شرکت خودروسازی فراری سرانجام هیولای پر سر و صدای خود را تولید کرد. فراری F12 Berlinetta، این غول وحشتناک می تواند در دور موتور 8,250 دور در دقیقه نیرویی برابر با 700 اسب بخار و در دور موتور 6,000 دور در دقیقه، گشتاوری معادل 509 نیوتن متر تولید کند. گفته شده است که شتاب 0 تا 100 این فراری 3 ثانیه است. بر اساس آزمایشات انجام شده، امکان کاهش این زمان به 2.8 ثانیه و کسب حداکثر سرعت 338 کیلومتر بر ساعت نیز وجود دارد. گفتنی است، شتاب 0 تا 200 این مدل در مقایسه با نسل گذشته این خودرو یعنی مدل فراری Fiorano 599 به اندازه 2.5 ثانیه سریع تر است.
1Carدر این خودرو از بهترین نوع تایرها از جمله تایرهای میشلن، بریجستون، یا پیرلی استفاده شده است. در این مدل، چرخ های تمام آلومینیومی به افزایش هر چه بیش تر قابلیت آیرودینامیک فراری کمک زیادی کرده. در طراحی سر اگزوزهای قطور فراری Berlinetta از خودروهای فرمول یک الهام گرفته شده است. اگرچه در یک نگاه، فراری F12 Berlinetta در مقایسه با فراری Fiorano 599، بزرگ تر به نظر می رسد، اما در حقیقت باید گفت که از نظر ابعادی از آن کوچک تر است. به عبارت بهتر، 5 سانتی متر در طول، 2 سانتی متر در عرض، 6 سانتی متر در ارتفاع، و از نظر فاصله بین محورها 1 سانتی متر نسبت به نسل گذشته کوچک تر شده. مهم تر از همه این که مرکز ثقل فراری جدید نسبت به نسل گذشته به اندازه 3 سانتی متر پایین تر آمده است. در حقیقت باید گفت، فراری F12 در صنعت اتومبیل یک شاهکار بزرگ می باشد و از مشخصه های اصلی این سوپرخودرو این است که سواری و هندلینگ آن از هر نظر کامل و بی عیب و نقص است.
تصور اغلب افراد بر این بود که Berlinetta ماشین غیرقابل کنترل و خطرناکی باشد و در دورها و سرعت های پایین، عملکرد مناسبی از خود به نمایش نمی گذارد، اما حقیقت چیز دیگری است و با صراحت باید گفت که عملکرد تمام سیستم های موجود در فراری F12 به اندازه 20% بهتر ازفراری 599 می باشد.
به گفته تکنسین های حاضر در مرحله تست این خودرو، اکثر فراری های موتور جلوی V12 در شرایط آب و هوای بارانی، با لغزندگی بر روی سطح جاده مواجه می شوند درحالی که این مدل حتی بدون انتخاب حالت اسپرت توانسته در این شرایط آب و هوایی، با حفظ پایداری در حین رانندگی، سربلند از این آزمایش بیرون بیاید. به گفته مهندسان این شرکت، سیستم استانداردE-Diff با کنترل دائم خودرو، نقش ویژه ای در حفظ پایداری این خودرو ایفا کرده است. لازم به یادآوری است، E-Diff واحدی است که کنترل گشتاور خودرو را بر عهده دارد.
در سال 2007، شرکت خودروسازی فراری به دنیا اعلام کرد که یکی از اولویت های اصلی این شرکت کاهش وزن در محصولات جدید خواهد بود. که با تعیین این اولویت، فراری به مرکزی مهم برای تولید و آزمایش انواع آلیاژهای آلومینیومی تبدیل شد. در راستای این استراتژی، از 12 قطعه آلیاژ آلومینیومی در تولید شاسی و بدنه فراری جدید استفاده شد که در نتیجه آن، وزن نهایی 75 کیلوگرم سبک تر از نسل قبلی این خودرو یعنی فراری Fiorano 599 شد. در مقایسه با لامبورگینی آونتادور ملاحظه می شود که وزن آن 91 کیلوگرم سبک تر شده است. گفتنی است، استفاده از آلومینیوم سبک نه تنها وزن این مدل را کاهش داده بلکه استحکام آن را نسبت به مدل 599 به اندازه 20% در بخش بدنه افزایش داده است. این در حالی است که ضخامت صفحات مورد استفاده در بدنه به اندازه 20% کاهش یافته است.
|
|
استفاده از دکمه مخصوص تغییر حالت رانندگی بر روی فرمان، بدون وجود منوهای سردرگم کننده، کار را برای راننده بیش از پیش آسان تر کرده است. شایان ذکر است، راننده تفاوت بین حالت های اسپرت، مسابقه، ESC OFF، و CT OFF را حقیقتاً در این خودرو لمس می کند. البته این تغییر و تحولات در روند ساخت همه خودروهای فراری به چشم می خورد، اما گویا در فراری F12 این تحولات چشم گیرتر می باشد.
