ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

 

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

 

در خودروها عمدتاً پیشرانه و گیربکس در کنار هم نصب می‌شوند تا نیرو را به چرخ‌های جلو یا عقب و یا هر چهارچرخ انتقال دهند. این کار اما موجب سنگینی دماغهٔ خودرو می‌شود که این موضوع در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت اصلاً خوب نیست چراکه توزیع وزن را بر هم میزند و روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. برای مقابله با این مشکل و بهبود توزیع وزن در سوپرکارهای موتور جلو، بسیاری از خودروسازان، گیربکس را از طریق ترنس‌اکسل (Transaxle) در عقب خودرو نصب می‌کنند. برای توضیح این موضوع ابتدا باید با ترنس‌اکسل آشنا شویم.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل عقب در مرسدس AMG GT

زمانی که گیربکس، دیفرانسیل و اکسل خودرو در یک واحد یکپارچه جمع می‌شوند، به آن ترنس‌اکسل گفته می‌شود. این شیوهٔ طراحی در همهٔ خودروهایی که پیشرانه و محور محرک آن‌ها در یک سمت قرار دارد (یعنی موتور جلو محرک جلو یا موتور عقب محرک عقب) بسیار معمول و متداول است. علاوه بر این، خودروهای چهارچرخ محرکی مثل محصولات آئودی که پیشرانهٔ آن‌ها به‌صورت طولی نصب می‌شود هم از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند. در این خودروها، ترنس‌اکسل به‌صورت طولی دقیقاً پشت موتور نصب می‌شود و گیربکس، دیفرانسیل جلو و درایو یونیت را در خود جای می‌دهد.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل جلو در آئودی A8

اما استفاده از ترنس‌اکسل در خودروهای موتور جلو محرک عقب متداول نیست مگر در سوپراسپرت‌ها. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، اصلی‌ترین مزیت استفاده از ترنس‌اکسل در خودروهای محرک عقب، بهبود توزیع وزن است. علاوه بر این، ازآنجایی‌که در این طراحی میل‌گاردان مستقیم به پیشرانه متصل است و فقط با دور موتور می‌چرخد، بجای گشتاور سنگینی که توسط دنده یک تولید می‌شود، فقط باید گشتاور معمول پیشرانه را تحمل کند؛ بنابراین، می‌توان میل‌گاردان را ضعیف‌تر و سبک‌تر ساخت. در این خودروها، گیربکس به همراه دیفرانسیل روی محور عقب نصب می‌شود.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

این طرح اما برای اکسل‌های صلب مناسب نیست زیرا وزن غیر فنر سوار را افزایش میدهد و به همین دلیل ترنس‌اکسل معمولاً با سیستم تعلیق عقب مستقل مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین لازم به ذکر است که تقریباً در همۀ خودروهای محرک عقبی که از ترنسل‌اکسل استفاده می‌کنند، ترکیب پیشرانه از نوع موتور جلو-وسط است. این یعنی پیشرانه پشت محور جلو نصب می‌شود تا بازهم به توزیع وزن بهتر کمک شود.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل آستون‌مارتین راپید

طرح ترنس‌اکسل محرک عقب برای اولین بار در اشکودا پاپیولار ۱۹۳۴ ارائه شد و سپس در خودروهای دیگری مثل لانچیا اورالیا ۱۹۵۰ مورداستفاده قرار گرفت. امروزه نیز بسیاری از سوپراسپرت‌های مشهور موتور جلو از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به آستون‌مارتین DB9 و ونتیج، لکسس LFA، مرسدس بنز SLS و AMG GT، مازراتی گرن توریسمو و… اشاره کرد. در شورلت کوروت نیز از نسل C5 به بعد از ترنس‌اکسل استفاده شد و گیربکس تمام محصولات موتور جلوی فراری مثل ۶۱۲ اسکاگلیتی، ۵۹۹، کالیفرنیا، F12 برلینتا، روما و… هم در عقب نصب شده است. همان‌طور که گفته شد، این طراحی بیشتر در سوپراسپرت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی بااین‌حال، آستون‌مارتین راپید و نسل قبلی مازراتی کواتروپورته معدود سدان‌هایی هستند که از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
نسل قبلی مازراتی کواتروپورته

