیادی به نظر برسد اما زمانی که در نظر بگیرید آمریکا به‌تنهایی ۴۶۷ میلیارد لیتر سوخت فسیلی در سال ۲۰۲۰ سوزانده است، ظرفیت تولید پورشه خیلی کم جلوه خواهد کرد. علاوه بر این، تکنولوژی موردبحث کاربردهای محدودی دارد. هزینه تولید سوخت‌های مصنوعی هم بالاست. پورشه تخمین می‌زند هزینه تولید هر لیتر سوخت مصنوعی ۱۰ دلار است و بنابراین یک باک سوخت ۵۰ لیتری قیمت حدود ۷۰۰ دلاری خواهد داشت. کارشناسان هزینه تولید بین ۴.۵ تا ۷.۵ دلاری را برای این نوع سوخت‌ها پیشنهاد می‌کنند و اگرچه هزینه‌ها با افزایش تولید کاهش خواهد یافت اما این نوع سوخت‌ها همچنان گران‌تر از انواع مرسوم خواهند بود. شاید قیمت سوخت‌های مصنوعی در آینده بتواند با سوخت‌های فسیلی برابری کند اما دیگر برای رسیدن به اهداف آلایندگی صفر دیر خواهد بود.

چرا نمی‌توان روی سوخت‌های مصنوعی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز حساب کرد؟

دیگر مشکل این نوع سوخت‌ها نه تنها ضرورت رقابت با سوخت‌های فسیلی بلکه رقابت با خودروهای الکتریکی است. هزینه الکتریسیته با بنزین قابل‌مقایسه و رقابت است و حتی می‌تواند در صورت استفاده از انرژی خورشیدی به صفر برسد. می‌توانیم بگوییم در آغاز راه هستیم. با اینکه از مطرح شدن ایده سوخت‌های مصنوعی چندین دهه می‌گذرد اما در سال‌های اخیر تمرکز روی آن‌ها افزایش یافته است. پیشرفت‌های آتی در این زمینه شاید باعث حل برخی مشکلات شود اما در حال حاضر نمی‌توان آن‌ها را به عنوان ناجی خودروهای درون‌سوز دانست. از طرف دیگر خودروهای الکتریکی هم‌اکنون در دسترس هستند و می‌توان با انرژی‌های تجدید پذیر آن‌ها را به حرکت درآورد. اگرچه این خودروها فعلاً قیمت بالاتری دارند اما در آینده نزدیک با همه‌گیری بیشتر شاهد کاهش قیمتشان خواهیم بود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های درون‌سوز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : برادرا.خواهرا.خواهش می‌کنم بیاید سه شنبه ساعت ۱۰ صبح بریم شرکت بسه آه ناله کردن خجالت بکشید.آدرس جاده مخصوص کرج تهران ۱۱کیلومتر تهران بازرگانی فروش سایپا. لطفا بیاید یک دس صدا نداره
سلام : پیام غر بیمه مرکزی میاد
هادی : دوستان اون موقع که ما ثبت نام کردیم ثبت نام خودروهای وارداتی مازاد بود با تحویل سه ماهه یعنی بهار ۴۰۳ پس هم واریزی های اسفند هم ما مردادیها ؛ تحویلمون بهار بوده . این اعتراض شامل ما هم میشود. یه دوستی تو سایپا دارم حدود یکماه پیش گفت که ما ۶۵ تا چانگان ۵۵ معوق داریم که بعد از اونا باید واریزی های مرداد رو بدیم . یک هفته پیش گفت تعداد زیادی چانگان اومده باید بره برای تست و تایید فنی وبعدش میتونیم تحویل بدیم دقیقا هم چند روز بعدش هم برامون پیامک انتخاب نمایندگی اومد . ماشینا که تایید بشن فاکتور میشه و میره برای کارهای شماره گذاری و سند و بعدش هم تحویل انشالله که زیاد طول نمیکشه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : نام شرکت نام خودرو زمان ثبت سفارش موعد تحویل اولویت انتخابی دلیل عدم احراز وضعیت نوع طرح کد پیگیری عملیات پیگیری مراحل سایپا شاهین 06 خرداد 1402 - ساعت 17:46 زمستان 1403 1 - ارسال به خودروساز طرح عادی - - مشاهده اطلاعات بازگشتی خودروساز مدل خودرو آخرین تاریخ فراخوان آخرین تاریخ واریز آخرین تاریخ مهلت پرداخت تاریخ فاکتور تاریخ تحویل شاهينG اتوماتيك CVT 20 مهر 1402 23 مهر 1402 از 27 مهر 1402 تا 20 مهر 1402 - - این مشخصات خودرو من هست
رویا : نمایندگی میگه اشکال سیستمیه من سخا رو هم بردم اصلاح نشد همچنان نقص پرونده اس
Man : چه ماشینی؟ چه رنگی؟
عزیز ویسی : سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
حمیدرضا : فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
حامدم : اقا اینجوری نمیشه باید بریم در کارخونه دادو بیداد کنیم من اول شهریور پرداخت کردم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امامی ،دنا دستی 30 آذر : سلام به حمید پیش فروش آبان هنوز فاکتور نشدند برای ما تا دو ماه دیگه فکر نمیکنم از فاکتور خبری باشه
سلمان : من امروز فاکتور شدم. واریزی پانزده آبان. پنح دنده
دلوین مشهد : سلام، من پذیرش 26 شهریور هستم. متاسفانه هنوز فاکتور نشده.
X22 اصفهان : سلام دوستان X22 pro دنده‌ای تا چه تاریخی شهریور یا مهر تحویل گرفتید، ممنون میشم کسایی ک تحویل گرفتن پاسخگو باشند🌺
آریزو 5 همدان : دوست عزیز آریزو 5 fl که تحویلت 25 شهریور فردا حتما زنگ بزن نمایندگی بپرس ببین مجوز خوردی یا نه ؟ بیا اینجا هم اطلاع بده مرسی . چون امروز 100 دستگاه آریزو 5 مجوز خروج خورد
x22 : سود تاخیرو چند وقت بعد تحویل ماشین میدن؟
آریزو 5 همدان : در پاسخ به آریزو 5fl امروز هم 100 دستگاه آریزو 5 مجوز خورد . احتمالا همون تا تاریخ شما مجوز خورده باشه . چون کسایی که تحویلشون شهریور و مهر بودن همه از برنامه فروش 15 یا 20 اسفند به صورت اقساط ثبت نام کردن . که بنظرم 15 اسفندی ها کامل تحویل گرفتن الان برنامه فروش 20 اسفند مونده تحویل بگیره . 15 اسفند کلا 240 دستگاه آریزو5 قسطی ثبت نام کردن 20 اسفند هم حدودا همین تعداد .
آذر ماه : کسی تازگی ها پلاک شده؟ کسایی که 29 آبان به بعد فاکتور شدن ولی پلاک نشدن لایک کنن
کاتبی : متاسفانه در ایران هیچ اهرم فشاری برای شرکت های دولتی وجود نداره، با تشکر از زحمات و تلاش عزیزان در پیگیری و اعلام شکایت از هر طریق
امین فوری اذر : تاریخ پذیرش چندمه؟