در تولید سوپرخودروهایی از این دست، همیشه این ترس وجود دارد که خودرو، حس سنگینی داشته باشد و از هیجان کافی برخوردار نباشد. اما فراری F12 با رویکردی جدید، تمام این ابهامات را برطرف کرده است. محدودیت دور موتور برای این جنگنده چیزی در حدود 8,700 دور در دقیقه تعیین شده است. با وجود این، اندازه کلی موتور نسبت به نسل گذشته کوچک تر شده و محل آن تا حد امکان عقب تر و پایین تر از سایر اجزاء در محفظه موتور واقع شده است. ازاین رو، ورود صدا به داخل کابین در میزان حداقل نگه داشته شده و طبق آن چه عکس العمل عابرین نشان می دهد، صدا در خارج از کابین به اندازه داخل کابین اندک نیست.
تعویض دنده ها در این فراری مجهز به گیربکس 7 سرعته، کاملاً نرم است و رانندگی ایده آلی را در طول سفر به ارمغان می آورد. سیستم ECU نیز به طور دائم در حال کنترل دور موتور در هنگام تعویض دنده است. به این ترتیب پس از چند کیلومتر که سیستم با حرکات و تمایلات راننده آشنا شد، دیگر هر کاری را می توان بدون هرگونه ترسی انجام داد. گفتنی است، حتی در شرایط جاده ای نامطلوب که انتظار می رود تکان هایی در سیستم تعلیق احساس شود، هیچ موردی دیده نشده است. سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و چندگانه در عقب نقش قابل ملاحظه ای در جذب ضربات ایفا می کند. هم چنین، به این فراری جدید ترمزهای برمبوی سرامیکی (Brembo Ceramic Brakes) را نیز اضافه کنید که کنترل خودرو را در هنگام ترمز حتی در سرعت های نزدیک به 200 کیلومتر بر ساعت و هنگام حمل بارهای سنگین ایده آل کرده است.
فرمان فراری Berlinetta بسیار تیز است. هر کسی در اولین تجربه رانندگی با این خودرو در یک ساعت نخست متوجه خواهد شد که فرمان خودرو با کوچک ترین حرکت منحرف می شود. برخی افراد ممکن است حس بدی نسبت به این تیزی داشته باشند، اما این حس در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت. دو مشخصه ظاهری مهم در این فراری جدید، پل های آیرودینامیکی زیر ستون های پنجره جلو و نیز ورودی های هوا است که به منظور خنک نمودن ترمزهای جلو تعبیه شده اند. گفتنی است، دلیل اصلی بهبود 98 درصدی خاصیت آیرودینامیک این مدل نسبت به مدل 599، همین پل های آیرودینامیکی هستند که باعث پایداری هرچه بیش تر فراری به ویژه در سرعت های بالا می شوند. دو ورودی دیگر هوا در بخش های جانبی نیز به بهبود این ویژگی آیرودینامیکی کمک زیادی می کنند. این ورودی ها هنگامی که نیاز به خنک نمودن ترمزها وجود داشته باشد، به طور اتوماتیک و به وسیله حس گرهای مخصوص، باز یا بسته می شوند.
در فضای داخلی این خودرو، تحول چندان بزرگی از نظر رفاه و امکانات صورت نگرفته، این فراری جدید دارای صندلی های اسپرت با روکش چرم است. در مورد سیستم مسیریاب ماهواره ای در فراری باید گفت که تا بهبود کامل این سیستم راه زیادی وجود دارد. البته شرکت خودروسازی فراری از این مشکلات آگاه است و در حال تلاش برای بهبود آن ها است. تا این لحظه، به قدری مجذوب مزیت های فراری F12 شدیم که فراموش کردیم بگوییم مصرف سوخت این مدل نیز نسبت به 599 تا 30% کاهش یافته است. این ویژگی حتی برای ثروتمندانی که پول بنزین اهمیت چندانی برای آن ها ندارد، بسیار مهم است زیرا هیچ کس دوست ندارد مدام به پمپ بنزین مراجعه کند. قیمت پایه برای این فراری چیزی در حدود 330,000 دلار اعلام شده است.
در خاتمه امیدواریم این مقاله که از سری مقالات بررسی و مقایسه به شمار می رود، نظر شما را جلب کرده باشد. هم چنان منتظر دیدگاه ها و نظرات ارزشمند شما هستیم. با 1Car همراه باشید.