مشکل اصلی نصب گیربکس در عقب در خودروهای موتور جلو اما این است که تجهیز خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک را غیرممکن و یا بسیار پیچیده می‌کند. به همین دلیل، از این طراحی عمدتاً فقط در خودروهای محرک عقب استفاده می‌شود اما در این رابطه دو استثناء وجود دارد. این خودروها نیسان GT-R و فراری FF (و بعداً جانشین آن GTC4 Lusso) هستند که هرکدام با شیوهٔ جالب و منحصربه‌فردی سامانهٔ چهارچرخ محرک را در کنار طرح ترنس‌اکسل به کار گرفته‌اند. در نیسان GT-R، یک میل‌گاردان اصلی، نیرو را از پیشرانه به گیربکس انتقال می‌دهد و یک میل‌گاردان دیگر از گیربکس نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
میل‌گاردان دوم نیسان GT-R در تصویر مشخص شده است

راهکار فراری برای این موضوع اما پیچیده‌تر است. در این خودرو، گیربکس اصلی که در عقب نصب شده، به شیوهٔ معمول کار می‌کند اما برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو، یک گیربکس دیگر به‌طور مجزا در نظر گرفته شده که قدرت را از جلوی موتور می‌گیرد. این گیربکس تنها دو دنده جلو و یک دنده‌عقب دارد و صرفاً در حالت‌های رانندگی راحت و برفی فعال می‌شود. این یعنی خودرو در اغلب مواقع به‌صورت محرک عقب کار می‌کند. ارتباط بین این گیربکس و هرکدام از چرخ‌های جلو نیز از طریق کلاچ‌های مستقل و بدون دیفرانسیل صورت می‌گیرد. البته این گیربکس فقط در دنده‌های یک تا چهار گیربکس اصلی فعال است و در سرعت‌های بالاتر از کار می‌افتد.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
گیربکس دوم فراری FF با رنگ زرد مشخص شده است

با بررسی این شیوه‌های مختلف انتقال قدرت می‌توان به مهندسی جذاب جهان خودروسازی پی برد. به اینکه خودروسازان چگونه سعی می‌کنند با استفاده از راه‌حل‌های ابتکاری مختلف، بهینه‌ترین شیوه را برای توزیع وزن و انتقال نیرو پیدا کنند؛ اما افسوس که در دنیای الکتریکی هیچ‌کدام از این موضوعات معنا نخواهند داشت زیرا در خودروهای برقی می‌توان با نصب باطری‌ها در مکان مناسب، به توزیع وزن بهینه دست یافت و موتورهای الکتریکی را در هرجایی نصب کرد. شاید این‌ها از مزیت‌های خودروهای الکتریکی باشند اما مطمئناً مهندسی‌های جالب و هیجان‌انگیز را از جهان خودرو خواهند گرفت.

