مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با دستور ریاست جمهوری؛ امیدی به واردات خودرو در سال 1401 وجود دارد؟

 

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با دستور ریاست جمهوری؛ امیدی به واردات خودرو در سال 1401 وجود دارد؟

 

واردات خودرو از سال 1397 به دلایلی که گفته می‌شد اهم آن محدودیت‌های ارزی و کنترل بر گردش منابع ارزی در شرایط خاص کشور است، ممنوع شد و در این سال‌ها هر بار پیشنهاد لغو ممنوعیت نیز با مخالفت‌هایی مواجه بوده که بهانه آن تراز ارزی اعلام شده بود. در اولین روزهای کاری سال 1401، بند مربوط به واردات خودروهای سواری در قانون بودجه در حالی حذف شد و مسئولان مربوطه نسبت به آن ابراز بی‌ اطلاعی کرده‌اند که پیگیری‌ها نشان می‌دهد ظاهرا این مصوبه علیرغم تاکید ریاست جمهور برای رفع شدن موانع واردات، مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته و از قانون بودجه حذف شده است، اما آیا امیدی برای انجام واردات خودروهای سواری در سال جاری وجود دارد؟

 

در همین شرایط نیز، اداره گمرک کشور منتظر نرخ جدید ای تی اس برای جایگرین با نرخ دلار 4200 تومانی که امروز به عنوان نرخ محاسباتی استفاده می‌شود، است. از سوی دیگر بحث واردات خودرو که از سه سال قبل عملا شاهد ممنوعیت ورود هستیم،‌ در بهمن و اسفند 1400  و هم زمان با بازه بررسی بودجه 1401 حواشی مختلفی را به همراه داشته است.

نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق این بار تاکید داشتند که بحث آزادسازی واردات خودرو در بودجه لحاظ شده و درآمدی در حدود 60 هزار میلیارد تومان نیز بابت صدور مجوز ترخیص 70 هزار دستگاه خودرو سواری در منابع بودجه 1401 لحاظ کرده‌اند.

 
 

بر این اساس،  50 هزار دستگاه خودرو سواری و 20 هزار دستگاه سواری دو گانه سوز به علاوه 10 هزار دستگاه کامیون، 10 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری، 5000 دستگاه ماشین آلات معدن و راه سازی در کنار 1000 دستگاه یخچال دار در مصوبه نهایی مجلس لحاظ شده بود.

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با دستور ریاست جمهوری؛ امیدی به واردات خودرو در سال 1401 وجود دارد؟
 

این در حالی است که در قانون نهایی بودجه 1401 که از سوی رئیس مجلس به رییس جمهور ابلاغ شد 70 هزار دستگاه خودرو سواری از قانون بودجه حذف شده است.

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با دستور ریاست جمهوری؛ امیدی به واردات خودرو در سال 1401 وجود دارد؟
 

همان طور که مشخص است در متن نهایی قانون بودجه بحث ورود 70 هزار دستگاه خودرو سواری از متن حذف شده است.

جریان واردات خودرو و ۷۰ هزار دستگاه سواری در قانون بودجه ١۴٠١ که در مجلس به تصویب رسیده بود، از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای ایراداتی بوده که در نهایت حذف شده و به قانون نیامده است.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Allowing-car-import-3.jpg

این در حالی است که پیش از این هم در بحث واردات خودرو و طرح‌هایی که نمایندگان مجلس برای آن ارائه کرده بودند، ایراداتی وارد شده و در برخی موارد از نظر مجمع مورد پذیرش قرار نگرفته بود.
گفتنی است در نیمه اسفند ماه 1400، رئیس جمهور به وزیر صمت دستور داده بود، به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، تا موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

به هر حال تاکنون هیج یک از دستگاه‌های مربوطه در دولت و مجلس توضیح رسمی و شفاف در مورد حذف بند مربوط به واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ایرادات وارد به آن ارائه نکرده‌اند؛ مصوبه‌ای که طرح آن در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رد ولی بار دیگر تصویب و برای بررسی به صحن علنی ارجاع شد و رای آورده بود.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/news-decrease-imported-cars-price-mehr-1400.jpg

استراتژی ضد و نقیض سیاست گذاران کلان کشور در صنعت خودروسازی

آنچه واضح است اینکه مجمع تشخیص مصلحت، به وضوح با نظر شخص آقای رییس جمهور و وزارت صمت برای واردات خودرو به کشور مخالف است و مجلس نیز در حد فاصل این دو نهاد، سرگردان به نظر می رسد.

در شرایطی که نمایندگان به طور کلی، موافق موضوع واردات خودرو هستند و حتی شورای نگهبان نیز طرح مربوطه را تایید کرده است، این شورای مصلحت است که سد راه موضوع مورد تایید مجلس، شورای نگهبان و دولت شده است، هرچند در این میان نباید از وجود لابی گری برخی خودروسازان و مونتاژ گران نیز غافل شد که خودرو را متضرر موضوع واردات خودرو می پندارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین، دادستان کل کشور نیز به تازگی در سخنانی از دست‌های پشت پرده‌ای در خودروسازی گلایه کرده است.

منتظری، دادستان کل کشور در این رابطه می گوید: «در صنعت خودروسازی کشور دست های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع ارتقاء وضعیت خودروسازی کشور می‌شود، که مانع ارتقاء وضعیت خودروسازی کشور می‌شود.»

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Allowing-car-import-5.jpg

در چنین اوضاع و احوالی با توجه به انتقاد شدید مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی و انتقادات بی پایان پلیس راهور نسبت به صنعت خودروسازی به نظر می رسد که دولت در عمل، چاره ای جز پذیرش ضعف مدیریتی خود در بازار خودرو نخواهد داشت و احتمالا این فشار از طرفین به استیضاح وزیر صمت منجر خواهد شد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Allowing-car-import-4.jpg

از سوی دیگر موضوع واردات، آنطور که از شواهد پیداست، ارتباط غیر قابل انکاری با تامین ارز و لغو تحریم ها و اجرای برجام دارد، بنابراین کمی بعید به نظر می رسد که با توجه به قدرت عظیم لابی گری مونتاژ کنندگان داخلی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدون اجرایی شدن دوباره برجام، شاهد از سر گیری واردات خودرو سواری به کشور در ابعاد کلان و قابل توجه باشیم.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , مصوبه واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