 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترنس‌اکسل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 محمد : با سلام X5 سفید تهران ثبت نام ابتدا دی موعد تحویل اردیبهشت نقدی مراحل شاسی صدور پلاک بیمه ارسال مدارک فاکتور همه به یکباره و یه هفته ای سبز شد تماس هم گرفتم گفتن صبر کنید تو مرحله بارگیری هست
Amir : سلام چجوری باید ثبت شکایت بکنیم
رضا : دوستانی که موقع تکمیل وجه بین انتخاب کارت طلایی و بیمه بدنه دو دل هستن راجع به کارت طلایی که خودم گرفتم اینو بگم که هیچ خدماتی بیشتر از بیمه بدنه بهتون نمیده هر تبلیغی توی اینترنت پیدا میکنین فیکه مخصوصا اونا که سرویس دوره ای رو برا کارت طلایی تیک زدن.
مسعود : از طریق دفتر خدمات قضایی با پیوست کلیه مدارک ثبت شکایت کنید و هزینه دادرسی، سود تاخیر و ماب التفاوت ارزش سود تاخیر را در شکواییه مطالبه کنید. پرونده بعد از 10 روز به شورای حل اختلاف می رود و آنجا به نفع شمار رای می دهند و ظرف 10 روز دیگه پول به حساب شما واریز می شود.
. : با سلام و درود بنده تازه با اپراتور شرکت سایپا تماس گرفته بودم کارشناس پاسخگو با گستاخی برگشت گفت که حداقل ۴۰ روز دیگه منتظر باش گفتم بعد چهل روز ماشین میدن؟ با عصبانیت جواب داد که بعد چهل روز دوباره زنگ بزن بپرس
جلال 1402 : سلام دوستان من سال 1402 یه جی هفت از کرمان موتور خرید کردم که بجای سه ماه بعد از شش ماه تحویل دادن بعدش هم گفتن که جریمه تاخیر میدیم بعداز گذشت دوسال همچنان میگین در صف پرداخت هستید تابحال کسی تونسته از کرمان موتور جریمه تاخیر بگیره؟ ایا راهی است که بتونیم پیگیری کنیم؟
شاهین پلاس مهدی : ۲۵اسفند تکمیل وجه همچنان منتظر فاکتور شدن هستم هنوز اسفند تموم نشده
محمد : با سلام .این شرکت بی در پیکر اصلا معلوم نیست .چی می کنه .پول از ما گرفته .سه ماهه ماشین بده .الان رفتیم تو هشت ماه هنوز تکلیف مان مشخص نیست .تو این مملکت هم کسی نیست .از مدیران نام لایق بی وجدان این شرکت توضیح بخواد .حدود دوماه پیش بعد تجمع .مدیر بازاریابی سایپا آمد .تو رسانه گفت ما تا تعهدای .معوق ندیم دیگه ثبت نام نداریم الان براسال 405داره ثبت نام می کنه پول میگیره..خدا خودش به دادمون برسه .به بازرسی کشور شکایت کردیم جواب نگرفتیم .
شاهین جی : مگه امروز تجمع بوده؟ خداکنه نتیجه بده خسته شدیم
بهزاد ۲۲اسفند : من هفته ی پیش پلاک شدم فعلا خبری از ماشین نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده31تیر : من28اردیبهشت واریز کردم نمی دونم الان جز کسایی هستم که دارن فاکتور میشن یان
پروین : اگه شرکت سایپا تمام پرسنلش اینجا رو میبینن ماشینهای فروش فوق العاده بهمن رو تو این ماه فاکتور نکن پس مطمئن باشم از پدرشون نیستن وحرامن حالا فاکتور نکنین تا بشه راست
رانا خرداد : برا کی طرح تبدیل نیومده لطفا اعلام کنه
دنا 6دنده 31مرداد : 25خرداد واریز کردم همون روز هم رفت قسمت فاکتور شده .رینگ آلومینیومی
رحمن : سلام برای فروش فوق العاده طرح مادران برای کسی تبدیل اومده یا خیر..یکی درست توضیح بده برای تبدیل اومده ولی ماشینی پیشنهاد نکرده
سیا : سخا تاثیری نداره روی روند فاکتور روزی که واریز کردی ملاکه
رها : چقد باید سر بدیم؟؟؟
اینفو : گفتن تا آخر این ماه
اطلس دی : امروز فاکتور داشتیم خواهشمند بگید یعنی بد شانس تر از من وجود داره ؟
رانا : سال 98 مهرماه ساینا ثبت نام کردم تحویل 99 مهر ماه، ماشین رو بهمن 99 تازه خودم رفتم کاشان و بدون ظبت تحویل گرفتم، سایپا خوبه 😂